Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته مصادف با چهارمین روز از آغاز ماه مبارک رمضان، معاملات متعادل و مثبت اما پر عرضه تری را نسبت به روز گذشته به نمایش گذاشت. نمی دانیم پول وارد شده خبر از اتفاقات مثبت سیاسی و یا تحولات دیگری دارد که این گونه به دل بازار زده یا جذاب بودن قیمت ها و ریزش سنگین اخیر سبب شده که رفتار متفاوتی را از سوی معامله گران شاهد باشیم ! به هر حال به نظر می رسد رابطه بازار با «تحریم‌ها» بهتر از رابطه او با ...

«رابطه نفت با بورس !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات دومین روز کاری هفته مصادف با چهارمین روز از آغاز ماه مبارک رمضان، معاملات متعادل و مثبت اما پر عرضه تری را نسبت به روز گذشته به نمایش گذاشت. نمی دانیم پول وارد شده خبر از اتفاقات مثبت سیاسی و یا تحولات دیگری دارد که این گونه به دل بازار زده یا جذاب بودن قیمت ها و ریزش سنگین اخیر سبب شده که رفتار متفاوتی را از سوی معامله گران شاهد باشیم ! به هر حال به نظر می رسد رابطه بازار با «تحریم‌ها» بهتر از رابطه او با «برجام» است ! چراکه تغییر روند بازار سال 92 درست از همانجایی آغاز شد که 1+5 در ژنو به توافقات اولیه دست یافتند و جالب اینجاست که 23 تیر ماه سال 94 همزمان با رسمی شدن برجام و حصول نتیجه کشورها برای براندازی تحریم ها ، شاهد ریزش بازار و شاخص صنایع بزرگ و مهم بودیم !! بازار در این سالها قربانی سیاست های خارجی و تصمیمات سران دولتی به ویژه در حوزه اقتصادی بوده است.

اما امروز درخصوص 2 مساله مهم صحبت خواهیم کرد. مساله اول بحث دلار و مساله دوم ، بحث نفت است. رشد این 2 سبب افزایش درآمدهای دولت می شود. به یاد دارید درخصوص دلار و اثرات آن بر بازار سرمایه صحبت کردیم ؟ بارها به این نکته اشاره شد که حتی اگر دلار در قیمت های 4.200 تومانی هم ثابت بماند ، ارزش جایگزینی شرکت ها محکوم به رشد است. واقعیت این است که بالاخره بازار به خود آمد و می بینیم که این روزها نقدینگی به شکل بهتری میان معامله‌گران دادوستد می شود. تجربه دوره های گذشته نشان می دهد که هر بار دلار در مسیر رشد قرار گرفته ، بازار سرمایه نیز با یک فاز تاخیر ، همان مسیر را طی کرده است. بنابراین اتفاقی که این روزها در بازار رخ می دهد ، امری طبیعی است که از قبل پیش بینی شده بود.

اما بحث دوم مربوط به نفت و تحولات این حوزه است. همانطور که مستحضر هستید ، بخش مهمی از درآمد دولت‌ها ( در ایران ) از محل فروش و صادرات نفت می باشد. بنابراین نوسانات این کالا ، تاثیر با اهمیتی در وضعیت اقتصادی و درآمد دولت دارد. طلای سیاه در حالی طی سال های 93 و 94 بواسطه سقوط از قیمت های بیش از 100 دلاری به سطوح کمتر از 30 دلاری سبب کاهش درآمد دولت شده بود که حال با نزدیک شدن این عدد به سطوح 80 دلاری باید گفت که درآمد دولت بهبود یافته است. این وضعیت موجب می شود تا اقلا وضعیت اقتصادی ( در برخی از حوزه ها ) بهتر از گذشته باشد و در نتیجه دولت کمتر از گذشته دست به جیب بنگاه های بزرگ بورسی بزند ! نکته مهم که باید توجه داشت این است که بورس تهران correlation بالایی با نفت دارد و نوسانات این حوزه به شدت بر بازار تاثیرگذار است.

بنابراین باید گفت که اقلا در حوزه نفت و دلار ، همه چیز به نفع بازار بوده و با این تحولات ، بخش ساختمان و مسکن هم با رونق نسبی مواجه شده است. حتی ساخت‌‌و‌ساز و رونق در بخش مسکن نیز با نفت correlation بالایی دارد. و نکته آخر اینکه معمولا در زمان های رونق در بازار مسکن و همچنین در زمان هایی که نفت در مسیر رشد قرار می گیرد ، اقتصاد ایران با تورم مواجه می شود ... ! امیدواریم اثرات تحولات پیش رو را به خوبی توضیح داده باشیم. اما با این مقدمه به سراغ بازار خواهیم رفت. بازاری که چهره بدی نداشت و همچنان عمده توجهات معطوف به گروه هایی است که طی سالهای اخیر بیشترین صدمه را دیده اند. موافق با افزایش نرخ برخی از صنایع ، نوید آغاز تورم و افزایش سود شرکت های بورسی را می دهد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 25 گروه با روند صعودی و سایر صنایع نیز با روند نزولی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات دومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه زغالسنگ و انبوه سازی و منفی گروه قند و شکر قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا به نظر فشار عرضه های بیشتری را در کلیت بازار داشته باشیم. طبیعی است که بعد از یک حرکت 2 روزه ، برخی از معامله گران مسیر شناسایی سود را در پیش بگیرند. با این حال رسیدن گزارش های 12 ماهه و گشایش بازارهای جهانی در کنار موافقت دولت با افزایش نرخ برخی از صنایع می تواند در روند حرکتی بازار موثر باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه گام‌ هایی را برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دستور کار خود قرار داده است. در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا به‌ طور متحد و سریع برای حفظ برجام دست به اقدام زده و گام‌ هایی که امروز کمیسیون اروپا برداشت تاییدی محکم بر این تعهد است. این تدبیر در پی اقدام بسیارسریعی روی می‌ دهد که روزهای گذشته پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ ای با ایران در روز هشتم ماه مه و وضع مجدد تحریم‌ های آمریکا انجام دادیم. وی خاطر نشان کرد: من به همراه رئیس یانکر (رئیس کمیسیون اروپا) اقدامات احتمالی که برای حفظ برجام و حفاظت از منافع اروپا لازم است برداشته شود در اختیار شورای سیاسی کمیسیونرها (مدیران سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپای) قرار دادیم. این گام‌ های احتمالی همان روز در صوفیه (پایتخت بلغارستان) در اختیار سران اتحادیه اروپا قرار گرفت و آن‌ ها هم تعهد محکم خود به برجام را مورد تاکید قرار دادند و حفظ برجام را برای امنیت اروپا حیاتی خواندند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: به علاوه ، بحث‌ های کارشناسی فشرده ‌ای آغاز شده تا به راه حل‌ های عملی برسیم و بتوانیم روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کنیم و گسترش دهیم. در گام آتی، کمیسیون مشترک روز 25 ماه مه در وین و در قالب اتحادیه اروپای / 3 کشور اروپایی به اضافه چین ، روسیه و ایران و در سطح معاونان وزارت امور خارجه / مدیران سیاسی برگزار می‌ شود. بر این اساس وزرای امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز روز 28 مه در نشست آتی شورای امور خارجی در بروکسل به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.

