Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

فروش صادراتی شرکتهای فولادی تا دو ماه آینده با استقبال شرکتهای خارجی (به علت ترس از تحریمهای آمریکا با توجه نزدیک شدن زمان اعمال تحریم ها) کاملا به اتمام رسیده است و فقط ...

بازار در انتظار تصمیم مهم دولت برای ارز!

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت قند و شکر (بخش اول)
  • بررسی تکنیکال
    • کفرا
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت قند و شکر (بخش اول)

صنعت شیرین بورس از جمله صنایع با اهمیت از لحاظ اقتصادی و به لحاظ خودکفایی ست. این صنعت که هنوز نمی تواند به طور کامل تمام نیازهای داخل را تامین کند با شرکت های متنوع در بازار بورس شناخته می شود. زمانی بتای این صنعت منفی بود و اگرچه این روند در حال حاضر کمرنگ شده است اما به لحاظ سنتی همچنان بازار می پسندد تا در زمان بازار رکودی و یا ماه رمضان به سراغ این صنعت برود. با توجه به شرایط بازار سعی می شود در چند هفته متوالی به بررسی این صنعت پرداخته و شرایط بنیادی این گروه را از زاویه دیگر نشان دهیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کفرا

پیش تر در 14 اردیبهشت ماه تحلیل نسوز ایران در بولتن 24 تکنیکال در محدوده 420-430 تومان قرار داده شد و خرید این سهم با پذیرش ریسک متوسط و بررسی دقیق تر شرایط بنیادی به فعالان پیشنهاد گردید.

در تحلیل کنونی سعی بر بروز رسانی تارگت های سهم خواهیم داشت. همانگونه که پیشتر عنوان شد هدف 480 به عنوان هدف کوتاه مدت در دسترس بود که پس از لمس آن تا نزدیکی 530 تومان نیز رشد قیمتی را تجربه کرد. نمودار پیشین و بروز شده در تصویر زیر مشخص هستند.

در شرایط فعلی به سهامداران و خریداران پیشنهاد می گردد حد ضرر این معامله رابا توجه به سود تقسیمی 67 تومانی طی روزهای قبل این عدد به نزدیکی 420 تومان تقلیل دهندتا در هر صورت از سوددهی این معامله مطمئن گردند. به نظر می رسد محدوده 480-500 تومان حمایت معتبری برای سهم باشد که با تعدیل سود این رقم به 440-420 تومان تعدیل می شود و رشد تا هدف تعدیل شده 480 الی 500 تومان نخستین هدف خواهد بود. ضمن آنکه لمس سقف کانال صعودی می تواند اهداف بالای 580 الی 610 تومانی را برای میان مدت به همراه داشته باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ رهبر انقلاب اسلامی در این هفته در دیدار مسئولان نظام، سخنان بسیار مهمی درباره برجام، وضعیت اقتصادی، مذاکره با اروپا و . . . بیان کردند. ایشان در سخنان خود اعلام کردند مجموعه برخوردهای آمریکا از ابتدای مذاکرات هسته‌ای تاکنون، این تجربه مهم را به دست می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با آمریکا تعامل کند زیرا آمریکا پایبند به تعهدات خود نیست. برخی نگویند که پایبند نبودن به تعهدات، مربوط به این رئیس جمهور و به این دولت آمریکا است، خیر؛ دولت قبل هم که با ما مذاکره کرد، تقریباً به همین روش عمل کرد و آنها نیز برجام را نقض و ایران را تحریم کردند. هدف از مذاکرات هسته‌ای برداشته شدن تحریم‌ها بود که بسیاری از آنها برداشته نشد، ضمن اینکه اخیراً تهدید می‌کنند تحریم‌ها را با وجود تأکید قطعنامه سازمان ملل بازمی‌گردانند.

