Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

حد ضرر ۴٩٠ تومان را می توان برای کاهش ریسک مد نظر قرار گیرد و حمایت مهم ۵٢٠ الی ۵۵٠ برای ریسک پذیران به عنوان محدوده خرید با بررسی های دقیق تر شرایط بنیادی مورد توجه قرار گیرد...

این بار رونق به بورس می رسد؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت قند و شکر (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • قند لرستان
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

  • صنعت قندوشکر (بخش سوم)

صنعت شیرین بورس از جمله صنایع با اهمیت از لحاظ اقتصادی و به لحاظ خودکفایی ست. این صنعت که هنوز نمی تواند به طور کامل تمام نیازهای داخل را تامین کند با شرکت های متنوع در بازار بورس شناخته می شود. زمانی بتای این صنعت منفی بود و اگرچه این روند در حال حاضر کمرنگ شده است اما به لحاظ سنتی همچنان بازار می پسندد تا در زمان بازار رکودی و یا ماه رمضان به سراغ این صنعت برود. با توجه به شرایط بازار سعی می شود در چند هفته متوالی به بررسی این صنعت پرداخته و شرایط بنیادی این گروه را از زاویه دیگر نشان دهیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) قند لرستان

این سهم طی حدود 3.5 سال در یک ترند صعودی در حال حرکت است که اخیرا به سطح حمایتی مهمی نزدیک به 500 تومان برخورد کرده است. این سهم اگرچه در نزدیکی 630 تومان با مقاومت مینور روبرو خواهد بود اما سایر مقاومت های سهم نیز در محدوده سبز رنگ برای میان مدت مشخص است.

لازم به ذکر است که حد ضرر 490 تومان را می توان برای کاهش ریسک مد نظر قرار گیرد و حمایت مهم 520 الی 550 برای ریسک پذیران به عنوان محدوده خرید با بررسی های دقیق تر شرایط بنیادی مورد توجه قرار گیرد

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ رهبرمعظم انقلاب اسلامی عصردوشنبه در اجتماع پرشکوه،پرشور و پرمعنای انبوهِ بی‌شمار مردم قدرشناس در بیست‌ونهمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره)، با اشاره به همزمانی ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) با سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب، خاطرنشان کردند: شباهت‌های این پیرو صادق و حقیقی حضرت امیرالمومنین با آن پیشوای والا و بزرگ، مایه افتخار ملت ایران و امت اسلامی است و توجه به این شباهت‌ها، برای یافتن مسیر صحیح و آشنایی بیشتر با امام راحل(ره) مهم و مفید است. ایشان تحرکات دشمنان را نه از سر اقتدار بلکه به علت دستپاچگی و آشفتگی دانستند و افزودند: ملت عزیز ایران بداند که دشمن از پیشرفت و عظمت و ایستادگی او، عصبی و آشفته است و با دستپاچگی حرکاتی را انجام می‌دهد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنان خود در اجتماع عظیم مردم در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را با تشریح مشابهات جبهه دشمنان امیرمؤمنان با جبهه دشمنان رهبر کبیر انقلاب ادامه دادند. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به برخی حرف‌های بعضی مسئولان اروپایی، گفتند: به نظر می‌آید این دولت‌ها توقع دارند ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل کند، هم از فعالیت‌های هسته‌ای که نیاز قطعی آینده ایران است دست بردارد و هم محدودیت‌های تحمیل‌شده بر ایران را ادامه دهد اما آن‌ها بدانند که این خواب آشفته تعبیر نخواهد شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: ملت و دولت ایران این را تحمل نخواهد کرد که هم تحریم باشد هم در محدودیت و حبس هسته‌ای. ایشان مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای را موظف کردند به سرعت آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو (البته فعلاً در چارچوب برجام) فراهم آورند و مقدمات اجرای مسائلی را که رئیس جمهور دستور داده‌اند از همین فردا آغاز کنند.

