Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته بواسطه رشد شاخص اکثر گروه ها ، بازدهی مثبتی را از خود بر جای گذاشت. به نظر می رسد عوامل زیادی در تغییر روند ( موقت یا دائم ) بازار موثر بوده اند. «مهار بازار طلا و ارز» ، «دست حمایت کننده صندوق توسعه» ، «رسیدن قیمت ها به کف های تاریخی» ، «اثرات تورمی رشد دلار و کوچک شدن ارزش جایگزینی شرکت ها» ، «پیشخور شدن اثرات منفی ملغی شدن برجام» ، «نزدیک شدن به انتشار گزارش های ١٢ ماهه» و «امیدواری به انتشار خبرهای مثبت ارز تور مسافرتی دیپلمات های ارشد ایران به کشورهای چین ، روسیه و اروپا» از دلایلی است که ...

«چرخش به لطف صندوق توسعه !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته بواسطه رشد شاخص اکثر گروه ها ، بازدهی مثبتی را از خود بر جای گذاشت. به نظر می رسد عوامل زیادی در تغییر روند ( موقت یا دائم ) بازار موثر بوده اند. «مهار بازار طلا و ارز» ، «دست حمایت کننده صندوق توسعه» ، «رسیدن قیمت ها به کف های تاریخی» ، «اثرات تورمی رشد دلار و کوچک شدن ارزش جایگزینی شرکت ها» ، «پیشخور شدن اثرات منفی ملغی شدن برجام» ، «نزدیک شدن به انتشار گزارش های 12 ماهه» و «امیدواری به انتشار خبرهای مثبت ارز تور مسافرتی دیپلمات های ارشد ایران به کشورهای چین ، روسیه و اروپا» از دلایلی است که بهبود بازار را به همراه داشته است. البته هنوز جریان ورود نقدینگی به بازار ( منحنی ورود و خروج نقدینگی که بند دوم گزارش ارائه می شود ) تائید نشده است اما به نظر می رسد 2 عامل : «رسیدن قیمت ها به کف های تاریخی» و «اثرات تورمی رشد دلار» بیشترین نقش را در بهبود بازار داشته اند. البته از حق نگذریم ، دست حمایت کننده صندوق توسعه هم نقش مهمی داشت و سبب شد تا معامله گران به مرور جسارت از دست رفته خود را بازیابی کرده و در نتیجه شاهد بهبود وضعیت بازار باشیم.

انصافا عملکرد صندوق توسعه در معاملات روزهای چهارشنبه گذشته و شنبه هفته جاری جای تقدیر داشت. این درست که تحولات اخیر سازمان به ویژه تدوین مقررات و قوانین جدید ، نقش منفی در وضعیت بازار داشت اما نمی توان از کنار حمایت جدی «صندوق توسعه» و «صندوق تثبیت» به سادگی گذشت. این صندوق ها به همراه چند حقوقی دیگر با تمام قوا از بازار حمایت کردند و نشان دادند که اگر فعل خواستن صرف شود ، به راحتی می توان بازار و خبرهای منفی را مهار کرد. البته قیمت ها هم در نقاط جذابی قرار داشت اما به هر جهت کف بازار توسط این عزیزان در شرایطی بسته شد که برخی از حقوقی ها و صندوق ها با عرضه های آبشاری در معاملات روز چهارشنبه ، واکنش ضعیفی را از خود بر جای گذاشتند ! طبق برخی از شنیده ها ، پول پارک شده برخی از حقوقی ها برای مبارزه با بحران نیز آماده شده و این خبر ( به شرط صحت ) می تواند پشت گرمی خوبی برای حرکت رو به جلوی بازار باشد. البته کلیت بازار روند صعودی نگرفته اما همین که از بحران سیاسی جان سالم به در برده‌ایم ، خبر خوبی است و البته امیدواریم دولت نیز نیم نگاهی به بازار سرمایه داشته باشد !!

بازار برای برگشت قوی تر و جلب اعتماد بیشتر ، نیاز به شوک های مختلفی دارد که در راس آن خبرهای سیاسی و مذاکرات ظریف با 5 کشوری است که رئیس جمهور به آن اشاره داشت. مورد مهم دیگر ، برقراری آرامش در بازار ارز و سر و سامان بخشیدن به دلاری است که اسم تک نرخی را یدک می کشد اما بیش از 100 نرخ در شهرهای مختلف دارد !! به نظر این 2 اتفاق می تواند بستر روانی خوبی را برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه فراهم کند. جالب است که این روزها با دلار 4.200 تومانی معامله می کنیم اما در سرمایه گذاری خود باید ریسک دلار 6.000 تومانی را بپذیریم !! به نظر همانقدر که خبرهای سیاسی موثر است و می تواند نقش کاتالیزور را داشته باشد ، تحولات ارزی و ایجاد ثبات نیز اهمیت زیادی داشته باشد. اما با این مقدمه به سراغ بازار برویم. بازاری که پس از چَک و لگد هفته های گذشته ، گارد بهتری به خود گرفته است. در بازار امروز صنایعی نظیر انبوه سازی ، خودروسازی و سیمانی مورد توجه بودند و در سایر گروه ها هم اگر هیجان به این شدت نبود اما تقاضا هم بد نبود.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 27 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه زغالسنگ و خودروسازی و منفی گروه قندوشکر قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم به نظر وضعیت بدی نداشته باشیم با این تفاوت که احتمالا فشار عرضه بعد از یک رشد حدود 10 – 15 درصدی در گروه های پیشرو بیشتر خواهد بود. به هر جهت ریسک های سیاسی کماکان به قوت خود باقیست و با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته ، رفتار بازار محتاط تر خواهد شد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* وزیر خارجه آمریکا گفت : روحانی دستکم می‌ تواند زندانیان آمریکایی را آزاد کند. وی از احتمال تهیه توافقی جدید با ایران خبر داده و گفته اگر تهران خواستار رابطه تجاری با اروپایی‌ هاست "دست‌کم" می‌ تواند زندانیان آمریکایی را آزاد کند. مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا از اظهارنظر درباره اینکه واشنگتن حاضر به تبادل زندانی با ایران است خودداری کرد ، اما گفت امیدوار است آقای روحانی که "خود را غربی می‌ پندارد" این زندانی‌ ها را آزاد کند.

