Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به زودی تاپیکو با وپترو و وغدیر ادغام می شوند تا یک هلدینگ جدید را تشکیل دهند. با ادغام این مجموعه‌ها، شرکت پتروشیمی ایران راه‌اندازی می‌شود....

گرمی هوا به بورس سرایت کرد!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
    • صنعت قند و شکر (یخش پنجم)
  • بررسی تکنیکال
    • کنور
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت قندوشکر (بخش پنجم)

صنعت شیرین بورس از جمله صنایع با اهمیت از لحاظ اقتصادی و به لحاظ خودکفایی ست. این صنعت که هنوز نمی تواند به طور کامل تمام نیازهای داخل را تامین کند با شرکت های متنوع در بازار بورس شناخته می شود. زمانی بتای این صنعت منفی بود و اگرچه این روند در حال حاضر کمرنگ شده است اما به لحاظ سنتی همچنان بازار می پسندد تا در زمان بازار رکودی و یا ماه رمضان به سراغ این صنعت برود. با توجه به شرایط بازار سعی می شود در چند هفته متوالی به بررسی این صنعت پرداخته و شرایط بنیادی این گروه را از زاویه دیگر نشان دهیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کنور

فولاد صبا نور برای نخستین بار در محدوده 250-260 تومان در تاریخ 28 اردیبهشت ماه معرفی گردید و سهم برای خرید از هر لحاظ جذاب توصیف شد. امروز و با رسیدن سهم به محدوده 360 تومان در حدود 1 ماه ، شرایط سهم را مجددا بررسی و نمودار را بروز رسانی خواهیم کرد.

و اما نمودار جدید به شرح زیر خواهد بود.

همانگونه که مشاهده می شود مقاومت مهمی در محدوده 310-320 تومان شکسته شده است و به نظر می رسد مسیر رشد تا تارگت 440 تومانی هموار تر از قبل باشد. این سهم که از لحاظ بنیادی شرایط ایده آلی دارد ممکن است در مسیر صعود با اطلاح اندک تا سطح شکسته شده مواجه شود که با توجه به دیدگاه میان مدت برای خریداران، نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت با این اوصاف پیشنهاد می شود حد ضرر از محدوده 230 به 310 تومان افزایش یابد تا اطمینان از کسب سود در این معامله افزایش یابد. در صورت تداوم روند صعودی قیمت، نمودار در آینده مجددا بروز رسانی خواهد شد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار رئیس و نمایندگان و جمعی از کارکنان مجلس شورای اسلامی، با ابراز خرسندی از تشکیل جلسه سران و عناصر سه قوه برای ورود جدی به مسائل اقتصادی گفتند: این جلسه باید بِبُرد و با تصمیمات قوی، راه را برای حل مشکلات موجود باز و مجلس نیز در همین جهت حرکت کند و به دشمنان اجازه سوءاستفاده از مشکلات اقتصادی ندهد. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آشکار شدن روزافزون خباثت ذاتی زورگویان بین‌المللی افزودند: دیدن تصاویر جنایت جدا کردن هزاران فرزند از مادرانشان در آمریکا، انسان را بی‌طاقت می کند اما آمریکایی‌ها با خباثت کامل، فرزندان را از والدین مهاجر جدا می کنند. ایشان حملات جنایت‌بار و خونین چند کشور دارای تسلیحات پیشرفته برای خارج کردن یک بندر از دست مردم مظلوم یمن را نمونه‌ای دیگر از ذات خبیث زورگویان جهانی خواندند و افزودند: این دشمنان بشریت به علت ایستادگی و عدالت طلبی ملت ایران با جمهوری اسلامی نیز دشمنی می کنند اما ملت ایران به فضل الهی با حفظ استحکام داخلی، بر آمریکا و دیگر دشمنان پیروز خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو به نروژ عزیمت کرده است، با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد. دبیرکل سازمان ملل ضمن حمایت صریح از برجام به رایزنی‌های دوجانبه دبیرکل با کشورهای باقیمانده در برجام جهت حفظ این توافق اشاره کرد و گفت که برجام و حفظ آن نقش بسیار موثر و سازنده‌ای در امنیت جهانی و بخصوص حفظ رژیم منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای دارا است. علی اکبر صالحی در این ملاقات ضمن مخرب دانستن سیاست‌های اخیر آمریکا در قبال برجام به سابقه رفتار مشابه این کشور در دوره‌های گذشته اشاره کرد و با ابراز تردید در مورد امکان حفظ برجام با شرایط موجود، پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا را برای انتظارات جمهوری اسلامی ایران کافی ندانست.

