Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قطار تأمین مالی در بورس‌های کالایی باز هم به راه افتاد اگرچه این تأمین مالی اولین بار است که در سال جاری به روی تابلوی بورس می‌آید. همین رویکرد نشان می‌دهد با وجود جذابیت بالای سپرده‌گذاری در بانک ولی باز هم نرخ ١٧.۵ درصد مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این معامله با توجه به شرایط قیمتی در سررسید بین ١٧ تا ١٨ درصد سود به خریدار اوراق تعلق می‌گیرد. البته رشد قیمت‌ها در بازار آتی در کنار آرامش نسبی معاملات در بازار پلیمرها و همچنین اعلام افزایشی قیمت های پایه پتروشیمی در بورس کالا از دیگر خبرهای امروز بود اگرچه بورس انرژی هم یک روز ضعیف را تجربه کرد. البته بازارهای کالایی در ماه رمضان اغلب ضعیف هستند حتی در پاره‌ای از اوقات چهره‌ای نیمه تعطیل از خود نشان می‌دهند بنابراین اخبار چندانی در حاشیه این بازار وجود نخواهد داشت...

تأمین مالی ١٠٠ میلیارد تومانی صنعت پتروشیمی در بورس کالا

بورس24 : قطار تأمین مالی در بورس‌های کالایی باز هم به راه افتاد اگرچه این تأمین مالی اولین بار است که در سال جاری به روی تابلوی بورس می‌آید. همین رویکرد نشان می‌دهد با وجود جذابیت بالای سپرده‌گذاری در بانک ولی باز هم نرخ 17.5 درصد مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این معامله با توجه به شرایط قیمتی در سررسید بین 17 تا 18 درصد سود به خریدار اوراق تعلق می‌گیرد. البته رشد قیمت‌ها در بازار آتی در کنار آرامش نسبی معاملات در بازار پلیمرها و همچنین اعلام افزایشی قیمت های پایه پتروشیمی در بورس کالا از دیگر خبرهای امروز بود اگرچه بورس انرژی هم یک روز ضعیف را تجربه کرد. البته بازارهای کالایی در ماه رمضان اغلب ضعیف هستند حتی در پاره‌ای از اوقات چهره‌ای نیمه تعطیل از خود نشان می‌دهند بنابراین اخبار چندانی در حاشیه این بازار وجود نخواهد داشت.

مرحله نخست عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی پتروشیمی انتخاب به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد ریال طی روز جاری در بورس کالای ایران با موفقیت به پایان رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس کالا؛ طی روز جاری عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی استایرن انبساطی نسوز شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب، به تعداد ۱۴ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ قرارداد و با قیمت پایه ۶۸ هزار و ۸۵ ریال در هر قرارداد یک کیلوگرمی، به ارزش حدود ۱۰۰۰ میلیارد ریال انجام شد که با توجه به وجود تقاضای خرید بالاتر از میزان عرضه، مرحله نخست انتشار این اوراق با موفقیت پایان یافت. معاملات ثانویه این اوراق نیز از تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۷ آغاز شده و تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۸ ادامه خواهد داشت.

براساس اطلاعیه عرضه، قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه برابر است با قیمت پایه در زمان عرضه اولیه به علاوه ۱۷ درصد سالیانه به صورت روز شمار؛ همچنین بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. درصورتیکه دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت « ۱۱۷.۵ درصد ضربدر قیمت پایه در عرضه اولیه» اقدام کنند، این اوراق در سررسید برای سرمایه گذاران بازدهی یکساله حداقل ۱۷.۵ درصدی خواهد داشت. اما درصورتیکه شرکت توسعه صنایع پتروشیمی پلی استایرن انتخاب نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت «۱۱۸ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه » اقدام کند، بازدهی سالانه اوراق سلف در سررسید حداکثر ۱۸ درصد خواهد بود.

این گزارش می افزاید؛ تامین مالی ۱۰۰۰ میلیارد ریالی پتروشیمی انتخاب از بورس کالا در حالی در مرحله اول پایان یافت که میزان تقاضا نزدیک به سه هزار قرارداد بیشتر از میزان عرضه بود.

