Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس ٢۴ : افزایش قیمت فولاد و رشد بهای پلیمرها و عدم رشد بازار آتی در کنار تقویت قیمت سکه نقدی یک روز مبهم و گیج‌کننده را در بازارهای کالایی ایجاد کرد که نشان می‌دهد هنوز پتانسیل بحران در بازارها و تداوم رشد قیمت‌ها وجود دارد. این در حالی است که انتظار برای افزایش قیمت‌ها وجود داشته ولی شرایط موجود دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. بهای دلار باز هم وارد یک فاز افزایشی شده و گویی باز هم مایل است خود را به ٧٠٠٠ تومانی برساند. این وضعیت به معنی تداوم رشد قیمت‌های هیجانی در بازارهاست ولی یک ویژگی متفاوت دارد. اول رشد نرخ در بازار سکه و‌ آتی آغاز شد و سپس در بازار فولاد خودنمایی کرد و امروز به بازار پلیمرها وارد شد.

دوشنبه عجیب بازارها

بورس24 : افزایش قیمت فولاد و رشد بهای پلیمرها و عدم رشد بازار آتی در کنار تقویت قیمت سکه نقدی یک روز مبهم و گیج‌کننده را در بازارهای کالایی ایجاد کرد که نشان می‌دهد هنوز پتانسیل بحران در بازارها و تداوم رشد قیمت‌ها وجود دارد. این در حالی است که انتظار برای افزایش قیمت‌ها وجود داشته ولی شرایط موجود دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

بهای دلار باز هم وارد یک فاز افزایشی شده و گویی باز هم مایل است خود را به 7000 تومانی برساند. این وضعیت به معنی تداوم رشد قیمت‌های هیجانی در بازارهاست ولی یک ویژگی متفاوت دارد. اول رشد نرخ در بازار سکه و‌ آتی آغاز شد و سپس در بازار فولاد خودنمایی کرد و امروز به بازار پلیمرها وارد شد. اگر این روند را بتوان باز هم ادامه‌دار ارزیابی کرد و با این سیگنال که رشد قیمت سکه هنوز ادامه داشته ولی آتی رشد نرخ ندارد، می‌توان گفت که به روزهای پایانی رشد قیمت سکه رسیده‌ایم که این ادعا در بازار آتی مشهود است ولی هنوز التهاب در بازارهای فولاد و پلیمری ادامه خواهد داشت اگرچه می‌تواند با وقفه و یا فراز و فرودهای خاص خود همراه باشد. این شرایط به معنی احتمال تداوم التهاب در این بازارهای کالایی است و می‌تواند ادامه داشته باشد.

بازار آتی روز سختی را پشت سر گذاشت تا جایی که روند افزایشی چندانی تجربه نشد ولی شاهد رشد سکه و عدم رشد آتی بودیم. این در حالی بود که خبرها از پیگیری مجلس برای مدیریت بازار سکه خبر می‌دهد و همین سیگنال به اندازه کافی برای نگرانی از عدم رشد بیشتر قیمت سکه کافیست. این وضعیت عمومی احتمال تغییر فاز بازار آتی را باز هم تقویت خواهد کرد اگرچه عدم رشد قیمت‌ها در روز جاری خود نشان می‌دهد که سیگنال روز گذشته صحیح بوده است ولی التهاب و استرس در این بازار به قدری است که نمی‌توان به سادگی در مورد دورنمای آن اظهارنظر کرد اگرچه میل به افت قیمت‌ها را شاید بتوان در بازار آتی جدی‌تر دانست.

بازگشت جدی جذابیت به بورس انرژی

معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی به معنی آن بود که بیش از 75 میلیارد تومان به ارزش داد و ستد خردادماه افزوده شده است. این مطلب به معنی آن است که بیشترین ارزش معاملات خردادماه امروز به ثبت رسید و بازار به روند افزایشی و روزهای جذاب خود بازگشت. ارزش معاملات امروز موجب شد تا خوش‌بینی به تقویت معاملات و احتمال کسب رکوردهای جدید باز هم تجربه شود. ارزش معاملات خردادماه تاکنون به 450 میلیارد تومان رسیده که رقم جذابی برای این بازار نیست مگر آن‌که در روزهای آینده معاملات جدیدی به ثبت برسد.

