Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گروه اول بساز و بفروش ها هستند که این روزها، ساعتی قیمت پیشنهادی شان را افزایش می دهند و نوعی بازی دو سر باخت را پیشه کرده اند.گروه دوم نیز واسطه هایی که از این رفتار ضدرونق بساز و بفروش ها، با انفعال در برابر آن، حمایت می کنند...

اردیبهشت معاملات ملک چطور گذشت؟ / دستپخت دو گروه هم منافع در بازار مسکن

بورس24 : آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد، قیمت مسکن در اردیبهشت ماه با شیب دو برابری نسبت به تغییرات صعودی حجم معاملات مسکن، جهش کرد.

ماه گذشته تعداد آپارتمان های فروخته شده در تهران 16 درصد نسبت به ماه مشابه در سال 96 افزایش یافت اما در همین فاصله زمانی، متوسط قیمت مسکن 35 درصد جهش کرد.

وضع موجود –شواهد حکایت از تداوم التهاب اردیبهشت در خرداد ماه دارد- دستپخت مشترک دو گروه هم منافع است که کار را برای متقاضیان خرید مسکن روز به روز سخت و سخت تر می کند.

گروه اول بساز و بفروش ها هستند که این روزها، ساعتی قیمت پیشنهادی شان را افزایش می دهند و نوعی بازی دو سر باخت را پیشه کرده اند.گروه دوم نیز واسطه هایی که از این رفتار ضدرونق بساز و بفروش ها، با انفعال در برابر آن، حمایت می کنند.

برخی واسطه های ملکی به جای آن که نبض تغییرات قیمت مسکن را با رفتارهای حرفه ای و تاثیرگذار بر قیمت پیشنهادی فروشنده ها، در دست بگیرند، صرفاً نقش حامل پیام فروشنده ها به خریداران را بازی می کنند. رابطه مخرب بین دستمزد واسطه ها با قیمت مسکن، در عمل باعث شده این گروه از رفتار تورمی گروه اول، نفع ببرد و بنابراین، ضلع سوم (خریداران) از این بازی زیان ببیند.

بازار مسکن در ماه دوم از سال 97 با رشد همزمان معاملات و قیمت آپارتمان مواجه شد.اطلاعات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می­ دهد: در اردیبهشت امسال 19 هزار و 107 واحد مسکونی در شهر تهران فروخته شد که این میزان معاملات مسکن در مقایسه با مدت مشابه در سال 96، رشد 16.7 درصدی به خود گرفته است.

افزایش حداقل 16 درصدی حجم معاملات خرید آپارتمان در تهران طی ماه گذشته نسبت به اردیبهشت پارسال در شرایطی رقم خورده که میانگین قیمت مسکن نیز در همین بازه زمانی با افزاش چشمگیر روبرو بوده است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در اردیبهشت ماه سال جاری به سطح 5 میلیون و 978 هزار تومان رسید که 8.2 درصد نسبت به فروردین 97 و 34.8 درصد نیز نسبت به اردیبهشت 96 افزایش پیدا کرده است.

نرخ رشد نقطه­ ای قیمت مسکن در اردیبهشت ماه، در طول دست کم سه سال اخیر به لحاظ میزان افزایش بی ­سابقه بوده است و بالاترین تورم مسکن از سال 92 تا کنون بوده است.متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران در اردیبهشت پارسال 4 میلیون و 400 هزار تومان بود که به این ترتیب میانگین قیمت­ ها بیش از یک میلیون تومان افزایش یافته است.

طی دو ماه اول امسال در مجموع بیش از 24 هزار واحد مسکونی در تهران فروخته شد که معدل آن نسبت به دو ماه اول سال گذشته رشد 11 درصدی نشان می­ دهد.

بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران معادل 12 میلیون و 500 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 2 میلیون و 700 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.همچنین در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیر بنای کمتر از 80 متر مربع، سهم 55.6 درصدی از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند که از این میان، بیشترین سهم از معاملات انجام شده نیز به واحدهای مسکونی با زیربنای «60 تا 70» متر مربع اختصاص داشته است.

بر اساس این گزارش، نزدیک به 10 درصد از آپارتمان­ هایی که در ماه گذشته در شهر تهران فروخته شده، میانگین قیمت 3 تا 3.5 میلیون تومان به ازای هر مترمربع داشته است. این سهم،‌ بالاترین سهم در بین سایر گروه ­های قیمتی است. سهم آپارتمان­ های با قیمت متر مربعی 3.5 تا 4 میلیون تومان از معاملات مسکن شهر تهران در ماه گذشته، 8 درصد بوده است. سهم سایر گروه­ های قیمتی نیز به مراتب کمتر از این مقدار بوده است.

نزدیک به 8 درصد از کل آپارتمان­ های فروخته شده در تهران طی ماه گذشته قیمت بالای 10 میلیون تومان به ازای هر مترمربع داشته است.

این آمار بیانگر آن است که خریداران مسکن در تهران عمدتاً متقاضی واحدهای مسکونی با قیمت فروش متر مربعی 3 تا حداکثر 5 میلیون تومان هستند.سال گذشته و سال قبل از آن، تمرکز خریداران بر واحدهای با قیمت متر مربعی 2.5 تا حداکثر 4 میلیون تومان بود.

بانک مرکزی نرخ رشد شاخص اجاره بهای مسکن در تهران و کل کشور را به ترتیب 11 درصد و 9.6 درصد اعلام کرده است که مشخص می ­کند تورم اجاره کمتر از تورم مسکن است.

کارشناسان پیش بینی می کنند : در صورتی که فروشنده های آپارتمان به رفتار تورمی خود ادامه بدهند، بازار معاملات مسکن تا پیش از نیمه دوم امسال حتی تا قبل از پایان تابستان، وارد رکود سنگین خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24