* یک روزنامه آلمانی مدعی شده که دیپلمات‌ های روسیه ، چین و 3 کشور اروپایی در حال بحث و گفت‌وگو درباره توافق جدید با ایران هستند که بر اساس آن به ایران در قبال محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت‌ های منطقه‌ ای کمک مالی ارائه دهند.

* علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که اگر اروپا به تعهدات خود در توافق هسته ای برجام پایبند نباشد ایران می تواند غنی سازی 20 درصدی را آغاز کند. آقای صالحی روز گذشته میزبان کمیسر انرژی اتحادیه اروپا بوده که به تهران سفر کرده است.

ب) در حوزه اقتصاد بین الملل :

* کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با بیان اینکه ایران همه تعهدات خود در قبال برجام را اجرا کرده و به آن پایبند بوده ، گفت : اتحادیه اروپا تمامی تعهدات خود را اجرا خواهد کرد. «میگل آریاس کانیته» گفت :­ ­برای اتحادیه اروپا توافقنامه­ برجام از اهمیت خاصی برخوردار است ، زیرا این توافقنامه برای صلح منطقه ‌ای و­ جهانی اهمیت دارد. همه جانبه اعلام می ‌کنیم همانطور که در چند روز گذشـته­ سران اتحادیه اروپا­­ در نشست خود ­حمایت همه جانبه را از برجام اعلام کردند ، من می ‌خواهم اعلام کنم خروج آمریکا از توافقنامه برجام اثری ندارد و ما تلاش داریم در کنار این توافق همکاری اقتصادی خود را با ایران حفظ کنیم. میگل آریاس کانیته افزود : ­­منافع اقتصادی همکاری با ایران هم برای ایران و هم ما سود دارد.

* منابع خبری می‌ گویند کمیسیون اروپا به دولت ‌های اتحادیه اروپا پیشنهاد داده به منظور در امان ماندن از جرایم مربوط به تحریم‌ های آمریکا علیه ایران ، اقدام به انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران بکنند. خبرگزاری رویترز ، این روش را «مستقیم‌ترین چالش» در برابر احیای تحریم های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ ای برجام با ایران توصیف کرده است. یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شده این اقدام که هدف آن دور زدن نظام مالی آمریکا است به شرکت‌ های اروپایی اجازه خواهد داد هزینه ‌های مربوط به صادرات نفت را به طور مستقیم به ایران پرداخت کنند و وجوه ایران در اروپا را به این کشور بازگردانند. مقام اروپایی می ‌گوید جزئیات این طرح هنوز در دست بررسی است.

* شرکت بیمه ضمانت صادرات "اویلر هرمس" اعلام کرد این موسسه از سال 2016 صادرات به ایران به ارزش 200 میلیون یورو را تضمین کرده است و این برنامه اکنون نیز پابرجاست و شرکت ها هنوز می توانند برای ضمانت نامه درخواست کنند.

* طبق اعلام شرکت بیمه سوئیس ری ، به دنبال تصمیم آمریکا و خروج از برجام ، این شرکت ایران را ترک خواهد کرد.

ج) در حوزه اقتصاد داخلی :

* وزیر نفت گفت : در اجلاس اخیر ایران و اروپا ذکر شده بود که باید همکاران دو طرف وارد بحث‌ های ریز و عملیاتی کردن نکات شوند ، در واقع امروز بحث های ریز و عملیاتی بخش نفت ، گاز ، فرآورده های نفتی ، میعانات گازی و پتروشیمی مذاکرات اخیر ایران و اروپا آغاز شد.

* توافقنامه ترجیحات تجاری ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور وزیر صنعت به امضا رسید. رییس هیئت کمیسیون اقتصادی اوراسیا در این باره گفت : فعلا توافقنامه موقت به امضا رسیده است اما در طول 3 سال آینده کشورها باید به یک توافق جامع برسند. در توافق نهایی برای طیف گسترده ای از کالاهای وارداتی ، کاهش یا حذف عوارض گمرکی در نظر گرفته شده است.

د) در حوزه نفت و گاز ، بیژن زنگنه ، وزیر نفت ایران ، پس از دیدار با کمیسیونر انرژی اروپا اعلام کرد : هر تصمیم جدید در سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) نیازمند اتفاق آراست. اگر اتحادیه اروپا بتواند برجام را نجات دهد ، خروج آمریکا از این توافق تاثیری بر صادرات نفت ایران نخواهد داشت و سطح صادرات ما تغییر نخواهد کرد. در این صورت نیازی به اتخاذ تصمیم جدید در سازمان کشور‌های صادرکننده نفت نیست.

