Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گروه ساختمانی و انبوه سازی در ادامه تحرکات مثبت روزها و هفته های اخیر ، اولین روز کاری از دومین هفته خرداد ماه را رو به جلو و همراه با افزایش تقاضا آغاز نمودند. به نظر می رسد نقدینگی خوبی به دل ساختمانی ها زده و نوع معاملات نشان می دهد که کماکان معامله گران در حال خرید می باشند. در این گروه ثتران پیشرو بود و با افزایش تقاضا ضمن رشد تا قیمت های درصد مثبت ، در مسیر قیمت های ١٠٠ تومانی قرار گرفت. در بازار شایعه شده که ...

«سحری مقوی !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران اولین روز کاری از یک هفته نیمه تعطیل را مثبت و رو به جلو آغاز کرد. بطوریکه در جریان معاملات امروز ، شاخص کل با ثبت رشد نزدیک به 400 واحدی برای دقایقی وارد کانال 96 هزار واحدی شد اما فشار عرضه در دقایق پایانی معاملات موجب شد تا دماسنج این بازار در یک قدمی کانال 96 هزار واحدی باقی بماند. همچنین شاخص فرابورس یا همان آیفکس نیز با رشد محدود 2 واحدی از محدوده 1.110 واحدی عبور کرد. در بازار امروز صنایعی نظیر «انبوه‌سازی» ، «سیمانی» ، «کانی های فلزی» ، «فلزات اساسی» و برخی از تک سهم ها بیش از سایرین مورد توجه بودند و بطور کلی انرژی خوبی از سوی معامله گران ساطع گردید ! گویی معامله گران صبح امروز «کله پاچه» با «مغز اضافه» را زده بودند تا انرژی کافی برای حرکت رو به جلو و گذر از سد روزه‌داران بدون سحری را داشته باشند !

در مجموع شنبه خوب و غافلگیر کننده ای بود. انصافا انتظار چنین حرکتی را از بازار نیمه تعطیل هفته جاری نداشتیم. البته خبرهای در حوزه سیاسی بد نبود و از طرف دیگر نوسانات نسبتا خوبی را در کامودیتی ها شاهد بودیم. بازیابی بخشی از اعتمادهایی که از دست رفته بود در کنار جذاب بودن قیمت ها و بحث حمایت از بازار از دلایلی است که سبب شده بورس تهران روزهای بهتری را سپری کند. البته موج شکل گرفته ممکن است متوقف شود چراکه بازار حرکت خوبی طی این مدت داشته و برای ادامه راه نیاز به تجدید قوا ، دست به دست شدن و خبرهای جدیدتر دارد. به هر جهت همانطور که روزهای اخیر هم اشاره شد ، روند صعودی شکل گرفته برای رسیدن به اهداف بالاتر ، با ایستگاه هایی مواجه خواهد شد و در این مقاطع طبیعی است که اصلاح هایی را داشته باشیم.

اما در حوزه دلار کماکان حرف و حدیث بسیار است. در شرایطی دولت کماکان به دلار 4.200 تومانی تاکید دارد که در بازار آزاد یا بازار سیاه ، نرخ های دیگری معامله می شود. دولت قصد داشت دلار را از وضعیت دو نرخی به شرایط تک نرخی برساند اما چیزی در که واقعیت شاهد هستیم این است که هر شهری نرخ خاص خود را دارد ! بنابراین باید گفت که دولت در این مسیر شکست خورده است اما دوست ندارد این شکست را بپذیرد ! ثبت سفارش 21 میلیارد دلاری ( 2 برابر دوره مشابه سال گذشته ) نشان می دهد در سال تولید ملی ، واردات نقش پر رنگ تری گرفته است ! بنابراین دولت باید کم‌کم در سیاست خود تجدیدنظر کند ؛ چراکه این وضعیت به نفع اقتصاد کشور نیست.

اما با این مقدمه با سراغ بازار برویم. مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 20 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات نخستین روز کاری هفته ، مثبت شاخص 2 گروه انبوه سازی و زغالسنگ و منفی شاخص گروه رایانه پُررنگ تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم احتمالا بازار بدی نداشته باشیم با این تفاوت که احتمالا به واسطه تعطیلات 5 روزه ، معامله گران کمتری میل به خرید رو به بالا داشته باشند. البته در بازار امروز نیز غالفگیر شدیم و امیدواریم برای فردا هم شاهد جفت شش بازار باشیم ...

