Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

فعالان بازارهای مختلف هفته پیش روزهای سختی را گذراندند زیرا قیمت بسیاری از مواد خام و شاخص های مالی در بعضی بازارهای بزرگ کاهش یافتند البته شاخص دلار و قیمت سنگ آهن اندکی رشد کرد. برای هفته پیش رو ..

نمای بازارها در هفته پیش رو؛ چند احتمال و تعدادی هشدار جدی!

بورس24 : هفته گذشته بر خلاف هفته قبل از آن، قیمت فلزات پایه، نفت، فلزات گرانبها و شاخص های مالی در برخی بورس های بزرگ، کاهش یافتند. افت قیمت فلزات پایه تا اندازه ای حاصل رشد شاخص دلار و تا اندازه ای حاصل نگرانی‌ها درباره تشدید تنش های تجاری بین چین و آمریکا بود. از سوی دیگر افت قیمت نفت در اثر پیش بینی افزایش تولید از سوی اوپک رخ داد. در بازارهای مالی، سرمایه گذاران به دلیل افزایش تنش تجاری بین چین و آمریکا با احتیاط رفتار کردند.

در هفته پیش رو، روز دوشنبه بازارهای چین تعطیل هستند و سه تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا و رئیس بانک مرکزی اروپا سخنرانی خواهند کرد. هفته گذشته در نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره بالا برده شد البته سرمایه گذاران انتظار داشتند چنین شود بنابراین رشد نرخ های بهره تاثیری بر رشد شاخص دلار نداشت اما احتمال دو بار افزایش نرخ های بهره تا پایان سال و دیدگاه مثبت بانک مرکزی آمریکا به وضعیت اقتصادی این کشور سبب شد دلار حمایت شود.

از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا در نشست هفته پیش خود به توقف خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو در پایان سال جاری میلادی اشاره کرد در حالی که انتظار می رفت زمان افزایش نرخ های بهره در منطقه یورو اعلام شود. در حقیقت تداوم سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا فشار قابل ملاحظه بر ارزش یورو وارد کرد و شاخص دلار افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه چند گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر می شود و موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. قیمت نفت هفته گذشته به میزان قابل ملاحظه کاهش یافت زیرا انتظار می رود در آینده ای نزدیک تولید نفت اوپک و روسیه افزایش یابد. در هفته های اخیر ترامپ از قیمت های بالای نفت انتقاد کرده و به احتمال زیاد عربستان و روسیه بر تولید نفت خود می افزایند. میزان ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی کاهش یافته و نیز مازاد عرضه در بازار تقریباً از میان رفته است.

بدین ترتیب تداوم برنامه کاهش عرضه نفت که از ابتدای سال گذشته میلادی آغاز شده می تواند به رشد شدید قیمت ها منجر شود به ویژه اکنون که در آستانه تابستان و اوج مصرف بنزین در اروپا و آمریکا قرار داریم افزایش نیافتن عرضه نفت اثرات منفی بر اقتصادی های مصرف کننده نفت خواهد داشت. ترامپ اعلام کرده اوپک به طور مصنوعی قیمت نفت را بالا نگه داشته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه دو گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر می شود و اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. ذخیره نفت آمریکا در ماه های اخیر کاهش یافته اما هنوز در سطوح بالا قرار دارد. امسال تولید نفت شیل در آمریکا به اوج خود می رسد اما از سال آینده کاهش خواهد یافت. واقعیت این است که افزایش تولید نفت شیل در آمریکا نمی تواند به کاهش قیمت ها منجر شود. تقاضای جهانی برای نفت سال جاری میلادی بین 1.4 میلیون بشکه تا 1.6 میلیون بشکه در روز بالاتر از سال گذشته است و به همین دلیل اگر برنامه کاهش عرضه نفت ادامه پیدا کند قیمت ها به سطوح بسیار بالا که به زیان اقتصاد جهان است خواهد رسید.

روز پنج شنبه نشست سیاستگذاری بانک مرکزی انگلستان برگزار می شود و در آمریکا، وزارت کار وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. وضعیت بازار آمریکا در بیش از یک سال اخیر خوب بوده و بر همین مبنا بانک مرکزی آمریکا قصد دارد به حرکت خود در مسیر محدود کردن برنامه های حمایتی ادامه دهد. یک اثر کاهش برنامه های حمایتی افزایش ارزش دلار و فشار بر قیمت طلاست. قیمت طلا هفته گذشته کاهش یافت اما در نظرسنجی این هفته کیتکو سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کرده اند در هفته پیش رو قیمت طلا بالا خواهد رفت اما اگر آن طور که پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد کند قیمت مواد خام از جمله طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه روزی مهم برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه است. در این روز وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در آلمان، فرانسه و منطقه یورو در ماه جاری میلادی اعلام می‌ شود. این بخش ها در اقتصادهای یاد شده طی ماه های اخیر وضعیت خوبی داشته اند البته قیمت فلزات پایه عموما به تغییرات شاخص دلار و وضعیت اقتصاد چین وابسته است. در هفته های اخیر قیمت این فلزات در سطوح بالاتر قرار گرفته است اما باقی ماندن در این سطوح و رشد قیمت ها مستلزم اخبار مثبت جدید است. روز جمعه نشست اوپک برگزار می شود و فعالان بازار توجه ویژه به نتیجه این نشست خواهند داشت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

در ماه‌های آینده احتمال کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و آمریکا وجود دارد و اگر چنین شود، قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار خواهد گرفت. این هفته احتمال رشد شاخص دلار، نگرانی ها درباره تنش های تجاری بین چین و آمریکا و نشست اوپک بیشترین تاثیر را بر بازارهای مختلف خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24