ه) در سایر خبرها ، دولت ‌های آمریکا و چین با انتشار بیانیه ‌ای مشترک اعلام کردند که به «تفاهمی» بر سر متعادل ساختن تراز تجاری و رفع اختلاف ‌ها رسیده ‌اند. دو طرف بدون ارائه جزئیات مذاکرات انجام شده ، بر لزوم «کاهش اساسی» کسری تجاری آمریکا با چین تاکید کرده‌ اند. در بخشی از بیانیه مذکور آمده که چین با هدف «پاسخگویی به نیازهای روزافزون مردم این کشور» و نیز «توسعه اقتصادی» خرید کالا و خدمات از آمریکا را «به طرز چشمگیری» افزایش خواهد داد.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه ساختمانی و انبوه سازی فشار عرضه ها بیشتر از روز گذشته بود و البته این وضعیت با توجه به رشد روزهای اخیر ، اتفاقی عادی و نرمال می باشد چراکه معامله گران کوتاه مدتی که در قیمت های پائین تر اقدام به خرید کرده بودند ، پس از کسب یک سود کوتاه مدتی مسیر خروج را در پیش گرفته اند. اما نکته مهم اینجاست هنوز اکثر معامله گران میان مدتی و بلند مدتی که نقدینگی خود را طی سالهای اخیر صرف سرمایه گذاری در گروه انبوه سازی کرده بودند ، همچنان در زیان های سنگین به سر می برند ؛ بنابراین با توجه به نقدینگی وارد شده در گروه مذکور ، باید گفت که انتظار می رود پس از دست به دست شدن قیمت ها ، موج جدیدی از تقاضا را داشته باشیم. روز گذشته هم به این نکته اشاره شد که رشد آغاز شده در شاخص ساختمانی ها ، می تواند تا سطوح 840 – 850 واحدی ادامه داشته باشد. بنابراین اصلاح قیمت ها می تواند فرصتی برای خرید و ورود باشد.

در این گروه ثنوسا با افزایش عرضه در قیمت های 165 تومانی برابر با خط روند نزولی به تعادل رسید. با این حال به نظر می رسد این سهم پس از کمی دست به دست شدن از این سد عبور نموده و در مسیر قیمت های 200 تومانی قرار بگیرد ؛ چراکه این روزها بحث فروش پروژه ظفر داغ شده و انتظار می رود روند نزولی سهم به روند صعودی تغییر قطبیت دهد. بدیهی است در صورت وقوع این اتفاق و گذر ثنوسا از مقاومت یاد شده ، تداوم روند صعودی در وساخت را داشته باشیم. سهمی که انتظار می رود در روند صعودی شکل گرفته ، دست‌کم تا قیمت های 240 تومانی برابر با سقف کانال نزولی خود پیشروی داشته باشد. در ثاباد هم تقاضای خوبی داشتیم اما در نهایت فشار عرضه بر تقاضا غلبه کرد و صف با شدت بالا عرضه شد. این سهم برای رسیدن به قیمت های 290 - 300 تومانی ، نیاز به گذر پر قدرت از سد 230 تومانی دارد.

در طرف دیگر زیر مجموعه های سرمایه گذاری مسکن را داریم. ثغرب ، ثشرق ، ثالوند ، ثپردیس ، ثتران و ثرود سهامی هستند که nav خوبی دارند اما اکثر آن ها به دلیل تحقق زیان در سالهای اخیر ، به قیمت های کمتر از 100 تومانی تنزل یافته اند. به نظر می رسد این نمادها در کوتاه مدت نیاز به کمی اصلاح و دست به دست شدن داشته باشند. بنابراین افزایش حجم معاملات در منفی ها نکته مهمی خواهد بود. در کنار این سهم ها ، نمادهایی نظیر ثشاهد ، ثعمرا و ثفارس را داریم. ثعمرا می تواند باری دیگر با بحث فروش زمین در مسیر رشد قرار بگیرد و از طرف دیگر ثشاهد را با خود همراه کند. در ثفارس دیگر نیاز به گفتن نیست که سهم از نظر بنیادی یکی از بهترین هاست که حتی در دوره رکود بازار موفق به تحقق سودهای خوبی شده است. انتظار می رود ثفارس به مرور به قیمت های 230 تومانی بازگردد.

ب) در گروه پالایشی ، انتشار گزارش 12 ماهه شپنا را داشتیم. گزارشی که آب پاکی را به روی دست سهامداران و تحلیلگران ریخت ! در شرایطی انتظار تعدیل مثبت و افزایش eps هر سهم از سطوح 894 ریالی به بیش از 1.000 ریال را داشتیم که شرکت در نهایت 879 ریال معادل 98 درصد از بودجه خود را محقق کرد و 2 درصد تعدیل منفی را از خود برجای گذاشت ... !! فروش و سود ناخالص شرکت در کوارتر سوم به ترتیب 57.842 و 5.495 میلیارد ریال ( حاشیه سود ناخالص 9.7 درصد ) و در کوارتر چهارم 95.953 و 5.338 میلیارد ریال ( حاشیه سود ناخالص 6.7 درصد ) بوده است ! این وضعیت نشان می دهد که حاشیه سود ناخالص به شدت افت کرده است. البته هزینه عمومی و اداری در حالی طی فصول گذشته حوالی 500 – 600 میلیارد ریال بوده که در کواتر پایانی سال به 1.676 میلیارد ریال رسیده است. اما مشکل اصلی افزایش بهای تمام شده و به قول معروف افت کرک اسپرد شرکت است که افت حاشیه سود را رقم زده است. با این وضعیت بعید است که سایر شرکت های پالایشی گزارش خوبی ارائه کنند. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حکایت از افزایش به ترتیب 28 درصدی مبلغ فروش ، 30 درصدی سود عملیاتی و 53 درصدی سود خالص دارد. این گزارش سبب شد تا شپنا امروز با افت 2 درصدی مواجه شود.

البته شتران عملکرد بهتری داشت و گزارش این شرکت شتاب عرضه ها در پالایشی ها را گرفت. بر اساس این گزارش ، پالایش نفت تهران در حالی سود هر سهم خود طی آخرین پیش بینی را در سطوح 741 ریالی پیش بینی کرده بود و در دوره 9 ماهه ( بهار = 146 ریال ، تابستان = 235 ریال ، پائیز = 207 ریال ) مجموعا 588 ریال آن را پوشش داده بود که در پایان سال موفق شد 861 ریال ( سود زمستان = 273 ریال ) محقق کند و تعدیل مثبت 16 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورد. فروش و سود ناخالص شرکت در کوارتر سوم 45.118 و 3.699 میلیارد ریال ( حاشیه سود ناخالص 9.6 درصد ) و در کوارتر چهارم 55.120 و 4.353 میلیارد ریال ( حاشیه سود ناخالص 7.7 درصد ) بوده است. البته در شتران بر خلاف شپنا ، هزینه های اداری و عملیاتی تبدیل به سود شده است و تفاوت اصلی شتران با شپنا نیز همین مساله می باشد. بطور کلی باید گفت که انتظارات برآورده نشده است مگر اینکه شرکت ها در گزارش حسابرسی شده ، تغییراتی در سود خود داشته باشند.