* جان بولتون گفت : نتیجه خروج از برجام ، بازگشت همه تحریم‌ های قبل از توافق است. احتمال تحریم شرکت‌ های اروپایی که با ایران همکاری تجاری داشته باشند وجود دارد.

* روایت نقوی از جزئیات نشست کمیسیون امنیت ملی : عراقچی گفت اروپایی‌ ها 60 روز فرصت دارند که تضمین‌ های لازم را درخصوص تأمین منافع ایران و جبران خسارات خروج آمریکا را به ایران بدهند. اگر اروپایی‌ ها تضمین ندادند ، تصمیم‌ گیری نسبت به آینده به عهده مقامات ارشد نظام است. به همین جهت مذاکرات با چین ، روسیه و سه کشور اروپایی‌ با سفر ظریف آغاز شد. البته ما باید بین دولت‌ های اروپایی با شرکت‌ های اروپایی تفاوت قائل شویم ، شرکت‌ های اروپایی خصوصی هستند و کسی نمی‌ تواند آنها را مجبور به کار با کشوری کند یا نکند.

* رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا گفت : حفظ برجام بدون آمریکا امکان پذیر ، اما بدون تامین منافع ایران غیرممکن است. زمان اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و تضمین منافع ایران ، محدود است. دکتر رحانی گفت : مسوولیت عواقب هر وضعیتی در قبال برجام ، برعهده آمریکا است. مقاومت اروپا در برابر تحریم های ثانویه آمریکا ، موجب حفظ جایگاه و اعتبار جهانی آن خواهد بود. در سوی دیگر ، ترزا می گفت : هدف اتحادیه اروپا حفظ برجام است. نخست وزیر بریتانیا در تماس با روحانی گفت : ما با همکاران اروپایی ، تمام تلاش خود را برای حفظ برجام و بهره‌مندی ایران از مفاد این توافق بکار می‌ گیریم. در نشست بروکسل ، کشورهای اروپایی بسته‌ ای از پیشنهادات برای حفظ برجام آماده کرده‌ اند.

* وزیر اقتصاد فرانسه از احتمال بازگرداندن قانون مسدود کننده اتحادیه اروپا علیه آمریکا در راستای حفاظت از منافع شرکت‌های خود برای تجارت با ایران خبر داد. به گفته او ، ممکن است از آنجایی که آمریکا اعلام کرده باید طی مدت مشخصی اتحادیه اروپا از تجارت با ایران صرف ‌نظر کند چراکه در صورت ادامه این روند تحت تحریم‌ های آمریکا قرار خواهد گرفت ، این قانون از سوی اتحادیه با هدف دفاع از منافع شرکت‌ های اروپایی بار دیگر اعمال شود.

* وزیر خارجه کشورمان که به چین سفر کرده ، با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد. وی در این دیدار گفت : امیدواریم طی امروز و دو روز آینده بتوانیم تصویر روشنی از آینده برجام ترسیم شود. ظریف با تبریک انتخاب مجدد وانگ یی به عنوان وزیر خارجه چین گفت : برای من مهم است که سفرم برای مذاکره با اعضای باقیمانده برجام را از چین شروع کنم. ایران و چین در شرایط مختلف دوستان خوبی بوده اند و مشارکت جامع راهبردی مورد توجه رهبران دو کشور و راهنمای ما بوده است. ظریف ادامه داد: خوشحالم که امروز قبل از ملاقات ما همکاران ما درباره جزییات گسترش هر چه بیش‌تر روابط دوجانبه ایران و چین صحبت کردند. چین شریک اول تجاری ایران است.

* وزیر خارجه آلمان در پی خروج آمریکا از برجام گفت : شرکت‌ های آلمانی برای معامله با ایران تقریبا هیچ شانسی ندارند. معاف کردن شرکت‌ های آلمانی از تحریم‌ های آمریکا بسیار مشکل است. این صحبت ها در شرایطی مطرح می شود که اولا تضاد آن را در روزهای گذشته داشته‌ایم ، ثانیا در روزهای آتی مذاکرات فشرده میان ظریف و وزرای خارجه اتحادیه اروپا را خواهیم داشت.

