Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بازار پلیمرها هنوز در فاز رشد نرخ قرار دارد گویی آتش‌فشان نرخ در این بازار قصد آرامش یافتن نداشته و خبری از دود سفید نوسان قیمت‌های پلیمرها در کار نیست. در بازار فولاد ولی روزهایی خاکستری تجربه می‌شود یعنی نه خریدار چندانی وجود داشته و نه فروشنده مقتدری ایفای نقش می‌کند تا در تقابل عرضه و تقاضا شاهد بهبود نرخ باشیم. اما و اگرهای حمل و نقل و حجم پایین تقاضا در کنار حضور در ماه رمضان و البته نرخ‌های کاهشی در بازارهای جهانی موجب شده تا روزهایی خاکستری در بازار فولاد خودنمایی کند. در بازار آتی هم میل به افت قیمت‌ها در روز شنبه خودنمایی کرد اگرچه رفتار رفت و برگشتی قیمت‌های روزهای گذشته نیز نشان‌دهنده چندگانگی عمیقی در این بازار بود که اجازه حرکت در یک روند ممتد را نمی‌دهد. البته بورس انرژی هم روزهای متعادلی را سپری می‌کند ولی این تعادل به معنی شکسته‌شدن رکوردهای پیشین نیست...

فوران پلیمرها و فولاد خاکستری

بورس24 : بازار پلیمرها هنوز در فاز رشد نرخ قرار دارد گویی آتش‌فشان نرخ در این بازار قصد آرامش یافتن نداشته و خبری از دود سفید نوسان قیمت‌های پلیمرها در کار نیست. در بازار فولاد ولی روزهایی خاکستری تجربه می‌شود یعنی نه خریدار چندانی وجود داشته و نه فروشنده مقتدری ایفای نقش می‌کند تا در تقابل عرضه و تقاضا شاهد بهبود نرخ باشیم. اما و اگرهای حمل و نقل و حجم پایین تقاضا در کنار حضور در ماه رمضان و البته نرخ‌های کاهشی در بازارهای جهانی موجب شده تا روزهایی خاکستری در بازار فولاد خودنمایی کند. در بازار آتی هم میل به افت قیمت‌ها در روز شنبه خودنمایی کرد اگرچه رفتار رفت و برگشتی قیمت‌های روزهای گذشته نیز نشان‌دهنده چندگانگی عمیقی در این بازار بود که اجازه حرکت در یک روند ممتد را نمی‌دهد. البته بورس انرژی هم روزهای متعادلی را سپری می‌کند ولی این تعادل به معنی شکسته‌شدن رکوردهای پیشین نیست.

بازار در روزهای گذشته کم رونق ظاهر شد و به استثناء بازار پلیمرها و جهت‌گیری صادراتی آن که به رشد نرخ منتهی شد ، خبر چندانی در حاشیه بازار ایفای نقش نکرد.

رفت و برگشت قیمت‌ها در بازار آتی

اواخر هفته گذشته و امروز؛ روزهای مهمی در بازار آتی بود ولی نتایج چندانی مهمی به ثبت نرسید. به صورت دقیق‌تر بازار خود را برای رشد قیمت‌ها آماده کرده بود یعنی تداوم شرایط افزایشی روزهای قبل می‌توانست به شکسته‌شدن رکورد تاریخی قیمت‌های آتی منجر شود که چنین نشد. از سوی دیگر روند افزایشی قیمت‌ها مقطعی بوده و مدتی است که حالت رفت و برگشتی به خود گرفته است. این شرایط زمینه‌ساز رفتارهای سفته بازی در بازار آتی بورس کالا خواهد بود و البته می‌تواند به سرعت به تغییر فاز قیمت‌ها منجر شود. این در حالی است که داده‌های تأثیرگذار داخلی و خارجی مؤثر بر بازار آتی هم با ابهام و عدم شفافیت روبه‌رو هستند اگرچه تنها نوسان قیمت‌ها در بازار نقدی سکه است که می‌تواند قطب‌نمای بازار آتی محسوب شود. این قطب‌نما هم‌اکنون کاهش قیمت‌ها را نشانه رفته و مشخص نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

