Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این شرکت در حال حاضر برای خرید خاک فلوئوردار با یک شرکت ترکیه ­ای قراردادی برای تامین ۴۵٠٠٠ تن خاک در سال ٩٧ بسته است برآورد شرکت تولید بیش از ١١ تن ...

دهه نخست خرداد ماه این گونه گذشت!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت قند و شکر (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • ثنوسا
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت قند و شکر (بخش دوم)

صنعت شیرین بورس از جمله صنایع با اهمیت از لحاظ اقتصادی و به لحاظ خودکفایی ست. این صنعت که هنوز نمی تواند به طور کامل تمام نیازهای داخل را تامین کند با شرکت های متنوع در بازار بورس شناخته می شود. زمانی بتای این صنعت منفی بود و اگرچه این روند در حال حاضر کمرنگ شده است اما به لحاظ سنتی همچنان بازار می پسندد تا در زمان بازار رکودی و یا ماه رمضان به سراغ این صنعت برود. با توجه به شرایط بازار سعی می شود در چند هفته متوالی به بررسی این صنعت پرداخته و شرایط بنیادی این گروه را از زاویه دیگر نشان دهیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ثنوسا

ثنوسا در یک روند 3 ساله نزولی قرار دارد و اخیرا سهم توانست خط ترند نزولی را شکانده و با حجم خوب این روند را تایید و تثبیت نماید. این سهم در مسیر اصلا جزئی می تواند در محدوده 140 الی 155 تومان مورد توجه بازار قرار گیرد و برای خریداران سهم در این محدوده حد ضرر 120 تومانی حکایت از ریسک نه چندان بالای سهم دارد.

پیش بینی می شود سهم در یک دوره میان مدت پتانسیل رشد تا محدوده 180 الی 200 تومان در مرحله نخست را داشته باشد. این در حالی ست که لمس تارگت های بالاتر مستلزم تحرکات جدی بنیادی در سهم می باشد که در باید در قیمت سهم دیده شود و در بروزرسانی آتی سهم روشن خواهد شد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ محمدجواد ظریف که این هفته در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی راهی دهلی‌نو شده بود با همتای هندی خود دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه هند با اشاره به اهمیت برجام، حمایت قاطع هند از تداوم اجرای آن را مورد تاکید قرار داد. ظریف نیز ضمن قدردانی از مواضع اصولی هند در حمایت از برجام گزارشی از تلاش‌های انجام شده برای تداوم برجام و حفظ آن بیام کرد. وی همچنین اظهار داشت: مناسبات ایران و هند همواره در سطح بسیار خوبی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی قرار داشته است و سران دو کشور تفاهمات بسیار خوبی برای توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی داشتند. محمد جواد ظریف درباره این دیدار در توییتی نوشت: بر پایه دستاوردهای سفر رسمی رئیس‌جمهور به هند در فوریه، سفری مفید به این کشور داشتم. جلسات پرباری در حوزه‌های انرژی، بانک‌داری، حمل و نقل و تجارت انجام شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این هفته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین دور از اقدامات خصمانه این کشور علیه ایران، شامل شش فرد و سه نهاد ایران از جمله زندان اوین را تحریم کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه دیپلمات کشورهای اروپایی عضو برجام اعلام کرد: طرف‌های باقیمانده در توافق هسته‌ای با ایران به آمریکا هشدار داده‌اند که تصمیم این کشور برای خروج از این توافق، تلاش‌های چین و روسیه برای محدود کردن ظرفیت هسته‌ای ایران یعنی بازطراحی راکتور آب سنگین اراک و تغییر کاربری سایت فردو را با مشکل مواجه خواهد کرد. یک دیپلمات ارشد اروپایی این وضعیت را احمقانه توصیف کرد و گفت که خروج آمریکا از توافق خطر بروز یک مشکل اشاعه را ایجاد خواهد داد چرا که تحریم‌های واشنگتن ممکن است کار روی راکتور اراک و فردو را متوقف کند. وی همچنین اعلام کرد: همگان روی حفظ منافع اقتصادی این توافق متمرکز هستند اما اگر (طرف‌های باقی‌مانده) در بخش اجرای (مفاد) هسته‌ای شکست بخورند در حالیکه ایران همچنان به تعهداتش پایبند است، بسیار تمسخرآمیز خواهد بود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ خروج سرمایه یک معضل اقتصادی و اجتماعی است که کارشناسان مهمترین دلیل آن را "قابل پیش بینی نبودن وضعیت سیاسی و اقتصادی، کافی نبودن حمایت از سرمایه موانع کسب و کار، دشواری فعالیت های اقتصادی، ریسک بالای سرمایه گذاری، تمایل به زندگی در خارج از کشور و اخذ اقامت در کشور خارجی" می‌دانند. براساس گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مهمترین سازوکار خروج سرمایه «استفاده از ارز حاصل ازصادراتغیرنفتی است»؛ در واقع صادرکننده ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی باز نمی‌گرداند تا صرف واردات مورد نیاز شود؛ یا خود اقدام به خروج سرمایه می‌کند یا منابع ارزی را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهد که چنین قصدی دارد. بنابراین خروج سرمایه زمانی اتفاق می‌افتد که فعالان اقتصادی ارز ناشی از فعالیت تجاری خود را به کشور وارد نکرده باشند؛ با عنایت به این صحبتها نیاز ارز کشور در حد ارز حاصل از صادرات نفت می باشد و در نتیجه عملا ارز صادرات غیر نفتی ذخیره ای برای کشور می شود. لیکن گزارشات مجلس نشان از آن دارد که تا پایان سال 96 نزدیک به 35 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده و به کشور برنگشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس خروج سرمایه در سه ماهه پایانی سال 96 را بیش از 13 میلیارد دلار برآورد می‌کند که نزدیک 50 درصد کل صادرات غیرنفتی یک سال کشور را تشکیل می دهد. این اتفاق تاکنون به علت مبادلات ارزی از طریق صرافی ها قابل رهگیری نبوده است و بر همین اساس بانک مرکزی امیدوار است با ثبت سامانه نیما جلوی خروج بخش قابل توجهی ازخروج سرمایه در کشور گرفته شود و تراز پرداختهای کشور مثبت شود و درنتیجه با مشکلات ارزی کشور به شکل بهتری رفتار کند. در همین زمینه اعلام شد که جدیدترین آمار تجارت خارجی کشور عبور از تراز تجاری منفی در دو ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه امسال را نشان می‌دهد. داده‌های منتشرشده از سوی گمرک ایران حکایت از آن دارد که تراز تجاری کشور در مدت زمان مورد بررسی مثبت و رقم ۹۴۲ میلیون دلار ثبت شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی وضعیت تورم در دو سال اخیر پرداخت. بر این اساس، نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد، پس از افزایش قابل توجه تورم در سال ۱۳۹۲ و قرار گرفتن در نقطه ۳۴.۷ درصد برای تورم سالانه، نرخ تورم از سال ۱۳۹۲ کاهش پیدا کرده و در ادامه مسیر کاهشی خود، در سال ۱۳۹۵ به رقم کم‌سابقه ۹ درصد رسید. با این حال این روند کاهشی در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ تا حدی متوقف شده به طوری که نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به هر ماه در این سال از خرداد به بعد همواره بیش از نرخ تورم ماهانه سال ۱۳۹۵ است. در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۶، تورم مجدداً کاهش یافت که به نظر می‌رسد افزایش نرخ سود در روند کاهشی نرخ تورم در بهمن و اسفند مؤثر بوده باشد که در نهایت منجر به نرخ تورم ۹.۶ درصدی برای کل سال ۱۳۹۶ شد.

