Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اتصال خطوط ریلی کشورها معمولاً تأثیرگذاری محدودی را در مواضع اقتصادی کشورها دارند اما اتصال شبکه ریلی چین به ایران که روز پنج‌شنبه اعلام شد می‌تواند متفاوت باشد...

بورس در انتظار رونق دلاری

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت تجهیزات کشاورزی و دامداری
  • بررسی تکنیکال
    • کنور
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت تجهیزات کشاورزی و دامداری

صنعت کشاورزی و دامداری شامل بخش های متنوعی ست که می تواند در زنجیره تولید مواد غذایی در راس قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار شود. توجه به این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که کشور ایران با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر همواره برای تامین مایحتاج خود نیاز به تقویت و توجه به این صنعت داشته و با توجه به اولویت خودکفایی در این خصوص، نحوه فعالیت شرکت های این صنعت برای مسئولان و وزارت مربوطه نیز دارای اهمیت می باشد.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کنور

فولادصبانور از ابتدای سال 2016 تا کنون یک دوره رشد شارپ و سپس یک اصلاح فرسایشی در مثلث ترسیم شده را تجربه کرده است. همانگونه که مشاهده می شود فرض بر آن است که سهم در انتهای اصلاح در قالب موج E قرار دارد و با فرض شرایط کنونی محدوده 253 الی 265 تومان را می توان برای خرید پلکانی سهم مناسب توصیف کرد.

احتمال کاهش قیمت سهم در حالت طبیعی به محدوده 240 تومان کمی بعید است اما در صورت افت تا محدوده فوق الذکر می توان با بررسی شرایط روز، اقدام به خرید نمود. لازم به ذکر است که حد ضرر برای این معامله 230 تومان می باشد و مقاومت و تارگت سهم نخست در محدوده 300-310 تومان است که در صورت شکست می توان اهداف بالایی برای میان مدت پیش روی سهم قرار داد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ نشست مشترک وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی و با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام پس از خروج آمریکا برگزار شد و قرار شد نشست کمیسیون مشترک برجام در هفته آینده بدون آمریکا برگزار شود؛ طرفین حاضر در این نشست بر تعهد خود برای اجرای کامل و موثر برجام تاکید کرده و از خروج آمریکا از این توافق ابراز تاسف کردند.براساس توافقات حاصله و در بیانیه‌ای که توسط موگرینی پس از پایان نشست قرائت شد، قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و 5 کشور دیگر (بدون حضور آمریکا) هفته آینده در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش برگزار شود.در پایان نشست فدریکا موگرینی بیانیه مشترکی را قرائت و اعلام کرد: همه ما از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران ابراز تاسف کرده و تایید کردیم که برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای و عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران جزئی ضروری از این توافقنامه است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما بر تعهد مشترکمان بر اطمینان از اینکه این [هدف] همچنان محقق باشد تاکید کردیم و از همین رو توافق کردیم که گفت‌وگوهایمان را در تمام سطوح تعمیق کنیم. موگرینی ادامه داد:ما به ویژه متعهد شدیم که گفت‌وگوهای کارشناسی فشرده‌ای را با هدف رسیدن به راهکارهای عملی ظرف چند هفته آینده درباره موضوعات ذیل، با ایران آغاز کنیم.

امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه در نشست سران اتحادیه اروپا در صوفیه پایتخت بلغارستان، هرگونه جنگ تجاری با آمریکا به دلیل خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را غیرمحتملدانست. رهبران اروپا به طور متحد از توافق هسته‌ای با ایران پس از خروج آمریکا از آن حمایت کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که قرار است یک فرآیند قانونی را آغاز کند که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه تهران می‌شود. شرکت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا، قصد دارند تجارت خود با تهران را متوقف کنند. آنها اکنون با انتخاب میان تجارت با بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا و ایران مواجه هستند. این شرکت‌ها در صورت تعامل تجاری با ایران با خطر تحریم‌های واشنگتن و مجازات‌های سنگین و به علاوه از دست دادن دسترسی به نظام مالی آمریکا مواجه خواهند شد. رییس کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد که اتحادیه اروپا قرار است مقررات مسدودکننده‌ای را برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر آمریکا اجرایی کند. این مقررات مانع از همکاری شرکت‌های اروپا با تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌شود.

