Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت سنگ آهن در سه ماه اخیر به تدریج کاهش یافته و اکنون این سوال مطرح است که روند تغییرات قیمت ها در ماه های آینده چگونه خواهد بود بویژه درباره تاثیر تعرفه اعمال شده از سوی دولت آمریکا بر فولاد وارداتی به این کشور ..

چند نکته مهم درباره بازار سنگ آهن و قیمت ها

بورس24 : از اواخر ماه فوریه یعنی در سه ماه اخیر، قیمت سنگ آهن به تدریج کاهش یافته و هفته قبل قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در بندر کینگدائو چین در محدوده 65 دلار نوسان کرد. بازار این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد و مهمترین این عوامل عبارت هستند از وضعیت اقتصاد چین، تغییرات در عرضه و احتمال تشدید تنش های تجاری بین آمریکا و چین. البته اروپا و ژاپن نیز مصرف کنندگان بزرگ فولاد هستند و وضعیت اقتصادی آنها بر قیمت سنگ آهن تاثیر دارد اما میزان این تاثیر به اندازه چین نیست.

هفته گذشته گزارش هایی که از اقتصاد چین منتشر شده مثبت بود و بر همین مبنا از نگرانی ها درباره کاهش نرخ رشد اقتصاد این کشور که نیمی از کل فولاد جهان را تولید می کند کاسته شد. در ماه های اخیر وضعیت بخش های مصرف کننده فولاد در چین امیدوارکننده بود البته در بخش تولید کارخانه ای و خدمات، رشد فعالیت ها افزایش قابل ملاحظه نداشته است و برخی تحلیلگران معتقدند به تدریج از رشد صادرات چین کاسته خواهد شد و این عامل بر مصرف فولاد و سنگ آهن تاثیر منفی دارد.

مانند قبل، فعالان بازار سنگ آهن و فولاد از کاهش فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین نگران هستند. داده های جدید که از سوی دولت چین منتشر شده نشان می دهد با آنکه میزان اعطاء تسهیلات کمتر شده و دولت تدابیری برای مهار قیمت ها در بخش ساخت و ساز اتخاذ کرده اما رونق اقتصاد جهان بر فعالیت های تولیدی و خدماتی چین افزوده است.

بر همین مبنا پیش بینی شده اقتصاد چین که سال گذشته 6.9 درصد رشد کرد امسال در محدوده 6.5 درصد یعنی رقمی که مورد نظر دولت است رشد خواهد کرد. البته تنش های تجاری با آمریکا و تدابیر اصلاحی دولت در بخش ساخت و ساز، از تقاضا برای فولاد و سنگ آهن خواهد کاست.

عامل بعدی که بر قیمت سنگ آهن تاثیر می گذارد میزان عرضه است. شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو، در سال های اخیر بر ظرفیت تولید خود افزوده اند و توانایی تامین میزان کافی تقاضا برای سنگ آهن وجود دارد. بنابراین عرضه کافی است و این یک عامل فشار بر قیمت ها محسوب می شود.

چین در چهار ماه نخست سال جاری میلادی 353.4 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 0.2 درصد بیشتر است. رشد اندک واردات نشان می دهد فعالیت ها در بخش های مصرف کننده فولاد باثبات خواهد بود و کسی انتظار ندارد بر میزان فعالیت ها خیلی افزوده شود. قیمت کنونی سنگ آهن با عیار 62 درصد نسبت به پایان سال قبل یعنی پنج ماه پیش 12 درصد پایین تر است اما همچنان در گستره 65 دلار تا 80 دلار قرار دارد که از اواسط سال پیش مشاهده شده است.

تفاوت بین قیمت سنگ آهن با عیار بالا و پایین تر از 62 درصد، افزایش یافته و علت آن است که تولیدکنندگان فولاد در چین برای رعایت قوانین زیست محیطی به سمت استفاده از سنگ آهن با عیار بالا حرکت کرده اند در نتیجه اکنون قیمت این نوع سنگ آهن نسبت به پایان سال پیش تنها 4 درصد پایین تر است.

در بخش تولید فولاد چین، کارخانه های قدیمی و با بهره وری پایین که عموما آلوده کننده محیط زیست هستند در حال تعطیل شدن هستند و این بخشی از برنامه اصلاحی دولت برای تولیدکنندگان فولاد است. همچنین هزاران مرکز کوچک و متوسط فولادساز به تدریج ادغام خواهند شد. این روندها بر سوددهی صنعت فولاد چین می افزاید و انتظار می رود تدابیر یاد شده در سال های آینده ادامه پیدا کند.

ابتدای سال جاری میلادی دو بانک سیتی گروپ و یو بی اس پیش بینی کردند متوسط قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد امسال 64 دلار است. سال پیش نیز متوسط قیمت ها همین میزان بود. اما وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا معتقد است متوسط قیمت ها امسال 51.5 دلار و سال آینده 49 دلار خواهد بود. عرضه کافی و کند شدن رشد تقاضا در چین دو دلیل بدبینی این نهاد است.

از آنجا که بخش اعظم سنگ آهن با عیار بالا که در چین مصرف می شود وارداتی است پیش بینی شده شرکت های بزرگ صادرکننده این ماده خام امسال عملکرد مثبت خواهند داشت.

در ماه های آینده سرمایه گذاران باید به روند تعاملات تجاری چین و آمریکا و تاثیری که این عامل بر صادرات و بخش های مصرف کننده فولاد در چین دارد توجه کنند. در حال حاضر اکثر نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت ها در ماه های آینده نمی تواند برای مدتی طولانی بالا باقی بماند و احتمال کاهش اندک قیمت ها وجود دارد. هنوز مشخص نیست تعرفه اعمال شده از سوی دولت آمریکا بر فولاد وارداتی به این کشور چه تاثیری بر قیمت فولاد و در نتیجه قیمت سنگ آهن خواهد داشت.

در زیر تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 62 درصد در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24