ایشان در مود اروپایی ها هم فرمودند: ایران با 3 کشور اروپایی دعوا ندارد بلکه با توجه به سابقه اروپایی‌ها، ما به آنها اعتماد نداریم و به همین علت آنها باید تضمین‌های واقعی بدهند. اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیت‌های تعطیل‌شده هسته‌ای محفوظ است. سران 3 کشور باید متعهد شوند و قول دهند که بحث موشک و حضور منطقه‌ای ایران را مطلقاً مطرح نخواهند کرد. مقابله صریح اروپایی‌ها با هرگونه تحریم آمریکا علیه ایران از دیگر شرایط ضروری است. خروج آمریکا از برجام را نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل است؛ اروپایی‌ها باید قطعنامه‌ای علیه آمریکا به شورای امنیت ببرند و به این حرکت آمریکا اعتراض کنند. اگر آمریکایی‌ها توانستند در فروش نفت ایران خلل وارد کنند اروپایی‌ها باید خرید نفت از ایران به‌مقدار مورد نیاز ما را تضمین کنند. بانک‌های اروپایی درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با جمهوری اسلامی باید تضمین بدهند. مسئولان سازمان انرژی اتمی آمادگی برای شروع احتمالی فعالیت‌ها باشند؛ الآن غنی‌سازی 20 درصد را آغاز نمی‌کنیم ولی باید آماده باشید که اگر لازم شد و دیدیم برجام فایده ندارد، فعالیت‌های تعطیل‌شده به‌واسطه برجام از سر گرفته شود.

دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک و اولین نشست پس از خروج آمریکا از برجام در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و ایران در آخرین روز این هفته انجام شد.در همین رابطه عراقچی در بین خبرنگاران گفت که با توجه به تعهد کشورهای اروپایی به تامین خواسته ایران، به حفظ برجام مطمئن‌تر شدیم. عراقچی با بیان اینکه جلسات کارشناسی بصورت متعدد و در سطوح مختلف ظرف هفته گذشته و این هفته برگزار شده است، اظهار داشت: مباحثی که وجود دارد در حوزه مختلف تحریم‌ها هست مانند انرژی، صنعت، خودرو، حمل و نقل و هواپیما، بانکی، بیمه‌ای، همه این‌ها در جلسات مختلفی با عمدتاً کشورهای اروپایی که خواهان جبران عدم حضور آمریکا هستند تشکیل شده است.

در حوزه سیاست بین الملل پس از اعلام رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر لغو مذاکرات با رهبر کره شمالی، پیونگ یانگ به این مساله اشاره کرد که این تصمیم در راستای خواسته‌های جهانی نیست و هنوز به دنبال حل این مساله با آمریکاست. معاون وزیر امور خارجه کره شمالی همچنین تاکید کرد که دیدار با آمریکا برای حل روابط بسیار خصمانه ضرورت دارد. وی در ادامه بیانیه خود آورده است: ما به اقدامات ترامپ که از سوی یک رئیس‌جمهور آمریکا غیرمنتظره محسوب می‌شود احترام می‌گذاریم چراکه او به دنبال برگزاری نشستی تاریخی بین رهبران دو کشور بوده است. ما یکبار دیگر به ایالات متحده می‌گوییم که آماده حل مشکلات در هر زمانی و به هر صورتی هستیم. وی ادامه داد: تعهدات ما برای انجام اقداماتی بهتر برای برقراری صلح و ثبات در جهان و همچنین شبه جزیره کره همچنان بدون تغییر است و ما به دنبال برقراری ارتباط بیشتر با آمریکا هستیم. اظهارنظر رئیس‌جمهوری آمریکا در لغو نشست با کره شمالی برای ما دور از انتظار بود و ما آن را به شدت رد می‌کنیم.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ بر اساس اعلام مرکز آمار عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) در اردیبهشت ماه ١٣٩٧ به ١١٤,١ رسید که نسبت به ماه قبل ١.١ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٨.٣ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٨.٣ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٧,٠ درصد) ١.٣ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٧ به ٨,٠ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨,١ درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این اعداد و ارقام منتشر شده در حالی است که افزایش بالای 40درصدی ارز، افزایش حدود 30درصدی مسکن و آهنگ افزایش قیمت کالاهای اساسی می‌گویند نمی‌توان به پایداری تورم تک‌رقمی چندان امیدوار بود و در نیمه دوم سال دیگر نمی‌توان با سیاست‌های مقطعی و دستوری تورم را مهار کرد. در همین ارتباط یکی از مهم‌ترین عوامل کنترل نقدینگی و مهار تورم نرخ سود است. کاهش نرخ سود بانکی این نگرانی را دارد که باعث شود دیگر بازارها مانند بازار ارز و مسکن تقویت شوند و انگیزه مردم برای سپرده‌گذاری کاهش یابد، اما آن‌سوی ماجرا بحث فشارهای هزینه‌ای است که بانک‌ها متحمل می‌شوند. این موضوعات نشان می دهد که تورم در مرحله خطرناکی قرار دارد و در صورت برهم خوردن روند افزایش قیمت دلار برای نیمه دوم سال، احتمالا دو رقمی شدن تورم را خواهیم می دهد.