در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، میعانات گازی مجتمع گازی پارس جنوبی، حلال 404 پالایش نفت شیراز، رافینت پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و ال سی او پالایش نفت شیراز، اکستراکت نفت سپاهان، نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبادی ساری و اصفهان به مقاصد عراق و افغانستان و نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین الملل عرضه شدند. شایان ذکر است، در پایان روز شلوغ بازار فیزیکی، حجم کل معاملات صورت‌گرفته معادل 27،673 تن و به ارزش 748 میلیارد و 922 میلیون ریال بالغ گردید. تنوع عرضه های صادراتی در بازار فیزیکی یکی از نکات حائز اهمیت در صف عرضه های این روز بازار فیزیکی محسوب می گردد. به طوری که نخستین معامله اکستراکت نفت سپاهان در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به ارزش قریب به 100 میلیارد ریال به ثبت رسید.

این معامله اولین عرضه بین المللی در بازار فیزیکی به شمار می آید که قیمت پایه به ازای هر کیلوگرم از محصول اکستراکت بر حسب ریال جمهوری اسلامی ایران بر روی تابلو اعلام شد. به گزارش بورس انرژی؛ در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، میعانات گازی پتروشیمی رازی، آیزوریسایکل و حلال 404 پالایش نفت شیراز و نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل عرضه خواهند شد. فردا شاهد عرضه 90 هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران خواهیم بود.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

180000

لیتر

28517

28517

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

50

تن

25095

25095

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

 

678.37

دلار (بانک مرکزی)

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت تبریز به مقصد عراق

4000

تن

708.5

660

دلار (بانک مرکزی)

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

 

596.71

دلار (بانک مرکزی)

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت اصفهان به مقصد افغانستان

0

تن

 

730

دلار (بانک مرکزی)

نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت ساری به مقصد عراق

0

تن

 

750

دلار (بانک مرکزی)

برق شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند)

0

کیلو وات در هر ساعت

 

450

ریال

ال سی او پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

 

980.36

دلار (بانک مرکزی)

اکستراکت نفت سپاهان در رینگ بین الملل

4500

تن

21420

21420

ریال

سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

100

تن

23438

19532

ریال

برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

200

تن

17002

17002

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

375

تن

13599

13599

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

2600

تن

13599

13599

ریال

پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی

506

تن

21348

21348

ریال

رافینت پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی.عمده

3000000

لیتر

25991

25991

ریال

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی.عمده

3700000

لیتر

23220

23220

ریال

میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ داخلی

10010

تن

30526949.89

30500000

ریال

کابوس پلیمرها

قبل از آغاز معاملات امروز در بورس کالا شاهد رشد نرخ بودیم که با اغلب تحلیل‌ها همخوانی نداشت گویا خبری زیرپوست بازار منتشر شده است. پیگیری‌های بورس24 حکایت از آن داشت که شاید دلار مورد محاسبه با نرخ 4200 تومانی به رقمی نزدیک به 4600 تومان افزایش یابد که همین سیگنال داده‌ای برای تحریک بازار بود اگرچه این مطلب هم نمی توانست بازار را دگرگون سازد. از سوی دیگر هنوز سخت‌گیری ها برای صادرات مواد اولیه به کشورهای منطقه اجرایی نشده و تجار از اندک زمان ممکن استفاده کرده و در تلاش بودند تا کالاهای خود را به عراق و سایر کشورهای منطقه صادر کنند. این وضعیت التهابی عجیب را در بازار ایجاد کرده و البته رشد قیمت دلار هم مزید بر علت شده و در نهایت یکی از سخت‌ترین و مبهم‌ترین دوره‌های تجاری در بازار را ایجاد کرده است. با توجه به این موارد احتمالا جریان غالب در بازار باز هم به سمت رشد نرخ در کوتاه مدت متمایل شده و همین روند باز هم تجریه خواهد شد. وضعیت کلی در بازار اصلاً جذاب نیست و شاید معاملات فردا در صورت پرحجم بودن بتواند بخشی از التهاب در بازار را خنثی کند ، اگرچه چندان هم نمی‌توان به این وضعیت خوش‌بین بود.

