Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در خودروسازان گزارشات سه ماهه ناامید کننده در کنار سایه تحریم ها حکم آبی سردی بر پیکر نیمه جان نمادهای گروه بود. خودروسازانی که ظرف چند روز گذشته با لیدری سایپا ، در صدد شروع یک رالی جدید بودند اما خیلی زود همه نقشه ها نقش بر آب شد. حالا همه نگاه ها معطوف به بازگشایی سایپاست...

شروع ناامید کننده «مرداد»...

در نتیجه معاملات روز دوشنبه ، شاخص کل با کاهش 171 واحدی به رقم 108658 واحد عقبگرد داشت. شاخص کل هم ‌وزن هم 155 واحد از ارزش خود را از دست داد و به 18282 واحد برگشت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 3 واحدی بر روی رقم 1219 واحد متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 161واحد ، تاپیکو با 77 واحد و معدنی و صنعتی چادرملو با 46 واحد کاهش ، بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های  فولاد مبارکه با 171 واحد، پالایش نفت اصفهان با 93 واحد و پالایش نفت تبریز با 62 واحد افزایش، بیشترین تاثیرمثبت را بر شاخص داشتند. ارزش کل معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بالغ بر 383 میلیارد تومان بود و ارزش خالص معاملات به 200 میلیارد تومان رسید.  نمادهای پارس با 62.4 میلیارد تومان ، فولاد با 16.8 میلیارد تومان و فملی با 11 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. نماد معاملاتی نفت ایرانول، گروه کارخانجات صنعتی تبرک، همکاران سیستم، ایران خودرو، ایرکا‌پارت صنعت، پالایش نفت اصفهان، هلدینگ داروپخش‌، بانک پارسیان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه‌گذاری نیرو، گروه صنعتی پاکشو، فولاد مبارکه اصفهان، پارس‌خودرو، تولیدی گرانیت، بهسرام، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی فناوران، بهنوش ایران، بیمه ما، توسعه صنایع بهشهر، تولید فیبر ایران، معدنی دماوند، تولیدی لنت ترمز ایران، روزدارو، سیمان تهران، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ، پتروشیمی پارس، کارتن ایران، حفاری شمال، پارس دارو، پالایش نفت تبریز، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، سرمایه‌گذاری سبحان، تولید محور خودرو، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، بین‌المللی محصولات پارس، پتروشیمی غدیر، قند حگمتان، متوقف شدند.

در گروه پتروشیمی پارس پس از برگزاری مجمع و تقسیم سود 475 تومانی به تابلو معاملات بازگشت. ترس از تحریم ها و گمانه زنی بابت کاهش سود شرکت در صورت عملی شدن تحریم ها موجب شده تا در محدوده مثبت فشار فروش روی سهم بالا باشد. طبیعی هم هست. اغلب سهامداران پارس با احتساب سود مجمع در سود هستند و در چنین بازاری اقدام به شناسایی سود می کنند. با این حال به نظر می رسد در میان مدت سهم می تواند یکبار دیگر به قیمت های بالای 3000 تومان برسد. از دیگر نمادهای این گروه می توان به شیران اشاره کرد. سهمی که با گزارش سه ماهه خود انتظارات بازار را برآورده نکرد و همین امر باعث تشکیل صف فروش پر حجم بر روی نماد شد. بعید به نظر می رسد امروز صف فروش سهم جمع آوری شود و احتمالا باید منتظر تعادل شیران حوالی 280 – 290 تومان باشیم.

در خودروسازان گزارشات سه ماهه ناامید کننده در کنار سایه تحریم ها حکم آبی سردی بر پیکر نیمه جان نمادهای گروه بود. خودروسازانی که ظرف چند روز گذشته با لیدری سایپا ، در صدد شروع یک رالی جدید بودند اما خیلی زود همه نقشه ها نقش بر آب شد. حالا همه نگاه ها معطوف به بازگشایی سایپاست. سایپایی که به نظر رنج های مثبت قبل مجمع صرفا برای جلوگیری از ایجاد تشنج در مجمع بوده و بعید است پس از بازگشت از مجمع چنین شرایطی را تجربه کند.