در ادامه رایزنی‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها در خصوص اقدام غیرقانونی و یکجانبه دولت آمریکا از جمله در خروج از برجام، محمد جواد ظریف هفته گذشته در نامه‌ های جداگانه به همتایان خود در کشورهای مختلف، ضمن تشریح پیامدهای خطرناک این اقدام ایالات متحده، خواستار محکومیت زیاده‌خواهی و اقدامات غیرقانونی آمریکا از سوی این کشورها و تداوم اجرای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت از سوی آنها شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رئیس جمهوری چین و برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کرد. معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور در این سفر دو روزه، علاوه بر شرکت در اجلاس، دیدارهای دوجانبه ای نیز با سران و روسای هیاتهای حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، از جمله رئیس جمهور چین و روسای برخی سازمانهای بین المللی مرتبط با اجلاس خواهد داشت.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ قیمت ارز در چند ماهه اخیر با رشد چند ده درصدی به بالای 6000 تومان رسید و این موضوع باعث شد تا دولت در جهت تنزیل و متعادل کردن آن دست به اقداماتی از جمله ایجاد سامانه نیما بزند. این اتفاقات باعث شد تا کمی التهابات بازار ارز کمتر بشود. در این مورد معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: تراز تجاری کشور با نرخ رسمی ارز مدیریت می‌شود و بحث سفته‌بازی و بازار غیررسمی نیز با برقراری ثبات نسبی به طور کامل کنترل و مهار خواهد شد. وی در مورد افزایش نرخ ارز عنوان کرد نکته مهم این است که فشار تقاضا از ناحیه تقاضای واقعی و معاملاتی بازار ارز که برای تامین مالی تجارت باشد نبود، چرا که در تجارت کشور اتفاق خاصی رخ نداده بود و با یک روند صعودی نسبی از زمان برجام هم صادرات از قبیل نفتی و غیرنفتی و هم واردات در حال افزایش بود و مشکل خاصی در وضعیت تامین مالی تجارت وجود نداشت. معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی در بخش دیگری از اظهاراتش در تحلیل وضعیت آینده بازار ارز با توجه به خروج آمریکا از برجام و اعمال برخی تحریم‌ها گفت: در کوتاه مدت باید منتظر باشیم و ببینیم مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در خصوص اجرای برجام بدون آمریکا به چه سرانجامی می‌رسد.

اما مهمترین چالشی که هم اکنون برای اقتصاد کشور ما وجود دارد کاهش صادرات نفت و در نتیجه درآمدهای نفتی می باشد. در این زمینه یک کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر اروپا بتواند مشکل بیمه و ترانسفر مالی را با یورو حل کند، می‌توانیم همین میزان فروش نفت را حفظ کنیم یا حداکثر ممکن است ۲۵ درصد ظرفیت کنونی را از دست بدهیم. این کارشناس اعلام کرد: در حال حاضر ما با دو اروپا مواجهیم، دولت‌های اروپایی متعهد به برجامند و علاقه دارند توافقنامه برجام کماکان حفظ شود ولی بخش خصوصی بدنبال این است که منافعش حفظ شود و از آسیب‌هایی که ممکن است از جانب تحریم‌های امریکا دامنشان را بگیرد مصون باشند، اگر اروپا این گپ را پر کند، ایران می‌تواند امیدوار باشد که در نهایت از این مرحله به سلامت عبور کند. این کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با اقتصاد آنلاین درباره فشارهایی که امریکا بر تولید و فروش نفت ایران و ونزوئلا وارد می‌کند و تاثیر آن بر قیمت و بازار آتی گفت: موضوع دیگر این است که اگر ما و ونزوئلا برای فروش نفت‌مان حالت اضطرار داشته باشیم، بازار آسیبی نمی‌بیند، چون تولیدکنندگان سنتی و اوپک و همچنین تولیدکنندگان نفت شیل این کشش را دارند که کمبود بازار را پر کنند، ضمن اینکه امریکا از شرایطی که برای ایران ایجاد می‌کند سود بزرگی را به لحاظ اشتغالزایی در کشورش حاصل می‌کند؛ چرا که فعلا بابت تحویل گاز به کارخانجات ال.ان.جی درآمدی ندارد و از این منظر می‌تواند سهم بیشتری در بازار داشته باشد.

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنماهای اقتصادی جهان پیش بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به 4.1 درصد برسد. این نهاد بین المللی در گزارشی که شش ماه پیش منتشر کرده بود رشد 4 درصدی را برای اقتصاد ایران در سال 2018 پیش بینی کرده بود و اکنون با وجود خروج آمریکا از برجام پیش بینی خود از رشد اقتصاد ایران در سال 2018 را 0.1 درصد افزایش داده و به 4.1 درصد رسانده است. بانک جهانی همچنین پیش بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال 2019 به 4.2 درصد برسد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ معاملات کم رمق و بی جان این صنعت در هفته نیمه تعطیل بازار سرمایه را در حالی پشت سر گذاشتیم که خروج آمریکا از برجام در اولین تلفات خود باعث شد تا پژو سیتروئن فعالیتهای خود در ایران را تعلیق بکند و اعلام کرد در حال رایزنی با مقامات آمریکایی برای گرفتن معافیت از تحریم ها می باشیم. این در حالی بود که لابی فرانسوی اف آی ای وی فرانسه هم که در زمینه ساخت تجهیزات خودرو فعالیت دارد، سفر ماه آینده خود به ایران را به دلیل تنش های موجود میان آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر برجام لغو کرد.

