Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته پیش سرمایه گذاران تحت تاثیر اخبار سیاسی و داده های مربوط به شاخص های اقتصادی در اقتصادهای بزرگ رفتار کردند و شاهد رشد قیمت برخی مواد خام از جمله نفت و .. بودیم. این هفته بر نوسان ها در بازارهای مختلف افزوده می شود و فعالان بازار ..

بازارها زیر سایه تردید و خوشبینی، منتظر رویدادهای بزرگ باشید!

بورس24 : هفته گذشته قیمت نفت و برخی فلزات پایه افزایش یافت اما قیمت طلا و شاخص های مالی در تعدادی از بازارهای بزرگ جهان کاهش پیدا کرد. در هفته پیش رو انتشار گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ از روز چهارشنبه آغاز می شود البته امروز و فردا سخنرانی تعدادی از اعضای کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، اخبار مربوط به مذاکرات تجاری چین و آمریکا و آنچه درباره رفتار اروپا و آمریکا در قبال پیمان هسته ای ایران منتشر می شود بر بازارهای مختلف تاثیر خواهد گذاشت.

روز چهارشنبه وضعیت بخش تولید کارخانه ای و بخش خدمات در اقتصاد های بزرگ اروپایی، منطقه یورو و آمریکا در ماه جاری میلادی منتشر می شود. این بخش ها از اقتصادهای یاد شده در چند فصل اخیر عملکردی مثبت داشته اند و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند. شاخص فعالیت ها در این بخش ها بالاتر از ۵۰ بوده و بر آن افزوده شده و این به معنای افزایش سریع تر فعالیت هاست.

رونق اقتصاد جهان که به شکل فراگیر در اقتصادهای در حال توسعه، نوظهور و توسعه یافته مشاهده می شود حاصل چندین عامل از جمله سیاست های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ، برنامه کاهش مالیات ها در آمریکا و رشد قیمت مواد خام است که به رونق اقتصادهای صادرکننده این مواد کمک کرده است.

سیاست‌های حمایتی بانک های مرکزی بزرگ به جز بانک مرکزی آمریکا همچنان ادامه دارد و نیز فعلا شرایط اقتصادی در آمریکا به دلیل کاهش مالیات ها خوب است اما نهادهای بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول درباره تبعات ادامه سیاست های حمایتی یا محدود شدن سریع آنها هشدار داده اند. همچنین کاهش مالیات ها در آمریکا به رشد کسری بودجه این کشور و مشکلات بزرگ مالی منجر خواهد شد. به این ترتیب سرمایه گذاران باید با احتیاط رفتار کنند. امسال نرخ رشد اقتصاد جهان 3.9 درصد پیش بینی شده است.

روز چهارشنبه همچنین گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و در آن دیدگاه اعضای این کمیته درباره وضعیت کلی اقتصاد و سرعت مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره منعکس شده است. شاخص دلار تحت تاثیر افزایش نرخ های بهره در آمریکا و تداوم سیاست های حمایتی پولی در دیگر اقتصادهای بزرگ رشد کرده و انتظار می رود این روند ادامه یابد. تحقق این پیش بینی بر قیمت مواد خام فشار وارد خواهد کرد. بانک مرکزی آمریکا ماه مارس نرخ های بهره را بالا برد و قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی سه بار دیگر این اقدام را انجام دهد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است:

روز چهارشنبه همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام می کند. قیمت نفت در هفته های اخیر به سرعت افزایش یافته و برخی کارشناسان به احتمال افزایش بیشتر قیمت ها و رسیدن آن به ۹۰ دلار در ماه های آینده اشاره کرده اند. البته مسلما رشد قیمت ها از تقاضا خواهد کاست و به اقتصاد جهان لطمه وارد خواهد کرد. احتمال بروز اختلال در عرضه نفت ایران یک عامل مهم رشد اخیر قیمت هاست. البته رونق اقتصاد جهان سبب رشد سریع تر تقاضای جهانی برای نفت شده است. افزایش تولید نفت شیل در آمریکا مانعی برای افزایش شدید قیمت نفت است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

روز پنجشنبه گزارش جدید وزارت کار آمریکا درباره قیمت وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل و نیز دو گزارش از بخش مسکن آمریکا منتشر خواهد شد. وضعیت کلی اقتصاد آمریکا مناسب است و نرخ بیکاری در پایین ترین میزان در ۱۷ سال اخیر قرار دارد به همین دلیل نهادهای تحلیلگر معتقدند اجرای برنامه های حمایتی مالی از جمله کاهش مالیات ها به رشد سریع نرخ تورم منجر می‌شود و بانک مرکزی آمریکا را به افزایش سریع تر نرخ های بهره وادار خواهد کرد. در حال حاضر بانک مرکزی آمریکا باید بین دو ریسک یکی را انتخاب کند: ریسک کاهش نرخ رشد اقتصاد تحت تاثیر بالا بردن نرخ های بهره و ریسک افزایش نرخ تورم تحت تأثیر ثابت نگه داشتن نرخ های بهره. نشست بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا ماه آینده میلادی برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. قیمت طلا در هفته های اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده زیرا از یک سو شاخص دلار رشد کرده و از سوی دیگر بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده شده است. ابتدای هفته در نظرسنجی کیتکو، سرمایه گذاران و تحلیلگران در باره جهت حرکت قیمت ها در هفته جاری اتفاق نظر نداشتند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

روز جمعه سه گزارش از اقتصاد آلمان، نرخ رشد اقتصادی انگلستان در سه ماهه نخست سال جاری میلادی در مقیاس سالانه و فصلی و تغییرات سفارش کالاهای بادوام در آمریکا منتشر می شود. همچنین رییس بانک مرکزی آمریکا و سه تن از مقامات این نهاد سخنرانی خواهد کرد. محتوای سخنان آنان بر شاخص دلار و رفتار سرمایه گذاران در بورس آمریکا موثر خواهد بود.

هفته پیش قیمت برخی فلزات پایه رشد کرد اما در مجموع تغییرات قیمت ها اندک بود. درباره افق اقتصاد چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است نگرانی وجود ندارد. اگر تنش های تجاری بین چین و آمریکا رفع شود افق بازار این فلزات و نیز فولاد و سنگ آهن امیدبخش تر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر در بورس فلزات لندن نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24