Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه پالایشی پس از چند روز فشار عرضه و اصلاح قیمت ها ، در بازار امروز تقاضای بهتری را بواسطه قرار گرفتن نمادها بر روی سطوح حمایتی شاهد بودیم. عدم برآورده شدن انتظارات در بودجه سال ٩۶ و نگرانی درخصوص وضعیت سودآوری شرکت ها برای سال ٩٧ از دلایلی است که سبب تردید و عقب نشینی بازار در پالایشی ها شده است. به نظر می رسد ...

«فاز شک !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته روندی نوسانی و خنثی را به نمایش گذاشت. یعنی نه تقاضا چشم‌گیر بود که بازار در مسیر رشد قرار بگیرد و نه فشار عرضه چندانی داشتیم که سبب تغییر مسیر بازار شود. برخی از فعالان بازار به عرضه صندوق توسعه در روزهای اخیر گِله دارند اما به نظر اعتراض به عرضه آنها وارد نیست چراکه درست در روزی که خبر برگشت تحریم ها رسید ، این صندوق توسعه بازار و برخی از حقوقی ها بودند که شجاعانه و تمام قد از بازار حمایت کردند و حالا با کسب منابع می توانند بحران های احتمالی در آینده را مدیریت کنند. ضمن اینکه در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس جمهور ، مقرر شد به منظور حمایت از سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه ، صندوق توسعه ملی از طریق بانک‌ های عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه ، سپرده‌ گذاری نماید. این وضعیت نشان می دهد که نگاه ها به بازار سرمایه تغییر کرده و می توان به روند میان مدت بورس خوش‌بین بود.

و اما در حوزه سیاسی ، می بینیم که 1+4 و ایران بدون حضور آمریکا در حال رایزنی در راستای تعیین تکلیف برجام و ادامه همکاری های فی مابین می باشند و این در شرایطی است که با وجود حمایت دولت های اروپایی اما کمپانی های معتبر به مرور مسیر قطع همکاری با ایران را در پیش می گیرند. بنابراین باید گفت ، آنچه میان ایران و سایر کشورها توافق می شود ، عمدتا بر سر فروش نفت و برخی مسائل بانکی و بیمه است و عملا سر شرکت های داخلی بی کلاه می ماند ! البته هنوز وضعیت شفاف نیست و نمی توان بطور قطعی در این خصوص نظر داد اما به هر جهت این موارد را باید در تحلیل ها مد نظر قرار داد. اما با این مقدمه به سراغ بازار و بررسی وضعیت صنایع خواهیم رفت. در بازار امروز اکثر گروه ها وضعیت نوسانی داشتند اما به نظر ساختمانی ها و تک سهم ها بیشتر مورد توجه بودند.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 20 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، منفی شاخص گروه کاشی و سرامیک و مثبت شاخص گروه تایرسازی قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر تقاضای بهتری داشته باشیم چراکه در منفی ها خریداران خوبی وجود دارد. ضمن اینکه گزارش های خوبی از سوی شرکت ها صادر شده و با توجه به بهبود وضعیت نقدینگی می توان به روند رو به جلوی بازار امیدوار بود.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت : اگر احساس کنیم که مذاکرات به سمت فرسایشی شدن می‌ رود یا وقت تلف کردن است ، طبیعتا به مذاکرات ادامه نخواهیم داد. از کشورهای اروپایی خواسته شد تا نسبت به تامین خواسته‌ های ایران در برجام ، بدون حضور آمریکا اقدام کنند و پیشنهادات ، راهکارها و راه حل‌ های عملیاتی خود را به همراه تضمین‌ های مربوطه به ایران ارائه کنند تا بتوانیم تصمیم بگیریم. ایران هنوز تصمیم نگرفته که آیا در برجام باقی می ‌ماند یا خیر و تصمیم گیری در این زمینه منوط به مذاکرات چند هفته آینده است که با اعضای حاضر برجام خواهیم داشت. عراقچی گفت : باید این را درک کنیم که اروپایی ها برای همکاری با ایران بدون آمریکا با دو مشکل مواجه هستند. یکی مشکل سیاسی است. آمریکا و اروپا شراکت راهبردی دارند. هر چند که در دو سه سال اخیر دچار شکاف هایی شده اند. اگر اروپایی بخواهند الان از شریک استراتژیک خود فاصله بگیرند و در کنار ایران و روسیه قرار گیرند، این برای آنها کمی هزینه سیاسی دارد. آنها هم تحت فشار هستند که با ایران کار نکنند. از این طرف هم فشار جمهوری اسلامی هم روی اروپا وجود دارد. اروپایی ‌ها به لحاظ فنی هم مشکلاتی دارند. شرکت ها بر اساس سیستم سرمایه داری توسط مدیران و هیئت مدیران خود اداره می شوند. همین توتال 40 درصد از سرمایه گذارانش آمریکایی هستند. اینها می خواهند که با حضور در ایران بازارشان در آمریکا صدمه نبیند. اروپایی ها اگر می خواهند که ایران در برجام باقی بماند باید این چالش‌ها را حل کنند. ما جدیت اروپایی ‌ها را برای حفظ برجام شاهد هستیم ، اما اینکه توان آن را هم دارند را باید منتظر بمانیم و طی چند هفته آینده ببینیم.

