Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ماه های اخیر برخلاف سال قبل میزان واردات ال ان جی از سوی چین افزایش یافته و بازار رونق داشته است. برخی کارشناسان معتقدند سیاست های چین به بروز تغییرات بزرگ در بازار این حامل انرژی منجر خواهد شد. اما آیا وضعیت بازار در ..

رونق بازار ال ان جی؛ صنعت گاز طبیعی متحول می شود؟

بورس24 : سیاست های دولت چین در حوزه استفاده بیشتر از انرژی های پاک، در حال تغییر بازار گاز طبیعی مایع شده یا ال ان جی است و این تغییر به افزایش تقاضا منجر شده و خواهد شد.

معمولا قیمت ال ان جی در زمستان افزایش می یابد و در بهار کاهش پیدا می کند اما افزایش خرید این حامل انرژی از سوی چین در ماه های اخیر ادامه پیدا کرده طوری که در چهار ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، خرید ال ان جی از سوی چین 60 درصد بیشتر شده است. در این میان، معامله گران و کارشناسان می گویند تقاضای رو به رشد چین برای ال ان جی، تحولاتی بزرگ در صنعت گاز طبیعی ایجاد کرده و این تحول ادامه پیدا خواهد کرد.

دوازده ماه پیش فعالان بازار گاز طبیعی از اینکه بازار برای مدتی طولانی با مازاد عرضه مواجه بوده ابراز نارضایتی می کردند اما اکنون شرایط در حال تغییر است.

بهار امسال قیمت ال ان جی در بازار آسیا به بالاترین میزان فصلی از سال 2014 رسیده بود. قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی مایع شده در شاخص پلاتس، 9.6 دلار بود که 80 درصد بالاتر از رقم مربوط به همین زمان در سال گذشته است.

در زیر نمودار تغییرات میزان واردات ال ان جی به میلیون تن از سوی چین در سال های اخیر نشان داده شده است. رقم مربوط به سال جاری مربوط به چهار ماه نخست سال است:

قیمت تحویل آتی نیز در حال افزایش است. در واقع ظهور چین به عنوان خریدار بزرگ این حامل انرژی بر قیمت ها افزوده است. طی یک دهه اخیر افزایش خرید مس، سنگ آهن و نفت از سوی چین به رشد قیمت ها منجر شد و اکنون همین الگو در بازار ال ان جی در حال تکرار است.

کارشناسان می گویند تا چندی پیش تاثیر چین بر بازار ال ان جی بزرگ نبود اما اکنون رشد خرید این ماده از سوی چین سبب شده کارشناسان به این نتیجه برسند که در آینده نزدیک مازاد عرضه از میان خواهد رفت و اگر رشد تقاضا با همین سرعت ادامه پیدا کند احتمالا بازار با کسری مواجه می شود.

یک سال پیش بسیاری از کارشناسان معتقد بودند مازاد عرضه ال ان جی سال ها ادامه پیدا خواهد کرد اما اکنون این باور تغییر کرده است. سال پیش چین با پشت سر گذاشتن کره جنوبی به دومین واردکننده بزرگ ال ان جی تبدیل شد. چین سال قبل 38 میلیون تن ال ان جی وارد کرد که نسبت به سال 2016 رشد 50 درصدی را نشان می دهد.

قیمت هر میلیون بی تی یو ال ان جی در شاخص پلاتس در سه ماهه نخست امسال بالاترین میزان در چهار سال اخیر بوده است:

پروژه های جدید تولید ال ان جی در مرحله تعریف یا سرمایه گذاری قرار دارند. سیاست چین در سال 2017 یعنی حرکت از زغالسنگ به سمت ال ان جی برای مصارف خانگی و صنعتی سبب رشد تقاضا برای این حامل انرژی شده است. در نتیجه زمستان گذشته قیمت ها در آسیا به بالاترین میزان از سه سال قبل رسید. اقدام ژاپن و کره جنوبی به پر کردن مخازن ال ان جی پس از زمستان سرد سال پیش نیز به افزایش خرید ال ان جی کمک کرد.

از سوی دیگر به تعویق افتادن پروژه های تولید ال ان جی در استرالیا که قرار بود در سه ماهه کنونی به بهره برداری برسد و توقف تولید ال ان جی در گینه و الجزایر بر بازار و قیمت ها تاثیر گذاشته است. با به بهره برداری رسیدن پروژه های تولید ال ان جی در استرالیا میزان تولید 30 میلیون تن افزایش می یابد که رقم بزرگی نیست. همچنین در ماه های آینده و همزمان با سرد شدن هوا رشد تقاضا بار دیگر به افزایش قیمت ها منجر می شود. یکی از کارشناسان موسسه وود مک کینزی می گوید: "اگر قیمت نفت در سطح 75 دلار در هر بشکه باقی بماند زمستان در نیمکره شمالی قیمت ال ان جی به 12 دلار افزایش خواهد یافت."

تحولات اخیر در بازار ال ان جی سبب شده شرکت های فعال در حوزه این حامل انرژی به پروژه های تولید بیشتر علاقمند شوند. تا چندی پیش مدیران شرکت های یاد شده نگران این موضوع بودند که قیمت پایین و فقدان پروژه های جدید تولید ال ان جی سبب کاهش عرضه و رشد قیمت ها در سال های 2021 و 2022 خواهد شد اما به نظر می رسد این رویداد خیلی زودتر در حال وقوع است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24