Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز اولین شواهد از ترس بازار از کاهش قیمت‌ها در بازار آتی سکه خودنمایی کرد ولی هنوز بازار پتروشیمی و فولاد میل به رشد قیمت‌ها را ادامه می‌دهند. این شرایط به معنی آن است که اگرچه بازار هنوز در روند افزایشی خود قرار داشته ولی هفته آینده باید نگران نوسان قیمت‌ها باشیم آن هم در شرایطی که محصولات فولادی متهم ردیف اول در رشد بی رویه قیمت‌ها البته در بازار آزاد است که می‌تواند با تغییر فاز در هفته آینده روبه رو شود ، ولی هنوز بازار به داده‌های بیشتری نیاز دارد. بازار آتی امروز سرگیجه را با چشم خود مشاهده کرد اگرچه اوایل معاملات رشد جدی قیمت‌ها را تجربه کردیم ولی با اظهارنظر مقامات رسمی و برجسته همه چیز به ناگاه تغییر کرد تا جایی که حتی سررسید دی‌ماه وارد فاز کاهش نرخ و منفی شدن قیمت‌ها شد.

پیش لرزه در بازار سکه

بورس24 : امروز اولین شواهد از ترس بازار از کاهش قیمت‌ها در بازار آتی سکه خودنمایی کرد ولی هنوز بازار پتروشیمی و فولاد میل به رشد قیمت‌ها را ادامه می‌دهند. این شرایط به معنی آن است که اگرچه بازار هنوز در روند افزایشی خود قرار داشته ولی هفته آینده باید نگران نوسان قیمت‌ها باشیم آن هم در شرایطی که برخی محصولات فولادی متهم ردیف اول در رشد بی رویه قیمت‌ها البته در بازار آزاد است که می‌تواند با تغییر فاز در هفته آینده روبه رو شود ، ولی هنوز بازار به داده‌های بیشتری نیاز دارد.

بازار آتی امروز سرگیجه را با چشم خود مشاهده کرد اگرچه اوایل معاملات رشد جدی قیمت‌ها را تجربه کردیم ولی با اظهارنظر مقامات رسمی و برجسته همه چیز به ناگاه تغییر کرد تا جایی که حتی سررسید دی‌ماه وارد فاز کاهش نرخ و منفی شدن قیمت‌ها شد. این سیگنال را باید جدی گرفت زیرا پس از رشد ممتد قیمت‌ها تجربه شده و البته رفتار دولت نشان می‌دهد که مایل است به مدیریت این بازار هرچند با وقفه وارد شود. این داده اصلی اگرچه باز هم با فراز و فرود قیمت‌ها همراه شد ولی نشان می‌دهد که دولت مایل به مداخله است اگرچه کمترین دخالت دولت در بازار هم می‌تواند به سادگی قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومانی را کاهش دهد. رخدادی که برای دولت این بار هزینه چندانی نخواهد داشت. در هر حال امروز هم بازار آتی مثبت بود ولی این شتاب رشد قیمتی و تزریق واقعی التهاب در بازار دیگر توان چندانی را برای رشد قیمت‌ها باقی نمی‌گذارد. البته بازار باز هم بازی های خود را دارد و نمی‌توان به صراحت از دورنمای بازار سخن گفت ولی مطلبی که مشهود است همین پتانسیل افت قیمت‌هاست که می‌تواند چند روز ادامه یابد مخصوصاً بعد از پایان تعطیلات عید فطر.

بازار پلیمرها هنوز میل به رشد قیمت‌ها را از خود نشان می‌دهد و گویی تغییری در این بازار رخ نداده ولی از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شده است. این وضعیت به معنی آن است که روال بازار تغییری نکرده و شرایط پیشین باز هم خودنمایی محسوسی خواهد داشت. امروز شنیده‌ها حکایت از آن داشت که بازرسی‌های دولتی در انبارهای پلیمرها در بازار تهران جدی شده و از برخی از انبارها در منطقه شورآباد بازدید کرده‌اند. این رخداد گام اول از تزریق دلهره در بازار است آن هم در وضعیتی که بازار قیمت‌های بالای فعلی را با تردید می‌نگرد و منتظر است تا سخت‌گیری‌های صادراتی اجرایی شود تا با تزریق بیشتر کالا به بازار آزاد شاهد افت قیمت‌ها باشیم. البته این انتظار هنوز محقق نشده و تا زمانی جو غالب در بازارهای کالایی افزایشی است این روند صعودی ادامه می یابد ولی از شتاب و سقف پرواز آن نمی‌توان چیز واضحی گفت. جریان غالب در بازار هنوز افزایشی است و اگر دولت حتی مداخله کند هم تأثیر آن در اواسط هفته آینده خودنمایی می کند.