* یک دیپلمات اروپایی با تاکید بر این‌که شروط جدید آمریکا برای بی‌ثبات‌ساختن ایران است افزود که اندک دیپلمات‌ های اروپایی بر این باورند که تحریم‌ های جدید تاثیر‌ خاصی بر ایران بگذارد. این دیپلمات اروپایی که نامی از او برده نشده ، افزود «اکثر سفارتخانه ‌های اروپایی به شرکت ‌های خود می ‌گویند که در ترک ایران عجله نکنند.»

ب) در حوزه اقتصاد :

* وزیر صنعت ‌، معدن و تجارت در نامه ‌ای به رئیس کل گمرک ، ممنوعیت مشروط صادرات فولاد و هر نوع فلز دیگر را اعلام کرد. در این نامه آمده است ، پیرو مذاکرات قبلی همان گونه که آگاه هستید ، به منظور تقویت صنایع پایین ‌دستی و حفظ تولید و اشتغال آنها ، عرضه انواع فلزات در بورس کالای ایران بر اساس نرخ رسمی دلار انجام می‌ شود. متأسفانه اخیراً افراد سودجو تمایل زیادی به خرید و صادرات این نوع محصولات نشان می‌ دهند و عملاً این فرصت مفید تبدیل به تهدیدی جدی برای صنایع پایین دستی شده است. لذا بدین‌وسیله اعلام می‌ دارد از تاریخ ابلاغ این نامه (3 خرداد 97)‌ صادرات فولاد و هر نوع فلز دیگر چه به صورت شمش یا اسلب یا کاتد و یا هر شکل دیگری بدون ارائه گواهی مبدأ تولید آن ممنوع می ‌باشد. لیست صادرات روزانه این قبیل کالاها باید به وزارت متبوع منعکس شود تا متعاقباً اظهارات صادرکنندگان در مورد گواهی مبدأ تولید کالا مورد بررسی و راستی‌آزمایی قرار گیرد.

* رئیس جمهور در دیدار با فعالان اقتصادی گفت : اگر کنار هم باشیم ، هر تحریمی را به فرصت تبدیل خواهیم کرد. بخش اصلی تولید باید نسبت به قیمت ارز در آینده مطمئن باشد. بنگاه ها باید در اختیار بخش خصوصی واقعی باشد. به رشد 8 درصدی و سرمایه گذاری قابل ملاحظه برای توسعه کشور نیازمندیم. در اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی بسیاری بنگاه ها از بخش های تخصصی به بخش های غیر تخصصی انتقال یافت. بخش های دولتی باید سریعتر بنگاه های خود را واگذار کنند. برون گرایی اقتصاد ملی، از الزامات و سیاست های اصلی نظام است. طرح دولت برای نوسازی بافت های فرسوده ، نتیجه همفکری و همکاری با بخش خصوصی است. بخش خصوصی در عرصه برون گرایی اقتصاد پیشقدم شود. برای پیشرفت ، باید همزمان از سرمایه گذار خارجی و صادرات ملی حمایت شود. به سرمایه گذاران ایرانی داخل و خارج کشور ، باید اولویت و اطمینان خاطر داد.