در معاملات روز گذشته در بازار آتی تا لحظه تنظیم این گزارش شاهد افت قیمت‌ها بودیم ولی روند کاهشی نرخ چندان عمیق و قدرت‌مند نبوده است. البته هنوز قیمت سکه نقدی بالاتر از 2 میلیون تومان بوده و تمامی سررسیدها بیشتر از این نرخ مورد معامله قرار می‌گیرند. بهای آتی زعفران هم امروز کاهشی بود به قیمت 6 هزار و 870 تومان رسید. با توجه به شرایط کلی در معاملات زعفران احتمالاً یکی از رینگ‌های مهم معاملاتی به زعفران تعلق بگیرد.

روز 29 میلیاردی بورس انرژی

شنبه مطلوبی در بازار فیزیکی بورس انرژی به ثبت رسید و شاهد بودیم که نزدیک به 29 میلیارد تومان در این بازار ارزش معاملات بود. این در حالی است که در اوایل خردادماه یعنی از روز سه‌شنبه تاکنون ، امروز یکی از روزهای جذاب معاملاتی در بورس انرژی بوده اگرچه هنوز خوش‌بینی‌های پیشین به این بازار به قوت خود باقی است. در هر حال رکورد تاریخی ارزش معاملات در بورس انرژی بیش از 800 میلیارد تومان بوده ولی برای خردادماه اگرچه در ابتدای ماه هستیم ولی بخشی از جذابیت‌های آن تضعیف شده است. به عنوان مثال تاکنون 5 روز از خردادماه سپری شده ولی نزدیک به 96 میلیارد تومان ارزش معاملات بوده است. این وضعیت هم خوش‌بینی و هم بدبینی‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال در مقایسه با ماه‌های قبل این رقم بسیار جذاب است ولی اگر قرار باشد که رکورد معاملاتی تاریخی بورس انرژی در خردادماه جابجا شود باید در هر هفته بیش از 200 میلیارد تومان ارزش معاملات به ثبت برسد. رخدادی که تاکنون محقق نشده ولی در صورت ورود عرضه‌های بزرگی و ارقامی بیش از 10 هزار تن به صورت گسترده و حتی بیشتر مثلاً بیش از 35 هزار تن یعنی معاملات کلان می‌توان به این رکوردشکنی‌ها باز هم امیدوار بود.

البته امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز، بوتان، پروپان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندرامام و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی عرضه شدند. به گزارش بورس انرژی؛ حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز معادل 9،488 تن و به ارزش 288 میلیارد و 809 میلیون ریال می باشد. امروز شاهد ثبت رکورد جدیدی برای تقاضای یک فرآورده در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بودیم. در عرضه 4،200،000 لیتر حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی بیش از یکصد میلیون لیتر تقاضا ثبت گردید.

فردا؛ عرضه کالای برق نیروگاه طوس با دوره تحویل هفتگی

در بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1،500 قرارداد معادل 36 هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از 11 میلیون و 160 هزار ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نماد بارپایه روزانه خردادماه با قیمت 310 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/04/02، 97/04/03و 97/04/04 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 97/04/30گشایش یافتند. نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/03/09پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغازگردید.

در ضمن فردا یکشنبه ، عرضه کالی برق نیروگاه طوس در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به میزان 40 مگاوات بارپایه هفتگی خردادماه97 انجام می‌پذیرد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

