Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت طلا هفته پیش رشد کرد و پیش بینی شده این هفته نیز افزایش خواهد یافت اما عملکرد بازار در سال جاری میلادی منفی بوده و حال سرمایه گذاران می پرسند سهم طلا در سبد دارایی چه میزان باید باشد؟

اما و اگرها درباره افق بازار طلا؛ چه تصمیمی بگیریم؟

بورس24 : قیمت طلا هفته گذشته اندکی رشد کرد و در نظرسنجی کیتکو، سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کرده اند روند افزایش قیمت این فلز گرانبها در هفته پیش رو ادامه پیدا خواهد کرد. این هفته سه بانک مرکزی نشست خواهند داشت و داده های بسیار مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود. همچنین نشست فردا بین ترامپ و رهبر کره شمالی بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان بازار طلا معتقدند قیمت فلز زرد از یک الگوی مشخص پیروی می کند: کاهش در آستانه نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا و سپس رشد، پس از کاهش تاثیرات نشست بر ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا.

حال سوال این است که آیا این هفته نیز همین الگو مشاهده خواهد شد؟ فردا و روز چهارشنبه نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره برای دومین بار در سال جاری میلادی بالا برده خواهد شد. پس از نشست، بیانیه ای منتشر می شود و آقای جروم پاول، رئیس بانک مرکزی در کنفرانس خبری شرکت خواهد کرد. محتوای بیانیه و آنچه رییس بانک مرکزی بیان می کند اهمیت بالایی دارد.

اگر نرخ های بهره بالا برده شود اما در بیانیه و سخنان رییس بانک مرکزی مشخص شود تا پایان سال جاری میلادی تنها یک بار دیگر نرخ ها بالا برده خواهد شد قیمت طلا حمایت می شود و ممکن است به تدریج به محدوده 1350 دلار در هر اونس برسد. البته زمان احتمال افزایش مجدد نرخ های بهره نیز مهم است. اما اگر مشخص شود بانک مرکزی برای مهار تورم و با توجه به وضعیت مناسب اقتصاد آمریکا قصد دارد دو بار دیگر نرخ ها را بالا ببرد فشار بر قیمت طلا افزایش می یابد.

فردا نرخ تورم در ماه گذشته میلادی در آمریکا اعلام می شود. بانک مرکزی نگران رشد شدید نرخ تورم در ماه های آینده است در نتیجه پیش بینی می شود در مسیر محدود کردن سیاست های حمایتی به حرکت خود ادامه دهد. شاخص دلار بطور مستقیم تحت تاثیر سیاست های بانک مرکزی آمریکا قرار دارد. شاخص دلار سال پیش 11 درصد افزایش یافت اما در سال جاری میلادی کاهش یافته است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

نقش مهم بانک مرکزی اروپا

از سوی دیگر این هفته نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا نیز برگزار می شود. اگر نشانه هایی نمایان شود مبنی بر اینکه این نهاد قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد، بانک مرکزی آمریکا در حرکت سریع به سمت محدود کردن سیاست های حمایتی تردید نخواهد کرد. در ماه های اخیر محدود نشدن برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا یک مانع در برابر افزایش سریع نرخ های بهره در آمریکا بوده و اگر این مانع از میان برود سیاست های حمایتی بانک مرکزی آمریکا به سرعت محدود می شود. البته اگر در نشست این هفته بانک مرکزی اروپا، زمانی تقریبی برای افزایش نرخ های بهره و توقف خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو تعیین شود ارزش یورو بالا می رود و شاخص دلار کاهش خواهد یافت. این عاملی برای رونق بازار طلاست.

بانک مرکزی اروپا از ابتدای سال جاری میلادی خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را به نصف کاهش داده و اخیرا تصمیم گرفته بود نرخ های بهره را بالا ببرد اما با توجه به ضعف برخی شاخص های اقتصادی در منطقه یورو و تنش های تجاری با آمریکا، از این تصمیم منصرف شد. هفته پیش نشانه هایی از آغاز حرکت بانک مرکزی اروپا به سمت بالا بردن نرخ های بهره نمایان شد.

تاثیر تنش های تجاری بزرگ نیست، فعلا!

عامل دیگری که بر قیمت طلا تاثیر دارد تنش های تجاری است. اگر این تنش ها شدت پیدا کند قیمت طلا رشد خواهد کرد. در واقع اگر تنش های تجاری به اقتصاد آمریکا لطمات بزرگ وارد کند بانک مرکزی آمریکا برنامه بالا بردن نرخ های بهره را به تعویق خواهد انداخت در نتیجه ارزش دلار کاهش و قیمت طلا افزایش خواهد یافت. البته تاکنون تنش های یاد شده چنین تاثیری بر اقتصاد آمریکا نداشته است.

در هفته پیش رو داده های مهم از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می شود و محتوای این گزارش ها بر ارزش دلار، یورو و پوند و نیز تصمیم بانک های مرکزی بزرگ در زمینه سیاست های حمایتی تاثیر می گذارد و سبب نوسان قیمت طلا خواهد شد.

امروز قیمت فلزات گرانبها اندکی کاهش یافته و قیمت طلا و نقره به ترتیب زیر 1300 دلار و 16.8 دلار در هر اونس در نوسان است. قیمت پلاتین و پالادیوم به ترتیب 907 دلار و 1015 دلار است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت طلا سال پیش 150 دلار در هر اونس افزایش یافت اما امسال عملکرد آن منفی بوده است. به باور بسیاری از تحلیلگران امسال وضعیت اقتصاد جهان مثبت باقی خواهد ماند و نیز تنش های ژئوپولیتیک چنان شدید نیستند که از رشد قیمت طلا حمایت کنند. بدین ترتیب بعید است در ماه های آینده شاهد افزایش قابل ملاحظه قیمت فلز زرد باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24