Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران در معاملات نخستین روز کاری هفته شرایط جالب توجهی داشت ؛ بطوریکه دماسنج بازار سرمایه با ثبت یک پرش جانانه بیش از ٣.٠٠٠ واحدی ضمن ورود قدرتمندانه به کانال ١٠٠ هزار واحدی ، ارتفاع ١٠٢ هزار واحدی را به سیطره خود درآورد ... !! گویا بالاخره بعد از این همه فریاد زدن و اشاره به این مساله که تنها بازار سرمایه می تواند رشد افسارگسیخته نقدینگی را سر و سامان ببخشد ، مسئولین دولت این سیاست را در پیش گرفته اند و حالا می بینیم که ...

«خوابم یا بیدارم ؟!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات نخستین روز کاری هفته شرایط جالب توجهی داشت ؛ بطوریکه دماسنج بازار سرمایه با ثبت یک پرش جانانه بیش از 3.300 واحدی ضمن ورود قدرتمندانه به کانال 100 هزار واحدی ، ارتفاع 102 هزار واحدی را به سیطره خود درآورد ... !! گویا بالاخره بعد از این همه فریاد زدن و اشاره به این مساله که تنها بازار سرمایه می تواند رشد افسارگسیخته نقدینگی را سر و سامان ببخشد ، مسئولین دولت این سیاست را در پیش گرفته اند و حالا می بینیم که پس از رئیس سازمان برنامه و بودجه ، مسعود کرباسیان به ‌عنوان وزیر اقتصاد ، یکی از راهکارهای مهار روند رشد نقدینگی را هدایت سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولد می داند ! حتی رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی روزهای پایانی هفته گذشته فرمودند : نقدینگی در کشور بسیار زیاد است و آنهایی که نقدینگی بالا دارند آن را به سمت تولید ببرند. کسانی که در واردات هستند ، اجناسی که در داخل تولید می شود و لازم نیست را وارد نکنند. این وضعیت نشان می دهد که بازار سرمایه بعد از سالها می تواند نقش اساسی در اقتصاد کشور ایفا کند.

البته حرکت این روزهای بازار نیز دلایل دیگری نیز دارد. افت شدید قیمت ها طی سالهای اخیر ، جذاب بودن قیمت ها در مقایسه با سایر بازارها ، اثرات تورمی رشد دلار و ایجاد تغییرات در سیاست های ارزی دولت نیز در ورود نقدینگی و حرکت رو به جلوی بازار موثر بوده است. طی روزهای اخیر ، در پیش‌نویس نامه تهیه شده توسط سازمان توسعه تجارت برای وزیر صنعت معدن تجارت جهت ارسال به معاون اول رئیس‌جمهور ، در زمینه اولویت ‌بندی‌ های سه‌گانه واردات کالا به کشور ، گروه کالاهای مختلف در 3 دسته تقسیم‌ بندی شده ‌اند و بر اساس این دسته‌ بندی ، ارز مورد نیاز برای واردات آنها تأمین خواهد شد. بر اساس پیش‌نویس تهیه شده ، ارز مورد نیاز برای کالاهای گروه 1 از محل منابع ارزی بانک مرکزی و به ارزش مجموع 23.5 میلیارد دلار تأمین خواهد شد.

ارز مورد نیاز برای واردات گروه دوم اولویت ‌های کالایی از محل ارز صادراتی غیرنفتی در سامانه نیما تأمین خواهد شد و پیشنهاد مجموع 20 میلیارد دلار برای تخصیص ارز مطرح شده است. ارز کالاهای اولویت سوم از محل ارز صادراتی غیرنفتی به‌ صورت توافقی در سامانه سماصا به ارزش 8.5 میلیارد دلار تأمین خواهد شد. به نظر اولویت اول صرف وادرات کالاهای ضروری خواهد شد و اولویت های بعدی در اختیار صنایع بورسی است که باید دید به چه نرخی تخصیص داده می شود. برخی معتقدند گروه فولاد و معدن در تامین ارز بخش سوم فعال می شوند و گروه پتروشیمی رده دوم و بخشی از رده سوم را تامین می کند. این یعنی با فرض دلار آزاد 6.500 و دلار نیما 4.200 تومانی ، متوسط نرخ فروش ارز شرکت های پتروشیمی ، فلزی و معدنی به مرز قیمت های 5.000 تومانی خواهد رسید که اتفاق جالب و خوبی است. البته هنوز فضا و نرخ ها شفاف نیست و نمی توان نسخه دقیقی برای این پیش‌نویس پیچید. به نظر تصمیم جدید دولت می تواند بخشی از اثرات تحریمی را جبران نماید.