* «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت : ایران در زمان برجام به هر طریق ممکن به دنبال تصرف خاورمیانه بود. چنین چیزی دیگر اتفاق نخواهد افتاد. به یاد داشته باشید که آن‌ها چه رفتار بدی داشتند.

* وانگ یی ، وزیر خارجه چین گفت : چین از منافع ملی ایران حراست و از صلح و ثبات منطقه به طور جدی و فعالانه حفاظت می کند. ایران یک شریک راهبردی برای چین است.

ب) در حوزه اقتصاد :

* اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌ رئیسه مجلس به نقل از جهانگیری از دستور "رهبر انقلاب" به دستگاه‌ ها درباره تنظیم بازار ارز خبر داد. آقای جهانگیری گفت : عواملی در داخل و خارج کشور مصمم هستند که در بازار ارز اختلال ایجاد کنند که تلاش می‌ کنیم با برنامه‌ ریزی ‌های دقیق با آنها مقابله کنیم. بعضی ‌ها می ‌خواستند ارز را خریداری کرده و در منزل نگهداری کنند اما با ایجاد سامانه ‌هایی که برای کنترل ارز برنامه‌ ریزی کردیم ، مانع این کار شدیم. اولویت اول تأمین نیازهای داخلی است و اولویت بعدی مسائلی نظیر تأمین نیازهای مسافرین و ارز دانشجویان و دیگر موارد است.

* رییس کل بانک مرکزی از تخصیص ارز مورد نیاز صنایع به نرخ 4.200 تومان خبر داد و گفت : خللی در روند واردات کالاهای اساسی ایجاد نشده است. حجم تخصیص ارز و ثبت سفارشی که انجام شده بر مبنای ارز 4.200 تومان طی یک ماه گذشته نزدیک به 7 میلیارد دلار است. 7 میلیارد دلار با نرخ 4.200 تومان طی یک‌ ماه تخصیص یافته است. 4 میلیارد دلار تامین ارز شده و روند واردات کشور در مسیر کاملا طبیعی خود در حال پیش روی است. خوشبختانه اقدامات جدید پیاده سازی درست شده و هیچگونه اختلالی در آن وجود ندارد. خبر استعفا از ریاست بانک مرکزی به هیچ عنوان صحت ندارد و از این موضوع تعجب می کنم که چرا برخی افراد مباحث این چنینی را مطرح می‌ کنند.

* پرداخت سود بانکی به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ممنوع شد. بانک مرکزی در بخشنامه ‌ای پرداخت هرگونه سود بانکی به حساب های دستگاه‌ های مشمول قانون مدیریت خدمات کشور را ممنوع اعلام کرد.

* فعالان تجاری ایران و ترکیه می توانند با تسهیلات ویژه گشایش اعتباراسنادی (LC) بانک ملی که از طریق قرارداد پیمان پولی – سوآپ ارزی میان بانک مرکزی دو کشور فراهم شده ، تجارت خود را بیش از پیش رونق بخشند.

ج) در خبرهای بورسی ، رئیس سازمان بورس درباره برنامه های این سازمان بعد از خروج آمریکا از برجام و نحوه مواجهه با ریسک های سیستماتیک ، گفت : خوشبختانه ظرفیت ها و توانایی های اقتصاد ایران به گونه ای است که ریسک های اخیر ، تاثیر چندانی بر اقتصاد ندارد و در بلند مدت این تاثیر بر بازار سرمایه نیز بسیار اندک است ! محمدی با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه هم مطابق ماده 28 قانون رفع موانع تولید ، نقش حمایت از سرمایه گذاران خرد را دارد ، تاکید کرد : بازار سرمایه از سرمایه های فعالان این بازار همچنان صیانت خواهد کرد. امسال سودآوری شرکت ها بهتر از سال های قبل است و امید می رود افراد بتوانند بر اساس تحلیل های علمی ، سرمایه گذاری هایی داشته باشند که هم افق بلند مدت را دنبال کنند و هم تنوع را در پرتفوی خود لحاظ کرده باشند. محمدی درخصوص احتمال هدایت بخشی از نقدینگی جامعه به سمت بورس گفت : امسال تولید باید برای سرمایه گذاران پرجاذبه باشد و با توجه به اینکه نرخ های سود سپرده و نرخ ارز نیز منطقی شده اند ، امید است با اصلاحات بانک مرکزی بازارها به سمتی بروند که بازارهای پر ظرفیت مثل بازار سرمایه مورد توجه بیشتری قرار گیرد و با این اصلاحات ، بازار سرمایه بخشی از نقدینگی را هم جذب کند.

د) در بازارهای جهانی ، شاهد نوسانات محدود چه در نفت و چه در فلزات اساسی هستیم. به نقل از رویترز ، در حالی که افزایش بی رویه فعالیت های حفاری در آمریکا حکایت از تداوم رشد تولید این کشور در ماه های آینده دارد و در شرایطی که اروپا و آسیا مخالفت خود را با تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرده اند ، قیمت نفت پس از رسیدن به رقم 78 دلار در هفته گذشته امروز با کاهش مواجه بود. با وجود این کاهش ، قیمت نفت همچنان در نزدیکی بالاترین رقم های بیش از 3 سال گذشته که هفته گذشته به ثبت رسیده بود باقی ماند ، زیرا بازار انتظار دارد صادرات نفت ایران بعد از اجرای تحریم های آمریکا در اواخر امسال کاهش قابل توجهی را شاهد باشد. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 76 دلار و 89 سنت و قیمت نفت خام آمریکا به 70 دلار و 51 سنت رسید. گرگ مک کینا ، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت : «اگر تحریم های آمریکا تاثیری جدی بر صادرات نفت ایران بگذارد، حدود یک میلیون بشکه از عرضه جهانی نفت کاهش خواهد یافت.»

