Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سومین روز افت قیمت ها در بازار آتی سکه هم ثبت و سپری شد...

وقت استراحت سکه فرا رسیده ؟؟

بورس24 : بازارهای فولاد ، سکه نقدی و آتی سکه طلا همگی در روز دوشنبه با افت قیمت روبه‌رو شدند و تنها بازار پلیمرها توانست رشد قیمت‌های پراکنده‌ای را در بازار آزاد تجربه کند. این شرایط با نزدیکی به ماه رمضان شاید دشوارتر شود اگرچه بارش‌های فصلی و مشکلات حمل و نقل هم در بازارهای کالایی مؤثر خواهد بود.

بازار آتی امروز سومین روز کاهش نرخ را تجربه کرد تا یک گام دیگر شاهد افت قیمت‌ها باشیم. این مطلب به معنی آن است که بخش مهمی از رشد قیمت‌های روزهای اخیر در این بازار از بین رفته و شرایط جدیدی خودنمایی کرده است. این شرایطخود به معنی آن است که بازار آرام آرام خود را برای ثبات قیمتی آماده می‌کند ولی مشخص نیست که آیا رشد نرخ در روزهای آینده در این بازار تجربه خواهد شد و یا خیر. تحویل سکه‌های پیش فروش شده خود یکی از دلایل رشد عرضه سکه و کاهش قیمت‌ها در بازار است و هیچ بعید نیست که این روند کلی باز هم ادامه یابد. در هر حال بازار آتی دقیقاً از نوسان سکه نقدی تبعیت می‌کند و این شرایط به معنی آن است که تنها باید به نوسان قیمت‌های نقدی توجه کرد. در هر حال قیمت‌های موجود جذابیت نسبی دارد یعنی پتانسیل ورود خریداران جدید را تقویت می‌کند و شاید بتواند از نوسان قیمت‌ها در روزهای آینده حمایت کند. نزدیکی به ماه رمضان هم خود یکی از دلایل کاهش حجم معاملات در بازار نقدی خواهد بود ولی در هر حال بازار باید واقعیت‌های قیمتی را بپذیرد. در اواخر فعالیت بازار شاهد بودیم که بیش از 3 درصد افت قیمتی به ثبت رسید و شاید این وضعیت باز هم ادامه یابد. البته سررسید اردیبهشت در ساعات پایانی بازار نزدیک به 1 درصد افت نرخ داشت. پیش بینی بازار آتی در روزهای آینده بسیار دشوار است ولی در هر حال قیمت 2 میلیون تومانی در بازار نقدی از دست رفته و بازگشت به این نرخ دشوار خواهد بود. خبرهای پراکنده از نوسان قیمت دلار هم به افت قیمت‌ها در بازار آتی کمک کرده ولی باز هم نمی‌توان دورنمای دقیقی را از نوسان قیمت‌های پیش‌رو عنوان کرد.

دوشنبه 37 میلیارد تومان ارزش معاملات بورس انرژی بود که نشان داد این بازار خود را با داده‌های ذاتی خود وفق داده و به روال عادی خود بازگشته است. این شرایط به معنی آن است که باز هم روند افزایشی حجم و ارزش معاملات از سرگرفته شده و شاید بتواند اردیبهشت‌ماه پررونقی را به ثبت برساند. در صورتی که همین روند کلی و البته افزایش نسبی حجم معاملات در روزهای پیش‌رو به ثبت برسد هیچ بعید نیست که باز هم رکوردهای تاریخی بورس انرژی جابجا شود. همچنین فردا در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، کالاهای متانول پتروشیمی شیراز و آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ بین الملل عرضه خواهد شد. از نکات مهم عرضه های فردا می‌توان به عرضه 2،500 تن متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی اشاره داشت.

به گزارش بورس انرژی؛ در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، کالاهای حلال 400، 402 و 410 پالایش نفت اصفهان، برش سنگین، سی اس او و پروپیلن پتروشیمی شازند، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، متانول پتروشیمی زاگرس، پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مبادی انبار نفت تبریز، مشهد و ساری به مقاصد عراق، ازبکستان و افغانستان، گاز مایع پالایش نفت آبادان و نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت تربت حیدریه در رینگ بین الملل عرضه شدند. حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی امروز معادل 15،060 تن و به ارزش 372 میلیارد و 46 میلیون ریال می باشد. از نکات مهم معاملات امروز می‌توان به 15 هزار مترمکعب تقاضا برای نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ داخلی اشاره کرد.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت تبریز به مقصد عراق

0

تن

 

750

دلار (بانک مرکزی)

گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین الملل

0

تن

 

610

دلار (بانک مرکزی)

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت ساری به مقصد افغانستان

0

تن

 

875

دلار (بانک مرکزی)

نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت تربت حیدریه

0

تن

 

930

دلار (بانک مرکزی)