19932

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

20138

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

200

تن

20678

20678

ریال

حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

1000000

لیتر

25925

23569

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

4200

مترمکعب

23220

23220

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

4200000

لیتر

25925

23569

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1003

تن

25095

22814

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

1000

تن

27170

27170

ریال

فولاد و روزهای خاکستری

ورود به ماه رمضان ، مشکلات حمل و نقل و بیم و امید از دورنمای قیمت‌ها تاکنون 3 فاکتور اصلی نقش‌آفرین در بازار فولاد بوده است که اجازه آزادی عمل چندانی به تقاضا نمی‌دهد. این وضعیت نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته مخصوصاً در شرایطی که مشکلات حمل و نقل پس از بحث بارش‌های فصلی به اعتصاب هم کشیده شده است. واقعیت‌آن است که حجم معامله و حمل و نقل کاهش یافته و نه تنها در بازار فولاد بلکه در سایر صنایع مشابه حجم باری که کامیون‌ها منتقل می‌کنند تقلیل یافته است. این وضعیت در نهایت در کنار افزایش هزینه‌های حمل و نقل شرایط سختی را پیش‌روی شرکت‌های حمل و نقل و کامیون‌داران قرار داده که خروجی آن اعتصاب و افزایش 20 درصدی هزینه‌های حمل و نقل بوده است. البته این شرایط برای همه فعالان صنعت فولاد به یک میزان مؤثر نبوده یعنی برخی بیش از سایرین متحمل هزینه شده‌اند.

بازار فولاد احتمالاً تا پایان تعطیلات دو هفته آینده این شرایط کژ دار و مریز را ادامه خواهد داد یعنی ضعف معاملات و سردرگمی قیمت‌های را باز هم تجربه می‌کند اگرچه پتانسیل چند فاز رشد و کاهش قیمت نیز در این بازار وجود دارد. به صورت دقیق‌تر اگرچه انتظار برای تغییرات قیمتی وجود دارد ولی روند کلی بازار از آرامش نسبی و ضعف معاملات حکایت دارد ولی به احتمال قوی در اواخر ماه رمضان و حتی روزهای منتهی به عید فطر شاهد تغییراتی جدید در این بازار خواهیم بود.

تداوم بازار نابسامان پلیمرها

بازار پلیمرها خیال آرامش یافتن ندارد. این وضعیت از آن جهت با برجستگی بیشتری همراه است که روند افزایشی نرخ متوقف نشده و گریدهای جذاب باز هم رشد قیمت‌های بیشتری را ثبت می‌کنند. رخدادی که با اغلب واقعیت‌های بازار در تضاد است و خصوصاً دست بسیاری از تولیدکنندگان را برای تأمین مواد اولیه خود می ‌بندد. این شرایط نابسامانی مشهودی را در بازار موجب شده و شرایط دشوار بازار را با سختی بیشتری ترسیم می‌کند. همین روند افزایشی روز ابتدایی هفته نشان می‌دهد که هفته جاری هم باید منتظر زمانی ملتهب در بازار باشیم یعنی هیچ بعید نیست که باز هم رشد قیمت‌های جدیدی به ثبت برسد اگرچه نرخ‌های فعلی به قدری بالاست که انتقادات بسیاری را برانگیخته است. البته این انتظار وجود دارد که دولت از این به بعد بیش از گذشته مداخله کرده و فکری به حال این وضعیت نابسامان کند زیرا تا زمانی که وضعیت صادراتی به کشورهای عراق و افغانستان و یا از بازارچه‌های مرزی به این منوال ادامه دارد راهی برای مدیریت بازار نیست اگرچه افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا هم می‌تواند به شدت مؤثر واقع شود.

رشد محدود حجم معامله پلیمرها

معامله محصولات پلیمری در بورس کالا هفته گذشته حدود 2 درصد رشد را تجربه کرد. به گزارش خبرنگار نیپنا ، قیمت ها در بازار آزاد پلیمرها هنوز هم از نظر فعالان بازار بسیار بالاست و همین ویژگی موجب شده تا انتقاداتی به این بازار وارد شود. عدم توان برخی از از شرکت ها در صنایع پایین دستی محصولات پتروشیمی برای تأمین نیازهای خود یکی از دلایل اصلی انتقادات محسوب شده اگرچه با توجه به قیمت های بالای موجود توان خرید شرکت ها کاهش یافته است. از سوی دیگر قیمت های بالای موجود موجب شده تا حجم تقاضا در بورس کالا به شدت افرایش یابد که همین امر به معنی عدم تأمین نیاز شرکت های مصرف کننده برجسته و اصلی از عرضه های بورس کالاست.

