Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در بخش های قبل با شرح کامل و مثال های عینی سعی در ارائه دسته بندی مشخصی از انواع ریسک شد و در قسمت پایانی (قسمت دهم) سایر دسته بندی های ریسک را عنوان کرده و با ابعاد این ریسک ها به صورت حرفه ای و البته اختصار آشنا خواهید شد.

بخش دهم؛ به پایان آمد این دفتر ولی ریسک همچنان باقیست

آموزش بورس را از عصر ایران و بورس 24 بخواهید.

در 9 بخش قبل با شرح کامل و مثال های عینی سعی در ارائه دسته بندی مشخصی از انواع ریسک شد و در قسمت پایانی (قسمت دهم) سایر دسته بندی های ریسک را عنوان کرده و با ابعاد این ریسک ها به صورت حرفه ای و البته اختصار آشنا خواهید شد.

اندازه‌گیری ریسک سیستماتیک که به‌عنوان ریسک بازار نیز شناخته می‌شود، نقش عمده‌ای در تئوری‌های قیمت‌گذاری دارایی ایفا می‌کند، چون طبق تعریف، این ریسک را نمی‌توان با تنوع سازی از بین برد. برای مثال در مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه، ریسک اوراق بهادار را توسط کوواریانس آن با بازده بازار سهام اندازه می‌گیرد.

نوع دیگری از دسته بندی ریسک نیز وجود دارد. ریسک قابل‌کنترل می‌تواند به‌وسیله تصمیم‌گیرنده، کنترل شود یا تحت تأثیر قرار گیرد، درحالی‌که تصمیم‌گیرنده در ریسک غیرقابل‌کنترل، هیچ‌گونه کنترلی بر ریسک ندارد. به ریسک قابل‌کنترل، ریسک واکنشی و به ریسک غیرقابل‌کنترل ریسک شانس گفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال صاحب خودرو با رعایت موارد ایمنی مثل استفاده از دزدگیر می‌تواند خود را در برابر قسمتی از ریسک سرقت پوشش دهد، اما اگر با رعایت موارد ایمنی بازهم با خطر سرقت روبرو شود، ریسک غیرقابل‌کنترل خواهد بود.

همچنین ریسک را می‌توان به دودسته ریسک واقعی (خالص) و سوداگرانه (برد و باخت) تقسیم کرد. بدین‌صورت که ریسک واقعی، همواره دربرگیرنده زیان است (همانند مالکیت خودرو که در صورت تصادف، زیان وارد می‌شود و در غیر این صورت، وضعیت، بدون تغییر است) و ریسک سوداگرانه، سود و زیان را به همراه دارد (نمونه بارز آن مالکیت یک کارخانه یا شرکت است). به عبارت ساده، ریسک هم می­تواند جنبه زیان (ریسک منفی) و هم جنبه سود (ریسک مثبت) را در برگیرد.

در مجموع آگاهی نسبت به ریسک همواره برای فعالان بازار سرمایه اهمیت دارد و در یک دوره سرمایه گذاری بلند مدت باید بین دو کفه ترازو ریسک و بازدهی ارتباط معقولی برقرار شود.

پایان

مطلب قبل : سایر ریسک های غیر مالی کدامند؟

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24