نفت گاز(گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت مشهد به مقصد ازبکستان

0

تن

 

950

دلار (بانک مرکزی)

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

250

تن

13973

13973

ریال

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

3500

تن

13973

13973

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

6000

مترمکعب

17494

17494

ریال

پنتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

418

تن

54509

49554

ریال

پروپیلن پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

0

تن

 

32172

ریال

حلال 400 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

510000

لیتر

23837

21670

ریال

حلال 402 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

3000000

لیتر

28246.998

27518

ریال

نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ داخلی

2400

مترمکعب

25599

23272

ریال

حلال 410 پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی

516000

لیتر

23702

21548

ریال

سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

150

تن

21672

18060

ریال

برش سنگین پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی

100

تن

16261

16261

ریال

برش سنگین شرکت پتروشیمی شازند در رینگ داخلی

1012

تن

16261

16261

ریال

عقبگرد فولادی‌ها ادامه دارد

کاهش قیمت ها در بازار فولاد باز هم ادامه یافت تا جایی که افت نرخ گویی وارد دومین هفته خود می‌شود و البته سیگنالی مبنی بر حمایت از بازار هم به گوش نمی‌رسد. این وضعیت به معنی آن است که اندک سرعت‌گیرهای کاهش نرخ هم گویی از کار افتاده و بازار مسیر نزولی خود را با شتاب پیشین می‌پیماید. این بدان معنی است که هنوز هم کاهش قیمت‌ها ادامه می یابد اگرچه روند نوزلی بهای شمش هم از افت قیمت‌ها حمایت می‌کند. نزدیکی به ماه رمضان و تداوم مشکلات حمل و نقل به دلیل تداوم بارش هم مزید بر علت شده و خرید جذابیت پیشین را ندارد. با توجه به این شرایط هفته جاری باز هم همین روند نزولی ادامه خواهد یافت ولی قیمت‌ها به گونه‌ای نوسان می‌کند که می‌توان جرقه‌های بهبود را در خلال فعالیت بازار مشاهده کرد. این به معنی آن است که بازار می‌تواند اندک اندک به سمت آرامش قیمتی حرکت کند ولی برای هفته آینده امیدواری‌ها افزایش می یابد اگرچه ورود به ماه رمضان خود به معنی رکودی دیگر در بازار است ولی برای امسال احتمالاً شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم بود. این موارد تنها گمانه‌زنی از دورنمای بازار است و در روزهای آینده با دقت بیشتری به رخدادهای زیرپوستی بازار توجه خواهیم کرد.

بازار پلیمرها

بازار آزاد پلیمرها امروز هم جرقه‌های رشد قیمتی خود را ادامه داد ولی تفاوت آن با روزهای قبل هم در شتاب رشد قیمتی بود و هم در گستردگی آن. امروز بازار پلیمرها شاید یکی از معدود بازارهایی بود که با رشد قیمت همراه شد ولی هم شتاب رشد نرخ کاهش یافت و هم گریدهای محدودی افزایش قیمت داشتند. این در حالی بود که گریدهای کاهشی در بازار افزایش یافت ولی باز هم می‌توان گفت بازار با ثبات و حتی با جرقه‌های رشد قیمتی ؛ به سمت افزایش نرخ متمایل بود. این بدان معناست که بازار پلیمرها دیگر فضای چندانی برای رشد نرخ نداشته و در هفته جاری شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. هنوز اطلاعات دقیقی از شرایط خرید در بستر بازار وجود ندارد ولی ذات رشد حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا و تکانه‌های رشد نرخ یا از صادرات خبر می‌دهد و یا از افزایش مصرف داخلی.

امروز بازار پلیمرهای بورس کالا نیز شرایط خاصی را تجربه کرد اگرچه حجم عرضه‌ها نسبتاً متعادل بود ولی بازار با هجوم تقاضا همراه شد و رشد قیمت‌های گسترده‌ای به ثبت رسید. این شرایط به معنای آن بود که جرقه‌های رشد تقاضا جدی تر از چیزی است که به نظر می رسد و همچنین بازار پذیرای اکثریت عرضه‌های ثبت شده است. این وضعیت اگرچه به معنی افزایش تغذیه بازار از مواد اولیه است ولی در کنار آن احتمال تقویت قیمت‌ها را هم مطرح می‌کند ولی چندان قدرتمند نیست. هنوز هم فاصله قیمتی بین بورس و بازار به قدری است که رشد قیمت‌ها در بورس کالا آن‌قدر هم در افزایش نرخ در بازار داخلی مؤثر نیست اگرچه ذات تغذیه بازار اهمیت بیشتری خواهد داشت. در هر حال امروز نزدیک به 16 هزار تن از انواع پلیمرها مورد معامله قرار گرفته که خود داده‌ای برای تزریق آرامش به بازار داخلی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24