طبق بخشنامهبانک مرکزیاز اواخر فروردین تنها بانک‌ها و صرافی‌های مربوط به آنها قادر به تامینارز وارداتیشدند و سیستمحواله ارزی برای سایر صرافی‌ها بسته شد. این امر باعث شد تا در این مدت 618 صرافی مجاز و بیش از 427 صرافی غیرمجاز از خرید و فروش ارز و صدور حواله منع شوند. در این باره بسیاری از فعالان بازار ارز می‌گویند که با صرافی‌ها هماهنگی صورت نگرفته است. حال با گذشت حدود 40 روز از اجرای این طرح و آرام‌شدن فضای بازار، دولت حدود هشت میلیارددلار بین صرافی‌‌ها توزیع کرده است. بر این اساس، اکنون زمزمه‌های آغاز به کار مجدد صرافی‌ها با مکانیزم‌های جدید شنیده می‌شود. نوسان نرخ ارز یکی از اتفاقاتی است که اقتصاد ایران طی سه دهه گذشته با آن دست و پنجه نرم می‌کند. اما با روی کار آمدن حسن روحانی در خرداد سال 92 امیدها برای ایجاد ثبات در بازار ارز بار دیگر زنده شد. زیرا یکی از شعارهای او در مبارزات انتخاباتی اصلاح اقتصاد و نرخ ارز بود. عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم نیز به‌گونه‌ای بود که می‌توان گفت این شعار تحقق یافت و ثبات بازار ارز را یکی از دستاوردهای دولت یازدهم به شمار آورد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ورود به مقوله کنترل قیمت مسکن را یک تجربه شکست خورده در جهان دانست و گفت: این مساله در بلندمدت محدودیت های سرمایه گذاری را در بخش مسکن بیشتر می کند. وی با بیان اینکه در فرآیند تولید مسکن همواره هزینه‌های آن افزایش می‌یابد، گفت: در صورت افزایش هزینه، اگر اجازه داده نشود قیمت‌ها رشد کند در این صورت هیچ سرمایه گذار و تولیدکننده‌ای وارد بازار مسکن نخواهد شد و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن منفی می‌شود. به گفته این مقام مسئول در وزارت راه وشهرسازی، پس از چند سال منفی بودن سرمایه‌گذاری در این بخش، خوشبختانه سال گذشته سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافت و روند صدور پروانه‌های ساختمانی نیز در کشور از شاخص منفی به مثبت حرکت کرد. چگنی در باره افزایش قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی نیز گفت: بررسی های نشان می دهد امسال رشد اجاره بها در کشور در حدود نرخ تورم خواهد بود.

یک مقام آلمانی اعلام کرد شش بانک از مجموعه فولکس بانک‌های آلمان با وجود خطر تحریم‌ ، تامین اعتبار شرکت‌های صادرکننده به ایران را ادامه خواهند داد. منابع خبری آلمانی از برلین گزارش دادند که ششبانکاز مجموعه فولکس بانک‌های آلمان می‌خواهند با وجود خطرتحریم، تامین اعتبار شرکت‌های صادرکننده به ایران را ادامه دهند. پاتریشیا ملفی، مدیر مرکز بین‌المللی صلاحیت این مجموعه مالی از تصمیم برای ادامه تراکنش‌ مالی با فولکس بانک‌های وورتمبرگ، فورتسهایم، هایلبرون، کنستانس، شوارتزوالد- دونا نکار، در چارچوب تامین اعتبار و واریزهای شرکت‌های صادرکننده به ایران خبر داد.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ معاملات گروه خودروسازی پس از آنکه در هفته های گذشته با انتشار برخی شایعات و همچنین حمایت حقوقی ها با روند مثبتی روبرو شد، در این هفته با اعلام انتشار تعدیل منفی سنگین از سوی خساپا با روند منفی روبرو شد و این موضوع باعث شد تا خودرو به کمترین قیمت خود در طی 9 ماه گذشته برسد.