وی افزود : «اما هنوز این مسئله قطعی نیست که تحریم ها تا این حد بتواند اثر گذاری داشته باشد. آلمان گفته از منافع شرکت های آلمانی در مقابل تحریم های آمریکا حفاظت می کند. ایران هم گفته ، شرکت توتال فرانسه هنوز از میادین این کشور خارج نشده و همه اینها در حالی است که ظاهرا چینی ها آماده پر کردن خلا ایجاد شده در نتیجه تحریم های آمریکا هستند.» تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران در حالی است که بازار از قبل نیز به دلیل اجرای قدرتمندانه توافق کاهش تولید توسط اوپک و متحدانش شاهد کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا بوده است. در فلزات اساسی وضعیت کمی بهتر بود و قیمت ها اندکی افزایش یافت ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 6.940 – 2.380 – 3.080 و 2.290 دلاری قرار گرفتند.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه خودرویی برای دومین روز متوالی شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت ها بودیم. افزایش حجم و ارزش معاملات به وضوح نشان می دهد که طی روزهای اخیر نقدینگی خوبی به دل این صنعت زده و در نتیجه شاهد سبز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی برای تغییر مسیر خودرویی ها هستیم. به نظر می رسد بازار نسبت به خبرهای منفی تا حدود واکسینه شده و از طرف دیگر تحولات منفی احتمالی در حوزه سیاسی نیز پیشخور شده است. بحث داغ دیگر در خودروسازان ، به افزایش نرخ محصولات شرکت ها باز می گردد. بر طبق آخرین خبر ها ، شرکت های خودروساز سایت فروش نقدی را بسته اند و محصولی راهی بازار نمی کنند که همین امر بر افزایش قیمت انواع خودرو ها اضافه کرده است. ضمن اینکه رایزنی ها بر سر افزایش نرخ محصولات کمتر از 40 میلیون تومانی با شورای رقابت ادامه دارد. خودروسازان و قطعه سازان معتقدند که برای حیات این صنعت ، اعمال افزایش نرخ فروش ضروری است. با توجه به عوامل مطروحه ، می توان امیدوار بود تا اقلا بخشی از افت سنگین اخیر در خودرویی ها نیز جبران شود.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، آرش محبی‌نژاد ، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازی گفت : خودروهایی که بیش از 45 میلیون تومان قیمت داشته و مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند مانند محصولات ایران خودرو و سایپا به طور تقریبی معادل نرخ تورم یعنی 10 درصد افزایش قیمت داشته اند. همچنین درخصوص خودروهایی که کمتر از 45 میلیون تومان نیز درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت داده شده و امیدواریم که این شورای در سال حمایت از کالای ایرانی هرچه سریع‌تر قیمت ها را اعلام کند. افزایش قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان مطابق با محاسبات دقیق برابر با 19.5 درصد بوده و چنانچه شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را کمتر از این رقم اعلام کند به زیان قطعه ساز منجر ‌شده که در غیر اینصورت مجبور به کاهش کیفیت خودرو است.

در این گروه خکاوه برای دومین روز متوالی مورد توجه بود و با افزایش تقاضا به قیمت های درصد مثبت و صف خرید نشست. این سهم در صورت گذر موفق از مقاومت 95 تومانی ، می تواند به مرور تا باند میانی کانال ترسیم شده یعنی محدوده 125 تومانی پیشروی داشته باشد. یکی از رویدادهای گروه سایپا تلاش برای خروج از دارایی های غیر مولد و کاهش سطح بدهی های بانکی خصوصا به بانک پارسیان است. خکاوه بر اساس ترازنامه خود 747 میلیارد تومان بدهی بانکی دارد که 90 درصد آن مربوط به پارسیان است. حالا سرمایه گذاری سایپا قصد دارد 17.5 درصد تامین سرمایه لوتوس پارسیان را واگذار کند و دارایی های غیر مولد دیگری (زمین) را نیز جهت فروش ارائه کرده است. به نظر می رسد مدیریت بدهی بانکی با استفاده از اقلام راکد دارایی که مولد نیستند بتواند شرایط بهتری ایجاد کند. کاهش حجم بدهی بانکی و تهاتر دارایی با بانک پارسیان جهت تسویه تسهیلات بانکی می تواند بر گروه سایپا و زیر مجموعه ها تاثیر داشته باشد. تصویر ذیل نشان می دهد که خکاوه در یک موقعیت تکنیکی ایده‌آل می تواند به قیمت های بیش از 100 تومانی و باند میانی چنگال اندروز دست یابد.