* علی ‌لاریجانی درخصوص نشست علنی مجلس شورای اسلامی که با حضور مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی برگزار شد ، اظهارداشت : بحث های مهمی راجع به همکاری ‌های بانکی کشور و برخی اصلاحاتی که باید در ساختار بانک ‌ها صورت بگیرد تا به تولید ملی کمک کند ، مطرح شد. رییس مجلس شورای اسلامی گفت : بحث ‌هایی را مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد حل برخی مشکلات بانک‌ ها برای کمک به تولید کشور ، استقلال بانک مرکزی و اصلاحاتی که باید در قانون بانکداری و بانک توسعه‌ ای مطرح کرد و پیشنهاداتی نیز ارائه شد. لاریجانی با بیان اینکه زمان‌بندی برای حل و فصل این مسائل در نظر گرفته شده است ، گفت : خوشبختانه بین آرای مرکز پژوهش ‌ها ، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همگرایی‌هایی در بخش‌های مهمی وجود داشت که کمک می ‌کند قوای مختلف اصلاحات را انجام دهند.

ج) در سایر خبرها ، دویچه وله نوشت : شرکت واگن سازی اشتادلر سوئیس قرارداد میلیاردی خود با ایران را معلق می ‌کند. چند هفته پس از عقد قرارداد 1.3 میلیاردی شرکت واگن‌سازی اشتادلر با ایران ، این شرکت خبر از نبودن چشم‌انداز اجرای قرارداد به دلیل خروج آمریکا از برجام داده و گفته است جای این شرکت سوئیسی را احتمالا رقبای چینی خواهند گرفت !

د) در بازارهای جهانی ، تداوم روند اصلاحی در قیمت نفت را داریم. تعداد حقله چاه نفت آمریکا در هفته گذشته با افزایش 15 عددی به 859 حلقه رسید که اوج رقم 38 ماه گذشته می باشد و عامل تداوم رشد تولید آمریکا و فشار بر بازار خواهد بود. هر حلقه اضافی چاه نفت شل در میدان نفتی پرمیان بعنوان نمونه تا 650 بشکه نفت به تولید نفت آمریکا اضافه می کند. بر اساس این گزارش ، قیمت بشکه نفت برنت دریای شمال به 75 دلار و 55 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به 66 دلار و 60 سنت رسید. بانک سرمایه گذاری گولدمن ساکس آمریکا می گوید که حتی با فرض اضافه نمودن 1 میلیون بشکه به تولید نفت اوپک مطابق اعلامیه کشورهای روسیه و عربستان بازارنفت در سال 3 ماه سوم 2018 شاهد کمبود عرضه است و نیازمند رشد تولید کشورها به منظور پاسخدهی به تقاضا خواهد بود.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فلزی و معدنی ، گزارش های ماهانه خوبی از سوی شرکت ها به ویژه تولیدکنندگان سرب و روی صادر شد. جالب اینجاست که در گزارش هایی که می رسد ، یک نارسانی بین نرخ دلار در مبلغ فروش شرکت ها خودنمایی می کند. به عنوان مثال فسرب و فاسمین شمش روی را با دلار بیش از 5 هزار تومانی به فروش رسانده اند و بهتر است سازمان درخصوص این گزارش ها از شرکت ها شفاف سازی بخواهد تا در ادامه راه با چالش مواجه نشویم. البته طبق تحلیلی که اخیرا هم ارائه شد ، این شرکت ها حتی با دلار 4.200 تومانی هم سود با کیفیت تری نسبت به سال 96 دارند ؛ منوط بر اینکه نرخ های جهانی در رنج فعلی باقی بمانند. در مجمع فاسمین به این نکته اشاره شد که عمده فروش شرکت های زیر مجموعه توسعه معادن و روی ایران داخلی بوده و نرخ های فروش با دلار آزاد محاسبه شده است ! در این گروه کروی در مرز قیمت های 300 تومانی گزینه بدی برای خرید نخواهد بود. در بازار امروز فسرب قوی ترین تقاضا را داشت و از نیمه ابتدایی ساعت معاملات به قیمت های درصد مثبت و صف خرید رسید.