تحقق توصیه‌های FATF در نظام مالی ایران تحت‌الشعاع اصلاح لوایح قانون مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و تصویب کنوانسیون‌های پالرمو و مبارزه با تأمین مالی قرار گرفته است و به موازات آن مذاکره با کشورهای اروپایی عضو برجام جهت راستی‌آزمایی ابقاء آنان در این توافق‌نامه پس از کناره‌گیری رئیس جمهور آمریکا در دستور کار مجلس قرار گرفت و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با شروطیبه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، این لایحه را تصویب کرد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ شرکتهای این گروه در حالی در چند ماه اخیر با افت قیمت در بازار سرمایه به علت شرایط سیاسی ایجاد شده و همچنین افزایش هزینه ها با توجه به گرانی فولاد و آلومنیوم و مس و قیمت دلار مواجه شده اند که این موضوعات شرایط بدی را برای آنها بوجود آورده است و با وجود رشد تولید و فروش، شاهد تعدیل منفی برای برخی از آنها بوده ایم. این مهم سبب شد تا در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو، این موضوع با مخالفت وزیر صنایع و معادن در شرایط فعلی روبرو بشود.

برای بهبود شرایط خودروسازان قرار است در اواخر خرداد ماه شرایط افزایش قیمت خودروهای داخلی در شورای رقابت مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین موضوع تشکیل اتاق فکر در زمینه زنجیره تولید برای این صنعت تشکیل شده است تا در صورت تحریم بیشتر خودروسازان، آسیب جدی به پیکره اقتصاد کشور وارد نشود.

اما در هفته اخیر بازگشت خساپا به بازار پس از تعلیق و شفاف سازی در مورد تعدیل منفی(سایپا از مهمترین دلایل تعدیل منفی خود را افزایش هزینه های پرسنلی و مواد اولیه، عدم تخصیص ارز مبادله ای در سال 96 و عدم افزایش نرخ عنوان کرده است.) باعث افزایش عرضه ها در اکثر نمادها شد که در نتیجه آن در انتهای هفته شاخص کل گروه افت 545 واحدی را تجربه کرد.

در محصولات شیمیایی؛ چالش ارز تک نرخی و فشار دولت بر روی شرکتهای این گروه برای عرضه ارز با نرخ مصوب دولت در سامانه نیما باعث شد تا این گروه روند رو به رشد خود را از دست بدهند و با معاملات منفی در یک ماه گذشته روبرو شوند و در این میان تنها موضوعی که باعث شد شاهد ریزش بیش از حد قیمتها نباشیم رشد قیمت محصولات شرکتهای پتروشیمی در بازارهای جهانی بوده است..