در کنار خکاوه ، زامیاد را داریم که از نظر بنیادی در موقعیت بهتری قرار دارد. این سهم در صورتی که طی روزهای آتی موفق به عبور از مقاومت 80 تومانی گردد ، در گام بعدی راهی قیمت های 88 – 90 تومانی خواهد شد. در نماد سایپا ضرب فروش به روی سطح حمایتی 70 تومانی گرفته شده و حالا شاهد تغییر مسیر و حرکت سهم به سمت قیمت های 84 تومانی هستیم. مقاومتی که در صورت شکست ، مسیر رشد قیمت سهم تا سطوح 94 تومانی را هموار خواهد کرد. در کنار نمادهای یاد شده ، 2 سهم خگستر و وساپا را داریم. هر 2 سهم به ویژه وساپا اصلاح خوبی را تجربه کرده اند و با توجه به تحولاتی که در جریان است می توان به جبران بخشی از این افت امیدوار بود. برای خگستر هدف اول 300 – 305 تومانی و برای وساپا رشد تا محدوده 75 تومانی را متصوریم.

ب) در گروه ساختمانی و انبوه سازی امروز هم تقاضای خوبی داشتیم. البته نبود عرضه و افت سنگین قیمت ها ، دلیل اصلی عقب نشینی فروشنده هاست. بارها به این نکته اشاره شده که هر جنسی ، قیمتی دارد اما بازار توجه نداشت. حال می بینیم که بواسطه انتظارات تورمی و جذاب شدن قیمت ها ، نمادهای این گروه در مسیر رشد قرار گرفته اند. شاخص این گروه در شرایطی از محدوده 570 واحدی برگشت زده و طی روزهای اخیر موفق شده ضمن ورود به کانال 600 واحدی تا محدوده 640 واحدی پیشروی نماید ، که انتظار می رود این حرکت دست‌کم تا محدوده 720 واحدی ادامه داشته باشد. درخصوص اکثر نمادها به ویژه زیر مجموعه های سرمایه گذاری مسکن طی روزهای اخیر بحث کردیم و گفتیم که قیمت تابلو با ارزش واقعی شرکت ها شکاف بزرگی دارد. بنابراین انتظار داریم اقلا بخشی از افت قیمت سال های اخیر در این حرکت جبران شود. نکته مهم اینکه با جبران افت قیمت ها ، بر میزان nav «ثمسکن» افزوده خواهد شد. لذا با توجه به این مساله و همچنین وضعیت تکنیکی مناسب باید گفت که ثمسکن می تواند طی یک حرکت آهسته و پیوسته تا قیمت های 85 – 90 تومانی پیشروی داشته باشد.

اما طیف دیگر گروه انبوه سازی را نمادهایی نظیر ثفارس ، وساخت ، ثنوسا ، ثاباد ، ثعمرا و ثشاهد تشکیل می دهند. جالب است بدانید که این طیف به غیر از ثفارس ، از نظر بنیادی ضعیف تر از طیف اول می باشد اما به دلیل تاثیرگذاری بر روی شاخص گروه و همچنین نقش لیدرمحوری ، حرف اول و آخر را در حرکت گروه مزبور می زنند. درخصوص ثفارس باید گفت که این سهم اخیرا اصلاح سختی داشته و با توجه به اینکه شرکت از منظر سودسازی و تقسیم سود موقعیت خوبی دارد ، انتظار داریم که سهم به مرور تا قیمت های 220 – 230 تومانی پیشروی داشته باشد.

در ثنوسا نیز شاهد جدال سهم با مقاومت 150 تومانی هستیم. همانطور که قبلا هم اشاره شد ، ثنوسا با گذر از این سد ، مجوز برای رشد تا قیمت های 170 تومانی را دریافت خواهد نمود. و در نهایت وساخت را داریم که این روزها با ارائه شفاف سازی های مکرر این سیگنال را به بازار می دهد که سهم قصد تغییر روند از نزولی به صعودی را دارد. این شرکت طی 2 مرحله سود 3 ریالی خود را تا سطوح 142 ریالی افزایش داد ! فروش زمین آسمان شهر اردبیل و سود حاصل از سرمایه گذاری مربوط به شرکت تامین سرمایه نوین از مبلغ 154 میلیارد ریال به 238 میلیارد ریالاز دلایل بهبود وضعیت شرکت عنوان شده است. توجه به این نکته ضروری است که «وپترو» از تغییرات مثبت در وساخت ، نفی خوبی می برد. ضمن اینکه در زیر مجموعه های وپترو اتفاقات مثبت دیگری نظیر بهبود وضعیت سهامی نظیر «شکربن» ، «شدوص» و «پلوله» نیز می تواند در روند حرکت سهم موثر باشد.

در خبرهای مرتبط با این گروه ، اولین آمار از نبض کشوری بازار مسکن 97 در کارنامه جدید تسهیلات بانکی منعکس شد. طی هفته‌ های گذشته از سال‌جاری ، تعداد وام‌ هایی که برای ساخت مسکن در شهرها پرداخت شده ، بیش از 180 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 96 افزایش یافته است. نرخ رشد پرداخت وام خرید در کل کشور نیز طی همین مدت ، 28 درصد بوده است. شیب چشمگیر رشد تقاضا برای اخذ وام ساخت و خرید مسکن ، علامت تازه‌ ای از تحرک در بازار کشوری املاک و واکنش مثبت به سبد تسهیلات است.