ج) در گروه تایرسازی توقف نماد پتایر برای تعدیل منفی و افت قیمت در سایر نمادها را داشتیم. در پکرمان گزارش 12 ماهه حکایت از تعدیل منفی 17 درصدی داردو این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 484 ریالی پیش بینی کرده بود که در پایان دوره 400 ریال معادل 83 درصد از سود خود را پوشش داد. کاهش 2 درصدی مبلغ فروش در ازای رشد جزئی بهای تمام شده و کاهش سود حاصل از سرمایه گذاری ها از دلایلی است که تعدیل منفی در پکرمان را موجب شده است. افزایش 3 درصدی مبلغ فروش در ازای افزایش 15 درصدی بهای تمان شده ، نشان می دهد که پکرمان در سال 96 کاهش 34 درصدی سود عملیاتی داشته است. بنابراین پکرمان برای بهبود وضعیت درآمد و سود خالص ، نیاز به افزایش نرخ دارد. با توجه به موافقت دولت با افزایش نرخ شوینده ها ، می توان امیدوار بود تا در سایر صنایع شاهد تحقق چنین وضعیتی باشیم.

در پتایر نیز توقف نماد برای تعدیل منفی سنگین را داشتیم. این شرکت که اهرم بالایی دارد ، سود خالص خود را با تعدیل منفی 89 درصدی از 332 ریال به 38 ریال کاهش داد. سود (زیان) خالص پیش بینی شده به مبلغ 95.261 میلیون ریال برمبنای اطلاعات واقعی 6 ماه ابتدای سال 96 انجام شده که برای 6 ماهه دوم سال 96 ، دو درصد افزایش نرخ فروش پیش بینی شده بود که متاسفانه به دلیل واردات و نرخ فروش سایر رقبا این پیش بینی محقق نگردید و میانگین نرخ فروش 6 ماهه دوم نزدیک به 6 ماهه اول می باشد. در مورد نسبت بهای تمام شده کالای فروش رفته به فروش در 6 ماهه اول 84 درصد می باشد که متاسفانه در 6 ماهه دوم به دلیل افزایش بی رویه نرخ مواداولیه و از طرفی سهم بالای مواد در قیمت تمام شده این صنعت نرخ مواد اولیه بالاتر از نرخ پیش بینی ، شده که خود باعث افزایش 3 درصدی در بهای تمام شده گردیده است که نتیجتا عدم تحقق نرخ فروش پیش بینی شده و افزایش بهای تمام شده مجموعا باعث عدم تحقق سود پیش بینی شده گردیده است.

د) در گروه فولادی و سنگ آهنی ، شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات هستیم. سرکوب نرخ ارز یکی از دلایلی است که سبب کاهش اقبال بازار به این دست نمادها شده است. با این حال عملکرد شرکت ها در بورس کالا نشان می دهد که آنها نیز خیلی از نرخ دلار 4.200 تومانی تبیعیت نمی کنند و تقاضای خوبی برای محصولات این شرکت ها تشکیل می شود. با این حال در بخش صادراتی ، شرکت ها چاره ای به غیر از عرضه دلارهای خود به سامانه معروف «نیما» ندارند. به نظر می رسد بازار در انتظار انتشار عملکرد اردیبهشت ماه شرکت هاست. جایی که اثرات سیاست های اخیر دولت به شکل آشکارتری قابل مشاهده می باشد. البته بحث تحریم ها را هم داریم که هنوز اثرات آن روشن و مشخص نیست. با این حال همانطور که اخیرا هم اشاره داشتیم ، شرکت ها قابلیت رسیدن به سودهای قوی تر از eps سال 96 حتی با دلار 4.200 تومانی دارند.

در بازارهای جهانی ، شاخص قیمت بیلت صادراتی ایران با کاهش 0.7 درصدی مواجه و در محدوده 490 – 500 دلار معامله شد. قیمت اسلب صادراتی نیز با افت 2.3 درصدی به 520 – 530 دلار به فروش رسید. هفته گذشته هجوم خریداران شمش ناحیه GCC برای خرید محموله های ماه بعد را داشتیم. مشتریان نگران خروج آمریکا از برجام و سخت شدن خرید فولاد از ایران ناشی از اعمال محدودیت های بانکی هستند. مشتریان کره جنوبی گفته اند که احتمالا خرید را محدود کنند ، لکن کشورهای اندونزی و تایلند می گویند با توجه به مزیت قیمت شمش ایران ، به خرید خود ادامه می دهند. چالش اصلی انتقال پول خواهد بود. نتیجه مزایده فروش اسلب صادراتی فولاد مبارکه این هفته مشخص شده و وضعیت تقاضا و قیمت شفاف خواهد شد. در بازار شایعه خرید 50 هزار تن اسلب با قیمت 520 – 525 دلار توسط یک مشتری تایلندی مطرح است.

در این گروه فولاد مبارکه روند نوسانی را در بازه قیمتی 275 – 290 تومانی در پیش گرفته است. فولاد با سود 70 تومانی سال 96 و سود بیش از 80 تومانی سال 97 در موقعیت خوبی قرار دارد. به نظر همزمان با نزدیک شدن به زمان مجمع ، تقاضای بهتری را در فولاد داشته باشیم. اما در ذوب آهن اصفهان روند معاملات بهتر از سایر فولادی ها دنبال می شود. جدی شدن بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در کنار رشد تولید و صادرات می تواند زمینه ساز افزایش توجه بازار به این سهم فولادی شود. به نظر ذوب برای سال جاری حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد. به طور قطع یکی از داغ ترین مجامع امسال ، مجمع ذوب آهن خواهد بود.

