Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار پلیمرها همان‌گونه که روزهای گذشته نیز به آن اشاره کردیم در حال خودنمایی است و می‌تواند بازاری منطقی‌تر را شاهد باشیم یعنی تداوم افت قیمت‌ها چندان دور از ذهن نخواهد بود. بورس انرژی هم یک روز جذاب را به ثبت رساند ولی بازار آتی کاهشی بود... بهای سکه آتی امروز هم با کاهش نرخ روبه‌رو شد تا سناریوی افت قیمت‌ها در بازار آتی را تقویت کند اگرچه هنوز هم میل بازار به سمت افت قیمت‌ها و تمایل به خروج از این بازار است...

تداوم افت نرخ آتی سکه / بازار پتانسیل رشد مجدد دارد؟

بورس24 : کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار پلیمرها همان‌گونه که روزهای گذشته نیز به آن اشاره کردیم در حال خودنمایی است و می‌تواند بازاری منطقی‌تر را شاهد باشیم یعنی تداوم افت قیمت‌ها چندان دور از ذهن نخواهد بود. بورس انرژی هم یک روز جذاب را به ثبت رساند ولی بازار آتی کاهشی بود.

بهای سکه آتی امروز هم با کاهش نرخ روبه‌رو شد تا سناریوی افت قیمت‌ها در بازار آتی را تقویت کند اگرچه هنوز هم میل بازار به سمت افت قیمت‌ها و تمایل به خروج از این بازار است. این شرایط موجب می‌شود تا حجم معاملات و مخصوصاً موقعیت‌های داد و ستد آتی با تغییر همراه شده که پتانسیل رشد قیمت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. در هر حال شرایط فعلی آن هم در نزدیکی به شب‌های احیاء و تعطیلات پیش‌رو جذابیت چندانی برای خرید ندارد یعنی یکی از دوره‌های پیچیده قیمتی پیش چشم بازار ترسیم شده است که نه خریدار جرأت خرید داشته و نه فروشنده می‌تواند از فروش سر باز بزند. این وضعیت موجب می‌شود تا طرزفکرهای مختلف و بعضاً متناقضی خودنمایی کند اگرچه جریان غالب بازار هم برای بازار آتی تعیین کننده نیست زیرا جریان نقدی در بازار است که جریان آتی را ترسیم می‌کند. از روز پنجشنبه بهای سکه نقدی در بازار آزاد با کاهش روبه‌رو شده و همین داده برای کاهش نرخ در بازار آتی کافی بوده است. این در حالی است که قیمت دلار به نسبت با ثبات بوده و حتی افزایش داده است. شایعات در مورد عرضه بیشتر سکه به شیوه‌های مختلف هم به این روند کلی دامن زده و در نهایت بازاری کاهشی برای سکه آتی را ایجاد کرده است. با توجه به این موارد منتظر تداوم افت قیمت‌ها هستیم ولی چندان هم جدی نیست و شاید به سرعت تغییر فاز را شاهد باشیم. از این پس جریان افزایشی جدید در بازار آتی دور از ذهن نخواهد بود.

روز جذاب 38 میلیاردی بورس انرژی

معامله 38 میلیاردی امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی نشان می‌دهد که وضعیت نسبی در این بازار به سمت بهبود حرکت کرده و می‌تواند باز هم به بهبود در این بازار منجر شود اگرچه این رقم بهتر از حد انتظار است. به صورت دقیق‌تر در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، ریفورمیت، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز، بوتان، پروپان، برش سنگین و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندرامام و پنتان و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه و برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی عرضه شدند. حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز معادل 12،900 تن و به ارزش 381 میلیارد و 957 میلیون ریال بود. به گزارش بورس انرژی ؛ فردا در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای متانول پتروشیمی شیراز، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، برش سنگین، سوخت کوره سبک و پنتان پتروشیمی تبریز، بلندینگ نفتا حلال 410، آیزوریسایکل و حلال 404 پالایش نفت شیراز، نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سی اس او پالایش نفت شازند، نفتای سبک، پروپیلن، پنتان و سی او پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش گاز سرخون و قشم، فجر جم و شرکت نفت ستاره خلیج فارس، سی اس او پالایش نفت شازند و نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت کرمانشاه به مقصد عراق در رینگ بین الملل عرضه خواهند شد. فردا شاهد عرضه 4 فرآورده جدید از سوی پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و یک مبدا جدید برای نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران (کرمانشاه) در رینگ بین الملل خواهیم بود.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

1125

تن

14105

14105

ریال

برق شرکت تولید نیروی برق پرند مپنا

5500

کیلو وات در هر ساعت

400

450

ریال

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

200

تن

19596

19596

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

 