آرامش نسبی بورس انرژی

معاملات امروز در بورس انرژی از آرامشی نسبی برخردار بود ولی عرضه‌های پیش رو نوید هفته بهتری دارد. امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای ریفورمیت پالایش نفت تبریز، آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس و برش سنگین پتروشیمی شازند در رینگ داخلی عرضه شدند. حجم کل معاملات صورت‌گرفته معادل 4,770 تن و به ارزش 127 میلیارد ریال بالغ شد. همچنین یکشنبه در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، حلال 402، حلال 404 و ریفورمیت پالایش نفت تبریز، آیزوریسایکل و بلندینگ نفتا حلال 410 پالایش نفت شیراز، حلال 400، 402، 406، 502 و 503 پالایش نفت اصفهان، پنتان پالایش نفت کرمانشاه و برش سنگین، بوتان، پروپان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی عرضه خواهند شد. یکشنبه شاهد عرضه گسترده انواع فرآورده هیدروکربوری در رینگ داخلی بازار فیزیکی خواهیم بود.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

50

تن

13599

13599

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق پرند مپنا

4500

کیلو وات در هر ساعت

400

450

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

6000

کیلو وات در هر ساعت

-90

-90

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

1012

تن

17002

17002

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

2000

تن

27174.5625

27170

ریال

ریفورمیت پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

100000

لیتر

28000

28000

ریال

ریفورمیت پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1020000

لیتر

28000

28000

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

420

تن

27855

27855

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

420

تن

27855

27855

ریال

دلهره فولادی‌ها جدی است

تداوم رشد قیمت‌ها در بازار فولاد موجب شده تا قیمت 3000 تومانی نه تنها رایج شود بلکه بازار خود را برای معامله در سطوحی بالاتر از این نرخ هم آماده کند که خود پتانسیل جدیدی برای تداوم رشد قیمت‌هاست. این در حلی است که حجم تقاضای مؤثر تغییر چندانی نداشته و حتی خریدار نهایی از ترس قیمت‌های فعلی یا خرید فوری را انتخاب کرده و یا خرید خود را به زمان نامعلومی موکول می‌کند. این وضعیت عمومی چیزی جز عمیق تر شدن بحران و جدی تر شدن ریسک را به همراه نخواهد داشت و در صورت تغییر فاز قیمتی چیزی جز سقوط آزاد را ترسیم نمی‌کند. از هم‌اکنون دیگر باید نگران بازگشت قیمت‌ها باشیم زیرا دلایل پشتیبانی کننده از رشد نرخ دیگر خودنمایی محسوسی نداشته و می‌تواند بازار جدیدی را به تصویر بکشد. این وضعیت شاید تکانه‌های پایانی بهای فولاد باشد اگرچه هنوز نمی‌توان به فروکش کردن جرقه‌های رشد قیمتی رأی داد. دورنمای مبهم بازار احتمالاً از هم‌اکنون هفته خطرناکی را هشدار می‌دهد و بهتر است نگران داده‌های پیش‌رو باشیم. تغییر فاز در بازار سکه اولین سیگنالی است که می‌تواند بازار آهن را هم تغییر دهد زیرا نشان می‌دهد که چه روندی در داده‌های انتظاری در بازارهای مختلف وجود دارد.

انبارها به مرز اشباع رسیده است/ بلاتکلیفی و سردرگمی جاماندگان از سونامی افزایش قیمت ها

کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد نوشته که ادامه دار شدن افزایش قیمت های بخش های مختلف حوزه فولاد به نوعی موجب سرگردانی و حیرت برخی از زنجیره‌ های پایین دستی و حوزه مصرف بازار فولاد کشور شده است؛ علیرغم شیب ملایم و جسته و گریخته افزایش قیمت ها از ابتدای سال جاری تا اوایل خردادماه؛ روند افزایشی قیمتها پس از مشکلات حادث شده در حوزه ترابری و تعطیلات یک هفته‌ای بین تاریخ های یازدهم تا هجدهم خردادماه، شدت پیدا کرد بطوریکه از مجموع 10 درصد افزایش تقریبی قیمت حادث شده در حوزه مقاطع طویل فولادی و به خصوص شمش و میلگرد آجدار از ابتدای خرداد ماه تا به امروز؛ تنها 2 درصد از آن مربوط به قبل از تعطیلات و اعتصابات حوزه ترابری و بیش از 8 درصد آن؛ پس از تعطیلات و تنها در 17 روز طوفانی اخیر و همراه با سکوت و نظاره مسئولان دولتی اتفاق افتاده؛ بطوریکه برخی از فعالان حوزه فولاد را سردرگم و حیرت زده نموده است.

