Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته گذشته قیمت نفت آمریکا و نیز قیمت طلا کاهش یافت اما بازارهای مالی توانستند در برابر عوامل ریسک مقاومت کنند. همچنین قیمت فلزات پایه عموما رشد کرد. برای هفته پیش رو کارشناسان توصیه می کنند فعالان بازار به چهار موضوع ..

نمای بازارها در هفته پیش رو؛ وقت تغییر ترکیب سبد دارایی است؟

بورس24 : هفته گذشته آغاز جنگ تجاری بین آمریکا و صادرکنندگان فولاد و آلومینیوم به این کشور، داده های مثبت از اقتصاد آمریکا و بحران سیاسی در ایتالیا و اسپانیا بیشترین تاثیر را بر بازارهای مختلف داشتند و انتظار می رود تاثیر این عوامل در هفته های آینده نیز مشاهده شود زیرا از یک سو شرایط اقتصاد آمریکا مثبت است و پیش بینی شده این وضعیت حداقل تا سال آینده میلادی ادامه یابد و از سوی دیگر سیاست های حمایت گرایانه دولت آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین بعید است بحران در دو اقتصاد بزرگ منطقه یورو یعنی ایتالیا و اسپانیا بزودی پایان یابد.

بدین ترتیب در هفته پیش رو سرمایه گذاران باید با دقت داده های اقتصادی از آمریکا، موضع‌گیری‌های اتحادیه اروپا در قبال اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم صادراتی به آمریکا و نیز اخبار منتشر شده از ایتالیا و اسپانیا را زیر نظر داشته باشند. غیر از این سه عامل، در تقویم اقتصادی هفته پیش رو، گزارش های مهم از اقتصاد چین، ژاپن، منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ آن و نیز آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت که بر بازارها تاثیر خواهد داشت.

روز دوشنبه شاخص اعتماد سرمایه گذاران در ماه جاری میلادی و شاخص بهای تولیدکننده در ماه آوریل در منطقه یورو و نیز تغییرات سفارش های کارخانه ای در آمریکا در ماه آوریل اعلام می‌شود. هفته گذشته بر خلاف ۶ هفته قبل از آن، شاخص دلار اندکی کاهش یافت و در نظرسنجی از کارشناسان بازارهای ارز پیش بینی شده در هفته پیش رو ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش می‌یابد. افت شاخص دلار در هفته قبل به رغم اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا و بحران در ایتالیا و اسپانیا رخ داد و عده ای از تحلیلگران می گویند تنش های تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری آن، برخی پیش بینی های منفی درباره تاثیرات این تنش ها بر اقتصاد آمریکا و مجموعه ای از عوامل دیگر سبب شده دلار تحت فشار قرار گیرد البته کاهش شاخص دلار اندک بود و به نظر می رسد سرمایه گذاران ترجیح داده اند با احتیاط رفتار کنند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز سه شنبه شاخص کایکسین از فعالیت ها در بخش خدمات چین در ماه گذشته میلادی ،شاخص فعالیت های خدماتی در انگلستان، آمریکا، اقتصادهای بزرگ منطقه یورو و این منطقه در ماه گذشته و نیز تغییرات خرده فروشی در ماه آوریل در منطقه یورو اعلام می شود. همچنین موسسه نفت آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام خواهد کرد. انتظار می رود روز سه شنبه نوسان در بازارهای مالی و ارز بیشتر باشد زیرا داده های مهم از بخش خدمات اقتصادهای بزرگ در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. هفته پیش گزارش مربوط به وضعیت بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو در ماه گذشته مثبت نبود البته بخش خدمات معمولا شرایط بهتری دارد. اخبار مثبت از بخش های یاد شده به ویژه از چین، به رونق بازار فلزات پایه کمک می کند. هفته قبل قیمت این فلزات عموماً رشد کرد زیرا هم شاخص دلار کاهش یافت و گزارش ها از اقتصاد چین مثبت بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه چهار گزارش از اقتصاد آمریکا منتشر می‌شود: تراز تجاری در ماه آوریل، تغییرات بهره‌وری و تغییرات هزینه واحد کار در سه ماهه نخست سال جاری میلادی و تغییرات ذخیره نفت در هفته گذشته. پیش بینی های مربوط به کاهش عرضه نفت ایران در ماه های آینده، تصمیم اوپک و روسیه درباره برنامه کاهش عرضه نفت، شرایط کلی اقتصاد جهان و تغییرات شاخص دلار چهار عامل اصلی موثر بر قیمت نفت هستند. با توجه به تاثیرگذاری عوامل متعدد بر بازار نفت پیش بینی ها درباره افق قیمت ها متنوع است. برخی معتقدند قیمت نفت ۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت زیرا اکنون بازار با مازاد عرضه مواجه نیست و اگر میزان عرضه کاهش یابد قیمت ها رشد خواهد کرد. از سوی دیگر توان افزایش تولید محدود است و در مقابل تقاضا رشدی چشمگیر دارد. همچنین به باور برخی کارشناسان رشد تولید نفت در آمریکا نمی تواند کاهش عرضه نفت از سوی ایران و ونزوئلا را جبران کند. بدین ترتیب باید منتظر نوسان های بزرگ در قیمت ها و نیز رشد آنها باشیم.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه تغییرات سفارش های کارخانه ای در آلمان و تراز تجاری در فرانسه در ماه آوریل، تغییرات قیمت مسکن در انگلستان در ماه گذشته و نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام می شود. همچنین مانند هفته های قبل، وزارت کار آمریکا وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته را اعلام می کند. بازار کار آمریکا در شرایط بسیار خوب قرار دارد و ماه گذشته نرخ بیکاری به 3.8 درصد کاهش یافت. رونق کلی اقتصاد جهان و اجرای برنامه کاهش مالیات ها رونق اقتصادی را بیشتر کرده و سطح دستمزدها با سرعت بیشتری در حال رشد است. البته اقتصاد آن ها درباره تبعات جنگ تجاری آمریکا و دیگر کشورها هشدار داده اند اما به نظر می‌رسد فعلا شرایط مثبت است و این عاملی برای فشار بر قیمت طلاست. قیمت طلا هفته پیش کاهش یافت و در نظرسنجی کیتکو تحلیلگران پیش بینی کردند این هفته نیز قیمت طلا کاهش می یابد. بازار طلا نسبت به بحران سیاسی در اروپا و تنش های تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری این کشور هیچ واکنشی نشان نداده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه وضعیت صادرات و واردات چین در ماه گذشته میلادی مشخص می شود و پیش بینی شده محتوای این گزارش ها مثبت باشد. اقتصاد چین سال قبل رشد 6.9 درصدی داشت و امسال نیز در همین محدوده رشد خواهد کرد. البته دولت چین تحت فشارهای آمریکا قصد دارد از محدودیت ها بر واردات کالای آمریکایی بکاهد اما حصول توافق بزرگ تجاری بین دو کشور در آینده ای نزدیک بعید به نظر می رسد. تاکنون دو دور مذاکره بین هیئت های تجاری چین و آمریکا انجام شده و دور سوم این مذاکرات در هفته جاری انجام خواهد شد.

احتمال کاهش ارزش دلار، کمتر شدن نگرانی ها درباره بحران سیاسی در ایتالیا و اسپانیا، رشد قیمت نفت و انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین سبب خواهد شد بازارها در هفته پیش رو وضعیت بهتری داشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24