Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر اقدامات ترامپ سبب خشم اروپایی ها شده است. او نه تنها از پیمان هسته ای ایران خارج شده بلکه تعرفه هایی بر فولاد و آلومینیوم صادراتی اتحادیه اروپا به آمریکا اعمال کرده است اما الگوی رفتاری ترامپ چیست و اتحادیه اروپا در نهایت چه ..

الگویابی رفتار ترامپ و اتحادیه اروپا در قبال مسایل مورد اختلاف

بورس24 : نخستین واکنش اروپایی ها به اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم صادراتی به آمریکا آسان بود: آنها این اقدام را نادرست توصیف کردند و گفتند تدابیر تلافی جویانه علیه آمریکا اتخاذ خواهند کرد. اما اقدام بعدی پیچیده تر خواهد بود. اگرچه رهبران اروپا تلاش می کنند در برابر آنچه زورگویی آمریکا توصیف کرده اند و آن را مغایر با مقررات تجارت جهانی می دانند موضع یکپارچه اتخاذ کنند اما در گذشته نتوانسته اند اختلافات خود را در مسیر اهداف مشترک کنار بگذارند.

واقعیت این است که این روزها اروپا بسیار متفرق و دچار تنش های داخلی است و به همین دلیل احتمال انجام اقدامات یکپارچه کمتر است: انگلستان در حال خروج از اتحادیه اروپاست، در ایتالیا یک دولت پوپولیست و مخالف عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و منطقه یورو قدرت را در دست گرفته است و در اسپانیا تنش های سیاسی افزایش یافته و به نظر می رسد رشد اقتصاد اروپا در حال کند شدن است.

دولت های اروپایی نه فقط به دلیل اعمال تعرفه بلکه همچنین به دلیل خروج آمریکا از پیمان هسته ای ایران، از دولت ترامپ بسیار خشمگین هستند با این حال با توجه به موانعی که در راه اتخاذ سیاست مشترک در قبال آمریکا وجود دارد و نیز تضاد منافع بین اعضای اتحادیه اروپا، پیش بینی می شود اروپا در برابر آمریکا به اقدامی بزرگ و فوری دست نزند.

بسیاری از کارشناسان تجاری معتقدند اروپا در نهایت مجبور خواهد شد بر واردات کالاهای آمریکایی بیافزاید تا از تعرفه هایی که دولت آمریکا تعیین کرده معاف شود. به طور خاص فرانسه مایل است آمریکا به دلیل سیاست های حمایت گرایانه ای که در پیش گرفته مجازات شود. از دید فرانسه توجیه ترامپ برای اعمال تعرفه علیه فولاد و آلومینیوم صادراتی به آمریکا به دلایل امنیت ملی، با مفهوم حاکمیت قانون در تجارت جهانی مغایر است. البته آلمان تمایل کمتری به تشدید تنش ها دارد زیرا افزایش تنش ها به صادرات عظیم این کشور به آمریکا لطمه وارد خواهد کرد.

تاکتیک آمریکا استفاده از تهدید مداوم اعمال تعرفه برای ایجاد ابهام برای شرکت هاست تا از این طریق شرکای تجاری آمریکا به خواسته های این کشور عمل کنند. این رویکرد از پیش نتایجی در بر داشته است. در ماه مارس هنگامیکه ترامپ موضوع اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به آمریکا را مطرح کرد دولت آمریکا این پیام را ارسال کرد که اعمال تعرفه اقدام اولیه برای آغاز مذاکره است. اندکی بعد آمریکا کره جنوبی را از تعرفه معاف کرد اما در مقابل قرار شد کره جنوبی بازار خود را به روی خودروهای آمریکایی باز کند.

ترامپ امیدوار بود از همین الگو برای گرفتن امتیاز های مشابه از اتحادیه اروپا استفاده کند. دولت آمریکا اعلام کرد اتحادیه اروپا در ازای کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی و محدود کردن صادرات فولاد به آمریکا می تواند از معافیت تعرفه ای در حوزه صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا استفاده کند اما اروپایی ها با این خواسته مخالفت کرده اند.

