Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت مسکن در اواخر سال گذشته نیز بیش از ٢۵ درصد نسبت به اواخر سال ٩۵ افزایش پیدا کرد.شیب رشد قیمت مسکن در اواخر سال گذشته بعد از دو سال ثبات نسبی، تند شد.در ۶ ماه اخیر، متوسط قیمت مسکن در تهران بیش از یک میلیون تومان در متر مربع افزایش پیدا کرد و به مرز ۶ میلیون تومان رسیده است...

تورم مسکن کنترل می شود؟

بورس24 : تورم شدید در بازار مسکن وزیر راه و شهرسازی را برای توضیح درباره تحولات اخیر این بازار به مجلس کشاند.

روز گذشته کمیسیون عمران مجلس با دعوت از عباس آخوندی و مسولان حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت بازار ملک، نوسان قیمتی و همچنین رشد اجاره بها را بررسی کرد.در جلسه دیروز این کمیسیون، برخی نمایندگان که پیش تر،‌ رشد قیمت مسکن را نشای از بی برنامگی دولت در این بخش عنوان کرده بودند، خواستار اجرای نظام قیمت گذاری در بازار مسکن شهر تهران از طریق تعیین و اعمال سقف قیمتی بخصوص برای بازار اجاره شدند.

هر چند برخی سایت های خبری به نقل از رئیس کمیسیون عمران، از موافقت وزیر با این ایده خبر دادند اما اطلاعات موثق بیانگر آن است که وزیر راه و شهرسازی با تشریح ریشه های رشد بیش از 20 درصدی قیمت مسکن در ماه های اخیر، از این ایده استقبال نکرده و آن را به نوعی دخالت در کار بازار، توصیف کرده است.

متوسط قیمت مسکن در تهران طی یک ماه در میانه بهار امسال، 8 درصد افزایش پیدا کرد. این میزان رشد ماهانه قیمت مسکن باعث شد تورم نقطه ای مسکن در اردیبهشت امسال به بیش از 30 درصد برسد.

گزارش بورس24 حاکی از آن است : قیمت مسکن در اواخر سال گذشته نیز بیش از 25 درصد نسبت به اواخر سال 95 افزایش پیدا کرد.شیب رشد قیمت مسکن در اواخر سال گذشته بعد از دو سال ثبات نسبی، تند شد.در 6 ماه اخیر، متوسط قیمت مسکن در تهران بیش از یک میلیون تومان در متر مربع افزایش پیدا کرد و به مرز 6 میلیون تومان رسیده است.

رشد شدید قیمت مسکن در ماه های اخیر آن هم در شرایطی که معاملات مسکن در تهران، بتازگی از رکود عمیق و رخوت خارج شده است، از نظر کارشناسان اقتصاد مسکن و همین طور فعالان این بازار، غیرقابل انتظار، غیرطبیعی و ملتهب گونه تشریح می شود.

در هفته های اخیر نه تنها متقاضیان که حتی برخی سازنده های مسکن، این نحوه رشد قیمت را به زیان ادامه رونق عنوان کردند.نمایندگان مجلس اما این تورم را برای کم درآمدها و زوج های جوان، آسیب زا می دانند و از همین رو، از وزیر راه و شهرسازی خواسته اند برای کنترل تورم مسکن و از آن مهمتر، اجاره بها، تدبیری بیاندیشد.در بازار اجار مسکن، تب قیمت ها، تندتر از بازار خرید مسکن شده است.

متوسط رهن کامل واحدهای مسکونی در تهران، متر مربعی 2 میلیون تومان شده است. در حالیکه سال گذشته همین موقع، این شاخص حدود متر مربعی یک میلیون و 500 هزار تومان بود. با افزایش حجم معاملات خرید مسکن، عرضه واحد اجاره ای به شدت کاهش پیدا کرده است.این در حالی است که نرخ اجاره نشینی در تهران افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر کمتر از نصف جمعیت شهر تهران، مالک هستند و وزن مستاجر ها بیشتر شده است.متوسط اجاره بها در تهران متر مربعی 30 هزار تومان را رد کرده است.

اما در کمیسیون عمران مجلس چه گذشت؟

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی که در جلسه دیروز کمیسیون عمران مجلس حضور داشته، درباره جزئیات این جلسه اعلام کرد: به طور کلی در این جلسه، مسکن از منظر نقش و جایگاه آن در اقتصاد کلان، مولفه ها و مشخصات عرضه و تقاضای مسکن و همچنین بازار مسکن در مقایسه با سایر بازارهای موازی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. وی افزود: در بخش اول گفت و گوها وزیر راه و شهرسازی ضمن یادآوری هدف چهارسال گذشته دولت برای خروج مسکن از رکود به اقدامات صورت گرفته برای به تعادل رساندن این بازار پرداخت و گفت با توجه به منفی بودن نرخ رشد ارزش افزوده بخش مسکن طی سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ خوشبختانه در سال ۱۳۹۶ شاهد نرخ مثبت آن با رشد ۱.۲ درصد بودیم. همچنین حجم معاملات، مبلغ مبایعه نامه ها، قیمت یک متر مربع واحد مسکونی و تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سال ۹۶ رشد مثبتی را از خود نشان داد.

حامد مظاهریان افزود: بر اساس گزارشی که وزیر در این جلسه ارایه کرد، در طرح مسکن اجتماعی در طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ خوشبختانه از سوی نهادهای ذیربط در مجموع 361 هزار و 871 خانوار کم درآمد، تحت پوشش مسکن اجتماعی قرار گرفتند. از دیگر موارد مطرح شده توسط وزیر راه و شهرسازی موضوع صندوق پس انداز مسکن یکم و سیاست های حمایتی وزارت راه و شهرسازی در تقویت آن بود که در این رابطه نیز داده های آماری نشان از آن داشت که این صندوق به شکل موثری تا کنون موفق عمل کرده و بیش از 440 هزار نفر تا کنون در این صندوق اقدام به سپرده گذاری کرده اند. استقبال از این صندوق به سرعت افزایش یافته و اکنون روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در آن اقدام به باز کردن حساب می کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: بخش اصلی جلسه کمیسیون عمران مجلس به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر اختصاص یافت و افزایش نقدینگی و تاثیرات روانی خروج آمریکا از برجام در اقتصادکلان و بازار مسکن مورد بحث قرار گرفت. به طور کلی بر اساس آمار و داده های میدانی، بازارهای رقیب بخش مسکن مانند بازار ارز، سکه و بورس متاثر از آثار روانی خروج آمریکا از برجام شوک های هیجانی را تجربه کرده اند که پس از پاسخ وزیر راه و شهرسازی به سوالات نمایندگان، کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، سازمان تعزیرات حکومتی، مرکزآمار ایران و بانک مرکزی بر داده های ارائه شده صحه گذاشتند .

در ادامه جلسه کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد شد تا در کمیسیون ویژه ای مواردی چون اصلاح قانون پیش فروش و تشویق سرمایه گذاران به ساخت واحدهای کوچک مقیاس برای رونق بازار مسکن و ... مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته مظاهریان، آنچه که در این جلسه قابل تامل بود، تفاهم و همفکری میان نمایندگان مجلس با مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای رسیدگی به حل و رفع دغدغه های مردم بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24