در سوی دیگر فملی را داریم که هنوز گزارش اردیبهشت ماه را منتشر ننموده و اثرات دلار 4.200 تومانی بر این شرکت مشخص نیست. محسن بازارنوی معاونت مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران گفت : مصوبه ممنوعیت صادرات کالا بدون داشتن گواهی مبدا نه تنها محدودیتی برای فملی ایجاد نخواهد کرد ؛ بلکه مزایایی هم برای شرکت در پی خواهد داشت. فملی به دنبال ممنوعیت صادرات قراضه مس بود و با مصوبه جدید ، این خواسته محقق خواهد شد. بازارنوی در رابطه با نگرانی ها بابت تشدید احتمالی تحریم ها علیه ایران و اثر آن بر روند صادرات فملی بیان کرد : نمی توان گفت که جای هیچگونه نگرانی نخواهد بود ؛ ولی فعلا برای اظهارنظر در این مورد زود است. در ادامه همکاری با مشتریان اروپایی دچار مشکلاتی شده ایم ؛ اما قرارداد با مشتریان بزرگ چینی به قوت خود باقی است. وی ادامه داد : ضمن اینکه شرکت با جدیت روند صادرات را پیگیری می‌ کند و می توان از طریق مسیرهایی همچون ترکیه و عمان و … کار را ادامه داد. مگر آنکه تحریم ها شدت گیرد و تمامی راه های ممکن را بر ایران ببندند که البته بعید به نظر می ‌رسد. معاونت مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در خاتمه تصریح کرد : به هرحال تا روشن شدن وضعیت ، حدود دو ماهی زمان خواهد برد و در آن زمان می توان با قاطعیت بیشتری در مورد اوضاع شرکت و صادرات محصولات صحبت کرد.

در سایر خبرها ؛ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران گفت : تلاش تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه سبب شده تا از هفته گذشته تاکنون ، تقاضا برای خرید مس در بورس 8 برابر شود. «علیرضا کلاهی» اظهار داشت : هفته گذشته تقاضا برای مس 2 هزار و 500 تن بود اما امروز این تقاضا به 20 هزار تن رسیده است. وی با تاکید بر اینکه همین اتفاق در بازار پتروشیمی نیز رخ داده است ، گفت : تولیدکنندگان با توجه به نگرانی هایی که نسبت به آینده نرخ ارز دارند ، تلاش می کنند مواد اولیه خود را خریداری و انبار کنند. به نظر فملی برای خاتمه دادن به روند اصلاحی خود ، نیاز به مدت زمان بیشتری داشته باشد.

ب) در گروه ساختمانی و انبوه سازی ، پس از فشار عرضه ها در بازار روز گذشته ، امروز شاهد افزایش تقاضا و برگشت تعادل به سالن پذیرایی نمادهای این گروه بودیم. امروز درخصوص ساختمانی ها در اشل کلان صحبت می کنیم. برخی معتقدند که تحریم ها اثری بر این صنعت ندارد و ممکن است باری دیگر به واسطه رشد دلار ، شاهد هجوم سرمایه گذاران برای خرید ملک در راستای حفظ ارزش دارایی باشیم. البته سابقه نشان داده که با کاهش فروش نفت ، بودجه عمرانی و صنعت ساختمان به کما می رود. اما نکته اینجاست که این صنعت طی سالهای اخیر در رکود بوده و دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. ضمن اینکه بحث اصلی بر سر حفظ ارزش دارایی است که زمینه ساز افزایش تحرکات مثبت و فروش واحدهایی می شود که طی سالهای اخیر به روی دست انبوه سازان باد کرده بود. نکته دیگر اینکه با رشد دلار ، عملا هزینه تمام شده برای ساخت و ساز بالا رفته و فروشندگان دیگر راضی به عرضه دارایی خود به هر قیمتی نیستند. همین عامل می تواند زمینه ساز افزایش حجم معاملات و آزاد شدن نقدینگی در این صنعت شود.