ج) در گروه سیمانی 3 عامل : «سقوط سنگین قیمت ها طی 4 – 5 سال گذشته» ، «زمزمه هایی درخصوص افزایش تقاضا برای خرید سیمان» و «همبستگی بالا با گروه انبوه سازی» موجب شد تا شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت ها باشیم. همانطور که طی روزهای اخیر هم اشاره شد ، قیمت ها واقعا در جایی قرار گرفته بودند که به هیچ عنوان توجیهی نداشت اما به هر حال همانطور که بازار در حرکت های رو به جلو افراط می کند ، در ریزش ها هم بعضا شاهد رفتارهای غیر منطقی و غیر عقلانی هستیم. در خبرهای مرتبط با این گروه ، عضو هیأت مدیره بانک مسکن گفت : بخش مسکن رونق گرفته است ، چراکه تا یکی دو سال گذشته تقاضایی برای سیمان وجود نداشت اما برای 30 میلیون تن سیمان دپو شده به یکباره صف کشیده شد ، پس باید اذعان کرد که تولید مسکن رونق گرفته است. این خبر را نباید دست‌کم گرفت. تحقق چنین وضعیتی سبب افزایش تولید و در ادامه رشد نرخ های فروش خواهد شد.

در این گروه سفارس صدرنشین بود. این سهم با تقاضای 5 میلیونی در قیمت های درصد مثبت ، به کانال 100 تومانی بازگشت. سیمان فارس و خوزستانی که NAV بیش از 300 تومانی داشته و حالا با رشد زیر مجموعه ها می تواند شرایط بهتری را تجربه کند. در سیمان سپاهان هم تقاضای خوبی داشتیم. این سهم با گذر از قیمت های 79 – 80 تومانی می تواند به مرور تا قیمت های 88 – 900 تومانی نیز پیشروی داشته باشد. سپاهان برای بهبود وضعیت بنیادی نیاز به حمایت های دولت و افزایش تناژ فروش سیمان در راستای بتنی شدن جاده اصفهان – شیراز دارد. در این گروه 2 نماد سصوفی و سهگمت نیز از نظر نموداری وضهیت خوبی دارند. همچنین سفارس نیز از نقاط خوبی برگشت زده و اگر طی روزهای آتی یک اصلاح داشته باشد ، فرصت خوبی برای ورود خواهد بود.

د) در گروه لیزینگی توقف نماد لیزینگ غدیر ( بواسطه شفاف سازی منتشر شده ) و بازگشایی ولملت با رشد 15 درصدی را داشتیم و این در شرایطی است که انتظار می رود مابقی شرکت ها به مرور با رشد عملیات خود ، دست به شفاف سازی بزنند. تجربه ثابت کرده ، در سالهایی که تورم رشد می کند ، تقاضا برای خرید خودرو با شرایط لیزینگ افزایش می یابد. بنابراین با توجه به رشد اخیر دلار و قرار گرفتن خودرو در مسیر رشد قیمت ( گفته می شود شرکت های خودروساز سایت فروش نقدی را بسته اند و محصولی راهی بازار نمی کنند که همین امر بر افزایش قیمت انواع خودرو ها اضافه کرده است. ) ، به مرور تقاضا برای خرید خودرو از کانال لیزینگ افزایش خواهد یافت. کماکان توصیه ما خرید ولساپا در قیمت های جذاب فعلی است. این سهم معمولا در دوران پس افزایش سرمایه بواسطه افزایش عملیات لیزینگ ( بر اساس تجربه دوره های گذشته ) در مسیر رشد سودآوری قرار می گیرد. همچنین انتظار می رود وایران نیز برای سال جاری قراردادهای جدیدی را با شرکت ایران خودرو در راستای افزایش خودروهای لیزینگ منعقد نماید.

اما به سراغ ولغدر برویم. سهمی که در جدیدترین گزارش منتشر شده ، سود هر سهم خود را با تعدیل سنگین 46 درصدی از سطوح 129 ریالی به 189 ریال افزایش داده و در دوره 3 ماهه 87 ریال معادل 46 درصد آن را پوشش داده است. شرکت در شفاف سازی خود اعلام کرده که طی قرارداد شماره 14153/96 مبلغ 420 میلیارد ریال بابت خرید 153 دستگاه کامیون کمپرسی LK2624 به شرکت ایران خودرو دیزل پرداخت کرده است. با توجه به تحویل 41 دستگاه ( از 153 دستگاه ) ، به مانده مبالغ پرداختی خریدار طبق تبصره 78 قرارداد ، سود مشارکت تعلق خواهد گرفت. که در سال مالی جاری (97.9.30) تا تاریخ 97.1.31 مبلغ 51 میلیارد ریال سود مشارکت از این محل شناسایی شده است. مانده تحویل نشده در تاریخ فوق مبلغ 308 میلیارد ریال می باشد. قراردادی به شماره 96536492 با شرکت ایران خودرو منعقد گردیده که فروش تعداد تقریبی 5.000 دستگاه خودرو با اقساط 24 ماهه و سررسید 6 ماهه در بر داشته است ، این قرارداد یکی از مهمترین قراردادهای شرکت لیزینگ خودرو غدیر بوده و تا تاریخ تهیه این گزارش مبلغ 954 میلیارد ریال تسهیلات اعطایی در دفاتر این شرکت ثبت شده است.