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* « ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت : اتحادیه اروپا به پیشرفت ‌هایی برای محافظت از شرکت‌ های این اتحادیه در برابر تحریم‌ های آمریکا ضد ایران دست یافته ، اما هنوز این پیشرفت‌ ها ناکافی هستند. وی گفت : لازم است ساز و کارهای مالی برای کاهش استفاده از دلار در مبادلات مالی و تجارت با ارزهایی مانند یورو یا سایر ارزها تدوین شوند. به گفته آقای لودریان کشورهای اروپایی باید در پی جایگزینی یورو و ارزهای دیگر در مبادلاتشان با ایران باشند.

* وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ‌ای از گفت‌وگوی وزرای خارجه فرانسه و آمریکا درباره آنچه «فعالیت‌ های بی‌ثبات‌ کننده ایران در منطقه» خوانده شده ، خبر داد. / در سوی دیگر ، روزنامه «ایزوستیا» روسیه به نقل از یک مقام بلند پایه فرانسوی نوشته پاریس آماده مذاکره با تهران بر سر توافقی جدید به جای برجام است.

* «وانگ یی» ، وزیر خارجه چین و فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ، روز جمعه تاکید کردند که تمام تلاش خود را برای حفظ توافق هسته ای ایران ، که آمریکا به طور یکجانبه از آن خارج شده است ، به کار می گیرند. / نماینده روسیه در سازمان ملل گفت نشست دوره‌ ای شورای امنیت برای بررسی قطعنامه 2231 این شورا درخصوص برجام روز 6 تیر ماه برگزار می‌ شود.

* رئیس کمیسیون اروپا گفت : پایان توافق با ایران به وسیله آمریکا به نفع صلح جهانی نیست. ما به عنوان معماران توافق هسته‌ ای باید از اصل توافق دفاع کنیم. من خواستار جنگ تجاری با آمریکا نیستم اما واشنگتن باید بداند که اروپایی‌ ها برده سیاست ‌های داخلی آمریکا نخواهند شد.

ب) در حوزه اقتصاد :

* یک منبع آگاه از دولت اعلام کرد ، بانک BCP سوئیس که پیشتر با خروج آمریکا از برجام ، از 8 تا 25 ماه می تراکنش‌ های بانکی با شرکت های ایرانی را متوقف کرده بود همکاری با ایران را از سر گرفت. هم اکنون شرکت ‌های نفتی ایرانی می ‌توانند از طریق این همکاری پول مورد نیاز خود را نقل و انتقال دهند.

* محمد علی پورمختار ، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت : پیش از خروج آمریکا از برجام نیز صرفا تعداد معدودی از بانک ها در برخی کشورهای اروپایی می توانستند و اجازه داشتند از طریق سوئیفت با بانک های ایران از جمله بانک مرکزی کار کنند ، از این رو خروج آمریکا تأثیر چندانی در فعال شدن یا بسته شدن سوئیفت نداشته است. در حال حاضر نیز صرفا چند بانک اروپایی با ایران کار می‌ کنند که آنها نیز تحت تهدید آمریکا قرار گرفته اند که در صورت ادامه کار با بانک های ایرانی تحریم می ‌شوند.

ج) در اقتصاد بین الملل ، دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهوری آمریکا بی آنکه پیام توییتی بنویسد و یا شخصا ابراز نظر کند ، این بار «ویلبور راس» ، وزیر تجارت را به جلو فرستاد. راس تصمیم ترامپ را اعلام کرد و گفت : از همین جمعه (دیروز) بر روی تمام واردات فولاد از اتحادیه اروپا و نیز کانادا و مکزیک یک تعرفه گمرگی 25 درصدی و برای آلومینیوم 10 درصدی وضع خواهد شد. اتحادیه اروپا ، کانادا و مکزیک هم هر کدام جداگانه تعرفه های جدیدی بر برخی محصولات آمریکایی وضع نمودند. هنوز مشخص نیست این جنگ تجاری در آخر به کجا و نفع کدام گروه تمام خواهد شد.