اما در بازار داخلی قطعه سازان از مشکلات و نبود ارز 4200 تومانی برای بدهی 800 میلیون دلاری به شرکای خارجی با توجه به خرید اعتباری آنها در ماههای گذشته خبر دادند که مشکلاتی را برای آنها بوجود آورده است و این موضوع باعث کاهش تولید خودروسازان نیز خواهد شد.

در محصولات شیمیایی؛ اعلام خبر وزارت صنعت مبنی بر پیگیری لازم جهت اصلاح قیمت خوراک مایع و گاز مجتمع های پتروشیمی بر اساس جز 4 بند الف ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، در این هفته باعث شد تا معاملات مثبتی را از نمادهای این گروه شاهد باشیم.

در دیگر اخبار این گروه اعلام شد برپایه تصمیم دولت شستا اقدام به فروش سهام تاپیکو به هلدینگ خلیج فارس نموده و پس از آن با افزایش سرمایه و سلب حق تقدم هلدینگ خلیج فارس، شستا سهامدار هلدینگ خلیج فارس خواهد شد.

در بازار جهانی، در پی وی سی کارشناسان تعطیلی چند واحد تولیدی در هند و تایوان به علت برخی اعتصابات و همچنین باران های موسمی را دلیلی بر افزایش قیمتها از هفته های آینده می دانند. همچنین در معاملات متانول قیمتهای بالای 400 دلار و برای اوره بالای 200 دلار را شاهد هستیم.

فلزات اساسی؛ در بازارهای جهانی رشد قیمت برخی کامودیتی ها را شاهد بودیم که این موضوع برای مس بیش از بقیه اتفاق افتاد و قیمت آن را به بالای 7200 دلار رساند. در بازار داخل هم با توجه به عرضه محصولات این گروه در بورس کالا با دلار 4200 تومان و صرفه اقتصادی بالای آن برای صادرات شاهد افزایش تقاضا برای آنها بودیم که این موضوع در این هفته با واکنش وزارت صنعت روبرو شد و در بخشنامه ای به گمرکات کشور برای صادرات این محصولات با داشتن گواهی به مبدا تولید و عرضه ارز در سامانه نیما تاکید شد.

اما معاملات این گروه در حالی پیگیری شد که روند مثبت را از فولادی ها شاهد بودیم. در این زیر مجموعه در دو ماهه ابتدای سال جهش زیادی را در صادرات محصولات داشتیم به گونه ای که فولاد مبارکه با 125 درصد رشد و ذوب آهن با 96 درصد رشد صادرات را شاهد بوده اند.

در گروه رایانه؛ در روز یکشنبه شاهد عرضه اولیه پرداخت الکترونیک سامان کیش به قیمت 6500 ریال بودیم. درآمدهای این شرکت ناشی از درآمدهای حاصل از ارائه خدمات کارتخوان،کلیه درآمدهای جاصل از اجاره دستگاه‌های کارتخوان به بانک‌ها و شرکت‌های طرف قرارداد و درآمدهای شاپرکی بابت تراکنش‌ها بر روی دستگاه‌های کارتخوان است. ترکیب سهامداران "سپ" شامل بانک سامان با 27.87 درصد،بانک رفاه با 30 درصد،گروه توسعه ماللی و اقتصادی سامان با 15.21 درصد،بیمه سامان با 15 درصد،شرکت سرآمد اندوخته سازان با 5 درصد،توسن با 3.94 درصد ، سهامداران حقیقی 2.52 درصد و مابقی آن در اختیار سایر سهامداران حقوقی است.

در گروه سیمان، آهک و گچ؛ اکثر نمادها سبزپوش بودند. در این گروه صادرات کلینکر به کشورهای هم جوار رونق گرفته است. همچنین رونق گروه انبوه سازی هم در افزایش قیمتها بی تاثیر نبوده است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24