Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برخی سرمایه گذاران با امید به تداوم روندهای مثبت در بازارهای مالی و مواد خام قصد دارند بر فعالیت خود بیافزایند اما آنها باید بدانند از دید نهادهای بین المللی و نیز تحلیلگران، در ماه های آینده وضعیت بازارها ..

برای سرمایه گذاری های بلندمدت به چند واقعیت توجه کنید؛ حتما!

بورس24 : در هفته های اخیر همزمان با تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری این کشور، به ویژه اتحادیه اروپا و کانادا، نگرانی درباره تاثیر منفی این وضعیت بر اقتصاد جهان افزایش یافته است. در نشست گروه هفت عملاً اختلافات بین آمریکا و دیگر اعضای این گروه آشکارتر و بیشتر شد و با توجه به اینکه پیش بینی می شود ترامپ در مسیر حمایت گرایی به حرکت خود ادامه دهد، احتمال بروز جنگ تجاری بین قدرت های بزرگ اقتصادی افزایش یافته است.

در این میان سرمایه گذاران ترجیح خواهند داد با احتیاط رفتار کنند و منتظر نمایان شدن جهت گیری بازارها باشند. همچنین شرکت ها سرمایه گذاری های جدید را به تعویق می اندازند و مصرف کنندگان با احتیاط مصرف خواهد کرد. بدین ترتیب لطماتی به اقتصاد جهان وارد خواهد شد.

این هفته بازارهای مالی و مواد خام تحت تاثیر چند عامل قرار داشته و خواهد داشت: نشست گروه ۷ که با تنش به پایان رسید، نشست سه بانک مرکزی بزرگ و داده های اقتصادی از اقتصادهای بزرگ بیشترین اثر را بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف دارد.

اما تحولات اخیر از پیش سبب نگرانی نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول شده است. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: "ریسک هایی که رونق اقتصادی جهان را تهدید می کنند در حال افزایش هستند و یک عامل آن تشدید تنش های تجاری بین اقتصادهای بزرگ است. ابرهای تیره ای که شش ماه پیش مشاهده شده در حال متراکم تر شدن است."

سخنان خانم لاگارد پس از نشست گروه ۷ بیان شده است. در این نشست ترامپ به تکرار مواضع تجاری خود پرداخت و پس از ترک زودهنگام نشست، در یک توییت، نخست وزیر کانادا را که میزبان نشست بود ضعیف و فریبکار توصیف کرد. دیگر شرکت کنندگان در نشست گروه ۷ تلاش کردند ترامپ را از اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم صادراتی به آمریکا منصرف کنند اما ترامپ پیشنهاد داد همه ی اعضای گروه ۷ تعرفه ها را حذف کنند و تهدید کرد تجارت با این کشورها را به طور کامل پایان خواهد داد. آلمان و فرنسه که عضو گروه ۷ هستند از مواضع ترامپ انتقاد کرده اند.

نگرانی ها درباره تنش های تجاری به صندوق بین المللی پول محدود نیست. رئیس سازمان تجارت جهانی نیز معتقد است این تنش ها لطمات بزرگ به اقتصاد جهان وارد می کند. او در کنفرانس خبری برلین اعلام کرد: "تنش های رو به رشد تجاری رونق اقتصاد جهان را تضعیف می کند و باید تدابیری برای رفع این تنش ها اتخاذ شود. اقدامات تلافی جویانه به شکل اعمال تعرفه مفید نیست و به هیچ یک از طرف ها کمک نخواهد کرد."

در هفته های اخیر رئیس صندوق بین المللی پول هشدارهای بیشتری درباره سیاست های حمایت گرایانه داده است. او دوشنبه گفت: "در حال حاضر بزرگترین و تیره ترین ابر بر فراز اقتصاد جهان ریسک از میان رفتن اعتماد در اثر اقدامات یکجانبه و حمایتی است که به کاهش روابط و ضعف اقتصاد جهان منجر می شود."

صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده امسال و سال آینده اقتصاد جهان 3.9 درصد رشد خواهد کرد و این بالاترین نرخ از سال ۲۰۱۱ است. پس از سال آینده، محدود شدن سیاست های حمایتی بانک های مرکزی، کاهش تدریجی نرخ رشد اقتصادی چین و یکجانبه گرایی تجاری آمریکا، عواملی هستند که به کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان منجر خواهند شد.

در گزارش های اخیر صندوق بین المللی پول، نرخ رشد چین امسال و سال آینده بالای ۶ درصد، آمریکا زیر ۳ درصد، منطقه یورو اندکی بالاتر از دو درصد و ژاپن در محدوده 1.5 درصد پیش بینی شده است. صندوق بین‌المللی پول که ۱۸۹ عضو دارد در دوران جنگ جهانی دوم تاسیس شد و وظیفه آن نظارت بر سیستم مالی جهان و توسعه سیاست های باز تجاری است. امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال قبل است اما این ریسک وجود دارد که بانک های مرکزی بزرگ با سرعت برنامه‌های حمایتی خود را محدود کنند.

سیاست دیگری که ترامپ در پیش گرفته البته بطور واضح به آن اشاره نکرده پایین بردن ارزش دلار است که بر رقابت پذیری کالاهای صادراتی آمریکا می افزاید. شاخص دلار سال گذشته میلادی 11 درصد کاهش یافت اما امسال رشد نسبی داشته است. وزیر دارایی آمریکا چندی قبل گفته بود کاهش ارزش دلار رویدادی مطلوب است. بدین ترتیب دولت آمریکا از جهات مختلف تلاش کرده و می کند کسرب بودجه آمریکا و نیز کسری تجاری این کشور را کاهش دهد و برای آن، دنباله روی از سیاست های زیان بخش برای اقتصادهای دیگر اهمیتی ندارد.

با توجه به دیدگاه هایی که از سوی نهادهای بین المللی و نیز کارشناسان اقتصادی بیان شده اگر تدابیری بر رفع مشکلات کنونی اتخاذ نشود از اوایل سال آینده به تدریج نرخ رشد اقتصاد جهان کاهش خواهد یافت.

این روند منفی به زیان فعالان بازار مواد خام است. البته از پیش درباره کند شدن رشد تقاضا برای انواع مواد خام از جمله فلزات پایه و نفت هشدارهایی داده شده است.

به سرمایه گذاران توصیه می شود در فعالیت های بلندمدت خود در بازارهای مختلف آنچه بیان شد را در نظر بگیرند. احتمال افزایش قابل ملاحظه قیمت فلزات پایه، نفت، سنگ آهن و فولاد بسیار کم است.

در زیر پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصاد جهان، چین، آمریکا، منطقه یورو و ژاپن در سال جاری و سال آینده میلادی نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24