د) در حوزه نفت ، وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جدیدترین گزارش خود از افت 25 درصدی واردات نفت این کشور از ایران در آوریل 2018 خبر داد. بر اساس آمارهای این وزارتخانه ، خرید نفت ژاپن از ایران در آوریل 2018 به 147 هزار کیلو لیتر برابر با 33 هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 25 درصدی داشته است. واردات نفت ژاپن از ایران در آوریل سال گذشته میلادی 197 هزار کیلو لیتر برابر با 44 هزار بشکه در روز اعلام شده بود.

ه) در بازارهای جهانی ، افت قیمت نفت و نوسانات مثبت در فلزات رنگین را داشتیم. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 65 دلار و 70 سنت و قیمت نفت برنت دریای شمال به 76 دلار و 60 سنت رسید. آمارهای جدید اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد ، میزان تولید نفت خام این کشور در ماه مارس با 215 هزار بشکه افزایش به رکورد 10.47 میلیون بشکه رسیده است. تونی نونان ، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت : «تولید نفت آمریکا در حال افزایش است. نکته مهم اینجاست که شکاف قیمت بین نفت خام آمریکا و نفت برنت نیز در حال بیشتر شدن است و این موجب افزایش جذابیت نفت خام آمریکا برای خریداران می شود.» فاصله قیمت این دو شاخص نفتی در طی کمتر از یک ماه دو برابر شده است ، زیرا به دلیل عدم وجود خطوط لوله کافی در آمریکا ، مقادیر زیادی نفت تولید شده در داخل این کشور جمع شده است. در فلزات رنگین وضعیت بهتر بود ، بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب و آلومینیوم با رشد قیمت در سطوح 6.905 – 2.465 و 2.295 دلاری قرار گرفتند اما روی با افت اندک به 3.090 دلار رسید.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) گروه ساختمانی و انبوه سازی در ادامه تحرکات مثبت روزها و هفته های اخیر ، اولین روز کاری از دومین هفته خرداد ماه را رو به جلو و همراه با افزایش تقاضا آغاز نمودند. به نظر می رسد نقدینگی خوبی به دل ساختمانی ها زده و نوع معاملات نشان می دهد که کماکان معامله گران در حال خرید می باشند. در این گروه ثتران پیشرو بود و با افزایش تقاضا ضمن رشد تا قیمت های درصد مثبت ، در مسیر قیمت های 100 تومانی قرار گرفت. در بازار شایعه شده که شرکت بحث فروش زمین های شهریار را با پشت کار بیشتری دنبال می کند. در سوی دیگر ثغرب را داریم که بالاخره به قیمت های 100 تومانی بازگشت. سهمی که دارایی های خوبی داشته و در صورت تثبیت در قیمت های بیش از 100 تومانی می تواند در گام بعدی تا قیمت های 115 – 120 تومانی پیشروی داشته باشد. اما از غرب به شرق برویم. جایی که سرمایه گذاری مسکن شمال غرب در تعقیب سایر همگروهی ها به سمت قیمت های ارزش اسمی حرکت می کند. تسویه تسهیلات شرکت و زمزمه هایی درخصوص نعقاد قراردادهای جدید می تواند ثشرق بیش از 100 تومانی را به دنبال داشته باشد.

اما با افزایش تقاضا در شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاری مسکن ، شاهد افزایش تقاضا در نماد مادر یعنی «ثمسکن» بودیم. رشد قیمت نمادهایی نظیر «ثغرب» ، «ثشرق» ، «ثالوند» ، «ثتران» و «ثپردیس» سبب افزایش nav این شرکت و در نتیجه حرکت به سمت قیمت های 100 تومانی شده است. در سوی دیگر ثنوسا را داریم که با تثبیت در قیمت های بیش از 170 تومانی ، به سمت کانال 200 تومانی حمله‌ور شده است. 2 عامل بحث فروش پروژه ظفر و افزایش سرمایه به منظورمستهلک نمودن زیان انباشته از دلایلی است که سبب شده تا این سهم ساختمانی تبدیل به لیدر گروه شود. بدیهی است ، تداوم روند صعودی در ثنوسا ، زمینه را برای رشد قیمت وساخت دست‌کم تا قیمت های 240 تومانی فراهم نماید. به نظر وساخت در این قیمت ها ارزنده تر از ثنوسا باشد. و در نهایت اشاره ای به «آ.س.پ» کنیم. سهمی که عقب تر از سایر همگروهی ها بوده و به مرور شاهد توجه بازار به این نماد هستیم.