در اطلاعات مالی پیش بینی شده 97.9.30 ، درآمد های عملیاتی 136 میلیارد ریال با فرض تحویل خودروهای موضوع قرارداد با شرکت ایران خودرو دیزل و لیزینگ آنها لحاظ شده بود و با توجه به عدم تحویل خودروهای مذکور، سود شناسایی شده از این محل در پیش بینی تعدیل شده حذف و درآمد ناشی از قرارداد با شرکت ایران خودرو به مبلغ 134 میلیارد ریال شناسایی شد. در مجموع در اطلاعات مالی پیش بینی تعدیل شده 97.9.30 درآمدهای عملیاتی به مبلغ 157 میلیارد ریال می باشد. هزینه های فروش ، اداری و عمومی به دلیل ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ، طبق دستورالعمل بانک مرکزی ، از مبلغ 92 میلیارد ریال به مبلغ 112 میلیارد ریال تغییر یافته است. سایر اقلام عملیاتی با توجه به شناسایی سود مشارکت ناشی از قرارداد با شرکت ایران خودرو دیزل و کاهش مبلغ ثمن نقدی دریافتی از مستاجرین از مبلغ 33 میلیارد ریال به مبلغ 66 میلیارد ریال تغییر یافته است. سایر درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی با توجه به افزایش سود سپرده و سایر درآمدهای ناشی از ارائه خدمات به مشتریان ، از مبلغ 9 میلیارد ریال به مبلغ 12 میلیارد ریال تغییر یافته است. به نظر روزهای بهتری در انتظار ولغدر خواهد بود. انتظار می رود این سهم به مرور در مسیر قیمت های 120 – 125 تومانی قرار بگیرد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

اما در این شماره از چشم انداز قصد داریم نگاهی به آخرین وضعیت و ارزش دارایی های شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب با نماد (ثغرب) بیاندازیم. این شرکت با سرمایه 900 میلیارد ریالی ، سود هر سهم خود برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 97 را در سطوح 77 ریالی پیش بینی اما در دوره 6 ماهه (76) ریال زیان شناسایی نموده است. برآورد مبلغ فروش کل پروژه های ثغرب در ابتدای دوره رقمی بالغ بر 4.905 میلیارد ریال و برآورد بهای تمام شده کل پروژه ها نیز 3.480 میلیارد ریال می باشد. گفتنی است ، ثغرب از ابتدای دوره تا پایانی فروردین ماه 264 میلیارد ریال فروش داشته و طی مدت 7 ماه اخیر نیز 240 میلیارد ریال برای پروژه های خود هزینه نموده است.

بنابراین اگر فروش ماه های گذشته را از رقم پیش بینی شده کسر کنیم به رقم 4.641 میلیارد ریالی ( ارزش پروژه های به فروش نرسیده بر اساس نرخ های پیش بینی شده در بودجه ) می رسیم. همچنین هزینه 240 میلیارد ریالی را باید از برآورد بهای تمام شده کل پروژه ها کسر کنیم تا به رقم 3.240 میلیارد ریال برسیم. تفاضل این دو عدد یعنی ارزش کل پروژه ها از بهای تمام شده ، رقم 1.401 میلیارد ریالی را نشان می دهد. اما شرکت در تاریخ 22 مهر ماه 2 رویداد با اهمیت را در قالب شفاف سازی به بازار منعکس نمود : 1- خرید زمین به مساحت 101065 مترمربع و دارای کاربری بهداشتی و درمانی به ارزش 303 میلیارد ریال در شهر تبریز 2- خرید زمین به مساحت 54736 مترمربع در بافت فرسوده شهری جهت ساخت 2.000 واحدها مسکونی در چند فاز به ارزش 416 میلیارد ریال. بنابراین اگر ارزش زمین های که شرکت اخیرا خریداری نموده را به ارزش پروژه ها بیافزائیم و بهای تمام شده را از آن کسر کنیم می بینیم که شرکت رقمی بالغ بر 2.120 میلیارد ریال ، خالص ارزش افزوده دارایی ها دارد.

در صورت های مالی 6 ماهه می بینیم که شرکت رقمی بالغ بر 861 میلیارد ریال حقوق صاحبان سهام و (84) میلیارد ریال زیان انباشته دارد. تجمیع این 2 رقم با ارزش افزوده دارایی ها تقسیم بر تعداد سهام ( بدون در نظر گرفتن دفاتر شرکت ) نشان می دهد که شرکت به ازای هر سهم 3.220 ریال nav دارد. بنابراین باید گفت قیمت امروز ثغرب با ارزش ذاتی آن فاصله بسیار بالایی دارد و دلیل توجه بازار به سهم همین مساله می باشد. تنها نکته منفی در ثغرب ، افزایش حصه جاری تسهیلات مالی دریافتی از 295 به 375 میلیارد ریال ( معادل 27 درصد ) است که سبب افزایش هزینه مالی می شود و شرکت باید به این مساله توجه داشته باشد. با اهمیت ترین پروژه های ثغرب بدین شرح می باشد : بازار مبل اردبیل ، پزشکان ، ایپک ، سپیدار ارومیه ، الماس خاوران و 300 واحدی زون B پونک می باشد.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) بر اساس ادعای پلاتس ، تصمیم اخیر آمریکا برای خروج از برجام ممکن است بر این پروژه‌ ها تاثیر بگذارد که در این شرایط انتظار می ‌رود ایران در صورت عدم امکان همکاری با اروپایی ‌ها ، برای پروژه‌ های توسعه فولاد و فلزات به فناوری چینی متمایل شود.

