Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امیدوار به ایجاد شرایط خاص برای شرکتهای این گروه به مانند نرخ خوراک پتروشیمی ها، احتمال تغییرات در نرخ ارز سامانه نیما، مناسب بودن اوضاع قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی و گزارشات ماهانه مناسب شرکتهای گروه هستند...

بورس از رقیبانش جا نمی ماند!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت قند و شکر (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • فاراک
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت قندوشکر (بخش چهارم)

صنعت شیرین بورس از جمله صنایع با اهمیت از لحاظ اقتصادی و به لحاظ خودکفایی ست. این صنعت که هنوز نمی تواند به طور کامل تمام نیازهای داخل را تامین کند با شرکت های متنوع در بازار بورس شناخته می شود. زمانی بتای این صنعت منفی بود و اگرچه این روند در حال حاضر کمرنگ شده است اما به لحاظ سنتی همچنان بازار می پسندد تا در زمان بازار رکودی و یا ماه رمضان به سراغ این صنعت برود. با توجه به شرایط بازار سعی می شود در چند هفته متوالی به بررسی این صنعت پرداخته و شرایط بنیادی این گروه را از زاویه دیگر نشان دهیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) فاراک

این سهم طی 5 سال اخیر سه بار به محدوده 70 الی 75 تومان برخورد کرده است و در دو تجربه اخیر پس از ان با رشد قیمتی مواجه گردیده است. همانگونه که در نمودار با تایم فریم هفتگی مشخص می باشد سطح حمایت معتبر مذکور مانع از افت قیمتی بیشتر شده است و این بدان معناست که با پذیرش ریسک می توان سهم را برای ارزیابی شرایط بنیادی و خرید پیشنهاد کرد.

حد ضرر 70 تومان در شرایطی برای سهم حائز اهمیت خواهد بود که معاملات نسبتا پر حجم طی روزهای اخیر می تواند بخش اعظمی از فشار فروش را کاهش دهد. تارگت قیمتی بلند مدت سهم در روند صعودی می تواند سه رقمی بوده و حتی محدوده 150 الی 155 تومان را نشانه گیرد که موجب جذابیت سهم در قیمت های کنونی خواهد بود

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز جمعه در دیدار مسئولان نظام، جمعی از قشرهای مختلف مردم و سفرای کشورهای اسلامی به مناسبت عید سعید فطر، یکی از مهمترین عوامل و عناصر شرافت و کرامت جامعه اسلامی و امت اسلامی را اتحاد و رفع اختلاف ها دانستند و با تأکید بر این‌که «رژیم صهیونیستی عامل اصلی ایجاد اختلاف در منطقه و در میان کشورهای اسلامی است»، گفتند: مشکل رژیم صهیونیستی، عدم مشروعیت است و رژیمی که بر پایه باطل تشکیل شده باشد، به توفیق الهی و با همت ملتهای مسلمان، قطعاً نابود خواهد شد و از بین خواهد رفت. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر لزوم برگزاری همه‌پرسی در میان فلسطینیان واقعی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی و شکل‌گیری نظام حکومتی فلسطین بر مبنای این همه‌پرسی، خاطرنشان کردند: برگزاری چنین همه‌پرسی و تشکیل حکومت فلسطین براساس آراء فلسطینی، در واقع به معنای نابودی رژیم جعلی صهیونیستی است که به‌طور قطعی در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد. حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان سخنان خود تأکید کردند: با نابودی رژیم صهیونیستی، امت اسلامی وحدت و عزت خود را به دست خواهد آورد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تعویق دو ماهه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را در جهت ایجاد وحدت نظر در ایران دانست و گفت: این نگرانی در مجلس وجود دارد که چه تضمینی است با الحاق ایران به این کنوانسیون، ما مجددا وارد لیست سیاه FATF‌ نشویم. دهقانی در مورد مضرات تعویق دو ماهه بررسی این لایحه در مجلس، گفت: این موضوع ضرری به دنبال نخواهد داشت چون فرصت و مجالی است که در پی آن مجلس به وحدت نظری برای عضویت در کنوانسیون برسد، کنوانسیونی که 188 کشور آن هستند و در این بین عضویت ایران حساس است.