اما در هفته اخیر جلسه ای بین اعضای انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با معاون اول رییس جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این جلسه اعلام کرد: دشمنان هدف گذاری کرده اند که به منابع ارزی ما آسیب وارد کنند و انتظار دولت از مدیران صنعت پتروشیمی این است که بیش از آنکه به منافع بنگاه های اقتصادی خود توجه کنند منافع ملی کشور را در نظر گیرند چرا که منافع شخصی و صنفی در شرایطی می تواند مفید باشد که منافع ملی کشور تامین شده باشد. در این جلسه دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی منطقی شدن قیمت خوراک و ارائه تضمین از سوی دولت برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی را از جمله نیازهای اصلی صنعت پتروشیمی برشمرد و خواستار توجه و حمایت هر چه بیشتر دولت به دست اندرکاران این صنعت شد.

معاملات این هفته گروه پتروشیمی در حالی پیگیری شد که اکثر نمادها معاملات منفی را پشت سر گذاشتند و تنها شایعاتی از جلسه معاون اول رئیس جمهور با اعضا انجمن صنف پتروشیمی مبنی بر افزایش نیافتن قیمت خوراک باعث رشد آنها در انتهای هفته شد. در بین نمادهای این گروه پتروشیمی آبادان با توجه به رشد مناسب قیمت پی وی سی ها در این هفته هم با افزایش تقاضا همراه شد.

در فلزات اساسی؛ قیمتهای جهانی کامودیتی ها در هفته اخیر تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا با چین و کشور های اروپایی با نوسانات جزئی و در برخی محصولات با کاهش قیمت پیگیری شد. در بازار داخل اما اعتصاب کامیونداران باعث بروز مشکلاتی در بخش صادرات شد. در همین زمینه گفته می شود که هزینه حمل ونقل 20 درصد افزایش یافته است که این موضوع در قیمت تمام شده محصولات تاثیر گذار است و هزینه شرکتهای این گروه را افزایش می دهد.

اما در معاملات این گروه شاهد افزایش تقاضا در نمادها بودیم که این موضوع به واسطه گزارشات مناسب شرکتهای این گروه و همچنین به بهره برداری رسیدن طرحهای توسعه ای شرکتها در سال 97 و افزایش سودآوری آنها می باشد. فولاد با گزارش تولید و فروش ماهانه مناسبی همراه بود و به رکورد تاریخی فروش 1949 میلیارد تومان در یک ماه رسید. عمده ترین دلیل فروش بالای شرکت مربوط به فروش 445 هزار تن ورق گرم است که ۲۶ درصد بالاتر از میانگین ماهانه سال گذشته می باشد. این موضوع قیمت فولاد را بار دیگر به بالای 300 تومان رساند.شایعه افزایش سرمایه از انباشته و تعدیل مثبت نیز با نماد همراه است. ارفع نیز طی دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه میانگین نرخ فروش شمش داخلی و صادراتی آن با افزایش 22 درصدی نسبت به میانگین سال سال 96 نشان می دهد.در تولید کنندگان سرب و روی شاهد افزایش قیمتها بودیم که علت آن فروش آنها با دلار بیشتر از نرخ 4200 تومان می باشد. در فاسمین تولید روزانه ورق روی طی 3 سال اخیر افزایشی بوده است و از 67 تن تولید ورق روی در روز به 87 تن تولید این محصول در سال 96 رسیده است و در فروردین ماه تولید روزانه این محصول به 97 تن در روز رسیده است و این رویه ادامه دار خواهد بود. اما فسرب با شایعاتی در خصوص تغییرات مدیریتی همراه است. همچنین این نماد در سال 96 با انجام نوآوری­هایی در خاک فلوئوردار توانست از 7500 تن خاک دریافتی حدود 1600 تن روی تولید کند. این شرکت در حال حاضر برای خرید خاک فلوئوردار با یک شرکت ترکیه ­ای قراردادی برای تامین 45000 تن خاک در سال 97 بسته است برآورد شرکت تولید بیش از 11 تن روی از این میزان خاک است. در گروه کانه های فلزی هم اکثر آنها با رشد قیمت روبرو شدند.

در بانک و بیمه؛ بانک ملت در عملکرد ١٢ ماهه منتهی به اسفند ٩۶، برای هر سهم ١٩۴ ریال سود محقق کرد که معادل ١۴١ درصد سود پیش بینی شده بود. این بانک در مدت مشابه سال قبل برای هر سهم ٨٠ ریال سود شناسایی کرده بود. علت اصلی افزایش ١۴٢ درصدی سود در سال ٩۶ نسبت به سال ٩۵ را می توان در رشد ٨۶ درصدی درآمدهای غیر مشاع ناشی از تسعیر ارزی بود. بانک پارسیان در ٢ ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال ١٣٩٧، حدود ١٢۵٨ میلیارد تومان درآمد از تسهیلات اعطایی خود کسب نمود. اما جمع سود اعطا شده به سپرده های سرمایه گذاری شده در این بانک به ١٣٣٧ میلیارد تومان رسید که نشان دهنده تراز منفی است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24