البته ریسک های سیاسی کماکان به قوت خود باقیست و همانطور که در چشم انداز اخیر بحث های جلسه هفته گذشته اتاق بازارگانی مطرح شد ، فضای سیاسی و اقتصادی شرایط پیچیده ای دارند. بنابراین این نکته را باید گوشه ذهن داشته باشیم که اثرات تحریمی از نیمه دوم سال خود را در گزارش ماهانه شرکت‌ها نشان خواهد داد. حال اگر دولت موضع صحیحی در سیاست های ارزی و نقدینگی کشور اتخاذ نماید ، فضای رکود و تحریم ها تعدیل خواهد شد. اما در انتهای به یک نکته دیگر اشاره کنیم و سپس به سراغ بازار برویم. اینکه شاخص با این سرعت رشد کند ، به نفع بازار نخواهد بود. به نظر به زودی از سرعت رشد بازار کاسته خواهد شد اما نکته حائز اهمیت این است که بخش ورود نقدینگی به بازار به مانند 2 – 3 جلسه معاملاتی اخیر در وضعیت مناسب و قابل دفاعی قرار داشته باشد. در بازار اولین روز کاری هفته نیز اکثر گروه ها با رشد قیمت مواجه شدند و البته فشار عرضه بر روی برخی از گروه ها نظیر غذایی و تایرسازی بیشتر بود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که به غیر از 3 صنعت ، شاخص سایر صنایع با روند صعودی یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات اولین روز کاری هفته ، مثبت شاخص 4 گروه شیمیایی ، خودروسازی ، فرآورده های نفتی و کانی های فلزی و منفی شاخص گروه کاشی و سرامیک قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم ظاهرا قرار است وضعیت به همین شکل باشد ! خیلی موافق این رویه و رشد دسته جمعی بازار ( علیرقم جذاب بودن قیمت ها ) نیستیم. هر چند که به نظر نقدینگی خوبی در مسیر بازار قرار گرفته و احتمالا بازار فردا هم بی نصیب از این نقدینگی نباشد اما باید مراقب بود چراکه به نظر حقوقی ها در مثبت های فردا ، بازار را سیراب کنند ... !!

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری مدعی شد : به ایران نگاه کنید ، آنها دیگر درباره سیطره بر خاورمیانه صحبت نمی‌کنند. من از توافق احمقانه‌ای که اوباما به آنها داد خارج شدم. ایران دیگر به مدیترانه نگاه ندارد و برای رسیدن به مدیترانه باید مسافت طولانی را طی کنند. آنها به دنبال نجات دادن (برجام) هستند اما به شما می‌گویم که به زودی آنها بازخواهند گشت و آنها به دنبال مذاکره برای یک توافق خواهند بود و ما به یک توافق (جدید) دست خواهیم یافت. من از توافق خارج شدم و فکر می ‌کنم که آنها با آمریکا با احترام بیشتری رفتار می ‌کنند. من باید بگویم که شما دیگر شاهد نزدیک شدن قایق ‌های کوچک اطراف کشتی‌های ما نخواهیم بود.

* مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت : هم اکنون تمرکز روی شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است که ارتباط کمتری با بازار آمریکا دارند. مشغول کار روی اقداماتی عینی با هدف حفظ همکاری با ایران در حوزه‌های کلیدی ، از جمله زمینه‌ های بانکی و فاینانس ، تجارت و سرمایه‌گذاری ، نفت و حمل و نقل هستیم. مهم‌ترین چالش کنونی ما ، یافتن راه حل‌هایی برای تعاملات بانکی و فاینانس است. این موضوعات هم در سطوح سیاسی و هم در نشست‌ های کارشناسی فشرده که عمدتا به صورت روزانه در تهران و بروکسل برگزار می‌شوند ، در دست بررسی است.

* وزیر امور خارجه ایران گفت : هنوز بسته عملیاتی لازم را دریافت نکرده ایم ، همکاران ما در اتحادیه اوپا و هم همکاران چینی و روسیه عنوان کردند که مشغول کار کردن بر روی همین بسته هستند. فرصت محدودی است و ما در این فرصت محدود مشغول رایزنی های گسترده هم با اعضای برجام و هم با شرکای خارج از برجام هستیم. درباره دور بعدی مذاکرات با وزرا (1+4) در حال گفتگو هستیم و مذاکرات وزرا در آینده انجام خواهد شد.

* اتحادیه اروپا به دنبال تأسیس دفتر رسمی در ایران است ! برخی نمایندگان پارلمان اروپا به بهانه حفظ برجام خواستار تأسیس دفتر رسمی در ایران هستند.

