Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های اخیر بر حجم اخبار سیاسی و تاثیر آنها بر رفتار سرمایه گذاران افزوده شده و نیز این روزها فعالان بازار با ابهام های عمیق درباره آینده مواجه هستند. هفته پیش وضعیت بازار نفت، طلا و نیز فلزات پایه سبب حیرت بسیاری از سرمایه گذاران شد. حال این سوال مطرح است که ..

حیرت، انتظار، هراس و خوشبینی؛ خیلی ها زیان خواهند کرد

بورس24 : در هفته پیش رو گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپا، آسیا و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و نیز اخبار سیاسی بر رفتار آنها تاثیر خواهد گذاشت. هفته گذشته قیمت نفت کاهش یافت اما قیمت طلا و برخی فلزات پایه رشد کرد. همچنین شاخص دلار به رشد خود ادامه داد و انتظار می رود در هفته جاری نیز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد کند. در ادامه به عوامل موثر بر بازارهای مختلف در روزهای آینده اشاره می کنیم.

روز دوشنبه بازارهای آمریکا تعطیل هستند و تنها دو خبر از اقتصاد ژاپن منتشر می شود که به بازار کار این کشور مربوط است. روز سه شنبه یکی از اعضای بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد و تعدادی گزارش از منطقه یورو منتشر می شود. همچنین شاخص قیمت مسکن در ماه مارس و شاخص فعالیت های تجاری فدرال رزرو دالاس در ماه جاری میلادی اعلام می شود. البته سه گزارش نیز از اقتصاد ژاپن در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. با توجه به اندک بودن تعداد گزارش ها در روزهای دوشنبه و سه شنبه انتظار می رود بازارها عموماً آرام باشند و از اخبار سیاسی به ویژه روند مذاکرات ایران و امضا کنندگان پیمان هسته ای این کشور بجز آمریکا، و نیز اخبار مربوط به کره شمالی تاثیر بپذیرند.

سه دیگر نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و انتظار می رود در این نشست، نرخ های بهره بالا برده شود. هفته پیش شاخص دلار مانند هفته های قبل از آن رشد کرد زیرا از یک سو اخبار منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو مثبت نبوده و از سوی دیگر وضعیت اقتصادی در آمریکا مناسب است و بانک مرکزی این کشور قصد دارد در مسیر محدود کردن برنامه های حمایتی به حرکت خود ادامه دهد.

باآنکه اعضای کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده اند اجازه خواهند داد نرخ تورم برای مدتی کوتاه به بالاتر از ۲ درصد برسد اما سیاست کلی بانک مرکزی آمریکا محدود کردن برنامه حمایتی است و این عامل رشد شاخص دلار را در پی خواهد داشت. ابتدای سال جاری میلادی شاخص دلار ۹۲ بود و اکنون بالاتر از ۹۴ است و هرچه شاخص دلار بالاتر رود فشار بر قیمت مواد خام بیشتر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه تعداد زیادی گزارش از اقتصاد آلمان منتشر می شود و شاخص های مهم اقتصادی از منطقه یورو یعنی اعتماد بخش صنعت و خدمات، مصرف کنندگان و اعتماد اقتصادی در ماه جاری میلادی اعلام خواهد شد. وضعیت شاخص های اقتصادی در منطقه یورو اخیرا خیلی خوب نبوده و بر همین مبنا ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافته است. بانک مرکزی اروپا از ابتدای سال جاری میلادی خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو را به نصف کاهش داده و قصد داشت نرخ های بهره را بالا ببرد اما فعلا از این کار منصرف شده است.

روز چهارشنبه همچنین نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه نخست امسال در مقیاس سالانه و فصلی و تغییرات ذخیره نفت خام این کشور در هفته قبل اعلام می شود. هفته گذشته مطرح شدن احتمال افزایش عرضه نفت از سوی اوپک و روسیه به کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت منجر شد. میزان پایبندی اوپک و دیگر کشورها به برنامه کاهش عرضه بیش از میزان مورد نظر بوده و نیز احتمال اختلال در عرضه نفت ایران و ونزوئلا سبب رشد قیمت ها شده است. قیمت نفت به رغم کاهش هفته قبل همچنان در بالاترین میزان از اواسط سال ۲۰۱۴ است. روسیه اعلام کرده با قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت مشکلی ندارد و افزایش قیمت ها به زیان مصرف‌کنندگان و در نهایت صادرکنندگان نفت خواهد بود.

اگر آنطور که پیش بینی شده شاخص دلار این هفته باز هم رشد کند و شرایط بازار تغییری نداشته باشد احتمال کاهش بیشتر قیمت نفت وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه روزی مهم است زیرا از یک سو وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و خدمات چین در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد و از سوی دیگر گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا بر ارزش یورو و دلار تاثیر می گذارد. در این روز نرخ تورم و بیکاری در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی، تغییرات درآمد شخصی و هزینه شخصی در آمریکا در ماه گذشته میلادی، وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل و تغییرات فروش مسکن در این کشور در ماه گذشته اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. دو هفته پیش این ذخیره به شکلی غیرمنتظره افزایش یافت. قیمت فلزات پایه هفته پیش نوسان های بزرگ نداشت و به نظر می رسد سرمایه گذاران و فعالان بازار در انتظار مشخص شدن نتیجه مذاکرات تجاری چین و آمریکا و نیز انتشار داده های جدید از اقتصاد های بزرگ به ویژه چین هستند. نگرانی ها درباره تنش های تجاری بین چین و آمریکا از میان نرفته است و نیز رشد شاخص دلار بر قیمت ها فشار وارد کرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

روز جمعه اول ماه ژوئن است و در آن شاخص کایکسین از فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای چین در ماه جاری میلادی، وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در آلمان، فرانسه، ایتالیا، منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی نیز وضعیت بازار کار آمریکا در ماه جاری مشخص خواهد شد. نرخ بیکاری در آمریکا 3.9 درصد است که پایین ترین میزان در 18 سال اخیر است. انتشار اخیر مثبت از اقتصاد آمریکا عاملی برای فشار بر قیمت طلاست. هفته پیش قیمت طلا رشد کرد و پیش بینی شده این هفته نیز افزایش خواهد یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

در واقع سه روز پایانی هفته روزهای بسیار مهم هستند و گزارش هایی که در این سه روز منتشر می‌شود به نوسان های بزرگ در بازارهای مختلف منجر خواهد شد. البته مانند هفته پیش اخبار سیاسی نیز بر بازارها تاثیر خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24