Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

جایی دیدم که نوشته بودند « هیچ بهانه ای برای پس انداز نکردن ندارید» بله درست است تا جایی که می شود باید برای آینده و به قول گفتنی روز مبادا پس انداز کرد. اما، این شعار در جایی و یا کشوری مصداق دارد که شاهد تورم ٢٠٠درصدی نباشیم و بهای اجناس و کالاها لحظه به لحظه و ساعت به ساعت تغییر نکنند. پس راه چاره چیست؟ آیا سرمایه گذاری در این شرایط ، پاسخ گوی نیاز آینده خواهد بود؟ اساسا درچه حوزه ای سرمایه گذاری کنیم که بازده بیشتری نصیبمان شود؟ برخی پیشنهاد می دهند که سکه و طلا بهتر است ، برخی هم دلار خریده اند، خرید سهام اوراق بهادار هم یک گزینه مناسب شناخته شده است. حال سوال اینجاست، اگر سکه و طلا را در خانه نگه داری کنیم ریسک آتش سوزی ، سرقت و حوادث غیر مترقبه را نیز باید هر لحظه متحمل شویم. از سویی دلار کالای مصرفی است و به نظر منطقی نیست که این کالای مصرفی که جمع آوری آن موجب احتکار و رشد تورم می شود ، نگه داری کنیم. در این بین بازار سرمایه و بورس و خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری می تواند گزینه مناسبی برای حفظ سرمایه و حتی رشد آن شود.

طلا نخرید ؛ اما به خرید صندوق طلا فکر کنید / بازدهی های اعجاب انگیزی در این ابزارهای مالی رقم خورده...

بورس24 - سحر خوشحال 

  جایی دیدم که نوشته بودند « هیچ بهانه ای برای پس انداز نکردن ندارید» بله درست است تا جایی که می شود باید برای آینده و به قول گفتنی روز مبادا پس انداز کرد. اما، این شعار در جایی و یا کشوری مصداق دارد که شاهد تورم 200درصدی نباشیم و بهای اجناس و کالاها لحظه به لحظه و ساعت به ساعت تغییر نکنند. پس راه چاره چیست؟ آیا سرمایه گذاری در این شرایط ، پاسخ گوی نیاز آینده خواهد بود؟ اساسا درچه  حوزه ای سرمایه گذاری کنیم که بازده بیشتری نصیبمان شود؟ برخی پیشنهاد می دهند که سکه و طلا بهتر است ، برخی هم دلار خریده اند، خرید سهام اوراق بهادار هم یک گزینه مناسب شناخته شده است.

حال سوال اینجاست، اگر سکه و طلا را در خانه نگه داری کنیم  ریسک آتش سوزی ، سرقت و حوادث غیر مترقبه را نیز باید هر لحظه متحمل شویم.  از سویی دلار کالای مصرفی است و به نظر منطقی نیست که این کالای مصرفی که جمع آوری آن موجب  احتکار و رشد تورم می شود ، نگه داری کنیم. در این بین بازار سرمایه و بورس  و خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری می تواند گزینه مناسبی برای حفظ سرمایه و حتی رشد آن شود.

صندوق پشتوانه طلای لوتوس از نوع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالا و اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور است که موضوع فعالیت آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و گواهی سپرده بانکی است.در شرایط کنونی نوسانات نرخ ارز ، دلار و سهام ، این صندوق با رعایت اصول قانونی سرمایه ها را  حفظ کرده و حتی چند برابر کرده است.حسن کاظم‌زاده معاون سرمایه‌گذاری‌های جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان و مدیریت صندوق پشتوانه طلای لوتوس در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص نحوه سرمایه گذاری در این صندوق توضیحاتی را داده است.

این صندوق از چه تاریخی آغاز به فعالیت کرده است و تاکنون چه میزان بازدهی داشته...؟

صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس در تاریخ 20 تا 25 خرداد سال 96 اقدام پذیره نویسی نموده و از تاریخ 8 مرداد سال 96 معاملات ثانویه واحدهای آن در بورس کالا آغاز شد و بیش از یکسال از فعالیت آن می گذرد. بازده آن از زمان پذیره نویسی تا 10 مرداد 97 بیش از 207 درصد بوده و در مقاطعی از معاملات به بیش از 230 درصد نیز رسیده است.

 چند صندوق طلا تاکنون تاسیس شده و فعالیت می کند؟

 علاوه بر صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس ، پس از آن 3 صندوق با موضوع فعالیت در طلا نیز تاسیس شده اند.

بازدهی این صندوق ها چگونه است و چگونه کسب درآمد می کنند؟(به طور مشخص  اوراق سکه، طلا، سهام ، خود طلا و ...)؟

 بازده این صندوق ناشی از تغییر ارزش دارایی های سرمایه گذاری شده توسط آن ایجاد می شود. در واقع صندوق در اوراق مبتنی بر فلز طلا (در حال حاضر سکه) سرمایه گذاری می نماید و با افزایش قیمت آن ها بازده کسب می نماید. در حال حاضر این صندوق در اوراق گواهی سپرده سکه، قراردادهای آتی و اختیار سرمایه گذاری می نماید. با توجه به شرایط حاکم بر معاملات آتی سکه، در حال حاضر بیش از 90 درصد سرمایه صندوق اختصاص به سکه دارد و در مواقعی به 99 درصد نیز می رسد.