در پایان گفتنی است، سررسید این اوراق یک سال پس از تاریخ عرضه اولیه و دوره تحویل حداکثر یکماه پس از سررسید قرارداد است؛ ضمن اینکه دوره تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و به مدت یکماه ادامه خواهد داشت، عدم ارایه درخواست جهت تحویل فیزیکی کالا، ۱۰ روز تقویمی پیش از تاریخ سررسید اوراق به منزله انصراف از تحویل دارایی پایه و انجام تسویه نقدی خواهد بود. این در حالی است که حداقل اوراق جهت تسویه فیزیکی ۲۰ هزار قرارداد معادل ۲۰ تن است.

روز ضعیف بورس انرژی

معاملات نزدیک به 5 میلیارد تومان در معاملات روز جاری بورس انرژی نشان داد که روز ضعیفی در کارنامه این بازار در اواخر اردیبهشت‌ماه به ثبت رسیده اگرچه هنوز امیدواری به بهبود شرایط معاملاتی وجود دارد ولی این امیدواری هم ضعیف است. به نظر می رسد معاملات اردیبهشت‌ماه بورس انرچی دیگر پتانسیل رشد چندانی نخواهد داشت اگرچه به رقمی نزدیک به 180 میلیارد تومان نزدیک شده است. نگاهی به وضعیت معاملات در تاریخ عملکرد بورس انرژی نشان می‌دهد که ماه جاری دومین ماه جذاب معاملاتی در بازار فیزیکی این بورس بوده است که خود یک موفقیت جدی به شمار می‌آید. این در حالی بود که معاملات بزرگ بالای 75 هزار تن در این بازار به ثبت نرسیده و تمامی معاملات در ابعاد کوچک و متوسط بوده و حتی به 35 هزار تن هم نرسیده است. این سیگنال نشان می‌دهد که بورس انرژی در صورت جذابیت عرضه‌ها هنوز هم حرف‌های بسیاری برای بیان‌کردن دارد.

در تابلوی قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در نماد "سمپنا971"، تعداد 50 هزار قرارداد به ارزش بیش از 152 میلیارد و 973 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفتند. به گزارش بورس انرژی؛ با احتساب معاملات روز جاری ارزش معاملات سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر از 3،000 میلیارد ریال در سال جاری عبور کرد.

همچنین در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران،2،184،000 کیلووات ساعت برق مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر 939 میلیون ریال گردید. بازار برق بورس انرژی ایران امروز نیز شاهد معامله 1،500 قرارداد معادل 36 هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از 11 میلیون و 160 هزار ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نماد بارپایه روزانه خردادماه با قیمت 310 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/03/29 گشایش یافتند. نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 97/03/03پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز شد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت ساری به مقصد افغانستان

0

تن

 

785

دلار (بانک مرکزی)

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت تبریز به مقصد عراق

0

تن

 

700

دلار (بانک مرکزی)

نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت ساری به مقصد عراق

0

تن

 

810

دلار (بانک مرکزی)

گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین الملل به مقصد افغانستان

2000

تن

582.25

525

دلار (بانک مرکزی)

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

13000

کیلو وات در هر ساعت

430

500

ریال

بنزول خام ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی

0

تن

 

