Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عملکرد بازار برخی فلزات پایه در ماه های اخیر مثبت بوده و این درحالیستکه قبلا درباره سرمایه گذاری در بازار این فلزات تردیدهایی وجود داشت. تحلیلگران متال بولتن به بررسی شرایط کنونی بازار این فلزات و افق قیمت ها پرداخته اند.

توصیف وضعیت بازار سه فلز پایه از سوی تحلیلگران متال بولتن؛ چراغ ها سبز هستند؟

بورس24 : هفته گذشته چند عامل از جمله کاهش شاخص دلار و خوشبینی سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد چین سبب رشد قیمت فلزات پایه شد البته قیمت آلومینیوم اندکی کاهش پیدا کرد. تحلیلگران متال بولتن در شماره جدید این نشریه به بررسی شرایط بازار فلزات پایه پرداخته و پیش بینی خود از متوسط قیمت ها در سه ماهه کنونی را بیان کرده اند. در ادامه به وضعیت بازار سه فلز پایه یعنی نیکل، روی و قلع اشاره می کنیم.

البته باید به این نکته اشاره شود که بازار فلزات پایه همواره تحت تاثیر تغییرات ارزش دلار، وضعیت اقتصاد چین و تغییرات ذخیره این فلزات در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی قرار دارد.

در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و پیش بینی شده محتوای این گزارش ها مثبت باشد. اگر این پیش بینی تحقق یابد و شاخص دلار کاهش یابد می توان به افزایش بیش از پیش قیمت فلزات پایه امیدوار بود.

نیکل. قیمت نیکل در یک ماه اخیر رشد قابل ملاحظه داشته و از ۱۳ هزار و ۶۰۰ دلار به 15 هزار و 300 دلار در هر تن رسیده است. عملکرد نیکل در سال جاری میلادی نیز مثبت بوده است. ابتدای امسال قیمت ها در سطح ۱۲ هزار و ۷۰۰ دلار قرار داشت. قیمت نیکل پس از رسیدن به رقم ۱۶ هزار و ۷۰۰ دلار در ماه آوریل که بالاترین میزان در ۳ سال اخیر بود به تدریج کاهش یافته است.

در ماه آوریل نگرانی هایی که درباره تاثیر تحریم آمریکا علیه شرکت روسال روسیه وجود داشت سبب رشد شدید قیمت ها شد. یکی از علل افزایش قیمت ها در سال جاری میلادی، خوش بینی ها درباره رونق بازار خودروهای برقی است. با آنکه میزان استفاده از این خودروها به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد اما معامله‌گران نسبت به رشد تقاضا برای نیکل بسیار خوشبین هستند.

از سوی دیگر شاخص های بنیادی بازار نیکل به شکلی است که از افزایش قیمت ها حمایت می کند. پیش بینی شده امسال برای سومین سال پی در پی بازار نیکل با کسری مواجه باشد و نیز ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی در حال کاهش است. پیش بینی می‌شود متوسط قیمت نیکل در سه ماهه دوم سال جاری که در آن قرار داریم ۱۴ هزار و ۳۰۰ دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

روی. قیمت روی در یک ماه اخیر افت و خیزهایی داشته و به زیر ۳۰۰۰ دلار هم رسید اما فعلا در سطح 3100 دلار در هر تن قرار دارد. عملکرد بازار روی در سال جاری میلادی تاکنون منفی بوده است. ابتدای سال قیمت هر تن از این فلز پایه ۳ هزار و ۴۰۰ دلار بود. از ماه فوریه که قیمت روی به اوج خود در سال جاری میلادی یعنی ۳۶۲۰ دلار رسید قیمت ها به تدریج کاهش یافته است و در هفته های اخیر قیمت ها بالاتر از 3 هزار دلار که یک سطح حمایت است قرار داشته است.

سال گذشته نیز در ماه های فوریه تا ژوئن قیمت ها کاهش یافته بود اما پس از ماه ژوئن قیمت روی رشد کرد و ممکن است این الگو در سال جاری میلادی نیز تکرار شود. امسال کسری عرضه روی ۲۳۵ هزار تن خواهد بود که نصف رقم مربوط به سال گذشته است اما ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی در حال کاهش است و این عامل می تواند به رشد قیمت ها کمک کند. پیش بینی می شود در سه ماه ی کنونی متوسط قیمت‌ها ۳۱۰۰ دلار باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

قلع. قیمت قلع در یک ماه اخیر از 21 هزار و 300 دلار به 21 هزار و 200 دلار کاهش یافته است البته عملکرد بازار این فلز در سال جاری میلادی تاکنون مثبت بوده است. در ابتدای سال قیمت هر تن قلع 20 هزار و 150 دلار بود. قیمت قلع از 22 هزار دلار در ۶ هفته قبل تاکنون به تدریج کاهش یافته است و پیش بینی می شود در سه ماهه کنونی متوسط قیمت ها 21 هزار دلار باشد.

اقدام دولت اندونزی به حذف محدودیت صادرات یک عامل فشار بر قیمت هاست. دولت این کشور به ۱۲ شرکت اجازه داده امسال 51368 تن قلع صادر کنند. صادرات قلع چین نیز در حال افزایش است و در سه ماهه نخست امسال به ۱۹۶۰ تن رسید در حالی که در سه ماهه نخست سال قبل این رقم تنها ۱۱۰ تن بود. بر مبنای آنچه بیان شد انتظار می رود در کوتاه مدت قیمت قلع تحت فشار قرار داشته باشد. اندونزی سال گذشته میلادی ۷۸۰۰۰ تن قلع صادر کرد که ۲۳ درصد نسبت به رقم مربوط به سال ۲۰۱۶ بالاتر بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24