19798

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

420

تن

19952

19952

ریال

برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

506

تن

18600

17249

ریال

پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

418

تن

53220

53220

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

4200000

لیتر

28517

25925

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

25

تن

25095

25095

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

570

تن

25095

25095

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

4200

مترمکعب

23220

23220

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

575

تن

27170

27170

ریال

ریفورمیت پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

لیتر

 

30677

ریال

برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی

1000

تن

17249

17249

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

200000

لیتر

28517

28517

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

1800000

لیتر

28517

28517

ریال

اولین روز کاهش نرخ پلیمرها

نیمه تعطیل بودن بازارها اولین تأثیر خود را بر بازار پلیمرها برجای گذاشت و شاهد کاهش نرخ در بازار آزاد بودیم. این وضعیت به معنی تغییر فاز بازار است اگرچه اولین فاز کاهشی را شاهد هستیم ولی این روند نزولی تداوم خواهد یافت. البته تصمیمات حاشیه‌ای می‌تواند شدت التهاب در بازار آزاد را محدود سازد آن هم در وضعیتی که پتانسیل سخت‌گیری‌های صادراتی جدی است و می‌تواند به افزایش تزریق کالا به بازار داخلی منجر شود. البته در هفته گذشته شاهد رشد حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا بودیم که همین سیگنال هم به افزایش حجم تزریق کالا به بازار داخلی منجر می‌شود. البته حجم معاملات جذابی هم در بورس کالا به ثبت رسید که می‌تواند روند عمومی در این بازار را بهبود بخشد. البته بازار نیمه تعطیل فعلی فضای چندانی برای مانور ندارد اگرچه آینده بازار را باید در هفته آینده جستجو کنیم.

بازار پلیمرها در فاز حمایت و بهبود

افزایش حجم معامله پلیمرها و محصولات پتروشیمی در بورس کالا در هفته گذشته سیگنال مثبت و مهمی در این بازار بود اگرچه بازار آزاد هم توان افزایش قیمت‌های چندانی را در اختیار ندارد.

به گزارش کارگزاری آبان؛ تقویت حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا به معنی آن است که این بازار با افزایش تزریق کالا و همچنین حمایت صنایع بزرگ پتروشیمی روبه‌رو شده آن هم در وضعیتی که تعطیلات پیش‌رو تقاضا را به صورت سنتی در این بازار کاهش می‌دهد. از سوی دیگر در هفته جاری باز هم معاملاتی هر چند محدود در بازار پلیمرها تجربه خواهد شد که سیگنال حمایتی دیگری از این بازار به شمار می‌آید. این در حالی است که هنوز قیمت‌ها در بازار پلیمرها بسیار بالاست و خریداران واقعی برای تأ‌مین نیازهای خود آزادی عمل چندانی نداشته و خرید به میزان ضرورت است و نه به میزان نیاز. این شرایط موجب شده تا تقاضای واسطه‌گری و سفته‌بازی نیز کاهش یابد زیرا احتمال کاهش نرخ و یا ضعف تقاضا جدی است. این موارد واقعیت‌های بازار پلیمرهاست که در روزهای اخیر تغییر چندانی نداشته ولی از پتانسیل رشد قیمت‌ها به شدت کاسته شده است. این وضعیت احتمالاً در روزهای آینده تکرار خواهد شد ولی پس از پایان تعطیلات چهره جدیدی از بازار پلیمرها را شاهد خواهیم بود. در مورد گریدهای جذاب ولی هنوز هم بازار با رشد نرخ روبه‌روست تا جایی که شاهد تداوم رشد قیمت ها در بازار پلی اتیلن ترفتالات بطری و یا برخی از گریدهای مشابه هستیم و این نگرانی وجود دارد که با وجود عدم کفاف تولید داخلی برای تقاضای مؤثر ، این روند افزایشی باز هم در روزهای گرم سال ادامه یابد.

تعطیلات پیش رو یعنی شب‌های احیاء در ایران و کشورهای اسلامی منطقه زمانی برای کاهش حجم فعالیت‌هاست یعنی از هم‌اکنون می‌توان گفت که تقاضا در کشورهای منطقه کاهش می‌یابد. این در حالی است که تعطیلات عید فطر در کشورهای عراق و ترکیه نقش تعطیلات سنتی و حتی تعطیلات اصلی در این کشورها را بر عهده دارد و بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و تجاری در تعطیلات عید فطر کاهش جدی پیدا می‌کند. این وضعیت موجب خواهد شد تا صادرات مواد اولیه به کشورهای منطقه با وقفه‌ای جدی صورت پذیرد که سیگنال مهم و مثبت در کاهش تقاضا در بازار داخلی است و در برابر رشد قیمت‌ها مقاومت جدی خواهد داشت.