بازار مسکن در اردیبهشت ماه با پرش 8 درصد ماهیانه رکورد بالاترین رشد قیمت خود را طی 6 سال اخیر را شکست و در این بین برخی مشاوران املاک به عنوان عامل گرانی عمل کردند. قیمت مسکن شهر تهران با دو آمار متفاوت در اردیبهشت ماه بالاترین میانگین رشد ماهیانه را در 6 سال اخیر تجربه کرد. بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ، رشد قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه 97 نسبت به فروردین ماه 12 درصد بوده و این در حالی است که آمار بانک مرکزی حکایت از افزایش 8.1 درصدی دارد. با این حال بر اساس گزارش بانک مرکزی نیز این رشد ماهیانه طی 6 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اثرپذیری بازار مسکن از جهش قیمت ارز و طلا در دومین ماه از سال جاری خود را نشان داد. در اردیبهشت 97 معاملات مسکن شهر تهران 16.7 درصد و میانگین قیمت ‌ها 35 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت. در منطقه 5 شاهد رشد 53.5 درصدی میانگین قیمت بودیم و کمترین میزان رشد به منطقه 16 با 12.3 درصد افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل تعلق داشت. در این گروه نمادهایی نظیر ثغرب ، ثنوسا ، وساخت و ثتران بیش از سایرین مورد توجه می باشند.

ج) در گروه پالایشی پس از چند روز فشار عرضه و اصلاح قیمت ها ، در بازار امروز تقاضای بهتری را بواسطه قرار گرفتن نمادها بر روی سطوح حمایتی شاهد بودیم. عدم برآورده شدن انتظارات در بودجه سال 96 و نگرانی درخصوص وضعیت سودآوری شرکت ها برای سال 97 از دلایلی است که سبب تردید و عقب نشینی بازار در پالایشی ها شده است. به نظر می رسد پالایشی ها برای تحرکت مجدد نیاز به تحرک مثبت در نمادهای کوچکتر نظیر شاوان دارند. شاوان اصلاح خوبی داشته و در نزدیکی محدوده حمایتی قرار دارد. لذا با توجه به تعدیل مثبت شرکت در گزارش 12 ماهه ، می توان سهم را در قیمت های 1300 و کمتر از 1.300 تومانی زیر نظر داشت.

در این گروه پالایش نفت اصفهان در محدوده حمایتی 400 – 404 تومانی مورد توجه قرار گرفته است. چنانچه سهم از این قیمت ها برگشت بزند ، می توان به رشد تا سطوح 440 تومانی امیدوار بود و در صورت که سطح حمایتی فوق از دست برود ، شرایط سخت خواهد شد و ممکن است در ادامه اصلاح ، شاهد افت سهم تا قیمت های 360 – 370 تومانی باشیم. طبیعی است که این مقدار افت برای شپنا منطقی نباشد. سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شرکت تاکید بر سود 110 – 120 تومانی برای سال 97 دارد. در شتران ، کماکان شاهد حمایت از سهم در قیمت های بیش از 400 تومانی هستیم. متاسفانه بازیگران با حمایت های بی مورد ، از جذاب شدن قیمت ها برای حرکت سیال بازار ممانعت می کنند. البته شتران گزارش خوبی داشت و بر خلاف سایر پالایشی ها ، تعدیل مثبت زد اما اثر مثبت این رویداد در جو منفی پالایشی ها سوخت شد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

