Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در هفته های اخیر و همزمان با نوسان قیمت فلزات پایه در سطوح پایین، فعالان بازار و سرمایه گذاران در شرکت های معدنی دچار نگرانی های عمیق شده اند. حالا برخی کارشناسان با اشاره به وضعیت بازار می گویند ...

هیجانی در بازار فلزات پایه مشاهده خواهد شد؟ چه باید کرد؟

بورس24 : در هفته های اخیر قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار داشته و به نظر می رسد این وضعیت برای مدتی دیگر ادامه پیدا کند. قیمت فلزات پایه تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد و در ادامه به برخی از مهمترین این عوامل اشاره می کنیم. پایدار بودن این عوامل سبب می شود وضعیت بازار فلزات پایه برای مدتی به شکل کنونی باقی بماند.

شاخص دلار

یکی از عواملی که از رشد قیمت ها جلوگیری کرده افزایش شاخص دلار است. ارزش دلار در برابر سبدی از ۶ ارز معتبر در هفته های گذشته افزایش یافته است و با توجه به شرایط موجود بعید است این روند معکوس شود. بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی شده ماه آینده میلادی نیز در نشست کمیته سیاستگذاری این نهاد، نرخ ها بار دیگر بالا برده شود.

همچنین برخی کارشناسان معتقدند در ماه های سپتامبر و دسامبر نیز نرخ های بهره بالا برده می شود زیرا شرایط اقتصادی مناسب است و بانک مرکزی آمریکا درباره رشد سریع نرخ تورم نگران است. البته روز گذشته در گزارش نشست ماه قبل کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا آمده بود این نهاد اجازه خواهد داد نرخ تورم برای مدتی کوتاه بالاتر از ۲ درصد برسد. البته این بدان معنا نیست که نرخ های بهره بالا برده نخواهد شد.

حرکت بانک مرکزی آمریکا به سمت محدود کردن سیاست های حمایتی پولی در حالی ادامه دارد که بانک های مرکزی دیگر برنامه های حمایتی خود را ادامه می دهند و این به معنای فشار بر ارزش ین، یورو و پوند انگلستان است. بدین ترتیب احتمال رشد شاخص دلار بسیار زیاد است. افزایش ارزش دلار یک مانع مهم رشد قیمت فلزات پایه است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

تنش های تجاری

دومین عامل، تنش های تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری این کشور است. آمریکا در ماه مارس بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از دیگر کشورها تعرفه اعمال کرد و در دو دور مذاکره بین مقامات آمریکا و چین بر سر اختلافات تجاری، پیشرفتی حاصل نشده است. این هفته ترامپ اعلام کرد از مذاکرات راضی نیست و با انتشار این سخنان، بار دیگر درباره بروز جنگ تجاری بین دو کشور نگرانی‌هایی پدید آمد.

البته وزیر دارایی آمریکا اعلام کرده جنگ تجاری یعنی اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی طرف مقابل فعلا متوقف شده اما کارشناسان نسبت به حصول توافق در مذاکرات در آینده ای نزدیک، خوشبین نیستند. آمریکا صرفا با چین وارد تنش تجاری نشده است. امروز وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد تحقیقات درباره تاثیر واردات خودرو به آمریکا بر امنیت ملی این کشور آغاز شده و کارشناسان می گویند این تحقیقات به اعمال تعرفه بر خودروهای وارداتی به آمریکا منجر می شود. تعداد زیادی از کشورها از این تعرفه ها زیان خواهد دید و مسلماً واکنش‌هایی نشان خواهند داد. هرگونه اختلال در مسیر مبادلات تجاری محصولات کارخانه ای به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر بازار فلزات پایه تاثیر منفی می گذارد.

از سوی دیگر روز گذشته سند منتشر شده از سوی سازمان تجارت جهانی نشان داد هند شکایتی را علیه تعرفه اعمال شده از سوی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به این کشور به سازمان یاد شده ارائه کرده است. هندی ها ماه گذشته اعلام کرده بودند اگر شرکت های شان از این تعرفه ها معاف نشوند علیه آمریکا شکایت خواهند کرد.

ترامپ در ماه مارس تعرفه ۲۵ درصدی بر فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر آلومینیوم وارداتی به آمریکا اعمال کرد و علت آن را حفاظت از امنیت ملی آمریکا عنوان کرد اما چین، هند، روسیه، ژاپن، ترکیه و اتحادیه اروپا این ادعا را رد کرده اند و سیاست ترامپ را نوعی حمایت گرایی می دانند. نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول این نوع سیاست ها را برای رونق اقتصاد جهان زیان بخش توصیف کرده اند اما آمریکا توجهی به این هشدارها نمی کند. ترامپ قصد دارد کسری بودجه و کسری تجاری آمریکا را کاهش دهد اما روش او برای رسیدن به این هدف به بروز تنش منجر شده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

سیاست های دولت چین

سومین عامل موثر بر بازار فلزات پایه، سیاست های دولت چین است. اصلاحات اقتصادی دولت چین که از دو سال پیش آغاز شده است میزان فعالیت ها در بخش ساخت و ساز را کاهش می دهد و این یک عامل کاهش تقاضا برای فلزات پایه محسوب می شود. اقتصاد چین سال پیش 6.9 درصد رشد کرد و پیش بینی شده امسال نیز نرخ رشد همین میزان خواهد بود. اما مسلما تغییراتی در برنامه های اقتصادی ایجاد می شود. دولت چین تلاش خواهد کرد این اصلاحات حداقل تاثیر را بر اقتصاد این کشور داشته باشد.

تغییرات ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و عرضه از معادن نیز بر قیمت ها موثر هستند اما عوامل بالا بیشترین تاثیر را دارند. امروز قیمت مس و روی به ترتیب در محدوده 6820 دلار و 3030 دلار در هر تن نوسان کرده است. قیمت آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب 2250 دلار و 2480 دلار قرار داشته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در بورس فلزات لندن از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24