ب) در حوزه اقتصاد :

* مسعود کرباسیان گفت : به ‌عنوان وزیر اقتصاد ، صادقانه عرض می‌کنم توجه به دغدغه ‌های مردم در مورد وضعیت اقتصادی کشور یک اصل برای من است و بی‌تفاوتی و بی‌اطلاعی جایگاهی در رفتار ما ندارد. تحولات هفته‌ های گذشته سبب شده تا مردم به دنبال کالاهای جایگزین برای دارایی‌هایشان باشند. نتیجه اینکه سرمایه ‌ها به سمت بازار سکه ، خودرو و مسکن رفته و در نتیجه رشد قیمت‌ ها در پس افزایش تقاضا رخدادهاست. بنابراین فضای حاکم براین بازارها تحت تأثیر این جو برهم‌خورده است. راهکار مواجه با مشکل ، ‌توجه به واقعیت‌های اقتصاد کلان کشور است و بر همین اساس هم دولت در تلاش است که با مهار روند رشد نقدینگی ، سرمایه‌ها را به سمت بازارهای مولد هدایت کند که نمونه آن رشد شاخص بازار سرمایه طی دو روز اخیر است.

* ایرباس گفت : احتمال جدی لغو قرارداد با ایران وجود دارد و هواپیما تحویل نمی دهیم. به دلیل تحریم‌های آمریکا ، شرکت هواپیماسازی ایرباس به احتمال زیاد به قراردادی متعهد نخواهد ماند که با ایران بسته است. گیوم فاوری ، در گفت‌وگویی به روزنامه هامبورگر آبند بلت گفت : «به هر حال ما منتظر بررسی جزئیات تحریم‌های جدید هستیم. اما به احتمال قوی ، امکان تحویل 97 هواپیمای باقی‌مانده به ایران را نخواهیم داشت.»

* بانک اتریشی "اوبر" اعلام کردبه دلیل تهدید تحریمهای آمریکا، از ایران خارج می شود و به فعالیت هایش در ارتباط با ایران پایان می دهد.

ج) در سایر خبرها ، «اندرو پیک» مدیر میز ایران و عراق در وزارت خارجه آمریکا جزئیاتی از برنامه‌ های دولت ترامپ در اجرای تحریم‌ های نفتی علیه ایران اعلام کرد که طبق آن کاهش خرید نفت از ایران باید میزان قابل توجهی باشد اما از کشوری به کشور دیگر فرق خواهد کرد. از جمله تحریم‌ های اجرایی مربوط به تحریم ‌های ذیل بند 1245 (د) قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا ، 2012» است که برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده و وزیر خزانه ‌داری آمریکا را ملزم به معرفی تحریم‌ هایی علیه آن دسته از بانک‌ های خارجی می ‌کند که با بانک مرکزی یا هر یک از دیگر موسسات مالی تحریم‌ شده ایران معامله انجام می‌ دهند. با وجود این ، وزارت دارایی‌ آمریکا تعیین کرده در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌ های خارجی در بازه 180 روز قبل تر خرید نفت خام از ایران را به میزان قابل توجه کاهش داده باشند ، بانک ‌های این کشورها از تحریم‌ ها مستثنی می‌ شوند. در قانون اختیارات دفاع ملی تعیین اینکه چه میزان کاهش خریداری نفت از ایران میزان قابل توجه محسوب می ‌شود به عهده قوه مجریه آمریکا گذاشته شده و دولت آمریکا باید با در نظر گرفتن عواملی از جمله میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی ، میزان مورد قبول برای کاهش خریداری نفت از ایران توسط کشورها را مشخص کند. تعیین اینکه میزان قابل توجه چه رقمی خواهد بود این بار توسط واردکنندگان نفت ایران صورت خواهد گرفت.

د) در بازارهای جهانی ، در چین 2 شاخص کلیدی برای رشد تقاضای کامودیتی ها از انتظار اقتصاددانان پایین تر است : 1- شاخص رشد سرمایه گذاری چین از 7 درصد به 6.1 درصد کاهش پیدا کرده که کمترین از سال 1996 بوده و نشان از فاصله گیری بانک های چین از سرمایه گذاری های پر خطر و ریسکی با هدف مدیریت اقتصاد کلان است. 2- شاخص رشد تولیدات صنعتی نیز که از شاخص سرمایه گذاری سیگنال می گیرد ، رقم 6.8 درصد بوده که کمتر از 7 درصد ماه قبل و 6.9 درصد انتظار بازار است. با وجود کاهش شتاب رشد سرمایه گذاری چین ، داده های مسکن امیدوار کننده است. انجمن ماشین سازان چین می گوید سفارش جرثقیل های ساختمانی Excavators در ماه گذشته 100 درصد رشد دارد که می تواند نشان از آینده خوب این حوزه باشد. سرمایه گذاری بخش زیرساخت که یکی دیگر از موتور محرک رشد اقتصادی چین است رشد 9.4 درصد طی 5 ماه 2018 دارد که با وجود افت نسبت به ماه های ابتدای سال ، همچنان قوی است. اقتصاددانان انتظار کاهش رشد GDP چین از 6.9 درصد به 6.5 درصد در سال جاری را دارند.