در این گروه زامیاد در این هفته در ١٢ ماهه منتهی به اسفند ٩۶ برای هر سهم ١۴٧ ریال زیان محقق کرد این در حالی است که در آخرین بودجه سود هر سهم را ٧ ریال پیش بینی کرده بود. در مدت مشابه سال قبل ١١ ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده بود. افزایش در هزینه های عمومی و اداری و سایر هزینه های عملیاتی را می توان از جمله دلایل اصلی زیان آور شدن این شرکت در سال ٩۶ دانست، این مهم به چالش اصلی برای کلیه شرکتهای گروه شده است که حتی افزایش میزان فروش و قیمت محصولات هم نمی تواند آن را پوشش بدهد.

اما در بازار فیزیکی این صنعت افزایش قیمت دلار از آخرین ماههای سال گذشته و به تبع آن زمزمه هایی از افزایش قیمت محصولات(که این مهم برای ایران خودرو برای 11 محصول تاکنون محقق شده است) باعث شده تا تقاضا برای محصولات این گروه افزایش یابد. این مهم برای ایران خودرو فروش این شرکت در دو ماه ابتدای امسال نسبت به مشابه سال قبل را با رشد 33 درصدی را مواجه کرده است.

در محصولات شیمیایی؛ معاملات این گروه که در اکثر نمادها بدون هیجان و با شیب منفی پیگیری می شد در انتهای هفته با انتشار گزارش ماهانه مناسب از شخارک(فروش متانول با قیمتهای دلار بالاتر از 4200 تومان) با روند مثبتی در نمادهای متانول ساز روبرو شد و باعث مثبت شدن کامل نمادهای شفن و زاگرس و شخارک شد. در همین میان نماد شپترو هم با توجه به روند صعودی پی وی سی ها که از هفته قبل آغاز شده بود مثبت شد.

مهمترین چالش این گروه از بین رفتن تبادلات بانکی با توجه به اعمال تحریم های شدید ترامپ و همچنین عدم ورود برخی کشتی های اروپایی به کشورمان و توقف حمل و نقل محموله های پتروشیمی از ایران به ترکیه است.

در فلزات اساسی؛ در چند وقته اخیر روند صعودی شاخص دلار در مقابل دیگر ارزها باعث شده بود تا علیرغم روند کاهشی موجودی انبارهای لندن رشد کامودیتی ها متوقف شود و این موضوع عاملی برای عدم رشد آنها بشمار می آمد. این مهم در انتهای این هفته همزمان با اعلام لغو یکجانبه نشست آمریکا و کره شمالی توسط ترامپ باعث روند نزولی دلار و افزایش قیمت کامودیتی ها شد. خبر خوب برای کامودیتی ها متوقف شدن نرخ بهره آمریکا پس از یک مرحله دیگر می باشد که می تواند بار دیگر افزایش قیمتها را برای آنها به همراه داشته باشد.

اما در بازار داخلی، فروش صادراتی شرکتهای فولادی تا دو ماه دیگر با استقبال شرکتهای خارجی به علت ترس از تحریمهای آمریکا با توجه نزدیک شدن زمان اعمال تحریم ها کاملا به اتمام رسیده است و فقط فولاد کاوه مقداری از ظرفیت صادراتی خود را به فروش نرسانده است. این موضوع حتی در آخرین روز هفته باعث رشد قیمت بیلت صادراتی به میزان 2 درصد نیز شد. اما در معاملات بازار سرمایه، در فولادی ها با رشد حدودا 13 درصدی برای ارفع پس از بازگشایی و تقسیم سود 90 تومانی مواجه بودیم. همچنین ذوب هم در آخرین روز هفته با رشد کامل به 80 تومان رسید.فولاد اما همچنان معاملات بدون نوسان و خنثی را پیگیری می کند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24