در سوی دیگر سنگ آهنی ها را داریم که وضعیتی مشابه با فولادی ها دارند با این تفاوت که این شرکت ها به کمک طرح های توسعه می توانند سودهای قوی تری نسبت به فولادی ها داشته باشند. در این گروه کگل یکی از بهتری هاست اما به دلیل عدم افت طی ماه های گذشته ، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این شرکت اگر به سود بیش از 90 تومانی برای سال 97 دست یافت ، خیلی نباید تعجب کرد. در کچاد نیز افزایش درآمد شرکت از محل تولید و فروش خط تولید فولاد را داریم. کچاد از آبان ماه سال گذشته موفق به بهره برداری این طرح شد و این رویداد در سرعت گرفتن درآمد شرکت نقش بسزایی داشت. بنابراین انتظار می رود روند رو به رشد eps در چادرملو نیز ادامه داشته باشد.

ه) در گروه حمل و نقلی ، بعد از خوش رقصی روز گذشته توریل و قرار گرفتن سهم بر روی ریل صعود ، حالا شاهد انتشار شفاف سازی با اهمیت توسط شرکت حمل و نقل توکا هستیم. این شرکت بعدازظهر روز گذشته اعلام کرد که قراردادهای جدیدی را با شرکت های فولاد مبارکه ، فولاد هرمزگان و پارس خودرو منعقد نموده است. جزئیات قراردادها بدین شرح می باشد : 1- انجام عملیات ترانزیت داخلی کالا از مبادی مختلف به شرکت فولاد مبارکه : مبلغ قرارداد 300 میلیارد ریال : طرف قراداد شرکت فولاد مبارکه 2- تامین و راهبری مکانیزم های سنگین و نیمه سنگین مورد نیاز جهت انجام کلیه عملیات حمل و نقل داخلی و همچنین راهبری و انجام خدمات تعمیر و نگهداری مکانیزم های سنگین و نیمه سنگین تحویلی از طرف کارفرما در شرکت فولاد هرمزگان جنوب : مبلغ 68.5 میلیارد ریال : طرف قرارداد شرکت فولاد هرمزگان جنوب 3- انجام کلیه عملیات حمل و نقل داخلی شامل جمع آوری ، بارگیری ، حمل ، تخلیه و دپو کلیه مواد اولیه مصرفی ، محصولات و ضایعات تولید و سایر کالاها و فعالیت ها به وسیله مکانیزم های واگذاری ، استیجاری و موردی : مبلغ 56.5 میلیارد ریال : طرف قرارداد شرکت فولاد هرمزگان جنوب 4- انجام عملیات حمل کانتینر از مبداء بندرعباس به تهران و حمل کانتینرهای خالی به بندرعباس مبلغ 128 میلیارد ریال : طرف قرارداد شرکت پارس خودرو. تاریخ آغاز کلیه قراردادها ، مورخ 1 خرداد ماه 97 و به مدت یکسال می باشد. با این شرایط می توان انتظار داشت تا حتوکا در مسیر قیمت های 185 و سپس 230 تومانی قرار بگیرد.

در این گروه حسینا نیز گزارش خوبی را روانه میدان کرد و در مجموع بهتر از انتظارات ظاهر شد. این شرکت در حالی سود هر سهم خود برای سال گذشته را طی آخرین پیش بینی در سطوح 1.104 ریالی اعلام کرده بود که این رقم را در گزارش 12 ماهه با تعدیل مثبت 16.5 درصدی تا سطوح 1.287 ریالی افزایش داد. رشد مبلغ فروش در کنار کنترل هزینه ها از دلایل تعدیل مثبت حسینا می باشد. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال گذشته حمایت از افزایش به ترتیب 22 درصدی مبلغ فروش ، 23 درصدی سود عملیاتی و 46 درصدی سود خالص دارد. به نظر حسینا به مرور تا قیمت های 1.000 تومانی پیشروی خواهد کرد. مجمع این شرکت می تواند خبرهای مثبتی را به بازار مخابره کند. در بازار امروز توریل از نمادهای مورد توجه بود که با افزایش تقاضا به مصاف مقاومت 160 تومانی می رود.

و) در گروه خودرویی فشار عرضه ها بیشتر روز گذشته بود و برخی از نمادها در پایان ساعت معاملات با افت قیمت به کار خود خاتمه دادند. به نظر می رسد خودرویی ها برای آغاز حرکت بعدی ، نیاز به کمی دست به دست شدن و تجدید قوا داشته باشند. در خبرهای مرتبط با این گروه ، «پیر فوره» فرانسوی ؛ معاونت بازاریابی و فروش ایکاپ درخصوص تصمیم پژو در مورد تحریم های جدید گفت : تمام توان پژو فرانسه بر داخلی‌سازی محصولاتی است که قرارداد آن را امضا کرده‌ایم. اگر درصد داخلی‌سازی را افزایش دهیم دیگر گسترش تحریم‌ ها مانع فعالیت‌ ها نمی ‌شود. از این‌رو می ‌توان خودروهای جدید را روانه بازار ایران کرد. یک مقام مسئول در ایران خودرو هم درخصوص ماندن یا رفتن شرکت پژو ، گفت : شرکت پژو درباره خروج از ایران صحبتی نکرده و از آنجا که در ایران سرمایه ‌گذاری کرده است ، نمی ‌تواند مانند سال‌ های گذشته ایران را ترک کند. در سوی دیگر ، گفته می شود شرکت سیتروئن به جهت آنکه منافع مشترکی با آمریکا ندارد در ایران خواهد ماند و به همکاری ‌های خود ادامه خواهد داد. این گفته یک مقام مسئول در شرکت سایپا است. وی گفت : سیتروئن سطح تعاملات خود با ایران را افزایش خواهد داد.

