Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد شاخص دلار یک دلیل فشار بر قیمت مواد خام و کاهش رقابت پذیری بسیاری از شرکت های بورسی است. در هفته های اخیر این شاخص افزایش یافته و بی ثباتی در بازارهای مختلف را سبب شده است سوال مهم این است که ..

نوسان های ارزی، دردسر بزرگ فعالان بازارهای مالی و مواد خام

بورس24 : هفته پیش برای ششمین هفته پی در پی ارزش دلار در برابر سبدی از شش ارز معتبر رشد کرد و نظرسنجی از تحلیلگران بازار ارز نشان می دهد در هفته پیش رو نیز این روند ادامه پیدا خواهد کرد. در واقع کارشناسان می گویند حداقل این هفته نیز شاخص دلار افزایش می یابد. البته عملکرد دلار در برابر یورو، پوند و ین یکسان نیست. درک عوامل موثر بر ارزش دلار برای سرمایه گذاران در بازارهای ارز و نیز فعالان بازار مواد خام اهمیت بالایی دارد زیرا شاخص دلار بر قیمت این مواد موثر است.

ضعف یورو و پوند

عده زیادی از کارشناسان بازار ارز معتقدند رشد رشد شاخص دلار عمدتا حاصل کاهش ارزش یورو و پوند است و به دلار ربطی ندارد. واقعیت این است که جذابیت طلا به علل مختلف کاهش یافته است. بازده اوراق خزانه 10 سال در آمریکا به زیر 3 درصد رسیده و بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده با رشد نرخ تورم به بالاتر از 2 درصد برای مدتی کوتاه مشکلی ندارد. هم کاهش بازده اوراق یاد شده و هم اظهارنظر بانک مرکزی آمریکا بر ارزش دلار فشار وارد می کنند.

اما به دلایلی که در ادامه می آید نسبت یورو به دلار افزایش یافته است. در اروپا وضعیت شاخص های اقتصادی خوب نیست. برای مثال شاخص فعالیت های تجاری کاهش یافته و این بدان معناست که رشد فعالیت ها کند شده است. این شاخص از 55.1 در ماه آوریل به 54.1 رسیده که پایین ترین میزان در 18 ماه اخیر است. همچنین شاخص اعتماد مصرف کنندگان بیش از انتظار کاهش یافته است.

از سوی دیگر گزارش نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا نشان می دهد اعضاء این شورا نسبت به وضعیت اقتصادی منطقه یورو خوشبین هستند اما درباره سیاست های حمایت گرایانه دولت آمریکا نگرانی دارند. لحن گزارش یاد شده نشان می دهد این شورا فعلا قصد ندارد نرخ های بهره را بالا ببرد و این به معنای فشار بر ارزش این ارز است.

نقش مسایل سیاسی

موضوع دیگر، وضعیت سیاسی در منطقه یورو است. دولت جدید ایتالیا مواضع ضد منطقه یورو و اتحادیه اروپا دارد و مصمم است سیاست های مخالف توصیه های بانک مرکزی اروپا اتخاذ کند. در اسپانیا نیز حزب سوسیالیست اعلام کرده قصد دارد اقداماتی علیه نخست وزیر انجام دهد و مسلما این اقدامات به اقتصاد این کشور لطمه وارد خواهد کرد.

در هفته پیش رو نرخ تورم در آلمان و منطقه یورو اعلام می شود البته چند گزارش مهم دیگر نیز در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. محتوای این گزارش ها بر ارزش یورو موثر است. همچنین در آمریکا تعداد زیادی گزارش مهم منتشر می شود که انتظار می رود مثبت باشد در نتیجه دلار حمایت خواهد شد. نکته دیگر این است که تجلیلگران تکنیکال می گویند هیچ نشانه تکنیکال مبنی بر افزایش ارزش دلار وجود ندارد.

این هفته مانند هفته های گذشته، سخنان ترامپ در حوزه های سیاسی و تجاری بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. هفته پیش او با اعلام آغاز تحقیقات درباره تاثیر واردات خودرو بر امنیت ملی آمریکا سبب تعجب و نگرانی سرمایه گذاران و کشورهای صادرکننده خودرو به آمریکا شد. سیاست های حمایت گرایانه ترامپ برای شرکای تجاری این کشور دردسرهایی پدید آورده است. برخی تحلیلگران معتقدند در نهایت تعرفه 25 درصدی برای واردات خودرو به آمریکا تعیین خواهد شد البته ترامپ در بسیاری از موارد کمتر از آنچه ادعا می کند انجام می دهد و ممکن است برخی کشورها از این تعرفه معاف شوند.

در هر حال تنش های سیاسی و تجاری بر ارزش دلار، یورو و ین تاثیر می گذارد. پیش بینی شده این هفته ارزش دلار در برابر ین کاهش خواهد یافت. احتمالا کارشناسان با پیش بینی تشدید تنش ها چنین دیدگاهی مطرح کرده اند. ین ارز امن برای سرمایه گذاری در دوران های بحرانی است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24