تثبیت میلگرد بالاتر از 3000 تومانی / میلگرد هم سکه شد

بازار فولاد تمایل خود به رشد قیمت ها را رها نمی‌کند گویی این بازار هم قصد دارد مسیر سکه را بپیماید و بازار فولاد را سکه کند. رخدادی که تنها نگرانی را نصیب حال خریداران کرده و با تداوم رشد قیمت شمش همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند. همان‌گونه که روزهای قبل هم به آن اشاره کردیم اگرچه رشد تقاضا با محوریت سفته‌بازی است که موتور محرک رشد قیمت‌ها شده ولی این موتور محرک هم سوخت می‌خواهد. البته روند افزایشی قیمت دلار در بازار داخلی متوقف نشده و گویی تا زمانی که قیمت 7000 تومان را نبیند آرام نخواهد شد و همین داده برای تداوم التهاب در بازار فولاد کافیست. البته تا زمانی که فولاد خریدار داشته باشد ادامه همین روند را تجربه خواهیم کرد اگرچه داده‌های موجود در بازار اصلاً شفاف نیست.

تجربه نشان داده است که در شرایط فعلی و با روند افزایشی قیمت‌ها تنها باید نشست و نظاره‌گر اوضاع بود زیرا تیغ تحلیل عمل نمی‌کند. در روزهای اخیر همان‌گونه که در گذشته هم عنوان شده بود باید بر موج بازار سوار شد زیرا نمی‌توان برای بازار تعیین تکلیف کرد آن هم در شرایطی که بازار حرف رسانه‌ها را گوش نکرده و منافع مقطعی را با آغوش باز می‌پذیرد. این وضعیت اگرچه در نهایت به سود کسی تمام نمی شود ولی التهاب قیمت‌ها را در رشد نرخ ترسیم کرده است. به صورت دقیق‌تر عدم توازن در بازار فولاد تاکنون تنها به رشد نرخ منجر شده و مشخص نیست که سرنوشت صادرات و یا مصرف داخلی چه خواهد شد. این در حالی است که هنوز رشد تقاضای مؤثر به صورت هیجانی فوران نکرده یعنی خریدهای سفته بازی تنها به ریسک منجر می‌شود یعنی خریداران تنها ریسک می خرند و نمی دانند که آیا این ریسک را می‌توانند بفروشند و یا نه.

با توجه به تمامی این موارد هنوز پتانسیل رشد قیمت‌ها وجود دارد و معلوم نیست که سرنوشت این بازار چه خواهد شد اگرچه از پایه و اساس چندانی برخوردار نیست. البته با توجه به کاهش شتاب رشد قیمت شمش شاید این روند افزایشی به انتهای خود بسیار نزدیک شده باشد. قیمت بالاتر از 3000 تومان در بازار مخاطب چندانی نداشته و ندارد. این احتمال وجود دارد که بازار استعداد ریزش داشته باشد ولی نمی‌توان برای آن زمان معین کرد.

رمز گشایی از ادامه دار شدن افزایش قیمتهای داخلی فولاد/ رضایت تلویحی دولت به فولادسازان به معادل سازی نرخهای فروش داخلی آنها با نرخ دلار غیر رسمی یا نرخ دلار بازار سیاه

از آنجاییکه از ابتدای سال جاری تا کنون روند افزایشی نرخ فولاد و به خصوص شمش و مقاطع طویل فولادی بصورت جسته و گریخته و پیوسته در بازار داخلی افزایشی بوده است؛ و با توجه به اینکه این موضوع با افزایش نرخ دلار بازار سیاه تقریبا بصورت همگام صورت گرفته است؛ با توجه سکوت و نظاره ناظرین دولتی در خصوص این وقایع؛ بی راه نیست اگر مدعی شویم که دولت محترم به فولادسازان ما در خصوص معادل سازی نرخ فروش محصولات آنها با نرخهای بین‌المللی تا رسیدن به نرخ دلار بازار سیاه و یا بازارهایی مثل بازار خرید و فروش ارز غیر رسمی برون مرزی؛ چراغ سبز نشان داده باشد.