مجلس عوام کانادا تصویب کرد کلیه مذاکرات با ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور قطع شود. در همین ارتباط وزیر امور خارجه کشورمان اقدام اخیر مجلس عوام کانادا در مورد ایران را به ضرر این کشور خواند. وی با بیان اینکه این سیاست‌های تندروانه علیه ایران به ضرر کانادا خواهد بود و در جهت حفظ صلح و امنیت بین المللی نیست، افزود: متحدان آنها در منطقه اشتباهات و جنایت‌هایی را مرتکب شده‌اند و آنها در برابر این اقدامات سکوت کرده‌اند و در مقابل متاسفانه جمهوری اسلامی ایران را متهم به جنایاتی می‌کنند که متحدان خودشان در منطقه انجام داده‌اند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ آخرین آمار نقدینگی کشور حکایت از مبلغی در حدود 1500میلیارد تومان دارد که این میزان در سال گذشته حدود 1300 میلیارد تومان بود. این میزان نقدینگی در دوره چهارساله دولت یازدهم با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله سود بانکی مهار شد. لیکن در دوره چهارساله دوم از دولت، مهار نقدینگی با توجه به کاهش یافتن سود بانکی، ترس از حفظ نشدن ارزش ریال، به حاکمیت نشستن ترامپ، محیا نشدن زیرساخت های بخش تولید و بالاخره با خروج آمریکا از برجام با خروج از بانکها در ابتدای کار به سمت دلار سوق پیدا کرد و قیمت آن را افزایش داد. در ادامه با افزایش قیمت دلار و وابستگی مستقیم طلا به آن این بازار نیز تحت تاثیر قرار گرفت. سومین بازاری که در ادامه با رشد قیمت روبرو شد بازار مسکن بود که در حدود 35 تا 50 درصد رشد را شاهد بود. این موضوع در روزهای اخیر دامن بازار خودرو را گرفته است و شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم. مهار این نقدینگی در حال حاضر مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز بوده است و ایشان در خطبه های نماز عید فطر با اشاره به وجود نقدینگی بالا در کشور گفتند: صاحبان این نقدینگی، آن را به سمت تولید هدایت کنند تا چرخ های زندگی مردم به حرکت در بیاید. ایشان اعلام کردند: یک کانون مرکزی با حضور سران سه قوه و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به مسائل اقتصادی تشکیل شده است که این کانون باید مسائل اقتصادی را قدم به قدم دنبال کند، تصمیم‌های قاطع بگیرد و آنها را اجرا کند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی تصمیم های وزارت اقتصاد برای رونق فضای کسب و کار و برطرف کردن موانع، این تصمیم ها را مثبت ارزیابی و بر پیگیری جدی آن تأکید کردند.

دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به تصمیمات اخیر این بانک در رابطه با تعمیق بازار طلا، از بازارسازی برای اوراق گواهی پیش‌خرید سکه در بورس اوراق بهادار خبر داد. دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه اطلاع رسانی لازم در خصوص جزئیات اجرای طرح جدید بانک مرکزی انجام خواهد شد، گفت: در این طرح به سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه این امکان داده می‌شود تا در صورت تمایل اوراق گواهی پیش‌فروش (رسید پیش‌خرید) خود را به اوراق سکه طلا (با سررسید متناظر) که از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس را دارند، تبدیل کنند. وی اطمینان خاطر داد: این اوراق پس از سررسید نیز کاملا معتبر بوده و 100 درصد مبتنی بر سکه طلا هستند. در واقع در این طرح, اوراق سکه طلا کاملاً حکم سکه فیزیکی طلا را دارند و به دارندگان این امکان را می دهند تا ضمن برخورداری از منافع این اوراق, ریسک نگهداری طلا را حذف کرده و از امکان معامله این اوراق در یک بازار متشکل و شفاف برخوردار شوند.

