Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بهای پلیمرها هنوز جرقه‌های رشد قیمتی خود را تجربه می‌کند و این نکته در کنار افزایش قیمت دلار در کشورهای منطقه محرک‌های اصلی برای رشد این بازار بود. البته افزایش قیمت دلار هم بازار پتروشیمی و هم بازار آتی را تحریک کرد و در نهایت پایان هفته نسبتاً جذابی را به ثبت رساند اگرچه اغلب داده‌ها را باید در بازار آتی مجسم دید... بهای فولاد در بازار داخلی با جرقه‌های پراکنده‌ای از رشد قیمت‌ها همراه شد اگرچه تغییر چندانی در این بازار پدید نیامد. همین جرقه‌های رشد نرخ در کنار تقویت زیرپوستی بازار فولاد البته در نزدیکی تعطیلات پیش رو موجب شده تا این بازار هم با اما و اگرهای پیشین همراه باشد ولی میل به رشد قیمت‌ها بیش از گذشته در زیرپوست بازار خودنمایی می‌کند. به نظر می رسد بعد از تعطیلات شاهد تحریک جدیدی در این بازار باشیم...

فلش های رو به بالای قیمت ها...

بورس24 : بهای پلیمرها هنوز جرقه‌های رشد قیمتی خود را تجربه می‌کند و این نکته در کنار افزایش قیمت دلار در کشورهای منطقه محرک‌های اصلی برای رشد این بازار بود. البته افزایش قیمت دلار هم بازار پتروشیمی و هم بازار آتی را تحریک کرد و در نهایت پایان هفته نسبتاً جذابی را به ثبت رساند اگرچه اغلب داده‌ها را باید در بازار آتی مجسم دید.

بهای فولاد در بازار داخلی با جرقه‌های پراکنده‌ای از رشد قیمت‌ها همراه شد اگرچه تغییر چندانی در این بازار پدید نیامد. همین جرقه‌های رشد نرخ در کنار تقویت زیرپوستی بازار فولاد البته در نزدیکی تعطیلات پیش رو موجب شده تا این بازار هم با اما و اگرهای پیشین همراه باشد ولی میل به رشد قیمت‌ها بیش از گذشته در زیرپوست بازار خودنمایی می‌کند. به نظر می رسد بعد از تعطیلات شاهد تحریک جدیدی در این بازار باشیم.

همان‌گونه که روز گذشته به آن اشاره کردیم قیمت‌های بالای بازار آتی چیزی شبیه به دلهره را ایجاد کرد اگرچه اوایل فعالیت بازار در روز جاری شاهد رشد قیمت‌ها بودیم تا جایی که بیشترین نرخ‌های تاریخ سکه در بازار به ثبت رسید. این وضعیت موجب شد تا واکنش‌های دولتی برانگیخته شود تا جایی که شایعه عرضه مجدد سکه در بانک کارگشایی بر سر زبان‌ها افتاد. همین سیگنال کافی بود تا بهای سکه وارد یک فاز نزولی شود و همچنین بازار آتی نیز رشد قیمت‌های خود را از دست بدهد. این مطلب به معنی آن بود که بهای سکه آتی که امروز حتی بیش از 2 درصد رشد را هم نشان داده بود وارد فاز کاهشی شده و حتی در زمان‌هایی بازار منفی شود. این شرایط نشان داد که قیمت‌های بالای پیشین از توانمندی چندانی برخوردار نبوده و گرنه یک شایعه آن هم با ابهام قیمت‌های فروش نمی‌تواند بازار را به این سرعت وارد فاز کاهش نرخ کند. در هر حال بازار در قیمت‌هایی نجومی در حال نوسان است و همین داده ترس و خروج از بازار را توجیه کرده و البته با این نرخ کمتر کسی جرأت ورود به بازار را دارد آن‌هم در بازار آتی. در لحظه تنظیم این گزارش رشد قیمت‌های نقدی از آتی بیشتر بوده و نشان می‌دهد که بازار آتی در برابر رشد قیمت‌ها تا حدودی مقاومت می‌کند که البته منطقی است. نکته قابل توجه اینکه این شایعه تکذیب شد ولی باز هم بازار آتی در فاز منفی باقی ماند. البته بازار آتی هنوز در سطوح قیمتی نزدیک و بالای 2 میلیون و 200 هزار تومان نوسان می‌کنند که نشان می‌دهد شاید امیدی برای تغییر فاز قیمت‌ها وجود داشته باشد ولی خرید در این شرایط به معنای واقعی یک ریسک جدی است.