ب) اما گروه سیمانی بواسطه همبستگی بالا با ساختمانی ها در کنار زمزمه هایی درخصوص بهبود روابط ایران با عراق بر سر صادرات سیمان به این کشور از دیگر صنایع مورد توجه در بازار بود. در دیدار 3 تن از مقامات وزارت صنایع و معادن عراق با مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان و سیمان تامین راه های تعمیق همکاری ها بررسی شد. مهندس صفاکیش نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران در این دیدار با ارایه گزارشی از ظرفیت های صنعت سیمان ایران به ویژه هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان تامین گفت : هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان تامین حدود یک سوم از ظرفیت تولید سیمان ایران را دراختیار دارد ، این هلدینگ 33 شرکت زیر مجموعه دارد و 17 میلیون تن کلینکر و حدود 16.5 میلیون تن سیمان توسط شرکت های سیمانی هلدینگ تولید می شود.

وی گفت : از این مقدار معادل دو میلیون تن سیمان و 1.3 میلیون تن کلینکر به کشورهای هدف صادر می شود و 25 درصد از صادرات محصولات سیمانی در ایران ، توسط هلدینگ فارس به این هلدینگ تعلق دارد. صفاکیش ابراز امیدواری کرد با فعال شدن دیپلماسی دولت ، انجمن و هلدینگ ، تعرفه گذاشته شده از سوی دولت عراق را کاهش و صادرات را به این کشور افزایش ‌دهیم. در صورت برداشتن محدودیت گذاشته شده ، پیش‌بینی می ‌شود به همراه صادرات به سوریه در مجموع بتوانیم شاهد افزایش 5 میلیون تن دیگر در صادرات کشور باشیم. نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران افزود این هلدینگ 4 پروژه اصلی در دست اجرا دارد که یکی از آنها راه اندازی واحد آسیاب سیمان در العماره عراق است که تاکنون بیش از 80 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و امیدواریم تابستان سال جاری افتتاح شود.

وی افزود سیمان ایران طی سال های اخیر به ده‌ها کشور جهان صادر شده و مهمترین بازارهای هدف صادراتی سیمان ایران ، کشورهای افغانستان ، عراق ، آذربایجان ، ترکمنستان ، روسیه ، قزاقستان ، تاجیکستان ، پاکستان و … بوده است. ناصر ادریس مهدی المدنی مسئول هیئت اعزامی وزارت صنایع و معادن عراق ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با مقامات ایرانی گفت تلاش می کنیم ضمن رفع مشکلات ، روابط دو کشور به ویژه در بخش سیمان توسعه یابد و هلدینگ فارس و خوزستان پیشرو ارتقای همکاری ها دو طرف علی الخصوص با احداث کارخانه سیمان در العماره عراق است.

در این گروه سیمان تهران پس از اصلاح 10 – 12 درصدی اخیر ، با افزایش تقاضا در آستانه ورود به کانال 140 تومانی قرار گرفت. این سهم در صورت گذر از مقاوت 143 تومانی می تواند تا قیمت های 160 – 162 تومانی پیشروی داشته باشد. در سشرق هم تقاضا خوب بود. شرکت وضعیت فروش خوبی به لحاظ مقداری دارد اما قیمت های پایین فروش ، باعث زیاندهی سشرق شده است. بنابراین در صورتی که نرخ های فروش کمی بهبود یابد ، می توان به برگشت سهم به قیمت های 100 تومانی خوش‌بین بود. بطور کلی 4 نماد سفارس ، سشرق و ستران ، مثلث خوش نوسان و نقدشونده گروه سیمان می باشند که معمولا در حرکت ها ، بیش از سایرین مورد توجه قرار می گیرند.