بانک مرکزی از رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی ایران در سال ۱۳۹۶ خبر داد. بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت پایه و به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰ در سال ۱۳۹۶ به ۶۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم مشابه سال ۱۳۹۵ حدود ۳.۷ درصد افزایش یافته است. همچنین رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ۴.۶ درصد اعلام شده که بیانگر تغییر مسیر رشد اقتصادی نسبت به گذشته است. در سال‌های اخیر همواره نفت سهم بالایی در رشد اقتصادی داشته و رشد بر پایه نفت بالاتر از رشد بدون نفت گزارش شده بود.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ انتشار اخبار منفی از جمله تعلیق فعالیتهای پژو سیتروئن در ایران و تعدیل منفی 51 درصدی خودرو در ابتدای این هفته باعث شد تا شاخص این گروه با افت در دو روز ابتدایی هفته در روز یکشنبه به کمترین میزان خود در طی بیش از دو سال اخیر و به حدود 13996 واحد برسد. این موضوع در روز دوشنبه با اعلام خبر موافقت افزایش قیمت خودرو و همچنین رسیدن قیمت برخی نمادها به کف تاریخی خود از جمله خساپای 670 ریالی باعث افزایش تقاضا و سبز پوش شدن اکثر آنها شد و در نهایت در روز پایانی کاری رشد700 واحدی شاخص را نسبت به روز یکشنبه شاهد بودیم.

اما در سه هفته ابتدایی خرداد ماه فروش سایپا نسبت به کل خرداد ماه سال گذشته با 6 درصد رشد تاکنون روبرو بوده است و این موضوع با توجه به استقبال گسترده از فروش این شرکت به مناسبت عید سعید فطر، در پایان ماه با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد. لیکن در همین ارتباط با وجود افزایش فروش در طی یک سال اخیر، با توجه به رشد هزینه ها هیچ اتفاق مثبتی را برای شرکتهای این گروه تا کنون شاهد نبوده ایم و رشد هزینه ها باعث کاهش سود آوری و تعدیل منفی آنها شده است. یکی از مواردی که تاثیر مستقیم در این رابطه داشته است دستوری بودن قیمتها است که به گفته محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی بدترین آسیبی که در سال های گذشته به صنعت خودرو وارد شده، قیمت گذاری دستوری در این صنعت بوده است، از سال 90 قیمت گذاری دستوری به این صنعت تحمیل و کار قیمت گذاری به شورای رقابت واگذار شد که این تاریخ را باید سرآغاز مشکلات صنعت خودرو دانست. وی افزود: از آن دوران تاکنون خودروسازان، متحمل 6 هزار میلیارد تومان زیان شدند و توان مالی آن ها تحلیل رفته و بالطبع قطعه سازان توان دریافت مطالبات خود از خودروسازان را در سر موعد مقرر ندارند و در عین حال اجازه افزایش قیمت نیز به آن ها داده نمی شود که این روند به از بین رفتن صنعت قطعه دامن زده است.

در محصولات شیمیایی؛ برگزاری مجامع شرکتهای این گروه در روزهای آینده و وضعیت مناسب فروش اکثر شرکتها در دو ماهه ابتدای سال 97 باعث شد تا در هفته اخیر شاهد افزایش تقاضا در نمادهای این گروه باشیم و شاخص محصولات شیمیایی هم حدود 260 واحد رشد کند.

اما در این هفته هیات‌وزیران به ریاست دکتر حسن روحانی، به وزارت نفت اجازه داد تا امسال برای محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک­‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی ازسوی شرکت‌های تابع این وزارتخانه، نرخ تسعیر ارز مورد عمل برای واردات کالاهای اساسی، به ازای هر دلار ۳۸ هزار ریال را منظور کند.