روزهای خوب آتی زعفران

آتی زعفران البته امروز بی توجه به نوسان قیمت‌ها در بازار آتی سکه بازارش سکه بود و رشد نرخ نزدیک به 3 درصد را تجربه کرد. خوش‌بینی‌ به دورنمای قیمت‌ها و مخصوصاً افزایش قیمت دلار دورنمای بهتری را برای قیمت آتی زعفران ایجاد کرده است. در همین ارتباط، مدیرعامل یک شرکت فعال در بازار زعفران در خصوص دلایل رشد قیمت زعفران در بازار آتی بورس کالا به خبرنگار ایلنا گفت: اتفاقی که در بازار معاملات آتی زعفران طی روز گذشته رخ داد و افزایش قیمت ها را رقم زد نشان دهنده این است که فرآیند کشف قیمت به سمت واقعی تر شدن حرکت کرده تا بهای این محصول ارزشمند به واقعیت نزدیک تر شود. غلامرضا کریمی افزود: قیمت زعفران به کمک معاملات آتی در بورس کالا به نرخ های واقعی خود نزدیک تر شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی، سرمایه گذاران خرید کالاهایی همچون زعفران را که از بازارهای صادراتی برخوردارند، به نگهداری سرمایه ترجیح می دهند. به این ترتیب، این بازیگران بازار با تحلیل شرایط افزایش قیمت ها را تا شهریور ماه امسال پیش بینی کرده اند. وی با بیان اینکه سرمایه ای که به معاملات این نوع قراردادها وارد شده، قابل توجه است، گفت: البته این میزان نقدینگی که به سمت معاملات آتی زعفران آمده در مقابل حجم معاملات بازار زعفران عدد چشمگیری نیست؛ اما با توسعه این بازار می توان سرمایه های زیادتری را به این محصول جذب کرد. البته درجریان معاملات دیروز بازار آتی در حالی قیمت هر گرم زعفران نگین به ۷۰ هزار و ۲۰ ریال رسید که در سال ۹۴ و وقتی قیمت یورو حدود ۲۸۰۰ تومان بود، قیمت هر گرم زعفران باید ۷۰ هزار ریال می بود. برهمین اساس، با نرخ حدود ۷۵۰۰ تومان به ازای هر یورو، نرخ زعفران نگین باید بیش از این قیمت ها باشد.

تجارت زعفران برای همه

کریمی در بیان دلایل دیگر این اقبال به معاملات آتی زعفران گفت: تاکنون در بازار سنتی زعفران تعداد معدودی بازیگر حضور داشتند که حاضر نبودند که دیگر افراد وارد این معاملات شوند و به تنهایی از سود حاصل از فروش این محصول صادراتی ارزشمند نفع می بردند، اما با راه اندازی معاملات آتی همه از ارزش این بازار مطلع شده و بورس به همه این فرصت را داده که از سود معاملات زعفران منتفع شوند. ضمن اینکه این بازار دید و تحلیل بهتری به فعالان بازار زعفران می دهد تا نسبت به روند آتی قیمت ها ارزیابی دقیق تری داشته باشند.

دولت جایگاه صادراتی زعفران و پسته ایرانی را تقویت کند

وی تاکید کرد: البته شنیده می شود که دولت برای تقویت جایگاه محصولات صادراتی ارزشمند که ایران در آنها در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارد، مثل زعفران و پسته، مبنای ارز را از ۴۲۰۰ تومان به قیمت های حدود ۶ هزار تومان تغییر دهد تا قیمت ها به سمت واقعی شدن پیش رود. کریمی در ادامه گفت: این موضوع به نوعی خودتحریمی است که قیمت ها در بازار داخلی را پایین نگه داریم و محصول کشاورزان ایرانی با قیمت های بالاتر در بازارهای جهانی مورد معامله قرار گیرد و یکسری واسطه از این تفاوت قیمت سود ببرند. از این رو در خصوص محصولاتی همچون پسته و زعفران لازم است دولت جایگاه تولیدکنندگان ایرانی را در دنیا تقویت کند تا کشاورزان از سود فروش این محصولات ارزشمند منتفع شوند.

