Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پایان هفته گذشته، تنش در روابط ترکیه و آمریکا شدت پیدا کرد و همزمان، ارزش لیر کاهش و شاخص دلار رشد کرد. این تحولات در کنار عوامل دیگر بر قیمت طلا ..

درباره لیر، طلا، شاخص دلار و افق غم انگیز بازار فلز زرد

بورس24 : هفته گذشته با آنکه تنش در روابط ترکیه و آمریکا افزایش یافت و شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان کاهش یافتند اما به دلیل رشد شاخص دلار، قیمت طلا افزایش پیدا نکرد و این امر نشان می دهد فشار قابل ملاحظه بر قیمت فلز زرد وجود دارد.

در روزهای پایانی هفته قبل ترامپ در یک توییت اعلام کرد قصد دارد تعرفه فولاد و آلومینیوم صادراتی ترکیه به آمریکا را دو برابر کند و فشارهای بیشتری بر دولت این کشور وارد کند. آنگونه که تحلیلگران می گویند هدف ترامپ وادار کردن دولت ترکیه به آزاد کردن کشیش آمریکایی است که از سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با کودتاگران در بازداشت به سر می‌برد. اما واقعیت این است که دولت آمریکا در حوزه های مختلف از عملکرد و سیاست های دولت ترکیه ناراضی است. به همین دلیل انتظار می رود تنش ها ادامه یابد و در هفته پیش رو نیز بازارها تحت تاثیر آن باشند و ارزش دلار رشد کند. در این حالت فشار بر قیمت طلا ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دومین عاملی که در ماه های اخیر به کاهش قیمت فلز زرد منجر شده رشد ارزش دلار است و پیش بینی شده این هفته مانند هفته قبل، شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر افزایش یابد. از اوایل سال جاری میلادی مشخص شد بانک مرکزی آمریکا قصد دارد امسال چهار بار نرخ های بهره را بالا ببرد زیرا معتقد است وضعیت اقتصادی خوب است و نیازی به حفظ برنامه های حمایتی نیست و اگر سیاست‌های حمایتی ادامه پیدا کند نرخ تورم به میزان قابل ملاحظه افزایش خواهد یافت.

این نهاد امسال تاکنون دو بار نرخ های بهره را بالا برده و انتظار می رود در ماه آینده و ماه دسامبر این اقدام را انجام دهد. افزایش نرخ های بهره به رشد ارزش دلار کمک می کند. از سوی دیگر تداوم برنامه های حمایتی در اروپا و ژاپن سبب کاهش ارزش یورو و ین شده است. البته در نظرسنجی این هفته کیتکو، تحلیل گران و سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت طلا افزایش خواهد یافت.

مبنای استدلال آنها این است که تقاضا برای حوزه های امن سرمایه گذاری بیشتر خواهد شد زیرا بر شدت تنش ها افزوده می شود. احتمال تاثیر منفی بحران ارزی در ترکیه بر بانک ها و بورس های اروپایی وجود دارد. بانک های ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلستان ده ها میلیارد دلار به ترکیه وام داده اند و این وام ها به دلار و یورو بوده است. اکنون که ارزش لیر در حال کاهش است بازپرداخت وام ها دشوار شده و احتمال ورشکستگی شرکت های ترکیه وجود دارد. در نتیجه ارزش یورو کاهش یافته است.

اما به باور بسیاری از تحلیلگران، در بین عوامل موثر بر قیمت طلا یعنی تقاضا برای سرمایه گذاری، تقاضا برای جواهرآلات، تغییرات ارزش دلار، وضعیت نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ، تغییرات نرخ های بهره، میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران، عوامل ژئوپلیتیک و وضعیت بازارهای مالی، تغییرات شاخص دلار بیشترین تاثیر را بر قیمت فلز زرد دارد. در هفته های اخیر به رغم آن که تعدادی از عوامل حمایت کننده از قیمت طلا بر بازار این فلز اثر گذاشته اند اما رشد شاخص دلار به کاهش قیمت ها منجر شده است. اگر روند افزایش ارزش دلار ادامه پیدا کند قیمت طلا شانسی برای رشد ندارد.

تحلیلگران تکنیکال می گویند احتمال افزایش قیمت طلا در روزهای آینده به ۱۲۳۵ دلار وجود دارد و اگر این سطح مقاومت شکسته شود قیمت ها به سمت ۱۲۵۰ دلار حرکت خواهد کرد اما در مقابل، کاهش قیمت ها به زیر ۱۲۰۰ دلار احتمال تداوم کاهش به 1172 دلار را مطرح می کند. باید دید در روزهای آینده وضعیت بازار به چه شکل است و ارزش دلار در چه جهتی حرکت می کند.

در هفته پیش رو چند گزارش مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. به باور اقتصاددان ها شرایط اقتصادی آمریکا در سه ماهه کنونی مثبت خواهد بود و این به معنای افزایش ارزش دلار است. اگر نشانه هایی از تمایل بانک مرکزی اروپا به بالا بردن نرخ های بهره در آینده نزدیک مشاهده شود زمینه برای کاهش شاخص دلار و رشد قیمت طلا فراهم می شود اما نباید فراموش کرد که تقاضا برای طلا در جهان در هفته های اخیر کاهش یافته است. در واقع چند عامل فشار بر قیمت طلا اثر می گذارند و بسیار بعید است قیمت ها رشد پایدار و قابل ملاحظه داشته باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • علی اصغر صدیقب
    علی اصغر صدیقب

    با سلام ممنون از متن آموزنده و زیبای سما. خیلی خوب بود. امیدوارم که بازهم باتغییر شرایط ادامه بررسی رو داشته باشیم.

    5 سال پیش
  • محمد حسن لطفی
    محمد حسن لطفی

    با سلام
    از درج مطالب تحلیلی و سایر مطالبی که موجب آگاهی بیشتر میشود. تشکر مینمایم. پیشنهاد میشود مطالب ویژه ای مدت زمان آنها گذشته است آزاد شوند تا دیگران نیز آن مطالعه نمایند. موفق باشید.

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24