ج) در گروه فولادی و سنگ آهنی هم تقاضای خوبی را شاهد هستیم. دلایل مختلفی را می توان درخصوص تغییر روند فولادی ها مطرح نمود. تقسیم سود مناسب در مجامع ، گزارش های مناسب اردیبهشت ماه شرکت ها ، تغییر وضعیت شاخص دلار ، اعتماد بازار نسبت به قرار گرفتن سود شرکت ها در سال 97 بالاتر از سودهای محقق شده در سال 96 ، نرخ مناسب فروش شرکت ها در بورس کالا و P/e جذاب شرکت ها از دلایلی است که سبب حرکت نقدینگی به سمت نمادهای این گروه شده است. البته ابهام در گزارش های ماهانه وجود دارد اما در مجموع باید گفت که وضعیت این شرکت ها از منظر بنیادی در شرایط خوبی قرار دارد.

در بازارهای جهانی ، شاگانگ سومین فولادساز چین روز جمعه قیمت میلگرد 16 – 25 میلی متر خود را برای تحویل 10 روز آینده 30 یوان دیگر ( 4.7 دلار ) افزایش داد و به 650 دلار رساند. ناحیه تیانجین نیز رشد 40 یوانی ( 6.3 دلاری ) در معاملات روز گذشته داشته است. همزمان با رشد قیمت فولاد چین ، قیمت مواد اولیه نیز روندی افزایشی دارد (سنگ آهن + زغالسنگ +...) و مارجین فولادسازان چین را با 4 دلار کاهش به 142 دلار برای بیلت رسانده که بالاتر از سطح خنثی 80 دلاری بوده و محرک تولید است.

در این گروه فولاد هرمزگان پس از رشد روزهای اخیر زیر فشار عرضه قرار گرفت اما این وضعیت می تواند فرصتی برای دست به دست شدن و تجدید قوا در راستای حرکت رو به جلوی بعدی باشد. در سوی دیگر فولاد مبارکه را داشتیم که با افزایش تقاضا ضمن گذر از سقف قبلی خود ، در مسیر قیمت های 340 – 350 تومانی قرار گرفت. ادغام 2 شرکت فولاد هرمزگان و صبا فولاد خلیج فارس خبر خوبی برای سهامداران هرمز و فولاد مبارکه است. مدیر عامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه در طرح توسعه فولاد هرمزگان ظرفیت تولید از 1.5 به 3 میلیون تن افزایش خواهد یافت ، گفت : در ادغام این شرکت با صبا فولاد خلیج فارس ، ظرفیت مجموعه به تدریج به 10 میلیون تن خواهد رسید. در سوی دیگر ذوب آهن اصفهان را داریم. سهمی که از محدوده حمایتی 68 تومانی برابر با کف قبلی برگشت زده و پس از کمی دست به دست شدن می تواند به مصاف مقاومت 96 تومانی برابر با سقف قبلی خود برود. عملکرد رو به جلو در تولید و فروش و برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها از مهمترین دلایلی است که سبب توجه بازار به ذوب آهن شده است.

در سنگ آهنی ها ، 2 نماد کگل و کچاد را داریم که پس از اصلاح اخیر از سقف های قبلی خود عبور کرده و در فضای جدیدی قرار گرفته اند. گفته می شود هر 2 سهم تقسیم سود های خوبی خواهند داشت. ضمن اینکه شایعه شده این شرکت ها در مجامع خود ، از بودجه سال 97 و سودی که توانایی دسترسی به آن را دارند ، رونمایی خواهند کرد. به نظر کگل در این مقطع تا قیمت های 400 – 410 تومانی پیشروی کند و یک اصلاح کوتاه مدتی داشته باشد. همچنین کچاد نیز برای گذر از قیمت های 260 – 270 تومانی کار سختی خواهد داشت اما روند میان مدتی صعودی خواهد بود. قیمت انواع محصولات صادراتی ایران در بندرعباس با توجه به رشد مطلوب قیمت های چین صعودی بوده و رشد هفتگی 2.5 درصد الی 7.4 درصدی داشته است.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