ه) در بازار آتی سکه ، امروز هم فشار عرضه بالا بود و قیمت کلیه سررسیدها با افت مواجه شد. البته به نظر برای فردا شرایط بهتری در این بازار حاکم باشد اما تداوم اصلاح قیمت اونس در بازارهای جهانی کار را برای برای فعالان این بازار دشوار خواهد کرد. صندوق بین المللی پول اعلام کرده که تعرفه های جدید ترامپ تهدیدی برای سیستم تجاری جهانی است و ضمن تحریک اقدامات تلافی جویانه از سوی سایر کشورها ، به اقتصاد آمریکا آسیب می زند. مطابق با بررسی های انجام شده احتمالا افت قیمت طلای زرد تا محدوده 1.200 و حتی اندکی کمتر از این سطح ادامه خواهد یافت.

و) روز گذشته تعدادی از فعالان سیاسی با نوشتن نامه‌ای خطاب به مسوولان عالیرتبه نظام خواستار بازنگری در تصمیمات اساسی و مذاکره مستقیم با آمریکا شدند. نویسندگان این نامه با اشاره به «از دست رفتن فرصت مناسب» دولت باراک اوباما از مسوولان تصمیم‌گیر نظام خواسته‌اند «فارغ از جنگ‌های روانی کاخ سفید با یک تصمیم ملی اعلام کند که حاضر به انجام مذاکرات بدون قید و شرط با امریکاست تا قدمی در راه‌حل مشکلات و اختلافات برداشته شود». در این نامه تاکید شده که این مذاکرات «می‌تواند با قدرت و از موضع حفظ منافع ملی دنبال شود» و «در صورت هرگونه زیاده‌خواهی یا عدم ارایه تضمین برای پابرجا ماندن تعهدات، راه بازگشت همیشه باز است». یکی از نکات جالب این نامه کنار هم قرار گرفتن نام‌هایی است که قرابت سیاسی کمی با یکدیگر دارند. از امضا‌کنندگان این نامه می ‌توان به غلامحسین کرباسچی ، احمد منتظری ، ابوالفضل بازرگان ، جلال جلالی‌زاده ، جمیله کدیور ، صدیقه وسمقی ، حسن فرشتیان ، رضا علیجانی ، حسین کروبی ، عیسی سحرخیز ، حسن امینی ، محمدصادق جوادی‌حصار ، علی کشتگر ، ویدا فرهودی ، حمید آصفی و بهروز خلیق اشاره کرد.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) گروه فولادی و سنگ آهنی اولین روز کاری هفته را مثبت و پر قدرت آغاز نمودند. 2 عامل رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و تغییر در سیاست های ارزی دولت نشان می دهد که شرکت ها سودهای خوبی برای سال 97 محقق خواهند کرد. قیمت های صادراتی بیلت ایران در هفته گذشته 1.5 درصد دیگر بالا رفت و به 505 دلار در هر تن رسید. به نظر مشتریان به دنبال استفاده حداکثری از فرصت باقی مانده تا 7 آگوست به منظور خرید فولاد ایران قبل از شروع تحریم ها هستند. حجم سفارشات ماه آگوست با شتاب کمتر رو به افزایش است. در واقع تعدادی از مشتریان بخصوص در حوزه GCC بعلت نیاز ، بی‌خیال تحریم آمریکا شده و با توجه به نیاز ، به خرید بیلت ایران ادامه خواهند داد.

فولاد در صدر جدول هفتگی رشد قیمت کامودیتی ها قرار دارد و باعث شده تا قیمت مواد اولیه شامل سنگ آهن و زغالسنگ و مواد واسطه ای مربوطه ، رشد قابل ملاحظه ای در هفته قبل داشته باشند. اما این تمام داستان نیست. موجودی سنگ آهن بنادر چین برای دومین هفته نزولی شده و به 156 میلیون تن رسیده است. موجودی بیلت تانگشان کاهش هفتگی 5.5 درصدی دارد (تنها 226 هزار تن باقی مانده) و موجودی میلگرد نیز افت هفتگی 5.3 درصدی (4.77 میلیون تن) داشته است. شرکت فولاد Angang چین اعلام کرد که قیمت ورق سرد و گرم تحویل ماه آینده خود را 16 دلار و محصولات تخت را 8 افزایش می دهد.