تمامی این موارد در حالی خودنمایی می کند که در 3 هفته اخیر به نسبت دو هفته قبل از آن حجم عرضه ها و حجم معاملات در بورس کالا کاهش یافته که به عدم تغذیه کافی بازار منجر شده است آن هم در وضعیتی که التهاب قیمتی واقعیتی است که نمی توان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

در بازار پلیمرهای بورس کالا در هفته گذشته شاهد رشد 1.99 درصدی حجم معامله پلیمرها بودیم و بیش از 64 هزار تن از انواع مختلف پلیمرها مورد داد و ستد قرار گرفت. این در حالی بود که رشد معاملات در کنار کاهش عرضه‌ها به ثبت رسیده که به معنی تلاش برای خرید حداکثری در این بازار است. در طول هفته گذشته به نسبت هفته پیش از آن حجم عرضه ها نزدیک به 3 درصد کاهش یافت اگرچه رقم عرضه موجود یعنی رقمی بیش از 70 هزار تن به تأمین نیاز بازار منجر نخواهد شد. شاید در شرایط عادی بازار عرضه بیش از 70 هزار تن بتواند برای بازار کافی باشد ولی در اوضاع فعلی و روند ملتهب قیمت ها نیاز به افزایش عرضه ها به شدت حس می شود اگرچه در هفته های گذشته حجم عرضه های بالاتر از 80 هزار تن نیز به صراحت قابل رهگیری بوده است.

در بازار محصولات شیمیایی هم شاهد کاهش حجم معاملات بودیم که خود یک سیگنال مهم محسوب می شود. در هفته گذشته شاهد کاهش 17.7 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و ثبت رقم 25 هزار و 467 تن بودیم که کمترین حد در 5 هفته اخیر به شمار می‌رود. این وضعیت عمومی اگرچه تأثیر مستقیمی بر بازار پلیمرها ندارد ولی باز هم یک داده منفی در این بازار محسوب می شود.

معامله 585 هزار تنی انواع محصولات در بورس کالا در هفته گذشته

طی هفته منتهی به ۳ خرداد ماه، حدود ۵۸۵ هزار و ۴۳۰ تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۳ هزار و ۹۲۲ میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت.

به گزارش کالاخبر؛ طی هفته اخیر، در تالار محصولات صنعتی و معدنی، ۲۵۱ هزار و ۸۴۹ تن انواع کالا به ارزش ۷ هزار و ۴۹۱ میلیارد ریال معامله شد.در این تالار، ۲۲۱ هزار و ۳۷ تن فولاد، ۳ هزار و ۱۶۰ تن مس ، یک هزار و ۵۰۰ تن آلومینیوم، یک هزار تن سیمان، ۲۵ هزار تن سنگ آهن، ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها و همچنین ۱۴۰ تن کنسانتره مولیبدن از سوی مشتریان خریداری شد.

همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ۲۱۰ هزار و ۳۱۹ تن انواع کالا به ارزش ۶ هزار و ۲۷۲ میلیارد ریال به فروش رسید.در این تالار، ۳۶ هزار و ۶۵۷ تن قیر، ۶۶ هزار و ۳۷۱ تن مواد پلیمری، ۶۰ هزار تن وکیوم باتوم، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات، ۲۵ هزار و ۶۰۷ تن مواد شیمیایی، ۲ هزار و ۸۶۰ تن گوگرد، ۲۰۰ تن عایق رطوبتی، ۲۰ تن انواع گازها و خوراک ها و یک هزار و ۱۰۴ تن روغن خریداری شد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز طی هفته مذکور، شاهد معامله ۱۱۹ هزار و ۶۷۱ تن انواع کالا به ارزش بیش از یک هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال بود؛ در این تالار داد و ستد ۱۰۸ هزار و ۱۵۰ تن گندم، ۶۱ هزار قطعه جوجه یک روزه، ۲ هزار و ۴۵۰ تن شکر، ۸ هزار تن روغن خام و یک هزار و ۱۰ تن خرما مشاهده شد.

بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در هفته گذشته شاهد معامله ۲۰۰ محصول کشاورزی و یک هزار و ۱۹ تن ضایعات فلزی بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24