این فعال بازار زعفران به وجود اختلاف معنادار قیمت زعفران در بازار داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: پیش از این با توجه به وجود این اختلاف قیمتی قابل توجه، تنها عده ای معدود از آن کسب سود می کردند؛ اما در حال حاضر با وجود بورس کالا و معاملات آتی، همه افراد به معاملات مذکور دسترسی پیدا کرده اند. از این رو، ما به آینده بازار زعفران ایرانی به کمک معاملات آتی بورس کالا خوش بین هستیم تا این محصول صادراتی و ارزآور به جایگاه واقعی خود در دنیا دست یابد.

معامله بیش از 12 میلیون کیلو وات برق در بورس انرژی

داد و ستد 32 میلیارد تومانی میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی موجب شد که یک روز جذاب در بورس انرژی به ثبت برسد. این معامله موجب شد تا ارزش کل معاملات امروز به بیش از 43 میلیارد تومان برسد که خود یک داده مثبت در این بازار است.

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله1،500 قرارداد معادل 36 هزار کیلووات ساعت به ارزش 11 میلیون و 160 هزار ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نماد بارپایه خردادماه 97 با قیمت 310 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است طی هفته جاری 12 میلیون و 468 هزار کیلووات ساعت برق به ارزش بیش از 5 میلیارد و 102 میلیون ریال در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفت. شایان ذکر است در این هفته، سهم معاملات برق در تابلوی برق بازار فیزیکی از کل حجم معاملات مقدار 12 میلیون و 288 هزار کیلووات ساعت بود. در آغاز جلسه معاملاتی امروز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/04/08 گشایش یافتند. نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/03/13، 97/03/14 و 97/03/15 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرایند تحویل آنها آغاز شد.

همچنین ‌شنبه (97/03/12) در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، 10،000 کیلووات برق توسط شرکت تولید نیروی برق پرند مپنا برای دوره تحویل ماهانه عرضه خواهد شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

100

تن

14105

14105

ریال

میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی

10010

تن

32054649.24

30000000

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

2000

تن

27170

27170

ریال

حلال 402 پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی

1980000

لیتر

28517

25925

ریال

بازار پلیمرها و التهاب مداوم

هنوز جرقه‌های رشد قیمت پلیمرها در بازار آزاد ادامه دارد و اگرچه از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شده ولی روند افزایشی آن هنوز هم ادامه دارد که به معنی تعمیق نگرانی‌های بسیاری در این بازار است. رشد قیمت‌ها دیگر به حالت انفجاری رسیده یعنی از این پس خشم خریداران را بر می‌انگیزاند. این وضعیت در حالی که ادامه پیدا کند می‌تواند به بروز اعتراضات صنفی آن‌گونه که در سال 95 در بازار PVC تجربه شد منجر شود اگرچه این احتمال چندان هم قدرتمند نیست. دلیل این ادعا از آن جهت است که فعالان صنفی و کسانی که نیاز خود را از بازار آزاد تأمین می‌کنند متضرر اصلی در شرایط فعلی هستند که اغلب زبان گویایی ندارند. در فاز بعدی حجم انتقادهای رسانه‌ای به قیمت های بالای فعلی به شدت افزایش داشته و تداوم آن ها گوش شنوایی در وزارت صنعت ایجاد خواهد کرد که الزاماً به مدیریت بازار همت می‌گمارند. این وضعیت عمومی بالاخره بازار را مدیریت می کند و نرخ‌ها را از شرایط فعلی به سطوحی پایین تر تنزل خواهد داد. این موارد حتی اگر محقق نشود باز هم در مواجهه با تعطیلات پیش‌رو به تعدیل قیمت‌ها می‌انجامد یعنی بازار پلیمرها باز هم یک گام کاهش نرخ را در پیش دارد اگرچه هم‌اکنون نرخ‌ها به قدری بالا رفته که اگر کاری هم انجام نشود ، باز هم قیمت‌ها کاهش می یابد ولی بعد از تعطیلات.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24