در ماه مارس رئیس جمهوری فرانسه در بروکسل به خبرنگارها گفت: "ما با کشوری که به قوانین سازمان تجارت جهانی پایبند باشد درباره هر موضوعی مذاکره خواهیم کرد اما اگر از تهدید استفاده شود درباره هیچ چیز مذاکره نخواهیم کرد." هلندی ها هم که اقتصادشان بسیار به تجارت وابسته است از رویکرد آمریکا خشمگین هستند. در مجموع اروپایی ها از اقدام دولت آمریکا در زمینه خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، خروج از پیمان هسته ای ایران و اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به آمریکا به شدت ناراضی هستند.

خروج آمریکا از پیمان هسته ای ایران و تهدید به مجازات شرکت های خارجی فعال در ایران میلیاردها دلار به شرکت های اروپایی به ویژه شرکت های آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی لطمه وارد خواهد کرد. به دلایلی که بیان شد اروپایی ها به این نتیجه رسیده اند که باید در جنگ تعرفه ها وارد شده و در آن پیروز شوند. هفته گذشته پس از آنکه آمریکا اعمال تعرفه علیه اتحادیه اروپا را آغاز کرد رهبران اروپا فورا اعلام کردند تهدید به انجام اقدامات تلافی جویانه را عملی خواهد کرد. رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به اقدام دولت آمریکا اعلام کرد ما شکایتی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی مطرح می‌کنیم و تدابیری را اتخاذ خواهیم کرد.

اما به نظر می رسد این موضع پایدار نباشد. اتحادیه اروپا بر خلاف نام آن، یک الگو برای اتحاد نیست و مشاهده می شود که هر یک از اعضای این اتحادیه دچار مشکلات عمیق داخلی هستند. در ایتالیا و اسپانیا بحران سیاسی ادامه دارد و انگلستان مشغول طی کردن مسیر خروج از اتحادیه اروپاست. در آلمان و فرانسه مشکلات مختلف برای صدراعظم و رئیس جمهوری این کشور در مسیر ایجاد اتحاد فراگیر وجود دارد و در حال حاضر ایجاد یک جبهه متحد در برابر آمریکا دشوار است.

یک سوال مهم که اکنون مطرح است این است که آیا اتحادیه اروپا به دنبال اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی آمریکا خواهد بود؟ اروپا اقدام ترامپ در اعمال تعرفه و اجرای سیاست های حمایت گرایانه را مغایر قوانین تجارت جهانی اعلام کرده است حال اگر این اتحادیه بخواهد تعرفه های بر کالاهای صادراتی آمریکا اعمال کند عملاً مخالف قوانین این سازمان عمل کرده است. بدین ترتیب از جنبه های مختلف اتحادیه اروپا برای مقابله با اقدامات ترامپ با مشکلات و موانعی مواجه است.

البته آمریکا و اتحادیه اروپا باید به تأثیر تنش های تجاری بر اقتصادی جهان توجه کنند. اقتصاددان ها معتقدند اگر تنش های کنونی به جنگ تجاری تبدیل شود نرخ رشد اقتصادی جهان یک درصد کمتر خواهد شد. هم سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و هم صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده اند وضعیت اقتصادی جهان اکنون خوب است اما سیاست های حمایت گرایانه و تنش های تجاری به اقتصاد جهان لطمه وارد می کند. اقتصاد جهان سال قبل 3.7 درصد رشد کرد و امسال 3.8 درصد رشد خواهد کرد. همچنین پیش بینی شده سال آینده نرخ رشد 3.9 درصد باشد.

جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا و چین مسلما از رونق تجارت و اقتصاد جهان می کاهد در نتیجه بسیار ضروری است طرف های درگیر در این تنش ها به روش منطقی اختلافات را حل کنند. تاکنون تاثیر این تنش ها بر بازارهای مالی و مواد خام بزرگ نبوده اما ممکن است شرایط تغییر کند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24