اما باری دیگر به شکربن می رسیم. سهمی که سال 96 را با تعدیلات سنگین خوبی به پایان رساند. این شرکت در گزارش 12 ماهه ای که منتشر نموده ، به ازای هر سهم 924 ریال محقق کرده که نسبت به سود 880 ریالی پیش بینی شده ، پوشش 105 درصدی را نشان می دهد. اما شکربن سال 97 را هم رو به جلو استارت زده و به نظر برای امسال هم می تواند ستاره باشد. این شرکت در سال 96 رقمی بالغ بر 1.490 میلیارد ریال فروش را محقق نمود. از مبلغ یاد شده ، 44 میلیون ریال مربوط به فروش فروردین ماه و 109 میلیارد ریال مربوط به فروش اردیبهشت ماه بوده است. گفتنی است ، شرکت در 2 ماه ابتدای سال جاری موفق شده فروش ( فروردین = 96 میلیارد ریال + اردیبهشت = 182 میلیارد ریال ) 278 میلیارد ریالی را محقق کند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ، رشد 81 درصدی را نشان می دهد. نرخ فروش دوده صنعتی در فروردین ماه 50.162.317 ریال ، در اردیبهشت ماه 48.770.093 ریال و میانگین کل سال گذشته 39.243.322 ریال بوده است. شکربن در 2 ماه ابتدای سال 5.800 تن دوده صنعتی تولید نموده و 5.660 تن آن را به فروش رسانده است. این وضعیت نشان می دهد کف سود شکربن برای سال 97 کمتر از 100 تومان نخواهد بود.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر در ارزیابی وضعیت شرکت‌ های سیمانی با توجه به نوسان نرخ ارز و تک نرخی شدن دلار گفت : افزایش قیمت دلار به نفع شرکت‌ های سیمانی بوده و چشم‌ اندازسودآوری این شرکت‌ ها را به نسبت سال گذشته بهبود بخشیده است. علی محمدبُد با اشاره به افزایش هزینه‌ ها نیز گفت : شرکت های سیمانی در این خصوص مذاکراتی در انجمن تولید کنندگان سیمان انجام داده‌ اند و پس از ماه رمضان حداقل به میزان افزایش هزینه ها ، شاهد افزایش قیمت ها به منظور تنظیم میزان تولید و ایجاد تعادل درعرضه و تقاضا خواهیم بود.

ب) دبیرکل انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران با بیان اینکه شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی از ابتدای امسال حدود 42 درصد نرخ خوراک شرکت های تولیدکننده روانکارهای صنعتی را افزایش داده گفت : این درحالیست که تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصول این شرکت ها صادرنشده واین مسئله تولیدکنندگان و بازار را در یک بلاتکلیفی قرارداده است. حمیدرضا خلیلی با بیان اینکه افزایش بی رویه قیمت خوراک شرکت های روغن سازی ، بازار را به تصور افزایش قیمت به سمت احتکار این محصولات سوق می دهد گفت: درحال حاضر بسیاری از مشتریان تصور می کنند، روغن در بازار به زودی گران خواهد شد و همین مسئله ممکن است برخی را به احتکار این محصول تشویق کند که درنهایت دود آن به چشم مصرف کنندگان نهایی خواهد رفت. وی بابیان اینکه قیمت خوراک شرکت های تولیدکننده روانکارهای صنعتی بخش زیادی از قیمت تمام محصول را تشکیل می دهد گفت: درشرایط فعلی و با توجه به حاشیه سود اندک تولیدکنندگان روغن ، روند تولید را هم با مشکل مواجه کرده و باعث شده تا ظرفیت تولید کاهش یابد که این مسئله نیز در نهایت باعث ایجاد بازارسیاه و بوجودآمدن قیمت های نامتعارف دربازار خواهد شد.

ج) هیأت وزیران با پیشنهاد وزارت صنعت ، معدن و تجارت مبنی بر پرداخت تسهیلات بانکی برای نوسازی و جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده موافقت کرد. به موجب این تصمیم ، سیستم بانکی مجاز است طی سال‌های 97، 98 و 99 به ترتیب مبالغ 60 هزار ، 70 هزار و 80 هزار میلیارد ریال منابع جهت خرید خودروهای تجاری داخلی حداقل به میزان 30 درصد قیمت تحویلی به متقاضیان معرفی شده از سوی خودروسازان داخلی و بازپرداخت تسهیلات حداکثر طی 5 سال اعطا نماید.

