Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته گذشته وضعیت اکثر بازارهای مالی و مواد خام خوب بود اما رشد شاخص ها و قیمت مواد خام بزرگ نبود زیرا سرمایه گذاران منتظر رویدادهای مهم این هفته و نیز گزارش های بسیار مهم از اقتصادهای بزرگ بودند. در هفته پیش رو ..

برای نوسان های بزرگ در شاخص ها و قیمت ها آماده باشید!

بورس24 : هفته گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ، قیمت فلزات گرانبها، فلزات پایه به جز آلومینیوم و قیمت نفت افزایش یافت البته شاخص دلار اندکی کاهش پیدا کرد. نوسان شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ نبود و به نظر می رسد فعالان بازار منتظر رویدادهای مهم هفته پیش رو و انتشار گزارش های تاثیر گذار بر بازارها هستند.

در آستانه نشست بانک های مرکزی بزرگ و انتشار گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ در هفته پیش رو، نشست گروه ۷ در روزهای جمعه و شنبه، توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرد. تنش های تجاری بین آمریکا و دیگر اعضای گروه ۷ به یک معضل تبدیل شده و این درحالیستکه ترامپ قصد ندارد سیاست های حمایت گرایانه خود را تغییر دهد.

در حالی که ۶ عضو گروه ۷ بر سر تقریبا تمامی موضوعات مهم اتفاق نظر دارند آمریکا با دنبال کردن سیاست‌های حمایت گرایانه و درخواست تغییر پیمان های تجاری به ویژه با کانادا و اتحادیه اروپا، عملا خود را منزوی تر کرده است. نخست وزیر کانادا ادعای ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه بر آلومینیوم و فولاد وارداتی به آمریکا به دلایل امنیت ملی را "خنده دار" توصیف کرده و رئیس جمهوری فرانسه از دیگر اعضای گروه ۷ خواسته است در صورتی که آمریکا می خواهد راه خود را برود توافقنامه های تجاری مجزا امضا کنند. او همچنین گفته است هیچ رییس جمهوری مادام العمر نیست. همچنین آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از پیش وعده داده بر سر مسائل تجاری و آب و هوایی آمریکا را به چالش بکشد.

تنش های تجاری بین آمریکا و برخی اعضای گروه ۷ یک مانع برای رونق بازارهای مالی محسوب می شود زیرا سرمایه گذاران نگران تبدیل شدن اختلافات تجاری کنونی به جنگ تجاری هستند. در هفته های اخیر ترامپ با اقدامات خود عملاً سبب سردرگمی سرمایه گذاران و شرکت ها شده و لطمات فراوان به بازارهای مالی وارد شده است. این در حالیستکه برنامه کاهش مالیات ها در آمریکا به زودی سبب رشد شدید کسری بودجه این کشور می شود و از نرخ رشد اقتصادی آن می کاهد. بر همین مبناست که عده ای از اقتصاددان ها پیش بینی کرده اند سال آینده یا سال ۲۰۲۰ اقتصاد آمریکا دچار رکود خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

عامل دیگر نگرانی سرمایه گذاران، حرکت بانک های مرکزی بزرگ به سمت کاهش سیاست های حمایتی است. بانک مرکزی آمریکا از پیش در این مسیر حرکت کرده است و قصد دارد در ماه های آینده بارها نرخ های بهره را بالا ببرد.

هفته پیش شاخص قیمت کالاهای مصرفی در منطقه یورو 1.9 درصد اعلام شد که بسیار بالاتر از رقم قبلی است و در این شرایط بانک مرکزی اروپا وادار می شود هر چه سریع تر به سمت بالا بردن نرخ های بهره حرکت کند. در انگلستان نیز شرایط اقتصادی خوب است و دلیلی برای حفظ برنامه های حمایتی فراگیر وجود ندارد. بدین ترتیب سیاست های حمایتی که در سال های اخیر عامل اصلی رونق بازارهای مالی بوده به تدریج محدود خواهد شد.

در هفته پیش رو بانک مرکزی آمریکا، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن نشست سیاست‌گذاری دارند. بهبود شاخص های اقتصادی سبب شده نگرانی کمتری درباره وضعیت اقتصاد جهان وجود داشته باشد و تنش های تجاری تحت الشعاع قرار گیرد. در نتیجه دیر یا زود برنامه‌های حمایتی بانک های مرکزی محدود خواهد شد البته حداقل فعلا سرمایه گذاران نگرانی شدیدی درباره این محدودیت ندارند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بانک مرکزی آمریکا که سال گذشته میلادی 3 بار نرخ های بهره را بالا برده بود در ماه مارس امسال نرخ های بهره را بالا برد و به احتمال زیاد در نشست هفته جاری خود یک بار دیگر نرخ ها را بالا می برد. پیش بینی شده این نهاد در ماه های سپتامبر و دسامبر نیز نرخ ها را بالا می برد. این عاملی برای رشد ارزش دلار در برابر دیگر ارزهاست.

البته پیش بینی افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی اروپا به رشد ارزش یورو کمک خواهد کرد بنابراین احتمال آنکه این هفته شاخص دلار رشد کند کم است. در نظرسنجی از کارشناسان بازار ارز پیش بینی شده این هفته مانند هفته قبل، شاخص دلار کاهش خواهد یافت. تحقق این پیش بینی به رشد قیمت مواد خام از جمله طلا کمک می کند. هفته پیش قیمت فلز زرد رشد کرد. در نظرسنجی کیتکو سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته قیمت طلا افزایش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

در هفته پیش رو، احتمال کاهش ارزش دلار و خوشبینی سرمایه گذاران نسبت به افق اقتصاد چین، دو عامل حمایت کننده از بازار مواد خام است. هفته گذشته قیمت اکثر مواد خام رشد کرد و قیمت مس به بالاترین میزان در 4 سال اخیر رسید.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24