در این گروه فولاد مبارکه پس از نمایش معاملات پر حجم ضمن گذر از مقاومت سرسخت 340 تومانی ، در مسیر قیمت های بیش از 400 تومانی قرار گرفت. در ذوب آهن تداوم تقاضای میلیونی و عرضه های سنگین را شاهد بودیم. این سهم در قیمت های 115 – 120 تومانی مقاومت مهمی دارد و به نظر خرید در مثبت های فردا ریسک زیادی را به معامله گران وارد کند. البته سهم از نظر بنیادی وضعیت مساعدی دارد اما بهتر است در هیجان ها دست به شکار نزنیم. در گروه سنگ آهنی هم وضعیت به همین شکل بود و نمادهایی نظیر کگل ، کنور و ومعادن با صف خرید سنگین به مصاف معاملات روز آتی رفتند. درخصوص وضعیت بنیادی این سهم به کرات بحث شده است. به نظر سنگ آهنی با گذر از مقاومت های خود ، در مسیر جدیدی برای رشد قرار گرفته اند.

ب) در گروه فلزی و معدنی هم وضعیت به همین شکل بود و اکثر نمادها صف های خرید سنگین را تجربه نمودند. این وضعیت در حالی بر بازار بورس تهران حاکم بود که قیمت فلزات رنگین در معاملات روزهای پایانی هفته در بازار های جهانی ، با افت بیش از 2 – 3 درصدی مواجه شد ! البته وضعیت به گونه ای است که کماکان نرخ های فروش در سطوح مناسبی قرار گرفته اند و در همین راستا تقاضای خوبی برای این دست از نمادها وجود دارد. در حوزه مس موجودی انبارهای لندن 4 درصد و شانگهای 1.2 درصد کاهش هفتگی دارد و آربیتراژ بورس های LME-SHFE رقم 117 دلار بوده است. همچنین موجودی انبارهای آلومینیوم لندن و شانگهای کاهش هفتگی 0.9 درصدی و 2.8 درصدی دارند. به نظر قیمت ها در هفته جاری می توانند بخشی از افت هفته گذشته را جبران کنند.

در این گروه ، فاسمین با صف خرید سنگین به سمت مقاومت 660 تومانی گام بر می دارد. این سهم خوش نقش بنیادی در صورت گذر از این سد می تواند قیمت های بیش از 700 تومانی را هم لمس نماید. در فرآور هم وضعیت خوبی حاکم بود. این سهم اهرم بالایی داشته و با قیمت فعلی روی و دلار بیش از 5.000 تومانی ، به سود بیش از 300 تومانی دست خواهد یافت. حمید علاماتی مدیرعامل فرآور گفت : خوشبختانه شرایط شرکت خوب است و در تلاشیم نتیجه کار سال 97 بهتر از 96 باشد و سهامداران نگرانی از بابت تولید و فروش نداشته باشند. درخصوص متغیرهای داخلی مجموعه نگرانی نداریم و متغیرهایی هم که در حیطه اختیارات ما نیست باید دید که چه می شود.

در مس باهنر پس از معاملات حدود 5 میلیون سهمی ، صف خرید خوبی در قیمت های 450 تومانی تشکیل شد. به نظر فباهنر اهداف قیمتی 550 تومانی را دنبال می کند. نکته مهم در باهنر ، بحث ورود فملی برای تکمیل زنجیره تولید است. معاون اقتصادی و مالی شرکت ملی صنایع مس ایران درخصوص بازگشت تحریم ها و تاثیرات آن بر شرکت گفت : به هر حال تحریم ها می تواند اثرات کاهشی بر فروش و صادرات شرکت داشته باشد. اما ما تلاش می کنیم بتوانیم با همکاری کشورهای اطراف از جمله ترکیه ، عمان ، چین و بخشی در اروپا واسطه هایی پیدا کنیم تا فروش صادراتی داشته باشیم ، از طرفی دیگر شرکت گلینکور به عنوان خریدار اصلی ما ، اعلام کرده تا جولای با ما همکاری خواهد داشت. وی درباره استراتژی مس در زمان بازگشت تحریم ها گفت : پس از آن باید دید شرایط به چه صورت خواهد بود. به همین دلیل همزمان با بسیاری از کشورها مکاتبه کرده ایم و حتما بخشی از محصولات را در بازار داخل می فروشیم و بخشی را هم صادرات خواهیم داشت. محسن بازار نوی درخصوص شایعه خرید سهام مس باهنر به دلیل تکمیل زنجیره تولید گفت : برنامه شرکت این است که با ورود به مس باهنر برای این شرکت شریک خارجی آورده و به محصولات بالادستی برسیم. وی گفت : فعلا مذاکرات اولیه انجام شده و در حال تکمیل مذاکرات و برآورد قیمت های اولیه هستیم تا بتوانیم این سهم را از شستا خریداری نماییم ، اما همه این ها در حد یک مذاکره است.