کارشناسان برای آینده پتروشیمی پس از برجام اعلام کرده اند در صورت حفظ برجام میان ایران و اروپا، بازارهای هدف صادرات محصولات پتروشیمیایی همچنان مصون از تحریم‌ها خواهند ماند و مشکلات به آن صورت که ایران در اواخر دهه 80 و اوایل سالهای 90 درگیر آن بود نخواهد بود و گذر از این مرحله بسیار ساده تر از آن دوران می باشد. لیکن لغو کامل برجام و تحریمهای سازمان ملل می تواند مشکلات بسیاری را برای شرکتهای این گروه ایجاد کند.

فلزات اساسی؛ روند مثبت قیمت نمادهای این گروه در هفته اخیر نیز ادامه یافت به گونه ای که قیمت فولاد و فملی نسبت به عملکرد هفته گذشته خود رشد حدود 10 درصد را در آخرین روز کاری تجربه کردند. این رشد قیمتی برای شرکتهای تولید کننده سرب و روی به ترتیب برای فاسمین و فسرب حدود 15 و 10 درصد بود. مهمترین عوامل برای رشد شرکتهای این گروه امیدواری به ایجاد شرایط خاص برای شرکتهای این گروه به مانند نرخ خوراک پتروشیمی ها، احتمال تغییرات در نرخ ارز سامانه نیما، مناسب بودن اوضاع قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی و گزارشات ماهانه مناسب شرکتهای گروه بودند.

اما از دیگر اتفاقات بازار سرمایه در این هفته، ذوب با شایعه خرید بلوک توسط هندی ها به صف خرید محکمی رسید. ذوبی که سال گذشته را سرانجام با سود به پایان رساند. این شرکت در ادامه با اعلام خبر تهاتر مالیاتی در روز سه شنبه بسته شد و یک روز بعد با صف خرید سنگین و رشد 8 درصدی در قیمت 1007ریالی به کار خود پایان داد.

عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ‌آهن با اعلام اینکه هنوز قانونی برای وضع عوارض بر صادرات محصولات خام معدنی تدوین نشده، گفت: وضع عوارض جدید ابتدا پیشنهادی از سوی معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شورای اقتصاد بود. قدیر قیافه با بیان اینکه طرح وضع عوارض بر صادرات خام فروشی نیازمند بررسی در چارچوب قوانین و مقررات است افزود: آیین‌نامه‌ ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید که سال 94 از سوی دولت ابلاغ شده و در آن آمده است که وضع عوارض جدید بر مواد معدنی باید ناظر بر ۳ بخش باشد؛ نخست اینکه نباید به سهم کشور در بازار جهانی معدنی آسیب بزند، نباید عوارض جدید باعث توقف فعالیت واحدهای تولیدی شود. همچنین ماده معدنی باید با نرخ پایه ۳ بار در بورس کالا عرضه شود، سپس اگر مشتری پیدا نکرد، بدون عوارض اجازه صادرات داده شود.

در گروه سیمان، آهک و گچ؛ معاملات نمادهای این گروه در طی این هفته هم با روند مثبتی به کار خود پایان دادند و باعث شدند تا شاخص گروه رشد 100 واحدی را تجربه کند. از مهمترین دلایل رشد شرکتهای این گروه خبر لغو ممنوعیت صادرات سیمان ایران به عراق بود. نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان خوزستان که نخستین بار از توقف صادرات سیمان ایران به عراق خبر داده بود، عنوان کرده که "دولت عراق مصوبه ممنوعیت واردات سیمان از ایران را لغو کرده است."

تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در دو ماه نخست سال جاری صادرات سیمان کشورمان به عراق از نظر وزنی و ارزشی 34.6 و 30 درصد افزایش یافته و به ترتیب به 1.5 میلیون تن و 119.6 میلیون دلار رسید. خبر مثبت دیگر برای این گروه مکلف نبودن فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24