دو قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به وزیر خزانه داری این کشور از او خواستند تا با استفاده از نفوذ آمریکا در گروه ویژه اقدام مالی(FATF) نام ایران در فهرست سیاه آن حفظ شود. در این نامه خطاب به استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا با تکرار اتهامات بی اساس و ضدایرانی آمده است: ما می خواهیم تا با استفاده از نفوذ آمریکا در جلسه هفته آینده گروه ویژه اقدام مالی تلاش شود نام ایران در فهرست سیاه FATF حفظ شود و انجام اقدامات مقابله جویانه برای محافظت از سیستم مالی جهان در برابر پولشویی و حمایت مالی از تروریسم از سر گرفته شود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ روز چهارشنبه، دلار در بازار غیررسمی از مرز ۷ هزار و ۳۰۰ تومان عبور کرد و در مقطعی حتی تا نقطه ۷ هزار و ۳۵۰ تومان بالا رفت. دلار پیش از این چنین ارقامی را به ثبت نرسانده بود. به گفته فعالان، عبور شاخص ارزی از مرز ۷ هزار و ۳۰۰ تومان در مقطعی برخی معامله‌گران را سردرگم کرد. با این حال، از اواسط روز قیمت این ارز از سطوح یادشده عقب‌نشینی کرد و به سوی محدوده ۷ هزار و ۲۵۰ تومان حرکت کرد. افزایش قیمت ارز بیشتر به علت اشکالاتی است که در سیاستگذاری‌های اقتصادی وجود دارد و به همین سبب واسطه گران و دلالان از فضای بین‌الملل کشور سوءاستفاده کرده و سبب شده‌اند تا بازارها از مسیر طبیعی خود خارج شده و به جنگ دولت بروند. جنگی که شاخص‌های کلانی چون رشد اقتصادی و تورم تحت تاثیر رفتار اقتصادی آنان قرار می گیرد. شاید لازم است که مردم ایران با شناخت وضعیت کنونی کشور، فریب جو روانی به وجود آمده از سوی آنان را نخورند و به سیاستگذاران اقتصادی اجازه دهند تا در فضایی آرام به اداره اقتصاد کشور بپردازد، نفع این مطلوبیت در میان‌مدت و بلندمدت نصیب همه ایرانیان می شود.

رییس دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت با ایجاد وزارتخانه‌های جدید به دنبال ایجاد تحول برای حل مشکلات کشور است، گفت: اولویت اول رییس‌جمهور، ساماندهی وضعیت اقتصادی است. واعظی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌توانیم به راحتی امورات خود را به پیش ببریم و در همین زمینه هم جلسه‌ای با حضور سران قوا تشکیل شد و تصمیمات خوبی در زمینه اقتصادی گرفته شد که این روند ادامه دارد. شخص رییس‌جمهور اولویت اول خود را ساماندهی وضعیت اقتصادی در نظر گرفتند تاتحریم‌ها نتواند بر زندگی مردم خیلی تاثیر بگذارد.
رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه مردم علاقه‌مند هستند نقدینگی خود را صرف بعضی کسب و کارها کنند، بیان کرد: رییس‌جمهور دستور دادند تمام اعضای دولت بنگاه‌داری را رها کرده تا بنگاه‌ها در بورس واگذار شوند و مردم دربورسقدرت انتخاب سهام داشته باشند، تصمیم بر این شد که دستگاه‌های انتظامی، دولتی و عمومی تصدی‌گری را واگذار کنند.

دبیرکل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه قرار است بزودی 100 شرکت از این قاره وارد مذاکرات کاری با طرف های ایرانی شوند، گفت: انتظار می رود چارچوب مناسبی برای همکاری ها با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا بوجود آید. وی با یادآوری ابتکار گفتمان سیاسی صنایع که دربرگیرنده مذاکرات تجاری شرکت های کوچک و متوسط در سطح اتحادیه اروپا با ایران است، اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت بیش از 60 درصد صنایع قاره اروپا در سطح اتحادیه است، انتظار می رود چارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم این اتحادیه بوجود آید.

فصل بهار در حالی پایان یافت کهرکوردهای تاریخیبازاربورسدر آن ثبت شد. شاخص بورس در آخرین روز کاری فصل بهار (چهارشنبه) با رشد 2 هزار و 368 پله ای، رکورد 108 هزار و 872 واحدی را ثبت کرد. بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 727 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 174 واحد بالا رفت.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ معاملات هفته جاری در این گروه در حالی با افت 94 واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد که در ابتدای هفته رشد معاملات را با توجه به اعلام رنوی فرانسه مبنی بر معلق نکردن فعالیتهای خود در ایران، شاهد بودیم. لیکن پس از آن با انتشار تعدیل منفی در شرکتهای خاور(افزایش 80 درصدی زیان) و ایرکا پارت صنعت(خکار با تعدیل منفی 60 درصد) معاملات اکثر نمادها با شیب منفی پیگیری شد. این اتفاق البته در برخی نمادها همچون خساپا و خپارس با توجه به رسیدن به قیمتهای جذاب افت چندانی را در پی نداشت.