نشست ویژه مقدماتی سازمان همکاری اسلامی برای بررسی وضعیت قدس در سطح وزیران در شهر استانبول آغاز شد. مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی آغازین این نشست تاکید کرد که باید مانع دنباله‌روی دیگر کشورها از تصمیم آمریکا در انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به قدس شوند. وی با بیان اینکه برخی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که در نشست امروز نیز حضور دارند، در مجمع عمومی سازمان ملل علیه فلسطین رای داده یا از حمایت از آن خودداری کردند، از تمام اعضا خواست تا از تصمیم واشنگتن پیروی نکنند.(رئیس جمهور ایران نیز در این مراسم حضور دارد)

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ از مهمترین دغدغه های اصلی پس از خروج آمریکا از برجام به بن بست رسیدن اقتصاد کشور می باشد.بدین جهت بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید بخش های صادرات غیر نفتی را تقویت کرد. در این زمینه در زیرمجموعه صادرات غیرنفتی، بخش خدمات نقش مهمی دارد.علاوه بر آنکه بخش بزرگی از رشد اقتصادی ایران ناشی از فعالیت های خدماتی است. در کشورهای پیشرفته این بخش به طور متوسط حدود ۷۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. همچنین هزینه سرمایه گذاری به نسبت دیگر بخش ها بسیار کمتر است. ضمن اینکه سرمایه گذاری در این بخش مانع می شود تا نقدینگی به سمت سایر بخش های اقتصاد و بازارهای سوداگری برود. در همین ارتباط مهمترین چالش این بخش بهره وری پایین آن می باشد. در این باره رئیس سازمان بهره وری ایران گفت: با اینکه طبق برنامه های توسعه ای کشور باید 30 درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری محقق شود، اما در سال های گذشته این سهم در حد صفر و گاهی منفی بوده است. رئیس سازمان بهره وری تاکید کرد: بهره وری امری تشریفاتی نبوده و یکی از نیازهای ضروری کشور است و امیدواریم به اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه دست پیدا کنیم. اولیا همچنین درباره سیاست های جدید ارزی و تاثیر آن بر بهره وری گفت: ثبات اقتصادی در میزان بهره وری نقش بسزایی دارد و در گذشته نظام عرضه و تقاضای ارز در حالت عادی قرار داشت و مشکلی نداشتیم اما پاره ای از مشکلات خارجی باعث افزایش تقاضای ارز در ماه های گذشته شد و دولت به اعمال سیاست جدید ارزی دست زد.

اتصال خطوط ریلی کشورها معمولاً تأثیرگذاری محدودی را در مواضع اقتصادی کشورها دارند اما اتصال شبکه ریلی چین به ایران که روز پنج‌شنبه اعلام شد می‌تواند متفاوت باشد. بار این محموله ریلی 1150 تن دانه آفتاب‌گردان بود که اگرچه از نظر بار چشم‌گیر نبود اما مقصد آن که تهران پایتخت ایران بود حرف‌های زیادی داشت. مقامات چینی به طور رسمی ایجاد یک خط ریلی جدید بین چین و ایران را در خبرگزاری رسمی و دولتی شینهوای این کشور اعلام کردند. مسیر این خط ریلی به طور دقیق اعلام نشد اما سرعت انتقال محموله نسبت به خطوط دریایی حدود 20 روز کاهش یافته است.انتظار می‌رود محموله دانه‌های آفتاب‌گردان طی دو هفته به تهران برسد. حتی اگر دولت‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا مخالفت کنند شرکت‌های اروپایی باید یا به خواسته آمریکا تن بدهند و یا با خطر جریمه شدن توسط آمریکا روبه‌رو شوند. اگرچه اروپایی‌ها مواضع مخالفی را در برابر آمریکا گرفته‌اند اما برخی مقامات بلندپایه اروپایی اعلام کردند در صورتی که آمریکا بخواهد شرکت‌های اروپایی به دلیل تعامل تجاری با ایران جریمه کند اروپا گزینه‌های محدودی را برای مقابل به آمریکا دارد که البته چین در این زمینه بسیار مقاوم‌تر به نظر می‌رسد. سخنگوی امور وزارت خارجه چین در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت اعمال تحریم‌ها علیه ایران این کشور از شرکت‌های خود خواهد خواست از ایران خارج شوند، گفت: احتمالًا پکن با این درخواست آمریکا مخالفت کند و آن را نادیده بگیرد. وی افزود: من می‌خواهم تأکید کنم که دولت چین مخالف هرگونه اعمال تحریم یکجانبه توسط هر کشوری است که برمبنای قوانین داخلی آن کشور باشد. برخی کارشناسان بر این باورند که شرکت‌های چینی حتی می‌توانند به عنوان واسط بین ایران و شرکت‌های اروپایی که می‌خواهند با ایران همکاری کنند اما از نقض تحریم‌های آمریکا می‌ترسند عمل کنند.

ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیایی سند موافقتنامه موقت در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری را در چارچوب همایش اقتصادی آستانه در قزاقستان به امضا رساندند. این مرحله اول ایجاد منطقه آزاد تجاری دائم بین ایران و این اتحادیه است. این توافق کاهش و یا لغو تعرفه‌های وارداتی را برای فهرستی از اقلام را در بر دارد.این توافقنامه اجازه افزایش حجم معاملات متقابل به چند برابر رقم کنونی را می دهد. این رقم در سال گذشته 2.7 میلیارد دلار بوده است. توافقنامه موقت سه سال اجرا خواهد شد که در طی این مدت طرفین می بایست در خصوص توافقنامه دائم به توافق برسند.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ معاملات این هفته گروه خوودروسازی در حالی با چهار درصد رشد شاخص کل و بازپس گیری کانال 15000 واحدی به پایان رسید که این مهم با وجود اعلام خروج ترامپ از برجام رخ داد و در حالی که برخی سرمایه گذاران انتظار معاملات بدون هیجان و خنثی را می کشیدند شاهد روند مثبتی از نمادها بودیم. در همین ارتباط کارشناسان بازار سرمایه مهمترین دلایل این رشد را ابتدا حمایت حقوقی ها از ریزش بازار و خالی شدن سهام از فروشنده، اعلام پایبندی اروپایی ها به قراردادهای خود، احتمال معافیت برخی شرکتهای فرانسوی از سرمایه گذاری در ایران از سوی آمریکا، کاهش بیش از حد قیمت سهام گروه و دور شدن از ارزش واقعی آنها، شایعاتی از افزایش نرخ محصولات شرکتهای خودرویی و اختصاص دلار 4200 تومانی به قطعه سازان را برشمردند.

اما مهمترین موضوع در معالات این هفته گروه خودروسازی با وجود رشد تقاضا افت محسوس تقاضا و کاهش قیمتها در انتهای هفته به واسطه برخی خبرهای سیاسی بود که نشان از هیجانی بودن افزایش و کاهش قیمتها دارد.

در میان شرکتهای این گروه خکاوه با تقاضا و رشد بالاتری نسبت به دیگر شرکتها روبرو بود. در مورد این شرکت داود منصوری فرد مدیر مالی شرکت سایپا دیزل در خصوص آخرین وضعیت بدهی های بانکی این شرکت گفت:در حال حاضر شرکت سایپا دیزل دارای مبلغ ۷۴۷ میلیارد تومان بدهی بانکی استکه عمده آن مربوط به بانک پارسیان است. او درباره اثرات کاهش یا تسویه بدهی های بانکی خکاوه بر وضعیت عملیاتی وسودآوری این شرکت گفت: بخش عمده ای از ساختار مالی و بحث سود و زیان خکاوهتحت تاثیر بدهی به بانک پارسیان است. به طوری که حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارداز هزینه های شرکت سایپا دیزل مربوط به هزینه های مالی بانک پارسیان است کهدر صورت تسویه تاثیر قابل توجهی بر سودآوری شرکت خواهد داشت.