ج) گروه خودروسازی از دیگر گروه های مورد توجه در بازار بود. اصلاح سنگین قیمت ها طی سالهای اخیر ، بحث تداوم همکاری رنو با ایران با وجود تحریم های آمریکا و اعنال افزایش نرخ فروش شرکت ها از دلایلی است که سبب حرکت بخشی از نقدینگی بازار به سمت خودرویی ها شده است. در این گروه سایپا نقش لیدری را به گردن دارد. این سهم به مصاف مقاومت 85 تومانی می رود و در صورت گذر از این سد می توان به خاتمه یافتن روند نزولی رای مثبت داد. در زامیاد معاملات پر حجم تر دنبال شد و در ابتدای بازار صف خرید سهم عرضه شد اما نقاضای بالای سبب شد تا صف خرید سنگین دیگری را در این سهم شاهد باشیم.

در این گروه وساپا و رنا هم خوب معامله شدند. مدیرعامل گروه سرمایه گذاری سایپا گفت : در حال حاضر برنامه تکمیل پروژه الهیه برنامه ریزی و اقدام شده و در تلاش هستیم تا هرچه سریعتر تکمیل و به بهره برداری برسد و از طرفی هم انتظار می رود در شرایط مناسب فعلی بازار مسکن و افزایش قیمت در این حوزه ، با ارزش افزوده بالا سود مناسبی در این زمینه عاید شرکت شود. در سال 96 و سه ماهه اول 97 نیز این شرکت اقدام به آگهی فروش برخی دارایی ها از قبیل ملک ایزدشهر و ... از طریق مزایده اقدام کرد ولی با توجه به مذاکرات فراوان با متقاضیان خرید در جهت حفظ حقوق سهامداران تاکنون به مرحله عقد قرارداد و واگذاری نرسیده ایم.

در مجموعه ایران خودرو ، 3 نماد خگستر ، خاور و خودرو را داریم. این سهم ها با سرعتی آهسته تر پشت مجموعه سایپا حرکت می کنند. در بازار امروز حقوقی ها فروشنده ایران خودرو بودند. گفته می شود عمده عرضه در این سهم از سوی صندوق توسعه و صندوق تثبیت انجام شده است. در قطعاتی ها هم وضعیت به همین شکل بود و اکثر نمادها با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. در این گروه 3 نماد خکار ، ختوقا و ختور از نظر بنیادی وضعیت بهتری دارد ؛ هر چند که تمرکز بازار به روی نمادهایی است که اصلاح سنگین تری داشته اند.

د) در گروه پتروشیمی هم تقریبا کلیه نمادها صف خرید داشتند و آنهایی هم که متعادل بودند ، معاملات مثبت و نسبتا پر حجمی را به نمایش گذاشتند. ثبات متانول در مرز قیمت های 400 دلاری و رشد اوره تا سطوح 240 – 250 دلاری نشان می دهد که این شرکت ها سودهای خوبی را برای سال 97 محقق خواهند نمود. ضمن اینکه نرخ خوراک به سطوح 3.800 دلاری تقلیل یافته و زمزمه هایی درخصوص تسعیر ارز نرخ فروش محصولات با دلار بیش از 4.200 تومانی مطرح است. البته در پتروشیمی ها به بحث صادرات شرکت ها هم باید توجه داشت چراکه با برگشت تحریم ها ، آن دسته از شرکت هایی که صادرات بیشتری دارند ، وضعیت شکننده تری خواهند داشت. به عنوان مثال در متانول سازان ، شفن ریسک کمتری نسبت به بقیه شرکت ها دارد.