با توجه به این که نگهداری طلا ریسک بالایی دارد مزیت این صندوق ها نسبت به طلای فیزیکی برای خانوار ها چیست؟

با توجه به این که خریداری طلا و به سکه به صورت فیزیکی ریسک هایی از قبیل احتمال سرقت، تقلب و عوامل دیگر را داراست و جهت پوشش این هزینه نیاز به هزینه وجود دارد سرمایه گذاران می توانند با سرمایه گذاری در صندوق طلا این ریسک ها را پوشش دهند. علاوه بر این در زمان فروش طلا و سکه فیزیکی همیشه هزینه معاملات بیش از 1 درصد و در مواقعی تا 2 درصد بر سرمایه گذاران تحمیل می شود. وجود بازارگردان برای صندوق نیز مزیتی خوبی است که خرید و و فروش واحدها را با فاصله قیمتی حداکثر 0.1 درصدی میسر می سازد.

آیا این  صندوق ها به شکل ETFهستند؟ میزان هر یونیت چقدر است ؟ یعنی هر شخص با چه میزان پول می تواند وارد شود؟

در واقع این صندوق ها از نوع صندوق های قابل معامله کالایی هستند.

وجه تضمین این صندوق ها چیست و آیا اساسا بازار گردان دارند؟

 این صندوق ها بازارگردان دارند که در واقع ضامن نقدشوندگی آن ها هستند.

ریسک های این صندوق های چیست؟

ریسک این صندوق ها در واقع ریسک های تاثیر گذار بر ارزش دارایی های سرمایه گذاری ها است. در واقع این صندوق ها ریسک نوسان قیمت دارایی ها را دارد و به غیر از این ریسک چندانی ندارد. به طور کلی صندوق نقش save heaven را دارد.

آیا ماهانه سود این صندوق ها قابل دریافت است؟

صندوق تقسیم سود ماهانه یا غیره ندارد و سود سرمایه گذار ناشی از خرید و فروش واحدها و تغییر ارزش آن ها ایجاد می شود. (مشابه سکه)

آیا شده در ماه  سرمایه گذار به ازای یونیت خریداری کرده  متحمل زیان هم بشود؟

با توجه به نوسان قیمت سکه و نوسان قیمت هر واحد امکان ضرر برای سرمایه گذاران نیز وجود دارد. از آغاز فعالیت تا بدین تاریخ این شرایط برای اکثر سرمایه گذاران به وجود نیامده است.

پس این صندوق ها ضرر هم دارند؟

بله امکان ضرر هم هست. مانند سکه.

پس نقش صندوق چیست؟

صندوق بخشی از کاهش قیمت سکه را می تواند پوشش دهد. مثلا ما توانستیم در ریزش های قیمت سکه بخشی از کاهش قیمت را پوشش دهیم از طریق قراردادهای اتی اما اگر قیمت سکه به شدت پایین بیاید و مثلا 10 درصد افت کند امکان پوشش همه 10 درصد خیلی سخت است.

در این مدت چون سکه رشد داشته به نوعی  صندوق هم موفق بوده،اگر بانک مرکزی قانونی وضع کند و جلوی رشد قیمت سکه گرفته شود و یا با افت همراه شود، نحوه  پوشش ریسک چگونه است آیا  با سهام یا چیزی می توان جبران کرد؟

بازده سکه خوب بوده ولی صندوق هم بازده خوبی کسب کرده است. برخی مواقع بیشتر از سکه ،  به هر حال این صندوق وظیفه اش سرمایه گذاری در سکه هست. ولی در حدود همان عمل خواهد کرد.این صندوق اصلی ترین ویژگی اش بازارگردانی خیلی موفق اش بوده است.

سوال بعد این است که آیا صندوق خود سکه را نگهداری می کند یا بیشتر قرار داد آتی؟

با توجه به امیدنامه بایستی بیش از 70 درصد گواهی سکه و حداکثر 20 درصد قرارداد آتی باشد.

مابقی چطور؟

بخشی هم می تواند نقد در اختیار داشته باشد.

نقد یعنی بانک؟

بخش نقد می تواند سپرده یا اوراق بدهی مانند اوراق صکوک باشد. یعنی لازم نیست حتما در بانک نگهداری شود.

به طور کلی پیشنهاد این صندوق ها در دنیا هم وجود داشته...؟

این صندوق ها از اوایل دهه 2000 میلادی در دنیا راه اندازی شده اند و مشهورترین آن ها صندوق اسپایدر می باشد.

چرا  این صندوق نسبت به سایر صندوق ها بازدهی بیشتری دارد؟

به دلیل مدیریت موثر در پیگیری بازده سکه ، صندوق طلای لوتوس بازدهی بیشتری دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24