به گزارش کانال تلگرامی گزارشگر بازار فولاد؛ با توجه به نرخ دلار تقریبی 6500 تومانی در بازار سیاه و بازارهایی مثل بازار خرید و فروش غیر رسمی دلار در کشور ثالث با ریال ایران؛ شاید اینطور بتوان گفت که با توجه به رفتار فعلی بازار فولاد و رسیدن به رقم میانگین شاخص نرخ تقریبی میلگرد آجدار با نرخ 3000 تومان/کیلو و با توجه به نرخ تقریبی 545 دلار/تن فوب میلگرد آجدار چین و ترکیه؛ در معادل سازی ها در حال حاضر به دلار 5500 تومانی خواهیم رسید؛ که با این حساب بنظر میرسد با ادامه سکوت و نظاره دولتمردان ما؛ تا رسیدن به فولاد معادل با نرخ دلار بازار سیاه یا دلار 6500 تومانی راهی نمانده است و چه بسا در آینده نه چندان دور میبایست منتظر میلگرد آجدار 3500 تومان/کیلو در بازار داخلی باشیم :

545 × 65000 ÷ 1000 ~= 35000 Rls/Kg

و متأسفانه این در شرایطی است که عمده مواد اولیه فولاد به استثنای رقم ناچیزی از نهاده های تولید مثل الکترود و یا مواد نسوز؛ این کالای ذاتا" ایرانی؛ تماما" از داخل و از معادن و یا بازیافت قراضه آهن داخلی تامین میگردد.

در حال حاضر و با توجه به سکوت و بی تفاوتی ناظرین دولتی بنظر میرسد که چهار گزینه بیشتر پیش پای این روند وجود ندارد :

1. بهترین راهکار نه فقط برای حوزه فولاد، بلکه برای همه حوزه های کالایی؛ پیدا نمودن راهکاری که بتوان ارزش واقعی ریال در بازارهای غیر رسمی یا آزاد غیر دستوری صادرات/واردات کشور را ارتقا داد یا قسمتی از آن را بازگرداند؛ این موضوع متاسفانه فعلا با توجه به شدت دشمنی های آمریکا با ایران؛ دور از دسترس دیده می شود.

2. خاموش شدن یا آرام گرفتن تقاضای هیجانی مردم؛ که اگر محقق شود می توان تا حدودی به توقف روند افزایش امیدوار بود؛ اما بنا بر آنچه که دیده میشود، در حال حاضر هر ایرانی به تنهایی یک تحلیلگر اقتصادی است و این تحلیلگر اوضاع را میبینید و نگران کاهش ارزش سرمایه خود است؛ لذا تلاش می کند تا با ورود تمام قوا به بازار کالایی و تبدیل نقدینگی خود به کالا از این روند باز نماند.

3.ورود و مداخله ناظرین دولتی در خصوص ارائه راهکار و جلوگیری از ادامه روند افزایشی قیمتها در بازار داخلی با دخالت در قیمت گذاری سرچشمه‌ها یا فولادسازانی که در راس قرار داشته و به این بازار جهت میدهند. این سیاست البته و قطعا در مواجه با اقتصاد آزاد به نوعی جبر است؛ اما در مواجه با کنترل رانت به وجود آمده برای فولادسازان شاید تنها راه ممکن باشد.

4. ادامه سکوت و رضایت ناظرین دولتی در خصوص ادامه روند فعلی و صدور اجازه تلویحی به سرچشمه های فولادساز کشور در ادامه افزایش قیمت های داخلی؛ که در اینصورت با فرض دلار 6500 تومانی بازار سیاه، می بایست منتظر میلگرد آجدار داخلی با شاخص متوسط نرخ 3500 تومان/کیلو یا بیشتر باشیم!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24