در اوره سازان ، خراسان از قیمت های 700 تومانی عبور کرد و حالا اهداف قیمتی 820 تومانی را دنبال می کند. بحث صادرات بخشی از محصولات شرکت به عراق و افغانستان در کنار رشد نرخ فروش کریستال ملامین ، زمینه را برای تحقق سود 200 تومانی حرکت مهیا می کند. به نظر خراسان یکی از گزینه های کم ریسک در گروه پتروشیمی باشد. و در نهایت اشاره ای به پارسان داشته باشیم. رشد شرکت های پتروپالایشی موجب شده تا این غول هلدینگی به روند صعودی خود بازگردد. پارسانی که nav بالایی داشته و می تواند سرمایه گذاری غدیر را در این مسیر همراه کند. در این گروه نمادهایی نظیر تاپیکو ، شپدیس ، شپترو و پاکسان را بیشتر زیر نظر داشته باشید.

5) تک سهم‌ها :

الف) در گروه پالایشی هم وضعیت تقریبا مشابه با سایر گروه های بزرگ بود بطوریکه کلیه نمادها در قیمت های 4 – 5 درصد معامله شدند. در این گروه ونفت را داریم که پس از ریزش سنگین اخیر با افزایش تقاضا مواجه شده و به نظر می تواند یک حرکت رو به بالا تا قیمت های 170 تومانی داشته باشد. به ویژه اینکه با حضور در ترکیب سهامداری فسرب و رشد قیمت این سهم ، nav ونفت نیز افزایش یافته است. البته ونفت معمولا سودی برای تقسیم ندارد اما برای نوسان گزینه بدی نیست و اگر به دنبال سهم های بنیادی تر هستید ، به نظر وپترو گزینه کم ریسک تر و پرپتانسیل تری باشد.

ب) در گروه رایانه و آی – تی ، به لطف تحرکات مثبت در نماد تازه وارد «سپ» شاهد معاملات مثبت در نمادهایی نظیر مرقام ، مداران و مفاخر هستیم. البته کلیت گروه مثبت نیست اما وضعیت هم بد نیست. در نمادسپ شنیده می شود که سهامداران عمده قصد حمایت از سهم تا قیمت های 1.000 تومانی را دارند.

ج) در گروه بانکی ، در کمال ناباوری وبصادر را با رنح های مثبت به قیمت های 5 درصد و صف خرید رساندند. در این سهم زمزمه هایی درخصوص تجدید ارزیابی دارایی ها مطرح است که اگر صحت داشته باشد ، رشد قیمت سهم را رقم خواهد زد. به نظر وتجارت را هم باید زیر نظر داشت.

د) در گروه ساتمانی و انبوه سازی هم وضعیت خوبی حاکم بود. واقعیت امر این است که در بازار سراسر مثبت یا سراسر منفی تحلیل دشوار است. در این گروه ها نمادهایی نظیر سفارس ، ستران ، سشرق ، ثغرب و ثفارس از نظر بنیادی بنیادی وضعیت بهتری دارند.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) مدیرعامل شرکت رنو اعلام کرد که با وجود تحریم ‌های آمریکا در ایران می ‌ماند. کارلوس قوسن ، مدیرعامل این شرکت گفت که شرکت رنو با وجود تحریم‌های آمریکا در ایران خواهد ماند. در پی خروج آمریکا از برجام و اعلام واشنگتن مبنی بر اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران ، تعدادی از شرکت های خارجی اعلام کرده ‌اند که فعالیت ‌های خود را در ایران کاهش داده یا متوقف خواهند کرد. مدیرعامل رنو در نشست سالانه سهامداران این شرکت گفت : حتی اگر مجبور به کاهش شدید حجم باشیم ، آن را رها نخواهیم کرد. وی گفت این اقدام شرکت رنو برای زمانی که بازار مجدد گشوده می‌شود ، یک مزیت محسوب می ‌شود.

ب) رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازی با تاکید بر این‌که در سال جاری قیمت قطعات حدود 30 درصد افزایش خواهد یافت ، اظهار کرد : با توجه به نوسانات و افزایش قیمت در سایر بازارها ، قطعه نیز به طور حتم گران خواهد شد چراکه قطعه‌سازان در حال حاضر در حاشیه ضرر قرار دارند.

ج) هیئت وزیران قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال 97 را بر مبنای دلار 3.800 تومان تعیین کرد. دولت به وزارت نفت اجازه داد تا امسال برای محاسبه قیمت میعانات گازی ، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی از سوی شرکت ‌های تابع این وزارتخانه ، نرخ تسعیر ارز مورد عمل برای واردات کالاهای اساسی ، به ازای هر دلار 38 هزار ریال را منظور کند.