از مهمترین اتفاقات امروز می توان به گشایش نماد خکاوه پس از ارائه شفاف سازی و فشار عرضه در قیمت های درصد مثبت اشاره داشت. شرکت اعلام کرده : آخرین تغییر و تحولاتی که منجر به انحرافات مهم در عملکرد واحد تجاری گردیده شامل یکسان سازی نرخ ارز بوده که باعث بوجود آمدن زیان تسعیر ارز در حسابهای این شرکت می گردد. بنابراین در حال حاضر اتفاق خاصی که موجب افزایش 20 درصدی قیمت سهام در روزهای اخیر گردیده صورت نگرفته و صورت های مالی حسابرسی نشده سال 96 طی روزهای آتی در سامانه کدال اطلاع رسانی می گردد. مطابق با اطلاعیه شماره 181/36481 مورخ 96.11.29 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مهلت خروج این شرکت از شمولیت ماده 141 تجارت تا تاریخ 97.4.31 می باشد.

از سوی دیگر توقف نماد خگستر به منظور ارائه اطلاعات با اهمیت گروه (ب) و بازگشایی سهم با رشد محدود را شاهد بودیم. این شرکت روز گذشته اعلام کرد که قصد دارد رقمی بالغ بر 178 میلیارد ریال از املاک مازاد خود را ( شامل 6 ملک ) از طریق مزایده عمومی به فروش برساند. به نظر می رسد در صورت تحقق این رویداد ، شرکت بتواند به ازای هر سهم 100 ریال سود شناسایی نماید که رقم بالایی نیست. نکته مهم در خگستر ، سود انباشته بالا ، برنامه افزایش سرمایه و شکاف بین قیمت و nav سهم است که می تواند باری دیگر خگستر بیش از 300 تومانی را به ارمغان بیاورد. در بازار امروز برخی از قطعاتی ها معاملات بهتری را به نمایش گذاشتند.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

الف) در گروه کانی های غیر فلزی و نسوزها ، کتوکا یکی از سهم هایی بود که سال گذشته با کمترین حاشیه ، eps خود را افزایش داد. هر چند که سهم به روی تابلوی معاملات نوسانات قابل قبولی نداشت و افزایش سود سهم صرف تعدیل P/e شد. کتوکا سال گذشته با فروش بیش از 4 هزار تن فرآورده نسوز ، به 800 میلیارد ریال درآمد ( فروش فروردین ماه = 40 میلیارد ریال و فروش اسفند ماه = 84 میلیارد ریال ) و 384 ریال سود دست یافت. گفتنی است ، کتوکا در اولین ماه از سال 97 موفق شده از محل تولید و فروش 7.117 و 4.293 تن از محصولات خود ، 67 میلیارد ریال درآمد کسب کند که این رقم در قیاس با فروش فروردین ماه سال 96 ، رشد حدود 67 درصدی را نشان می دهد. نرخ های فروش نیز افزایشی بوده اما به نظر در اردیبهشت ماه شاهد تعدیل نرخ ها و عقبگرد به سمت نرخ های فروش دی و بهمن ماه باشیم. کتوکا طرح توسعه 10 هزار تنی تولید جرم در هرمزگان داشته که معاف از مالیات و گمرکی می باشد. مراحل پیشرفت طرح بدین شرح است : نصب و ایجاد سوله ظرف مدت 45 روز / کلیه دستگاه ها ساخته شده و منتظر آماده شدن سوله جهت نصب و راه اندازی می باشد. بنابراین طرح در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد. کلیه قراردادهای فروش به هرمز از هم اکنون در نظر گرفته شده است. این سهم اکنون با افزایش تقاضا ضمن برگشت به کانال 300 تومانی ، به سمت قیمت های 380 تومانی حرکت می کند.

ب) در گروه فرآورده های نفتی ، شسپا را داریم. سهمی که سال گذشته بواسطه افزایش نرخ روانکارها خوش درخشید و تا حدودی خاطرات تلخ زمان عرضه اولیه را جبران کرد. فروش این شرکت در حالی طی فروردین ماه سال 96 در سطوح 1.012 میلیارد ریالی قرار داشته که این رقم در فروردین ماه سال جاری 1.418 میلیارد ریال گزارش شده است. این مقایسه نشان از برتری 40 درصدی فروش نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. گفتنی است شسپا در اسفند ماه 96 نیز به کمک فروش 1.704 میلیارد ریالی موفق شد جمع درآمد سالانه خود را به 17.215 میلیارد ریال برساند. نکته مهم درخصوص شسپا اینکه نرخ فروش روانکار در اسفند ماه و میانگین دوره 12 ماهه به ترتیب 41.169.605 و 31.099.897 ریال به ازای هر تن بوده است. این یعنی نرخ های فروش در نیمه ابتدایی سال ضعیف بوده و با تحرکات ارزی شاهد رشد نرخ فروش محصولات بوده ایم. گفتنی است ، نرخ فروش روانکارها در فروردین سال جاری 38.192.156 ریال گزارش شده است. این رقم در مقایسه با نرخ فروش اسفند ماه اندکی کمتر است اما ثبات همین نرخ ها سبب افزایش مبلغ فروش شرکت در سال 97 خواهد شد. شرکت در گزارش تفسیر مدیریتی پیش بینی نموده در 3 ماه ابتدایی سال 97 در حدود 17.552 تن روانکار تولید نماید و البته نرخ فروش محصولات نیز براساس آخرین نرخ های فروش پیش بینی شده است. این یعنی اگر فرض را بر این بگذاریم که نرخ فروش برای سال 97 در سطوح بیش از 35.000.000 ریالی قرار داشته باشد و مقدار فروش را معادل مقدار فروش سال 96 ( 422.530 تن ) در نظر بگیریم ، مبلغ فروش سال 97 می تواند در سطوح بیش از 18.000 میلیارد ریالی قرار بگیرد. تحلیلگران معتقدند کف سود سال 97 شسپا کمتر از 3.500 ریال نخواهد بود. بنابراین با فرض تقسیم سود 80 درصدی در مجمع پیش رو و کف سود 3.500 ریالی سال 97 ، قیمت های فعلی نیز جذابیت برای سرمایه گذاری دارد.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) مدیرعامل تایدواتر با بیان اینکه فعلا تحریم اپراتورهای بندری کشورمان را تهدید نمی‌ کند ، گفت : در حال حاضر مواضع اروپا مبنی بر ماندن در برجام است و باید ببینیم چه توافقی با اروپایی‌ ها صورت می ‌گیرد. وی ادامه داد : اغلب خطوط کشتیرانی که در فرصت پسابرجام به بنادر ایران بازگشته بودند ، از شرکت‌ های اروپایی و آسیایی هستند که مدعی‌اند متعهد به تعهدات‌شان خواهند بود بنابراین تمام این موضوعات به نحوه تعامل با این کشورهای اروپایی برای ادامه ، حفظ یا در نهایت خروج از برجام برمی‌ گردد. مهدی اعتصام با بیان اینکه اگر فضا سختگیرانه‌تر باشد به سال ‌های قبل از برجام و دوره تحریم‌ ها برمی‌گردیم ، اظهار داشت : بدیهی است که شرکت‌ های بزرگ اروپایی فعال در صنعت دریایی به دلیل اینکه مشمول تحریم‌ ها و جریمه‌ ها نشوند در حوزه همکاری با ایران بیشتر احتیاط کنند. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ یک از بنادر ایران تحریم نیست و بنابراین برای اپراتورهای ایرانی هم مشکلی وجود ندارد ، افزود : البته تایدواتر مشمول تحریم‌ های غرب قرار دارد به همین دلیل دیگر در بنادر کشورمان وجود خارجی نداشت اما همچنان در بنادر کشور فعال هستیم. مدیرعامل تایدواتر ادامه داد : فعلا تهدیدی در برابر اپراتورهای بندری وجود ندارد مگر اینکه تحریم ‌های جدیدی علیه ایران وضع شود. وی افزود : واقعیت این است که در حال برگشت به فضای تحریم ها هستیم اما اینکه این فضا چقدر سختگیرانه باشد به نحوه تعامل با اروپا بر می‌ گردد.