الف) در ادامه به سراغ گروه پتروشیمی خواهیم رفت. جایی که سهام شرکتها از زمان اعلام تک نرخی شدن ارز ، اصلاح سفت و سختی را تجربه کرده اند. در این گروه پتروشیمی جم را داریم که پس از افت از قیمت های 1.300 تومانی به کمتر از 1.000 تومان به مسیر رشد بازگشته و در قیمت های بیش از 1.000 تومانی به تعادل رسیده است. این شرکت در سال 96 رقمی بالغ بر 56.114 میلیارد ریال درآمد را به ثبت رسانده که از این رقم 3.912 میلیارد ریال مربوط به فروش فروردین ماه و 4.753 میلیارد ریال مربوط به فروش اردیبهشت ماه است. پتروشیمی جم سال 97 را با در شرایطی با دلار بیش از 5.000 تومانی استارت زد و دلارهای خود را با قیمت های حداکثری روانه بازار ارز نمود که در فروردین ماه رقمی بالغ بر 5.546 میلیارد ریال فروش را محقق کرده است. همچنین ، فروش این شرکت در اردیبهشت ماه نیز 5.362 میلیارد ریال بوده است. مقایسه عملکرد جم با دوره مشابه سال گذشته ، رشد 26 درصدی را در مبلغ فروش نشان می دهد. محصولات اصلی شرکت ، پی اتیلن سنگین و اتیلن می باشند. نرخ فروش پی اتیلن سنگین در اردیبهشت ماه مشابه با نرخ فروش فروردین ماه بوده اما نرخ فروش اتیلن افت 8 درصدی را تجربه کرده است. جالب است بدانید که میانگین نرخ فروش این 2 محصول در سال 96 به ترتیب 42.000.000 و 32.700.000 ریال به ازای هر تن بوده است در حالی که میانگین نرخ فروش 2 ماه ابتدای سال 51.000.000 و 36.700.000 ریال بوده است. با توجه به شرایط مطروحه و همچنین تقاضای مناسب در بورس کالا باید گفت که جم به مرور بر نرخ های فروش خواهد افزود و این اتفاق کف سود شرکت برای سال 97 را در سطوحی بالاتر از سقف سود سال 96 ( حتی با فرض اثرات افزایش بهای تمام شده ) تضمین خواهد کرد. گراف ذیل نرخ فروش 2 محصول اصلی شرکت در 14 ماه اخیر را نمایش می دهد.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) معاون بهره برداری شرکت ذوب آهن گفت : فولادسازان این صنعت قصد دارند ، سال جاری نیز میزان تولیدات فولادی و شمش های چدن این کارخانه را افزایش دهند اما علاوه بر افزایش تولید و صادرات محصول در کاهش مصرف آب هم با توجه به خشکسالی های اخیر گام های موثری برداشته است. اصلاح برج‌ های خنک‌کننده ، طراحی و ساخت مکانیزمی برای باز چرخانی یول های فولادسازی و ... از گام های موثر این مجموعه در کاهش مصرف آب است ، با به کارگیری این روش ها مصرف آب در فرآیند تولید از 10.7 متر مکعب به ازای هر تن در سال های گذشته به 6.26 متر مکعب کاهش یافته است. در این شرکت تاکنون 41 درصد در مصرف آب و حدود 10 میلیون متر مکعب آب در سال گذشته صرفه جویی شده است.

ب) شرکت SABIC در این هفته محموله ای از اوره گرانول و پریل را با رقم های بازه میانی 230 دلار در هر تن (FOB) برای گرانول و 240 دلار در هر تن برای پریل با تحویل ژوئن به کره جنوبی فروخت. این میزان تقاضای ناگهانی به این معناست که به زودی اکثر عرضه ماه ژوئن خلیج فارس به فروش خواهد رسید و تولیدکنندگان میزان ذخیره اندکی برای پیشنهاد بعدی خریداران هندی خواهند داشت.

ج) تا پایان سال 96 مطالبات غیرجاری بانک ها 130 هزار میلیارد تومان و مطالبات جاری هزار و 70 هزار میلیارد تومان و سرجمع مطالبات جاری و غیرجاری هزار و 200 هزار میلیارد تومان بوده است.

د) نتایج 20 مؤسسه تحقیقاتی معتبر نشان می دهد احتمالاً متوسط قیمت مس در 3 ماهه دوم سال جاری 7.058 دلار بر تن ، در 3 ‌ماهه سوم سال 7.090 دلار بر تن و در 3 ماهه پایانی سال جاری 7.060 دلار بر تن خواهد بود.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه فرآورده های نسوز ، نمادهایی نظیر کفرا ، کتوکا ، کخاک و کسرا را داریم که می توانند در میان مدت حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشند. در این بین کفرا در حالی اخیرا یک مجمع موفق را برگزار کرده که اگر تا قیمت های 420 تومانی اصلاح بزند ، گزینه خوبی برای یک خرید میان مدتی خواهد بود. طبق بررسی های انجام شده ، کفرا برای سال 97 می تواند تا 120 تومان سود داشته باشد. بنابراین هدف میان مدت سهم محدوده قیمتی 600 تومان خواهد بود و می توان سود خوبی از این سهم کسب کرد. در مجمع فرآورده های نسوز ایران (کفرا) اعلام شد که شرکت برنامه افزایش صادرات دارد. راه اندازی فاز اول پروژه توسعه ای کفرا در نیمه اول امسال دیگر خبری بود که این مجمع به سهامداران خود داد. توصیه می شود گزارش ماهانه و همچنین حجم معاملات در این شرکت ها را با دقت بیشتری دنبال نمائید.