شرکت سایپا در اولین اقدام خود پس از خروج ترامپ از برجام پیش فروش خودرو مشترک خود با شرکت سیتروئن را برای تحویل در شهریور و مهر و آبان 97 را آغاز کرد که که در عرض یک ساعت ظرفیت تکمیل شد. از این شرکت خبر رسید که معاون ارتباطات سایپا، از مذاکرات با شرکت نیسان و تولید محصولات جدید در شرکت پارس‌خودرو در صورت انجام توافقات جدید خبر داده است که در این صورت مدل‌های مختلف از گروه نیسان توسط شریک قدیمی خود در ایران تولید خواهد شد.

در محصولات شیمیایی؛ پس از اعلام بخش نامه تک نرخی شدن ارز و اجبار شرکتهای پتروشیمی به عرضه ارز خود در سامانه نیما به قیمت 4200 تومان معاملات نمادهای این گروه از روند صعودی افتاد و خنثی پیگیری می شود. تک نرخی شدن ارز از دو جهت تاثیر منفی بر روی شرکتهای این گذاشت ابتدا اینکه شرکتهای صادرات محور این گروه که تا پیش از این ارز خود را حتی تا نزدیک 5000 تومان هم به فروش رسانده بودند باید تن به قیمت 4200 تومان بدهند در طرف دیگر موضوع در حالی که در گذشته نرخ خوراک برای آنها با دلار 3800 تومان محاسبه می شد از این پس این شرکتها باید خوراک خود را با دلار 4200 تومان تهیه کنند. این موضوعات باعث کاهش سود آوری شرکتهای این گروه برای سال 97 خواهد شد، که البته در اولین مورد باعث شد تا تاپیکو با توجه به کاهش سود زیرمجموعه های خود با تعدیل منفی همراه بشود.(برای این شرکت خبر می رسد که به زودی فاز دوم پالایشگاه ستاره افتتاح می شود و و فاز سوم آن نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.)

اما در این گروه در بازارهای جهانی قیمت محصولات پتروشیمی نرخ های مناسبی داشتند متانول در بالای 400 دلار در حال تثبیت خود می باشد، اوره که در این موقع از سال با افت تقاضا مواجه می شود همچنان در بالای 200دلار در حال معامله است و قیمت پی وی سی ها هم در بازارهای جهانی شیب صعودی دارد و وضعیت مثبت تقاضا در چین بر روی پی وی سی ها آینده مثبتی را پیش پای آنها گذاشته است.

در فلزات اساسی؛ عوامل مثبت و منفی در بازارهای جهانی در طی این هفته باعث شد تا روند تغیرات قیمتی کامودیتی ها در بازارهای جهانی کاملا به صورت جزئی باشد. در این زمینه رشد قیمت دلار با توجه به روند مثبتی که در رشد شاخص های اقتصادی آمریکا رخ داده است، و رشد شاخص تولیدات صنعتی چین و رشد تورم بخش مسکن در این کشور برآیند معاملات خنثی در این هفته را بوجود آوردند.

در معاملات این گروه در بازار سرمایه تک نرخی شدن ارز و خروج ترامپ از برجام باعث شده تا شاهد معاملات خنثی در نمادهای این گروه باشیم. در این بین نماد فایرا با توجه به رشد قیمت آلومنیوم در بازارهای جهانی و تبدیل زیان سال 95 به سود در سال 96 در یک ماه اخیر با رشد 100 درصدی مواجه شده است. از دیگر نمادها هم فولای و فمراد در این هفته رشد خوبی را تجربه کردند.

در گروه استخراج زغال سنگ؛ که این هفته تا روز پایانی معاملات مثبتی را داشتند برنامه تعطیلی چند معدن جدید در چین در برنامه قرار دارد.

در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات؛ پس از مدتها شاهد اقبال به سوی نمادهای این گروه هستیم.از جمله دلایل رشد نمادهای این گروه احتمال افزایش رقم تسهیلات مسکن، افزایش قیمت مسکن در چند وقت اخیر و همچنین دریافت مالیات از خانه های خالی می باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24