14980

ریال

رشد قیمت‌های پایه پتروشیمی‌ها

افزایش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مهمترین خبر روز جاری در این بازار بود اگرچه شاهد ثبات نرخ در بازار آزاد و حتی تمایل به کاهش قیمت‌ها در بستر معاملات امروز بودیم. این شرایط نشان می‌دهد که انتظار برای تقویت ثبات نسبی در بازار پتروشیمی‌ها جدی است اگرچه رشد قیمت‌های پایه امروز در بورس کالا خود تکانه قیمتی جدیدی محسوب می شود ولی به احتمال قوی تأثیر آن مقطعی بود و در ماه رمضان باز هم بازار نسبتاً آرام و یا ثبات و با تمایل به افت قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به عنوان محرکی روانی برای بازار بازار محصولات پتروشیمی ایفای نقش کرد و موجب شد تا قیمت‌های پایه رشد نرخ مهمی را در بورس کالا به ثبت برسانند. این در حالی است که حجم افزایش قیمت‌ها گویی بیشتر از روند عمومی در بازارهای جهانی است که ممکن است نتیجه اعمال سیاست‌هایی برای تنظیم بازار و به منظرو کاهش فاصله قیمتی بین بورس کالا و بازار داخلی باشد. از سوی دیگر مدیرکل دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی ایران اخیراً از اعمال سقف مجاز قیمتی در بورس کالا برای معاملات محصولات تروشیمی انتقاد کرده بود اگرچه فاصله قیمتی جدی بین بورس کالا و بازار آزاد هم نمی‌تواند منطقی باشد. در هر حال تا زمانی که حجم عرضه‌ها رونق مطلوبی در بورس کالا نداشته باشد ، اعمال و یا برداشتن سقف مجاز قیمتی در این بازار تأثیر چندانی بر جای نمی‌گذارد اگرچه برداشته شدن سقف مجاز قیمتی شاید بتواند به منطقی تر شدن نوسان قیمت ها و فاصله نرخ بین بورس و بازار کمک کند. از سوی دیگر در زمانی که سقف مجاز قیمتی برداشته شود شرکت‌های عرضه‌کننده اصلی می‌توانند با کم و زیاد کردن حجم عرضه‌ها قیمت‌ها را تغییر دهند که این نکته هم یک سیگنال دیگر در این بازار به شمار می‌رود. در هر حال برداشتن و یا اعمال سقف مجاز رشد قیمت‌ها در بازار پتروشیمی بورس کالا باید همسنگ با نوسان عرضه‌ها تعقیب شود و توجه تنها به یک فاز چندان هم منطقی نیست.

قیمت های پایه محصولات پتروشیمی امروز در حالی توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی با افزایش نرخ اعلام شد که دو رویداد مهم در قیمت گذاری های جدید دیده می شود.

به گزارش ویکی پلاست، امروز جای قیمت های پایه پلی استایرن مقاوم و معمولی در بین سایر قیمت ها خالی بود و عدم درج این قیمت ها توجه ها را به سمت دلیل عدم قیمت گذاری پلی استایرن ها جلب کرد. دفتر توسعه صنایع تکمیلی در نامه ای به بورس اعلام کرده است که دیگر این گروه را قیمت گذاری نمی کند و خود مجتمع ها رأسا قیمت ها را به بورس اعلام کنند.نکته بعدی صعود گروهی همه قیمت ها است. SBR با 7.5 و 6 درصد رشد و افزایش قیمت 491 و 367 تومانی پیشتاز گریدها در بیشترین افزایش است.

بعد از SBR، گروه پر التهاب این روزها یعنی PET دیده می شود افزایش قیمت این گرید در بازار باعث اعتراض 6 انجمن و نامه آن ها به وزیر صنعت برای توقف صادرات مواد اولیه و پریفرم به بازارهای منطقه شد. PET با 4.6 درصد رشد و 265 تومان افزایش نسبت به هفته قبل، رتبه دوم افزایش قیمت های این هفته را به خود اختصاص داده است.

پلی اتیلن اکستروژن ایکس تری و PE100 هم با 3.1 درصد رشد یعنی 190 تومان افزایش، در رتبه های بعد قرار دارد.

این هفته همه کالاها افزایش قیمت داشتند و این افزایش در طیفی بین 7.5 تا 1.9 درصد رشد قرار دارد، هر چند که قیمت پایه دلار، همچنان همان 4200 تومان است.در پیش بینی ها این میزان افزایش در گروه ها دیده نمی شد و باید دید دفتر توسعه صنایع تکمیلی کدام بازار را به عنوان مرجع محاسبه قیمت پایه، انتخاب کرده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24