د) دکتر همتی ، رئیس کل بیمه مرکزی گفت : با توجه به انتشار رشد اقتصادی و میزان تولید ناخالص داخلی کشور در سال 96 و نظر به میزان حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور در سال گذشته ، مقدار ضریب نفوذ بیمه (نسبت حق بیمه های بازرگانی به تولید ناخالص داخلی ) به 2.3 درصد افزایش یافت.

ه) در حالی که معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اعلام کرده است که پیش فروش خودرو از امروز ساعت 10 صبح جهت انجام تعهدات گروه صنعتی ایران خودرو و تامین نیاز مصرف‌کنندگان حقیقی آغاز می‌شود، اما امکان ثبت‌نام برای متقاضیان وجود ندارد!

و) شرکت پاکدیس در نماد «غدیس» از دریافت مجوز افزایش نرخ 17 درصدی انواع آبمیوه یک لیتری نسبت به سال گذشته خبر داد.

7) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

الف) در گروه فلزی و معدنی به سراغی یکی از بهترین ها و جذاب ترین ها به نام فاسمین خواهیم رفت که از نظر بنیادی حرف های بیشتری برای گفتن دارد. کالسیمین در سال گذشته با فروش خیره کننده 5.259 میلیارد ریالی ، کارنامه درخشانی را از خود بر جای گذاشت. فروش این شرکت در اولین و دومین ماه از سال 96 به ترتیب 139 و 355 میلیارد ریال و در 2 ماه ابتدای امسال ( فروردین = 234 میلیارد ریال + اردیبهشت = 589 میلیارد ریال ) مجموعا 823 میلیارد ریال بوده است. این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ، رشد 66 درصدی را نشان می دهد. نرخ فروش شمش روی در فروردین ماه 160.639.166 ریال و در اردیبهشت ماه 160.197.189 ریال بوده است. این نرخ فروش یعنی شرکت درآمد دلاری خود را با نرخ 5.300 تومانی تسعیر کرده است ! به نظر فاسمین با دلار 4.200 تومانی هم می تواند سود سال گذشته را تکرار کند اما فعلا نمی توان به دلار 5.300 تومانی شرکت تکیه کرد. نکته مهم در گزارش فاسمین اینکه شرکت در حدود 2.200 تن شمش روی موجود در انبار دارد و احتمالا در خرداد ماه هم گزارش خوبی را از سوی این شرکت شاهد باشیم.

نکات مهم درخصوص گزارش تفسیر مدیریتی برای سال 97 : در بخش تولید هدف شرکت رسیدن به سطح تولید سالهای 94 و 95 و تولید 240 هزار تن کنسانتره و سپس افزایش آن تا 300 هزار تن در سال همچنین راهبرد شرکت برای این مقصود ، بهره برداری از واحد استحصال روی از کیک لیچ یا اصطلاحاً BZS ( Basic Zinc Sulfate ) می باشد. / فاسمین پیش بینی کرده در 3 ماه ابتدای سال 97 فروش 10.000 تن کنسانتره و شمش : ( صادرات 8.000 تن شمش روی + فروش 2.000 تن کنسانتره سرب ) داشته باشد. انتظار می رود یکی از بهترین گزارش های 3 ماهه متعلق به فاسمین باشد.

ب) اما مجددا به گروه خودروسازی می رسیم. جایی که خپارس فارغ از مشکل کاهش حاشیه سود ( بواسطه رشد اخیر قیمت کالاها در بازارهای جهانی ) و نگرانی از بابت بازگشت تحریم ها ، ثابت کرده که وضعیت شرکت از منظر تولید و فروش رو به بهبود است و انتظار می رود وضعیت بهتری را از سوی این شرکت در سال 97 شاهد باشیم. پارس خودرو در سال 96 با تولید 242 هزار دستگاه و فروش 240 هزار دستگاه خودرو رقمی بالغ بر 66 هزار میلیارد ریال محقق کرد که از این مبلغ ، 1.924 میلیارد ریال متعلق به فروش فروردین ماه و 3.818 میلیارد ریال مربوط به فروش اردیبهشت ماه سال گذشته بوده است. گفتنی است ، خپارس در 2 ماه ابتدایی سال 97 موفق شده فروش ( فروردین = 2.204 میلیارد ریال و اردیبهشت = 5.490 میلیارد ریال ) 7.717 میلیارد ریالی را محقق کند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ، افزایش 34 درصدی را نشان می دهد. شرکت در فروش محصولات برلیانس ، رشد 6 درصدی نرخ نسبت به اسفند ماه سال گذشته داشته است.

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • حسن صدیق
    حسن صدیق

    درودوعرض ادب واحترام خدمت همه شما عزیزان تشکرمیکنم خیلی مفید واموزنده بود

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24