ب) ناصر تقی‌زاده مدیرعامل گل گهر گفت : تولید محصول در منطقه گل ‌گهر در سال 96 بیش از 31 میلیون و 400 هزار تن بود. از این میزان حدود 18 میلیون و 340 هزار تن مربوط به کنسانتره ، 11 میلیون تن گندله و 3 میلیون و 80 هزار تن آهن اسفنجی بود. طی 3 سال اخیر 8.600 میلیارد تومان پروژه در گل‌گهر به بهره‌برداری رسید. 24 هزار میلیارد پروژه دیگر هم در دست اجراست که امسال و سال آینده به نتیجه می ‌رسند. پروژه انتقال آب خلیج فارس به 7.000 میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری نیاز دارد. اگر لازم شد 1.000 میلیارد نیز خرج خواهیم کرد تا این پروژه هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. قصد داریم در سال 98 آب خلیج فارس را در سیرجان داشته باشیم.

ج) «جمالى» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت : واردکنندگان و تولیدکنندگانى که مستندات خود را به سازمان غذا و دارو ارائه دهند ، ما به التفاوت نرخ ارز را دریافت مى ‌کنند ؛ به این ترتیب گرانى دارو نخواهیم داشت.

د) در خبرهای مرتبط با شرکت ملی صنایع مس ایران ، بنی‌اسدی‌راد گفت : پیش‌ بینی می ‌شود تا پایان سال 97 میزان پیشرفت در آماده‌سازی و تجهیز معدن درآلو به 62 درصد برسد و به ‌این‌ ترتیب تا پایان سال آینده این معدن وارد چرخه بهره ‌برداری و تولید شود.

ه) وحید روشن‌قلب ، رئیس اداره ناشران بورسی گفت : موضوع تعلیق عضویت حسابرس ناشر «های‌وب» از فهرست حسابرسان معتمد سازمان بورس در دست بررسی است و هنوز رای قطعی در این زمینه صادر نشده است. این ناشر باید در اسرع وقت نسبت به انتشار صورت‌ های مالی حسابرسی شده سال مالی 95 خود در سامانه کدال اقدام کند و در عین حال نسبت به رفع ابهام معاملات صورت گرفته با گروه پارس آنلاین ارتباطات را شفاف نماید. تعدیل‌ های سنواتی سود باید از طریق ناشر سهام داده گستر عصر نوین و در صورت های مالی حسابرسی شده جدید اعمال نماید تا میزان با اهمیت بودن و انحراف از پیش بینی ‌های قبلی مشخص شود. چنانچه شرکتی مطابق با نظر حسابرس استانداردها را رعایت نکرده باشد ، اقدام وی جرم تلقی شده و مطابق با قوانین تخلفات ناشران به آن رسیدگی خواهد شد.

و) گفته می شود ، فروش باشگاه تراکتورسازی قطعی شده و زنوزی مالک این باشگاه شده است. طبق اخبار رسمی پرونده خصوصی سازی باشگاه تراکتورسازی با پذیرش درخواست محمدرضا زنوزی بسته شده است.

ز) همزمان با بارگیری و ارسال نخستین محموله اتاق های ED رنگ شده به شرکت دیار خودرو گلپایگان توسط سایپا تولید خودرو در این شرکت به زودی آغاز می شود.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) اما یکی از مهمترین اتفاقاتی که روز گذشته رخ داد ، موافقت با افزایش نرخ شرکت های تولیدکننده مواد شوینده بود. این اتفاق موجب شد تا کلیه نمادهای شوینده در بازار امروز به مناسبت شفاف سازی درخصوص این مساله متوقف شوند. بر همین اساس ، پاکسان اعلام کرد افزایش نرخ مجاز برای انواع پودرها ( انواع پودرهای دستی ، ماشینی ، کفشوی و صابون ) 12 درصد و برای سایر محصولات 15 درصد می باشد. لازم به ذکر است نرخ قبلی (42.888 ریال) و جدید (48.635 ریال) ارئه شده بر اساس میانگین نرخ فروش محصولات داخلی به شرح فوق ، محاسبه شده است ، که بر اساس مجوز افزایش نرخ دریافت شده از تاریخ دهم خرداد سال 97 به تدریج قابل اعمال می باشد .این خبر موجب شد تا نمادهای شوینده نیز در کانون توجه بازار قرار بگیرند. به نظر شگل یکی از بهترین هاست که می تواند حرکت بی دردسری داشته باشد. در کنار شگل ، ساینا را داریم که افت سنگینی داشته و می تواند نوسان خوبی در کوتاه مدت داشته باشد.

