Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هر روز بر تعداد نهادهای بین المللی که نسبت به تاثیرات منفی موضع گیری های ترامپ و جنگ تعرفه ها هشدار می دهند افزوده می شود. این روزها وضعیت بازار برخی مواد خام خوب است اما فعالان بازارهای مختلف باید بدانند که ..

ابرهای تیره متراکم می شوند؛ دوره رونق زودگذر است؟

بورس24 : بانک جهانی در گزارش جدید خود هشدار داده است افزایش تعرفه ها می تواند میزان تجارت جهانی را به سطح مربوط به سال ۲۰۰۸ کاهش دهد. در این گزارش آمده است، اگر اختلافات تجاری بین قدرت های بزرگ اقتصادی شدت یابد نرخ رشد اقتصاد جهان و میزان مبادلات تجاری در اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور کاهش خواهد یافت. اگر جنگ تعرفه ها آغاز شود میزان تجارت جهانی ۹ درصد کاهش خواهد یافت یعنی همان مقداری که در دوران بحران مالی و رکود اقتصادی سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ مشاهده شد.

در حال حاضر کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا در واکنش به اقدامات تعرفه ای آمریکا تدابیر تلافی‌جویانه اتخاذ کرده اندو از ابتدای ماه جاری میلادی، دولت آمریکا بر فولاد و آلومینیوم صادراتی به این کشور تعرفه اعمال کرد. از سوی دیگر بین چین و آمریکا تنش های تجاری ادامه یافته و سه دور مذاکره بین مقامات دو طرف هنوز نتیجه مشخص در بر نداشته است. همچنین مذاکرات برای تغییر ساختار پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، نفتا، هنوز به یک توافق فراگیر منجر نشده است. در نتیجه ممکن است این پیمان که طی ۲۴ سال اخیر روابط تجاری آمریکا، کانادا و مکزیک را تسهیل کرده از میان برود.

از دید بانک جهانی، اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه بیشترین لطمه را از گسترش تنش های تجاری و سیاست های حمایت گرایانه تحمل خواهند کرد و بخش های کشاورزی و تولید مواد غذایی بیشترین تأثیر منفی را از شرایط جدید خواهد پذیرفت.

نکته دیگر اینکه هر گونه تشدید تنش های تجاری بین چین و آمریکا که بزرگترین اقتصادهای جهان هستند بر دیگر اقتصادها تاثیر منفی خواهد گذاشت. ابهام های حاصل از ریسک تغییر رویه های تجاری در اقتصادهای بزرگ، بر بازارهای مالی و فعالیت شرکت ها در سرتاسر جهان تاثیر منفی دارد.

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود آورده است، روندهای آزادسازی تجاری از پیش کند شده است. در سال گذشته میلادی تعداد قراردادهای جدید تجاری به پایین‌ترین میزان در ۱۸ سال اخیر رسید. موسسه رتبه سنجی استاندارد اند پورز و بانک مرکزی اروپا از پیش هشدار داده اند که هرگونه تشدید تنش های تجاری به کاهش یک درصدی نرخ رشد اقتصادی جهان منجر خواهد شد.

نهادهای بین المللی همگی معتقدند جنگ تجاری در نهایت به زیان همه اقتصادها خواهد بود. دولت آمریکا با اشاره به نگرانی های امنیت ملی، کسری عظیم تجاری و لزوم دنبال روی از رویه‌های منصفانه تجاری از سوی دیگر اقتصادها، در حال دفاع از سیاست های حمایت گرایانه خود است. درباره چین، دولت آمریکا به نبود حقوق حفاظت از دارایی های معنوی، نابرابر بودن دسترسی به بازار و حمایت دولت چین از شرکت های این کشور به عنوان علل اقدامات اخیر علیه این کشور اشاره کرده است.

تعدادی از اقتصاددان ها با اشاره به افزایش بدهی های آمریکا، افزایش نرخ های بهره در این کشور، عوامل دوره‌ای و تشدید تنش های تجاری آمریکا با دیگر کشورها، پیش بینی کرده اند اقتصاد این کشور طی دو سال آینده دچار رکود خواهد شد. رئیس بانک جی پی مورگان چندی پیش گفت: "سیاست های دولت ترامپ به پایان دوره رونق اخیر منجر خواهد شد."

البته برخی کارشناسان معتقدند جهان به سمت یک جنگ تجاری تمام عیار پیش نمی رود و درباره تنش های کنونی اغراق شده است. به باور آنها آنچه رخ داده تاکتیک های مذاکره است و در نهایت طرف های درگیر به توافق خواهند رسید.

استراتژیست بانک جی پی مورگان می گوید: "موضع گیری های تجاری ترامپ سبب شده از ماه مارس تاکنون ارزش بورس آمریکا بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد. با در نظر گرفتن تاثیر اخبار تجاری بر عملکرد بورس به این نتیجه رسیده ایم که تاثیر این اخبار 4.5 درصد منفی بوده است و با توجه به ارزش بورس آمریکا این میزان معادل ۱۲۵۰ میلیارد دلار است."

برای درک بهتر بزرگی این رقم بهتر است بدانید که این رقم معادل دو سوم کل برنامه های حمایتی مالی آمریکاست. ترامپ در ماه های اخیر تلاش کرده از اعمال تعرفه برای تغییر قراردادهای تجاری که غیرمنصفانه می داند استفاده کند اما این روش به زیان اقتصاد آمریکا بوده است. مدتی است مسائل تجاری برای شرکت های بزرگ آمریکا و سرمایه گذاران در بورس این کشور موضوعی بسیار مهم شده است و هر بار تنش ها شدت پیدا می کند شاخص های مالی کاهش می یابد. در واقع ترامپ باید بداند کنار گذاشتن برنامه اعمال تعرفه بهتر می تواند به بورس آمریکا کمک کند.

احتمال اصلاح شدید شاخص ها به دلیل شرایط کنونی وجود دارد. استراتژی مذاکره مبتنی بر بلوف و تهدید در یک مذاکره دو جانبه و ساده به احتمال زیاد موفقیت آمیز است اما در یک سیستم پیچیده نظیر تجارت جهانی این روش به زیان آمریکا تمام خواهد شد. اگر سیاست های دولت ترامپ عوض شود ممکن است زیان وارد شده به بورس جبران گردد اما اگر ابهام ها و هراس ادامه پیدا کند هر روز بر میزان زیان ها افزوده خواهد شد.

در ماه های اخیر بک عامل حمایت از رونق بازارهای مالی، کاهش مالیات ها در آمریکا بوده اما این کاهش به رشد شدید کسری بودجه آمریکا در آینده نه چندان دور منجر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24