Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شاید بزرگترین دلیل شادی مردم آن روزها رفع تحریم‌ها و فراوانی و ارزانی کالاها بود. توقع ورود یکباره کالاهای خارجی با قیمت ارزان و گشایش اقتصادی و… اما عده‌ای هم به این امر به خوبی واقف بودند که این خواسته مردم با اما و اگرهای زیادی مواجه است و قطعا گشایش مالی یکباره و ناگهانی رخ نمی‌دهد. همان زمان هم کارشناسان مرتب این نکته را گوشزد می‌کردند که مشکلات اقتصادی داخلی و خارجی ما آن‌قدر پیچیده است که ناگهان طی یک هفته همه مشکلات به کلی رفع نمی‌شود.

همتی چوب جادو ندارد!

بورس24 : شاید بزرگترین دلیل شادی مردم آن روزها رفع تحریم‌ها و فراوانی و ارزانی کالاها بود. توقع ورود یکباره کالاهای خارجی با قیمت ارزان و گشایش اقتصادی و…
اما عده‌ای هم به این امر به خوبی واقف بودند که این خواسته مردم با اما و اگرهای زیادی مواجه است و قطعا گشایش مالی یکباره و ناگهانی رخ نمی‌دهد. همان زمان هم کارشناسان مرتب این نکته را گوشزد می‌کردند که مشکلات اقتصادی داخلی و خارجی ما آن‌قدر پیچیده است که ناگهان طی یک هفته همه مشکلات به کلی رفع نمی‌شود.
مدیران ارشد کشور نیز این نکته را بارها ذکر کردند که حل مشکلات یک شبه امکان‌پذیر نیست و از طرفی بخشی از مشکلات ما در داخل کشور است و اصولا ربطی به برجام ندارد. کمااینکه با خروج آمریکا از برجام و به تبع آن وعده اعمال تحریم ها از ۱۵مرداد، منجر به اعلام خروج شرکتهای خارجی از ایران شد.
اما در شرایط کنونی کشور با اخبار ناگواری که هرروز از وضعیت وخیم اقتصاد کشور می‌خوانیم، همه نگرانیم. دلار و طلا با صعود ناگهانی قیمت و به تبع آن چندبرابر شدن قیمتها در بازار، همه را نگران کرده است.
کار به جایی رسیده است که کودکان و نوجوانان هم مدام نرخ ارز و طلا را چک می‌کنند!
در این شرایط وخیم، با پایان یافتن دوره ریاست ولی‌اله سیف بر بانک مرکزی، دیروز مراسم تودیع وی و معارفه عبدالناصر همتی در بانک مرکزی برگزارشد.
شاید به جرات بتوان گفت همتی با شرایط بسیار دشوار حتی سخت‌تر از چالشی که در بانک ملی پس از خاوری داشت، روبه‌روست.در حال حاضر توقعات همه اقشار جامعه از او بالاست و به نوعی چشم امید همه به اوست که معجزه‌ای برای اقتصاد کشور کند.
اما بیایید کمی واقع‌بین باشیم.
همتی دکترای اقتصاد دارد. درمان اقتصاد زمان‌بر است. همتی پزشک نیست که نبض بیمار را بگیرد، دارو بنویسد و یک هفته بعد بیمار سالم وسلامت شود. همتی چوب جادو هم ندارد که وردی بخواند و از فردا یک اقتصاد به اصطلاح “گل و بلبل” داشته باشیم!
همانطور که تجربه برجام و خروج از تحریم‌ها اثبات کرد، هیچ رونقی «ناگهانی» رخ نمی‌دهد. ما مشکلات بسیار ریشه‌ای داریم که باید آرام آرام جراحی شود و این امر باید بر عهده یک تیم اقتصادی قوی باشد.
در شرایط کنونی، ما نیازمند یک تیم اقتصادی هستیم که روی مشکلات کار کند، برای حل آن راهکار بدهد و این راهکارها در کشور به درستی اعمال شود. در این میان همتی فقط یکی از ارکان مهم این تیم است و همه آن قطعا نیست.
وقتی یک عضو مثلا قلب درست کار نکند باقی اعضا هم به رنج خواهند افتاد. در واقع فقط قلب شخص بیمار است اما همه اعضای او یارای حیات ندارند.
برهمین اساس، باید از مسئولان رده بالای کشور بخواهیم همتی را برای کار مستقل بگذارند. چرا که او در تمام سالهای کاری‌اش ثابت کرده می‌تواند خوب کار کند. کمااینکه یک بانک بحران زده بعد از خاوری را همچنان بر اوج نگه داشت. از مردم هم بخواهیم اندکی صبوری کنند، توقع معجزه ناگهانی نداشته و واقع بین باشند؛ به سرعت ناامید و دلزده نشوند تا برون رفتی از این بحران فعلی داشته باشیم.

منبع : اخبار پول

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24