ب) در گروه بانکی در حالی بازار کلیه نمادها را به فراموشی سپرده و همه را با یک چوب می زند که وبملت با گزارش 12 ماهه نشان داد وضعیت کمی بهتر شده است. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال 96 را در سطوح 138 ریالی پیش بینی کرده بود که در پایان دوره 12 ماهه ( حسابرسی نشده ) با تعدیل مثبت 40 درصدی به سود 194 ریالی دست یافت. این تعدیل در حالی است که عملکرد شرکت در بخش درآمدهای مشاع منفی بود ولی با سرفصل نتیجه مبادلات ارزی در درآمد های غیر مشاع با رشد مواجه شد. مقایسه عملکرد شرکت در بخش مشاع با دوره مشابه سال گذشته ، کاهش 4 درصدی در سود و وجه التزام تسهیلات اعطایی ، افت 8 درصدی در سود (زیان) حاصل از سرمایه‌ گذاری ‌ها و سپرده‌ گذاری‌ ها و د نتیجه کاهش 5 درصدی جمع درآمدهای مشاع را نشان می دهد. در درآمدهای غیر مشاع نیز سود و وجه التزام فعالیت‌ های غیرمشاع 13 درصد رشد کرده ، درآمد کارمزد 16 درصد افزایش یافته و البته تحول اصلی در بخش نتیجه مبادلات ارزی است که افزایش 293 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می دهد. طبق شفاف سازی منتشر شده ، تعدیل سود شرکت عمدتا ناشی از اجرای مفاد نامه پاسخ به پرسشهای فنی شماره 99 مورخ 97.2.10 کمیته فنی سازمان حسابرسی در خصوص تغییرات نرخ ارز در اواخر سال 96 در بازار آزاد ارز می باشد که در نهایت منجر به اعلام نرخ یکسان ارز در تاریخ 20 فروردین ماه 97 توسط بانک مرکزی گردید. توضیح اینکه تغییرات نرخ ارز قابل دسترس پس از تاریخ ترازنامه به عنوان رویداد تعدیلی در تهیه صورت های مالی سال مالی منتهی به 96.12.29 محسوب گردیده و از این بابت مبلغ 11.576 میلیارد ریال سود تسعیر شناسایی گردیده است که این موضوع در یادداشت شماره 55-1 صورت های مالی افشا گردیده است. اگر حسابرس و بانک مرکزی این گزارش را تائید کنند ، بخشی از زیان های انباشته خنثی خواهد شد و می توان وضعیت بهتری را برای این بانک در سال 97 متصور بود.

ج) و در نهایت اشاره ای به گروه لیزینگ داشته باشیم. در بازار امروز ولساپا یکی از نمادهای پر حجم بود که البته در حدود 10 میلیون سهم آن بطورت دو طرف بین کد حقوقی ها جابجا شد. این سهم مطابق با تحلیلی که روز گذشته ارائه شد بر روی خط روند نزولی قرار گرفته و چنانچه طی روزهای آتی مقاومت 112 تومانی شکسته شود ، مسیر برای رشد سهم تا قیمت های 150 – 140 تومانی هموار خواهد شد. به نظر ولساپا و ولغدر را بیشتر باید زیر نظر داشت.

8) نرخ ارز و سکه ( فروش ) :

الف) دلار : 6.280 تومان

ب) یورو : 7.360 تومان

ج) درهم امارات : 1.680 تومان

د) سکه طرح جدید : 2.040.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24