Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شماره جدید نشریه معتبر متال بولتن به وضعیت بازار سه فلز پایه و متوسط قیمت ها در سه ماهه کنونی اشاره شده است. سرمایه گذارانی که در سهام شرکت های فعال در بازار این فلزات حضور دارند باید ..

خبرهای خوب و بد متال بولتن برای سرمایه گذاران در بازار سه فلز پایه

بورس24 : در شماره جدید نشریه متال بولتن، کاشناسان بازار فلزات پایه به توصیف وضعیت بازار این فلزات و پیش بینی متوسط قیمت ها در سه ماهه کنونی پرداخته اند. در هفته های اخیر رشد شاخص دلار یک عامل مهم فشار بر قیمت فلزات پایه بوده با این حال شاهد رشد قیمت اکثر این فلزات بوده ایم. به نظر می رسد امید به رشد مناسب اقتصاد چین یک عامل مهم حمایت کننده از قیمت هاست. اخیرا تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و چین سبب نگرانی سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه شده است زیرا احتمال کاهش صادرات چین وجود دارد.

هنوز به دقت نمی توان پیش بینی کرد بازار فلزات پایه از این تنش ها چه تاثیری می پذیرد. در هفته های اخیر مذاکرات بین مقامات دو کشور ادامه داشته اما به احتمال زیاد دو طرف تا رسیدن توافق راهی طولانی در پیش دارند. تنش در روابط تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا نیز بر قیمت فلزات پایه تاثیر دارد.

در زیر دیدگاه کارشناسان متال بولتن درباره وضعیت بازار سه فلز پایه و متوسط قیمت ها در سه ماهه کنونی ارائه می شود.

آلومینیوم. در ماه گذشته میلادی قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن عملکرد مثبت داشت و در محدوده رقم ۲ هزار و ۳۰۰ دلار در هر نوسان کرد .قیمت این فلز نسبت به ابتدای سال جاری میلادی اندکی بالاتر است اما نسبت به 2600 دلار یعنی اوج قیمت ها در اواخر ماه آوریل امسال، بسیار پایین تر قرار گرفته است. ماه گذشته نگرانی ها درباره تاثیر تعرفه بر فولاد و آلومینیوم صادراتی به آمریکا کمتر شد البته آمریکا این تعرفه ها را از ابتدای ماه جاری میلادی اعمال کرده و اکنون بار دیگر درباره بروز اختلال های بزرگ در تولید و عرضه آلومینیوم نگرانی هایی وجود دارد.

مصرف کنندگان آلومینیوم در پی عرضه کنندگان جدید این فلز هستند و چین میزان کافی از این فلز را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. در واقع بازار داخلی چین با مازاد عرضه آلومینیوم مواجه است در نتیجه فعلا نیازی به واردات این فلز وجود ندارد و به همین دلیل ذخیره آلومینیوم در انبارهای تحت نظارت بورس فلزی شانگهای در سطوح پایین قرار دارد. به این ترتیب بازار آلومینیوم به خوبی نسبت به شرایط جدید سازگار شده اما قیمت ها تحت فشار قرار دارد زیرا هنوز هم میزان بالای آلومینیوم برای فروش وجود دارد. به همین دلیل می توان انتظار داشت قیمت ها به تدریج کاهش یابد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

سرب. در یک ماه اخیر قیمت سرب در بورس فلزات لندن رشد مناسب داشته و از ۲۳۴۰ دلار به ۲۴۳۰ دلار در هر تن رسیده است. البته قیمت این فلز نسبت به ابتدای سال جاری میلادی یعنی رقم ۲ هزار و ۵۵۰ دلار پایین‌تر است. پیش بینی شده بود در سه ماهه دوم سال جاری میلادی متوسط قیمت هر تن سرب ۲۶۱۰ دلار باشد اما اواسط سه ماهه، متوسط قیمت ها در محدوده ۲۳۵۰ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب تحلیلگران متال بولتن پیش بینی خود از متوسط قیمت ها در سه ماهه کنونی را به ۲ هزار و ۴۵۰ دلار کاهش دادند. کاهش عرضه یک عامل رشد قیمت ها بوده و خواهد بود. انتظار می رود واردات سرب به سرعت افزایش یابد و قیمت ها در مسیر افزایش حرکت کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

مس. قیمت مس در یک ماه اخیر رشد کرده و از ۶۷۸۰ دلار به 6820 دلار هر تن رسیده است البته عملکرد بازار این فلز مهم پایه در سال جاری میلادی منفی بوده بدین معنا که ابتدای سال قیمت هر تن مس در محدوده هفت هزار و ۲۰۰ دلار قرار داشت. اگرچه در بلندمدت شاخص های بنیادی بازار مس مستحکم هستند اما طی این روزها عوامل بالا برنده قیمت ها زیاد قدرتمند نیستند. یک دلیل اصلی این شرایط، رشد کمتر از انتظار تقاضای مس در آستانه تابستان است. همچنین رخ ندادن اختلال در عرضه از معادن در کاهش قیمت ها موثر بوده است. ابتدای سال پیش بینی شده بود اختلال هایی در عرضه از معادن بزرگ ایجاد خواهد شد و قیمت ها تحت تاثیر این عامل رشد خواهد کرد اما چنین نشده است.

از سوی دیگر رشد شاخص دلار در هفته های اخیر فشارهایی بر قیمت مس و دیگر فلزات پایه وارد کرده است. بدین ترتیب پیش بینی می شود در سه ماهه دوم امسال که اکنون در آن قرار داریم، متوسط قیمت هر تن مس ۶۹۸۰ دلار باشد البته این رقم نسبت به متوسط قیمت ها در دو ماه اخیر یعنی ۶۸۳۰ دلار اندکی بالاتر است. پیش بینی می شود در نیمه دوم سال جاری میلادی وضعیت بازار مس بهتر باشد. کاهش کنسانتره، رونق اقتصاد جهان، افزایش فشارهای تورمی و احتمال کاهش ارزش دلار چهار عامل حمایت کننده از قیمت مس هستند. در نیمه دوم سال جاری میلادی متوسط قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن ۷ هزار و ۲۵۰ دلار خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24