در بازار فیزیکی اما در این هفته قیمت خودروها روند اصلاحی به خود گرفتند و با کاهش قیمت مواجه شدند. در همین باره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به قول وزیر صمت برای ساماندهی یک ماهه بازار خودرو، اظهار کرد: در جلسات برگزار شده با شریعتمداری جهت بررسی عوامل افزایش قیمت خودروها ، خواستار مهار قیمت و برخورد با مقصران این امر در مدت زمان کوتاه شدیم.

در خبر امیدوار کننده این هفته با اعلام کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو این خودروساز فرانسوی با وجود خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مربوط به صنعت خودرو، در ایران می‌ماند. نکته کلیدی در اظهارات گوسن، امیدواری وی به آینده رنو در بازار خودروی ایران است؛ چه آنکه تاکید کرده ماندن در شرایط تحریم می‌تواند در سال‌های بعد به یک مزیت برای این خودروساز تبدیل شود. در واقع رنو امیدوار است به‌واسطه خروج سایر خودروسازان خارجی از ایران به‌دلیل نقض برجام، خود را به‌عنوان بازیگر نقش اول یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروی خاورمیانه مطرح کند.

در محصولات شیمیایی؛ در هفته گذشته مهمترین اتفاق بنیادی با تصویب عرضه خوراک با نرخ دلار 3800 تومانی برای شرکتهای این گروه رقم خورد که مورد توجه سهامداران قرار گرفت و باعث رشد تقاضا در این گروه شد. در توضیح این اتفاق حسین علی زادمهر مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پردیسان و مدیر سابق سرمایه گذاری و مجامع پارسان به سنا گفت: هرچند این تصمیم و تفاوت قیمت بیش از 400 تومانی نرخ خوراک و قیمت ارز می تواند خبر خوبی برای صنعت پتروشیمی باشد اما برای هر شرکتی تاثیر متفاوتی دارد. هر یک از محصولات مختلف شرکت های پتروشیمی ضریبی از گاز را مصرف می کنند. به عنوان مثال در متانول هر یک واحد مصرف گاز ، یک واحد متانول می دهد که این ضریب در محصولاتی چون اوره و پلی اتیلن ها متفاوت است. زادمهر در خصوص چشم انداز صنعت پتروشیمی در بورس هم توضیح داد: با توجه به افزایش قیمت نفت در بازارهای بین المللی که در حدود ۷۵ دلار است قیمت جهانی فرآورده های پتروشیمی مثل متانول، اوره ،پروپیلن ها، پرواتیلن ها در سطوح بسیار خوبی قرار دارد. با توجه به این شرایط بنیادی جایگاه صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه بسیار خوب است و به راحتی می تواند به عنوان صنعت پیشرو بازار سرمایه در سال جاری معرفی شود.

در این گروه مدیرعامل شستا از ادغام چند شرکت خبر داد که به زودی تاپیکو با وپترو و وغدیر ادغام می شوند تا یک هلدینگ جدید را تشکیل دهند. با ادغام این مجموعه‌ها، شرکت پتروشیمی ایران راه‌اندازی می‌شود. این رویه ها در مقطع فعلی به جهت مقابله با شروع تحریم های احتمالی و آماده سازی بیشتر شرکتها برای مقابله با آن است. همچنین شرکت پتروشیمی جم خبر فروش املاک مازاد خود را رونمایی نمود. این خبر ها باعث شده تا تاپیکو در هفته اخیر رشد 17 درصدی را شاهد باشد همچنین فارس نیز با رشد بالای 11 درصد مواجه شد.

فلزات اساسی؛ کامودیتی ها در هفته اخیر با افت زیادی مواجه شدند که مهمترین عامل افت در کنار افزایش شاخص دلار و افزایش موجودی انبارهای لندن، جنگ تجاری تعرفه آمریکا بر علیه کشورهای دنیا به خصوص چین بود. این موضوع به گفته بسیاری از کارشناسان می تواند باعث تخریب بیشتری بر روی کامودیتی ها بشود و افت قیمتی آنها را باز هم به همراه داشته باشد.

اما در بازار بورس در این گروه فولادی ها و مسی ها رشد خوبی را تجربه کردند. فملی با توجه به تعدیل مثبت 28 درصدی با رشد حدود 21 درصد بازگشایی شد. فولاد هم با اعلام خبر عرضه 1.5 درصدی سرمایه‌گذاری امید در تاریخ سوم تیر با قیمت 450 تومان به نزدیک 400 تومان رسید. عرضه فولاد به قیمت 450 تومان با توجه به میانگین خرید این شرکت به قیمت 153 تومان سود حدود 11 تومان را نصیب وامید می کند. ذوب هم در ادامه روند صعودی خود به 118 تومان رسید.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24