مدیرعامل پاکشو درخصوص وضعیت این شرکت گفت : با توجه به تغییرات قابل ملاحظه در نرخ ارز ، واردات از صرفه اقتصادی آنچنانی برخوردار نیست و به نظر می رسد در سال جاری ، وضعیت خوبی را در این صنعت شاهد باشیم. محمد عالمی گفت : ما در تولید برخی از محصولات خود ، بخش مواد خام وارداتی داریم. حدود 40 درصد خرید ریالی پاکشو وارداتی است و مابقی از داخل تامین می شود. اما نکته حائز اهمیت این است که تمام تولید به مواد خام وارداتی وابسته نیست و به همین دلیل مشکلی از این بابت وجود ندارد. البته پاکشو در بخش تحقیق و توسعه خود برنامه هایی برای کاهش هر چه بیشتر وابستگی به واردات مواد خام را دنبال می کند. خوشبختانه تفکر تکمیل زنجیره تولید و فروش در شرکت پاکشو و گروه صنعتی گلرنگ نهادینه شده و در مجموعه پاکشو زنجیره تامین تولید و شبکه توزیع و فروش به خوبی مدیریت شده است.

وی درخصوص بحث افزایش نرخ محصولات شوینده گفت : قطعا خواهیم داشت ، در حال حاضر همه این موارد در حال بررسی است ولی آنچه تا کنون تقریبا قطعی شده افزایش 12 تا 15 درصدی در قیمت ها است که از خرداد ماه به تدریج اعمال خواهد شد. وی درخصوص عرضه فروشگاه های افق کورش هم گفت : خوشبختانه در اسفند ماه 96 شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کورش در بورس پذیرش شده و مراحل تبدیل آن به سهامی عام و عرضه آن به عموم در جریان می باشد و با توجه به وضعیت بازار سرمایه ، عرضه صورت خواهد گرفت. پیش بینی می شود تا دو ماه آینده فروشگاه زنجیره ای افق کورش در بورس عرضه گردد. البته ما علاوه بر افق کوروش ، عرضه شرکت پدیده شیمی جم را هم در فرابورس خواهیم داشت. شرکت پدیده شیمی جم که در بخش تولید مواد خام صنعت شوینده فعالیت دارد ، در سال گذشته در فرابورس پذیرش شده و در اردیبهشت ماه به سهامی عام تبدیل شده و در حال تکمیل اطلاعات جهت عرضه می باشد. وی درخصوص وضعیت تولید و فروش هم گفت : باتوجه به این که دراواخر اریبهشت هستیم ،نسبت به زمان مشابه سال پیش فروش کارتنی شرکت بالغ بر 50 درصد رشد داشته است.

ب) در گروه پتروشیمی ، جم به لطف حمایت حقوقی ها در تلاش برای بازپس گیری کانال 1.000 تومانی و جولان در قیمت های بالاتر بواسطه فروش محصولات با نرخ مناسب در بورس کالا می باشد. در سوی دیگر فارس را داریم که از قیمت های 600 تومانی تا مرز قیمت های 500 تومانی کاهش یافته و در این قیمت ها می تواند مورد توجه باشد. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ورود زیر مجموعه های خود به مدار تولید ، وضعیت بهتری در سال 98 خواهد داشت. به نظر قیمت های فعلی فارس برای پرتفوهای بزرگ و حقوقی‌ها گزینه خوبی باشد. از مهمترین اتفاقات این گروه می توان به انتشار گزارش 12 ماهه همراه با تعدیل مثبت 34 درصدی پتروشیمی فن‌آوران اشاره داشت. این شرکت در حالی سود هر سهم خود را در سطوح 4.494 ریالی پیش بینی کرده بود که این رقم سود را در پایان سال به 6.014 ریال افزایش داد. افزایش 6.5 درصدی مبلغ فروش و کنترل به روی بهای تمام شده ( افزایش حاشیه سود ناخالص ) از مهمترین دلایلی است که سبب رشد سود شفن شده است. مقایسه عملکرد شرکت با دوره مشابه سال 95 نشان از افزایش به ترتیب 30 درصدی مبلغ فروش ، 103 درصدی سود عملیاتی و 128 درصدی سود خالص دارد.

ج) در گروه مواد غذایی و آشامیدنی بواسطه افزایش امیدواری بازار به قطعی شدن شدن افزایش نرخ های فروش ، شاهد معاملات مثبت و رو به جلو به ویژه در نمادهای تولید کننده روغن نباتی بودیم. محمود شه رضایی مدیرعامل شرکت صنعتی بهشهر درباره آخرین وضعیت شرکت و نرخ فروش محصولات ابراز داشت : طی 4 سال گذشته محصولات ما تنها دو بار موفق به گرفتن مجوز افزایش نرخ شد که در قیاس با تورم و هزینه های شرکت قابل توجه نیست. او تصریح کرد : این افزایش نرخ ها هر بار به میزان 9 درصد بود که دومین و آخرین افزایش نرخی که داده شد در اردیبهشت ماه و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان بود. ما در تلاش هستیم تا باز هم نرخ محصولات خود را افزایش دهیم تا پاسخگوی هزینه های شرکت باشد. وی افزود : فعلا در حال مذاکره هستیم و امیدواریم تا بتوانیم در ماه های آتی با گرفتن مجوز افزایش نرخ دیگری محصولات خود را با قیمت های بالاتری بفروشیم. زیرا اگر موفق به گرفتن افزایش نرخ نشویم زیانده شدن شرکت بسیار محتمل است. او درباره ارز مورد نیاز شرکت گفت : غبشهر ارز مورد نیاز خود را با نرخ 3.800 تومانی دریافت می کند. زیرا روغن در زمره کالاهای اساسی قرار دارد و تصمیمات دولتی بر این اساس بود که برای روغن دلار 3.800 تومانی در نظر گرفته شود و شرکت های روغنی بتوانند سفارش های خود را با این نرخ ثبت کنند. بر مبنای تصمیمات گرفته شده قرار است روال کار ثبت سفارش برای روغن بر همین منوال ادامه داشته باشد.

8) نرخ ارز و سکه ( فروش ) :

الف) دلار : 6.180 تومان

ب) یورو : 7.250 تومان

ج) درهم امارات : 1.680 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.940.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24