به اذعان برخی از کارشناسان و مطلعین بازار؛ این افزایش قیمت های شتابان صورت گرفته در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور؛ به خصوص افزایش 10 درصدی حوزه فولاد، متاثر از کاهش تدریجی ارزش ریال و نرخ واقعی دلار در کشور و در بازار غیر رسمی ارز و فشرده شدن این فنر قیمتی بوده است که علیرغم تلاش دولت و اصرار و پافشاری بر دلار 4200 تومانی؛ در عمل و با توجه به آنچه که از رفتار هیجانی مردم و هجوم تقاضا و افزایش پلکانی قیمت ها در حوزه‌های مختلف کالایی دیده می شود؛ به نظر می رسد که اجرا و پیاده‌سازی دلار حدود 4200 تومانی مصوب دولتی در بسیاری از حوزه های کالایی در عمل ناموفق بوده و بطوریکه دیده می شود معادل ارزش ریالی حوزه‌های مختلف کالایی و به خصوص فولاد و حوزه شمش و میلگرد آجدار در حال حاضر و در خصوص برخی معادل سازی ها با نرخ های بین‌المللی در مواجه با دلار معادل و نهفته آن؛ به نرخ غیر رسمی دلار نزدیک تر دیده شده و در خصوص شمش و میلگرد با دلار حدود 5090 الی 5380 تومانی بسته شده است.

از طرفی علیرغم افزایش نسبتا شدید قیمت ها در برخی از حوزه‌های کالایی مثل خودروهای مونتاژی که از وابستگی نسبتا بیشتری به دلار و ارز خارجی برخوردار هستند؛ به نظر می رسد که در خصوص حوزه تولید فولاد در کشور و با توجه به عدم وابستگی قابل توجه این حوزه به ارز خارجی و تامین عمده مواد اولیه آن از بازار داخلی؛ افزایش قیمت های صورت گرفته و موازی با سایر کالاهایی مثل طلا و یا خودرو، منطقی نبوده و صرفا متاثر از هیجانات کاذب تقاضا باشد.همچنین نکته دیگری که در خصوص حوزه فولاد حائز اهمیت به نظر می رسد؛ بر خلاف سایر بازارهایی مثل خودرو یا سکه و طلا؛ و با عنایت به وضع قوانین محدود کننده صادرات کالا توسط واسطه که اخیرا تصویب گردید؛ بازار فولاد از یک سیکل بسته و نسبتا کند داخلی؛ همراه با مازاد عرضه ذاتی نسبت به حوزه مصرف برخوردار بوده؛ بطوریکه به موازات اشباع انبارهای پایین دست از این کالاهای خریداری شده نشات گرفته از جو هیجانی تقاضا؛ و فروکش نمودن روند هیجانی بازار؛ سیکل افزایشی موجود مجبور به پیروی از قانون طلائی تبعیت از تقاضا بوده و به طور حتم دیر یا زود تسلیم چرخش مسیر و روانه شدن این کالاهای انباری به بازار خواهد شد؛ همزمان با آغاز این فرآیند؛ حجم عظیمی از کالاهای دپو شده در انبارها شروع به سرازیر شدن به بازار مصرف شده و به طور حتم در رقابت با مبادی اصلی تولید و پایین تر از نرخ آنها به دلیل حاشیه سود جذاب به وجود آمده؛ روانه بازار خواهد شد و این موضوع به دلیل ماهیت ذاتی مازاد عرضه های داخلی و بازار ضعیف تقاضا در حوزه ساخت و ساز، به یک رکود نسبتا بلند مدت و فرسایشی منجر خواهد شد که شاید در تاریخ فولاد کشور و در خاطره ها ثبت گردد و بطور حتم برای مبادی تولید و در شرایط رکود فرسایشی احتمالی پیش رو چندان خوشایند نخواهد بود.

با وجود برخی گمانه زنی ها و بررسی تمامی موارد فوق؛ باز هم تجربه نشان داده که بازار ایران همواره از نوسانات شدید نرخ کالا و یا بی ثباتی در حوزه‌های مختلف بازار رنج برده و در اکثر مواقع نوسانات این بازارها غیر قابل پیش بینی بوده است به طوریکه با هر اتفاق و یا به طور روشن تر با هر تحریم و یا توافقات غیر منتظره در حوزه سیاست؛ دچار نوسانات قیمتی غیر قابل پیش‌بینی در حوزه اقتصاد گردیده است.

تا چه پیش آید...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24