Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت فلزات پایه در دو هفته اخیر بار دیگر در مسیر کاهش قرار گرفته و با توجه به عوامل جدید که بر قیمت این فلزات تاثیرات منفی گذاشته است، سوال سرمایه گذاران این است که در ..

چند نکته برای فعالان بازار روی، سرب و آلومینیوم

بورس24 : در هفته های اخیر، همزمان با تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و چین و رشد شاخص دلار، قیمت فلزات پایه کاهش یافته است. آمریکا اخیرا بر 50 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین تعرفه اعمال کرد و چین اقدامی مشابه برای کالاهای صادراتی آمریکا انجام داد. از سوی دیگر پیش بینی شده در آینده نزدیک آمریکا بر 200 میلیارد دلار کالاهای صادراتی چین تعرفه تعیین کند و تحقق این پیش بینی به معنای شروع جنگ تجاری بین دو قدرت اول اقتصادی جهان است.

در این میان فعالان بازار فلزات پایه به شدت درباره تشدید تنش های تجاری نگران هستند و معتقدند این تنش ها بطور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار فلزات یاد شده تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه به برخی نکات مربوط به بازار سرب، روی و آلومینیوم اشاره می کنیم.

سرب و روی. احتمالا اختلاف قیمت فروش آتی سرب و روی در بورس فلزات لندن طی هفته های آینده کاهش خواهد یافت. قیمت این دو فلز بطور تاریخی ارتباط مستقیم داشته اما در دو سال اخیر این ارتباط به دلایل مختلف ضعیف شده است. برای مثال، تغییرات ذخیره سرب و روی در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن و تفاوت میزان عرضه این دو فلز، به نوسان های متفاوت در قیمت آنها منجر شده و پیش بینی قیمت ها در آینده را دشوار کرده است.

پایان ماه گذشته میلادی تفاوت قیمت روی و سرب به پایین ترین میزان در سال جاری میلادی یعنی 544 دلار رسید درحالیکه در ماه فوریه امسال، تفاوت قیمت ها بالاترین میزان در یک دهه اخیر یعنی 960 دلار بود. در روزهای اخیر این تفاوت به حدود 600 دلار در هر تن رسیده است. کاهش تفاوت قیمت نسبت به ماه فوریه حاصل نوسان های نسبتا بزرگ تر در قیمت روی است. قیمت این فلز ماه فوریه به 3600 دلار رسیده بود که بالاترین میزان در سال جاری میلادی است. طی چند ماه اخیر نوسان قیمت سرب کمتر بوده است. قیمت این فلز ابتدای ماه گذشته به 2240 دلار رسید اما اخیرا در محدوده 2400 دلار قرار گرفته است.

تحلیلگران معتقدند تاثیرپذیری قیمت این دو فلز از عوامل مشابه سبب خواهد شد ارتباط قیمت ها تقویت شود و ساده تر بتوان افق بازار آنها را پیش بینی کرد.

قیمت روی پس از رشد شدید سال گذشته به پایان دوره رونق خود رسیده اما سوال مهم این است که چه وقت شاهد کاهش قابل ملاحظه قیمت ها خواهیم بود. در واقع روند کاهش قیمت ها در هفته های اخیر سریع تر از آنچه تصور می شد بوده و انتظار می رود به زودی قیمت هر تن از این فلز به زیر 3000 دلار برسد. بویژه در بازار روی تغییرات بزرگ ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی همزمان با اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم صادراتی کانادا، اتحادیه اروپا، چین و مکزیک به این کشور رخ داده است.

نیمی از روی در جهان برای گالوانیزه کردن فولاد استفاده می شود و اکنون تعرفه بر فولاد صادراتی به آمریکا اهمیت بالایی برای فعالان بازار روی دارد. اوایل ماه مارس هنگامیکه ترامپ موضوع اعمال تعرفه را اعلام کرد قیمت روی با 2 درصد رشد به 3300 دلار در هر تن رسید.

فعالان بازار روی به شدت نگران اثرات این تعرفه ها بر بازار هستند. میزان بالایی روی در انبارهای نیواورلئان وجود دارد و با انکه این روی خارج از بازار محسوب می شود اما اکنون که تعرفه اعمال شده ممکن است این ذخیره مهم شود. به دلیل اعمال تعرفه، هزینه صادرات بیشتر شده و احتمال بروز اختلال در روندهای تجاری وجود دارد. همچنین احتمال افزایش هزینه تولید بر قیمت ها تاثیر می گذارد. ذخیره روی و سرب در یک سال اخیر در انبارهای تحت نظارت بورس لندن کاهش یافته اما از ابتدای سال جاری میلادی بر ذخیره روی افزوده و از ذخیره سرب کاسته شده است.

آلومینیوم. تولید آلومینیوم در چین ماه گذشته میلادی نسبت به ماه می سال قبل 1.5 درصد افزایش یافت و به 2.79 میلیون تن رسید. در پنج ماه نخست امسال میزان تولید این فلز در چین نسبت به مدت مشابه سال قبل با 1.4 درصد افزایش به 13.6 میلیون تن رسیده است. این افزایش حاصل به بهره برداری رسیدن پروژه های جدید است.

رشد قیمت ها در ماه گذشته در بورس فلزی شانگهای یک عامل رشد تولید بود. در هفته های اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده و این عامل نیز به افزایش قیمت ها کمک کرده است. اما افزایش نرخ های بهره در آمریکا به کاهش ارزش یوان منجر می شود و بر قیمت آلومینیوم فشار وارد می کند. روند افزایش نرخ های بهره در آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد در نتیجه بانک مرکزی چین نیز مجبور است نرخ های بهره را بالا ببرد در نتیجه گرفتن وام برای تولیدکنندگان آلومینیوم دشوار خواهد شد.

همانطور که مشاهده می شود عوامل مختلف بر قیمت سه فلز روی، سرب و آلومینیوم تاثیر دارد اما اقدامات حمایت گرایانه ترامپ سبب شده فعالان بازار با احتیاط رفتار کنند. اگر این اقدامات به رونق اقتصاد جهان لطمه وارد کند قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار خواهد گرفت. همچنین اگر شاخص دلار رشد کند فشار بر قیمت ها بیشتر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24