د) شنیده ها حاکى از عرضه اولیه یکى از زیرمجموعه های شرکت سرامیک صنعتى اردکان به نام شرکت مهندسى معدنى زرین پودر نوین در فرابورس به گوش می رسد.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه تجهیزاتی ، فاراک در حالی با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شده که چدن پس از اصلاح قیمت و پولبک به خط روند نزولی ، مورد توجه قرار گرفته و به سمت محدوده مقاومت 263 – 265 تومانی خیز برداشته است. این شرکت سال گذشته از محل تولید و فروش 7.500 – 7.600 تن غلتک و 1.500 تن سایر محصولات ، درآمد بالغ بر 790 میلیارد ریال محقق کرد. از مبلغ فروش تحقق یافته ، 13 میلیارد ریال مربوط به فروش فروردین ماه و 61 میلیارد ریال متعلق به فروش اردیبهشت ماه بوده است. گفتنی است ، چدن در 2 ماه ابتدایی سال جاری موفق شده ( فروردین = 46 و اردیبهشت = 73 ) 119 میلیارد ریال درآمد کسب کند که این رقم در قیاس با دوره مشابه سال گذشته رشد 61 درصدی را نشان می دهد. نکته مهم در چدن اینکه ، متوسط نرخ فروش هر تن غلتک در حالی برای کل سال 96 برابر با 97.637.572 ریال بوده که این رقم برای 2 ماه ابتدای امسال 114.074.976 ریال بوده است. بنابراین اگر افزایش تناژ فروش را لحاظ نکنیم ، چدن صرفا از محل افزایش نرخ ها می تواند درآمد خود را تا 880 – 900 میلیارد تومان افزایش دهد. مدیر بازرگانی چدن‌سازان به صورت رسمی از ارسال اولین محموله کالای صنعتی ساخته شده توسط یک شرکت ایرانی به کانادا خبر داد که این موضوع نشان دهنده تولید محصولاتی با بالاترین سطح کیفیت جهانی در این شرکت می ‌باشد. لازم بذکر است این شرکت کانادایی سالیانه نیاز به 2.000 تن غلتک دارد که چدن امیدوار است بخش قابل توجهی از خرید این مشتری را تامین نماید. گراف های ذیل ، عملکرد شرکت از ابتدای فروردین ماه سال گذشته تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری از سمت چپ به راست نمایش می دهد.

ب) در گروه حمل و نقلی ، حفارس کماکان می تازد. گفته می شود برخی در پی خرید سهام افراد حقیقی در ترکیب سهامداری هستند. در حسینا مدتی بود که روند معاملات را رصد نکرده بودیم. این سهم در حالی از تک نرخی شدن ارز در سطوح 4.200 تومانی منتفع می شود که طی مدت اخیر اصلاح بیش از 20 درصدی داشته و درست در محدوده حمایتی 700 – 710 تومانی قرار گرفته است. به نظر حسینا در این قیمت ها ارزنده است و می تواند پس کف سازی در این سطوح ، مجددا مورد توجه قرار گیرد. در سوی دیگر توریل را داریم که به لحاظ نمودار در حال تشکیل الگوی سر و شانه است. سهم بدقلقی که از نظر بنیادی وضعیت خوبی داشته و می تواند پس از یک دوره اصلاح فرسایشی تغییر مسیر دهد. و در نهایت اشاره ای به حکشتی خواهیم داشت. به نظر فشار عرضه در این سهم مهار شده و حقوقی ها در حالت حمایت از سهم می باشند. انتظار می رود حکشتی به مرور با قیمت های کمتر از 400 تومانی وداع کند.

ج) در گروه فلزی و معدنی معاملات متعادل و کم حجم دنبال شد اما برخی از نمادها نظیر فملی و فاسمین ، مشتریان و تقاضای خوبی در این قیمت ها دارند. به نظر فملی شبیه غول خفته ای است که اگر بیدار شود ، در مسیر قیمت های 300 تومانی قرار خواهد گرفت. تحلیلگران معتقدند این سهم با قیمت های فعلی کاتد و طرح و توسعه می تواند سود بیش از 500 ریالی برای سال 97 داشته باشد. به نظر مجمع خوبی را برای فملی داشته باشیم. توصیه می شود روند معاملات سهم را بیشتر زیر نظر داشته باشید. در این گروه منفی های کبافق هم گزینه بدی نیست اما فملی نقدشوندگی بهتری دارد و گویا اصلاح خاصی را نمی توان برای سهم متصور بود.

8) نرخ ارز و سکه ( فروش ) :

الف) دلار : 6.450 تومان

ب) یورو : 7.500 تومان

ج) درهم امارات : 1.700 تومان

د) سکه طرح جدید : 2.150.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24