در گروه پالایشی بازگشت باشکوه شبریز را داشتیم که با رشد 8 درصدی همراه بود. حالا برخی از سود 200 تومانی شبریز برای سال مالی جاری صحبت می کنند. آن هم بدون در نظر گرفتن طرح های توسعه شرکت! شبریز که در نمودار تعدیل شده توانسته بر سقف قیمتی خود غلبه کند این پتانسیل را دارد که در قالب الگوی هارمونیک Deep Crab تا حوالی 900 – 920 تومان پیشروی کند.

در فولادی ها ، کاوه هم با توجه به بدهی ارزی و زیان تسعیر ارز ، انتظارات را برآورده نکرد و فروشندگان برای فروش سهام تحت تملک خود به صف نشستند. به لحاظ نموداری پس از تکمیل آرایش هارمونیک AB=CD و برخورد با محدوده سقف کانال ترسیمی اکنون قیمت در قالب ساختار اصلاحی دیاگونال در حال عقب نشینی است. به نظر می رسد حوالی 255 – 260 کاوه یه برگشت موقت تا حوالی 290 تومان را تجربه می کند. اما هنوز ساختار اصلاحی سهم تمام نشده و انتظار داریم موج دوم کاهشی قیمت را به سمت 240 تومان سوق دهد.

در گروه سیمانی ابلاغیه افزایش قیمت سیمان  ۱۳۵ هزار تومان در تن را داشتیم که از جانب انجمن صنفی سیمان ابلاغ شد. در این گروه ساروج را داریم که در ماه های اخیر اصلاح سنگینی را تجربه کرده و به دور از چشم بازار است. سهمی با صادرات ۸۰ درصدی محصولات و دارا بودن اسکله تخصصی و تسعیر ارز با قیمت آزاد که به نظر می رسد کم کم توجه بازار را به خود جلب کند. به نظر می رسد خرید پله ای سهم با دید میان مدت می تواند گزینه کم ریسکی باشد. بعید است با داده های کنونی ساروج پایین تر از 100 – 110 تومان تثبیت شود.

امروز سه شنبه در دومین روز از مردادماه در حالی بازار را آغاز می کنیم که شرایط بسیار پیچیده شده است. در حالی که همه انتظار داشتیم طی هفته جاری بازار تحت تاثیر گزارشات درج شده در سامانه کدال حداقل یک برگشت نصف و نیمه را به سمت بالا تجربه کند ، به یکباره با افزایش جنگ لفظی میان تهران و واشنگتن همه چیز برهم خورد! حسن روحانی به طرف مقابل پیام می دهد که با دم شیر بازی نکند! متقابلا ترامپ هم هشدار می دهد که اگر ایران به تهدیدهایش علیه ایالات متحده ادامه دهد، با خطر پیامدهای کم مانندی در تاریخ، روبرو خواهد شد. همین امر موجب شده تا در بازار سهام ، خریداران بیش از پیش جانب احتیاط را رعایت کنند و حتی خرید خود را به تعویق بیندازند. درست در سمت مقابل تب دلار و سکه تند می شود و دلار قیمت های 9000 تومانی را تجربه می کند و سکه به محدوده 3.4 میلیون تومان می رسد! بعنوان پیش بینی بازار امروز باید اذعان داشت که ریسک سیاسی بازار به شدت بالا رفته و همین امر باعث می شود پیش بینی رفتار روزانه معامله گران هم بیشتر از قبل دشوار شود! دیروز انتظار بازار متعادلی داشتیم که اینگونه نشد. برای امروز هم با توجه به رسیدن قیمت ها به سطوح حمایتی ، کم رنگ شدن تنش های سیاسی و نیز بازگشت نمادهای متوقف انتظار داریم فضا تا حدودی تلطیف شود. با این حال باید دقت کرد که در چنین فضایی پول های بزرگ گارد تدافعی به خود می گیرند و خود را درگیر بازار نمی کنند. در نتیجه انتظار می رود طی روزهای باقیمانده تا اعمال تحریم های جدید حجم معاملات کاهشی و دامنه نوسانات قیمت ها محدوده خواهد شد.