اتمام اعتصاب کارکنان در شبکه حمل و نقل زمینی موجب شده تا بارگیری و حمل مواد اولیه پتروشیمی با بهبودی محسوس همراه شده و حمل از منطقه عسلویه به سمت بازارهای مصرف اصلی در تهران از سر گرفته شده است. این شرایط هم به رشد تزریق کالا به بازار آزاد کمک کرده و در نهایت شرایط بهتری را برای افت قیمت‌ها به همراه داشته است.

مهمترین رخدادها در بازار پتروشیمی در هفته گذشته:

  • تداوم جرقه‌های رشد قیمتی در بازار آزاد پلیمرها اگرچه روند عمومی رشد قیمت‌ها تا حدودی متوقف شده است.
  • افزایش مجدد حجم عرضه و تقاضای پلیمرها در بورس کالا و رشد مجدد حجم معاملات و امیدواری به حمایت از بازار
  • رشد 8.55 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 76 هزار و 268 تن که بیشترین حد در 4 هفته اخیر است.
  • افزایش 18.55 درصدی حجم تقاضای پلیمرها که همگام با رشد حجم عرضه‌ها خودنمایی کرده و البته بیشترین حد در 5 هفته اخیر بود.
  • رشد 13.18 درصدی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا و ثبت داد و ستد 72 هزار و 988.59 تن که بیشترین حجم معاملات در 4 هفته اخیر بوده است.
  • ثبت 4.22 برابری حجم تقاضا در برابر عرضه‌ها که بالاترین رقم در 5 هفته اخیر بوده و نشان می‌دهد که التهاب در این بازار هنوز با رشد حجم عرضه‌ها مرتفع نشده است.
  • داد و ستد 95.7 درصد از حجم عرضه‌ها که یکی از بالاترین ارقام معاملاتی در تاریخ فعالیت بورس کالاست.
  • تعطیلات پیش رو که موجب شده تا عرضه‌کنندگان اصلی بخشی از عرضه‌های احتمالی خود در هفته آینده را در هفته گذشته به بازار تزریق کنند.
  • انتظار برای تقویت آرامش در بازار اگرچه رشد قیمت دلار هنوز هم یکی از داده‌های مؤثر بر رشد قیمت‌هاست.
  • تعطیلات پیش رو که موجب خواهد شد تا تقاضا در بستر بازار کاهش یابد.
  • عدم اعلام نرخ‌های پایه در هفته پیش‌رو که پتانسیل نوسان قیمت‌ها را محدود خواهد ساخت.
  • کاهش 3.75 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 38 هزار و 634.9 تن که کمترین حد از اواخر فروردین‌ماه تاکنون است.
  • افت 12.79 درصدی حجم تقاضای ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 40 هزار و 516 تن که به نسبت رقم متعادلی به شمار رفته و نشان می‌دهد که این بازار با التهاب چندانی روبه‌رو نیست اگرچه دلایل فنی در این واقعیت معاملاتی بیش از پیش مؤثر بوده است اما شاهد رشد جذابیت‌های عرضه‌های موجود و تقویت عرضه گریدهای جذاب هستیم.
  • رشد 21.25 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 30 هزار و 877.7 تن که نشان می دهد این بازار باز هم به مسیر افزایش حجم معاملات باز گشته است.
  • داد و ستد 79.92 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی که یکی از بالاترین ارقام در تاریخچه فعالیت این بازار است.
  • رونق معاملات پتاس یا همان کلرید پتاسیم مجتمع معدنی خور و بیابانک که به تقویت حجم معاملات کمک کرده است.

دورنمای بازار در هفته پیش‌رو:

با توجه به آرام‌گرفتن شکننده قیمت دلار در کشورهای همسایه و البته عدم اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته جاری و رشد حجم معاملات در هفته قبل و البته سخت‌گیری‌های جدید در مسیر ثبت تقاضا در بورس کالا ؛ به نظر می‌رسد التهاب قیمتی باز هم فروکش کند تا جایی که روال کاهش نرخ که از هفته گذشته آغاز شده می‌تواند در هفته پیش‌رو نیز ادامه یابد. این در حالی است که جرقه‌های رشد قیمت‌ها به صورت پراکنده باز هم در بازار خودنمایی می‌کند ولی جریان غالب قیمت‌ها در بازار پلیمرها کاهشی خواهد بود.