در خبرهای مرتبط با بازار ، ظاهرا قرار است روحانی امروز در برنامه زنده تلویزیونی با مردم گفتگو می‌کند این گفت‌وگو در خصوص مهمترین مسائل و دغدغه های جامعه ،به ویژه در حوزه اقتصاد و روابط خارجی خواهد بود.

تسنیم مدعی شد، طبق خبرهای موثق بناست رئیس کل جدید بانک مرکزی تا آخر هفته از سوی رئیس جمهوری معرفی شود از همین رو بانک مرکزی شاهد خانه تکانی اساسی خواهد بود.همچنین شنیده شده که معاون ارزی بانک مرکزی و قائم مقام این بانک نیز با تغییر رئیس کل بانک مرکزی، تغییر خواهند کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در حساب توئیتر شخصی خود در واکنش به هشدارهای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، نوشت:  هرگز و هیچ وقت دوباره آمریکا را تهدید نکنید. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه توئیت خود در باره سخنان دیروز روحانی که تاکید کرده «آمریکایی ها باید خوب بفهمند صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست» را به خشم آورده بود، نوشت: یا اینکه پیامدهای آن را متحمل خواهید شد مانند آنچه که پیشتر و درخلال تاریخ اندکی متحمل شده اند. ترامپ در ادامه افزوده است: ما کشوری نیستیم که گفته های خشونت آمیز و مرگ شما را تحمل کنیم. روحانی روز یکشنبه با بیان اینکه توطئه آخر آمریکا، تلاش برای خسته کردن ملت ایران است، تصریح کرد:  بدانید، ملت ایران آقاست و هرگز نوکر کسی نخواهد شد.  وی با اشاره به اینکه «تنگه های زیادی داریم، تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست»، افزود که قادر نیستید ایرانیان را علیه امنیت و منافع ایران تحریک کنید.  رییس جمهوری اظهار کرد: به ملت ایران اعلام جنگ می کنید و دم از حمایت می زنید؟ در همه منطقه پهن شده اید، معنای حرف هایتان را بفهمید . روحانی تاکید کرد: آمریکایی ها باید خوب بفهمند که صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران مادر جنگ هاست.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ساعتها بعد از توئیت تهدید آمیز علیه ایران گفت که نگران تشدید تنشها میان واشنگتن و تهران نیست. وی به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید در پاسخ سوالی درباره اینکه آیا به خاطر تحریک کردن ایران نگران نیست، گفت: نه اصلا!(نگران نیستم).

رئیس شورای امنیت سازمان ملل و نماینده سوئد در این سازمان از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواست از تبادل اتهامات لفظی علیه یکدیگر خودداری کنند و به تنشهای منطقه اضافه نکنند. وی خطاب به روحانی و ترامپ گفت که از تبادل تنشهای رسانه‌ای دوری کنند چرا که منطقه نیازمند کاهش تنش است نه افزایش آن. اسکوگ در پاسخ به سوالی در همین زمینه به خبرنگاران گفت: تبادل اتهامات از طریق رسانه‌ای بین روسای جمهور ایران و آمریکا نگران کننده است. وی تاکید کرد که در جلسه فردای شورای امنیت سازمان ملل درباره این موضوع بحث خواهد شد.

عراقچی: گزینه‌های متعددی برای مواجهه با تحریم نفتی داریم. اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانستعراقچی با بیان اینکه مذاکرات بر سر بسته پیشنهادی اروپا ادامه دارد، گفت:خواسته ما فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت است و این مذاکرات برای این است که ما به یک سازوکار عملی برای ادامه فروش نفت خود برسیم.اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها، اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24