صادرات فقط توسط پتروشیمی ها / کدهای غیرفعال نیمه دوم سال 96 معلق شدند

چهارشنبه هفته گذشته، صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت در نامه ای به سینکی، وزیر امور اقتصاد و بازرگانی، نوابی، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، نوروز زاده مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، تصمیمات فوری در مورد بازار محصولات پتروشیمی را اعلام کرد.

به گزارش ویکی پلاست در این نامه موارد مهمی از قبیل معلق شدن کد شرکت هایی که در نیمه دوم سال 96 از بهین یاب خرید نکرده اند، تعیین میزان سهمیه واحدها از روی خرید 6 ماهه دوم سال گذشته، رسیدگی عاجل به وضیعت گریدهای BL3 و 0035، اولویت تولید مجتمع ها، نظارت سازمانحمایت بر فروش پریفرم و اصلاح نرخ خوراک مایع و گاز مجتمع های پتروشیمی از نکات مهم نامه صالحی نیا است.

متن نامه به شرح زیر است :

با عنایت به برگزاری جلسه 7 خرداد 97 در خصوص بررسی مشکلات تامین محصولات پتروشیمی مورد نیاز صنایع مصرف کننده به پیوست تصمیمات مذکور جهت دستور اقدام لازم ارسال می شود.

1. به منظور واقعی سازی تقاضا و تامین به موقع مواد و محصولات پتروشیمی موردنیاز صنایع پایین دست و تکمیلی کارگروهی به عنوان ساماندهی عرضه و تقاضا محصولات پتروشیمی با مسئولیت معاونت امور صنایع و عضویت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری، شرکت بورس کالای ایران، انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و عنداللزوم تشکل های مصرف کننده به صورت هفتگی برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شود. اولین جلسه کارگروه در روز چهارشنبه 9 خرداد 97 برگزار شد.

2. شرکت بورس کالای ایران بر اساس میزان خرید محقق شده سال 96 بعلاوه 20 درصد سهمیه شرکت های معرفی شده از طریق سامانه بهین یاب را جهت حضور در تالار معاملات بورس اصلاح کند. درخواست های جدید و موارد استثنا در کارگروه ماده 1 این صورتجلسه مطرح و تصمیم گیری خواهد شد.

3. شرکت بورس کالای ایران به منظور واقعی سازی و تعادل در میزان تقاضای ورودی در هر عرضه هفتگی محصولات سهمیه ماهیانه متقاضیان معرفی شده از طریق سامانه بهین یاب را پس از اصلاح مطابق بند 2 این صورتجلسه به تعداد عرضه های ماهیانه تقسیم کند.

4. کدهایی که هیچگونه خریدی در 6 ماهه دوم سال گذشته نداشته و یا بصورت متناوب و مستمر از بورس کالا خرید نکرده اند تا صحه گذاری مجدد توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سامانه بورس کالا غیرفعال شود.

5. با توجه به کاهش شدید عرضه پلی اتیلن سنگین بادی (گریدهای bl3 و 0035) شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، تمهیدات لازم را به منظور جبران کمبود عرضه این اقلام و سایر اقلامی که با کمبود عرضه مواجه اند تا پایان خردادماه جاری معمول کند.

6. با توجه به اهمیت تولید برخی گریدها در سبد مصرفی خانوار و شبکه توزیع کالا مقرر شد اولویت تولید در مجتمع های پتروشیمی با توجه به کمبود عرضه در کارگروه ماده 1 صورتجلسه مورد اتخاذ تصمیم قرار گیرد.

7. با توجه به نامه مورخ 26 اردیبهشت 97 معاونت امور اقتصادی و بازرگانی در خصوص صادرات مواد اولیه پتروشیمی صرفا توسط مجتمع های پتروشیمی به منظور جلوگیری از صادرات مواد خریداری شده از بورس کالا، دفتر مقررات صادرات و واردات در اسرع وقت مراتب را به گمرکات اجرایی ابلاغ کند.

8. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به منظور جلوگیری از فروش پریفرم و سایر مصنوعات پلاستیکی که مواد را از طریق بورس خریداری می کنند و لیکن با قیمت های حاشیه بازار به فروش می رسانند نظارت لازم را برقرار کند. در این راستا مقرر شد تشکل ها و واحدهای مصرف کننده اطلاعات لازم را جهت رسیدگی به سازمان مذکور منعکس کند.

9. با توجه به تغییرات در قیمت پایه خوراک صنایع پتروشیمی و جلوگیری از کاهش حاشیه سود مجتمع های بالادستی پتروشیمی، مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری لازم جهت اصلاح قیمت خوراک مایع و گاز مجتمع های پتروشیمی را بر اساس جز 4 بند الف ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت معمول کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24