ب) آخرین برنامه ها و دستاورد های شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند اعلام شد. صادق فدایی ٬ مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند گفت : روند واگذاری شرکت های غیربورسی متعلق به گروه همانند سال های گذشته ادامه دارد و این مأموریت اصلی آتیه دماوند بوده و هست. در سال گذشته مزایده های مربوط به شرکت لاستیک پارس و ریسندگی فومنات برنده خود را شناختند که با توجه به فرایند تأمین وثایق و همچنین جلب نظر سهامدار عمده از منظر اهلیت خریداران ، هنوز به مرحله عقد قرارداد واگذاری نرسیده ایم و لذا فروش قطعی تلقی نمی شود. بدیهی است که هر زمان قرارداد واگذاری منعقد گردد مراتب به بازار سرمایه منعکس خواهد شد. سایر شرکت ها نیز در سال جاری مانند روال قبل مراحل آماده سازی و احیاناً مزایده را طی خواهند کرد که ریسندگی خاور و نخ خمین از این منظر در اولویت هستند. وی درخصوص بخش باقیمانده سهام «وبیمه» که حدود 4.5 درصد است گفت : با توجه به شرایط بازار تصمیم گیری خواهد شد.

مصرف منابع حاصل از فروش این سهم و همچنین دیگر منابع شرکت صرف توسعه پورتفوی بورسی منطبق با سیاست های شرکت صرف خواهد شد. بطور کلی باید گفت که شرکت قصد خروج از صنایع زیانده و غیربنیادی و افزایش وزن پورتفو در صنایع استراتژیک ( شامل پالایشی ، معدنی و پتروشیمی ) را دنبال می کند. وی در ادامه گفت : پروژه اصلی شرکت همچنان پروژه احیای اراضی فراسا است اما واقعیت این است که با توجه شرایط ، امکان جذب سرمایه گذار برای طرح ضعیف بوده و لذا تلاش های شرکت برای جلب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی در اجرای این طرح تاکنون نتیجه قطعی نداشته است. اما همچنان در حال ادامه مذاکرات هستیم و امیدواریم در 6 ماهه نخست امسال بتوانیم اخبار خوبی از شکل گیری مشارکت بر پایه طرح جاری یا نسخه اصلاح شده آن را بازار مخابره کنیم. البته لازم به ذکر است که پیشنهادهایی برای خرید کل زمین (450 هکتار) به شرکت ارائه شده که آنها فعلاً در دست بررسی و مذاکره است و چنانچه توافقی با شرایط مناسب و تأمین منافع آتیه دماوند حاصل شود مسلماً اخبار آن منعکس خواهد شد.

ج) محمد کشانی ، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت : تولید در فولاد خوزستان امسال به 3 میلیون و 750 هزار تن و صادرات به بیش از 2 میلیون و 600 هزار تن خواهد رسید.

د) دبیر انجمن لبنی گفت : کارخانجات صنایع لبنی در ماه مبارک رمضان ، محصولات خود را با تخفیف 10 تا 15 درصدی در سطح فروشگاه‌ های تعیین شده وزارت جهاد و وزارت صنعت ارائه خواهند کرد.

ه) وزیر نفت درباره تصمیم توتال برای ترک احتمالی فاز 11 پارس جنوبی به علت خروج آمریکا از برجام گفت : توتال هنوز چیزی در این باره اعلام نکرده است.

7) نگاهی به گوشه های دیگر بازار !!

الف) در گروه فلزی و معدنی ، فایرا کماکان مورد توجه بوده و برخی معتقدند این حرکت تا قیمت های 250 تومانی ادامه خواهد داشت ! به نظر حرکت به سمت فایرا در این قیمت ها کمی ریسک داشته باشد. گفته می شود نمادهایی نظیر فنوال و فالوم نیز در همین مسیر قرار گرفته اند ! در سوی دیگر فملی را داریم که کم‌کم به قیمت های جذاب 225 – 230 تومانی نزدیک می شود. در این سهم گزارش 12 ماهه و تعدیل خوبی خواهیم داشت. این شرکت در سال 96 به کمک فروش خیره کننده 21.125 میلیارد ریالی مجموعا به رقم 92.315 میلیارد ریال دست یافت. این رقم از فروش پیش بینی شده 82.337 میلیارد ریالی ، حدود 12 درصد بیشتر می باشد. به نظر تعدیل خوبی در انتظار فملی است و البته فروش ماهانه شرکت از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. روز گذشته حدود 2 هزار تن کاتد مس فملی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل این عرضه ، حدود 10 هزار تن تقاضا وجود داشت. این سطح از تقاضا باعث رشد 10 درصدی قیمت گردید و این خبر خوبی برای سهامداران فملی است.

ب) در تک سهم ها ، نمادهایی نظیر چدن ، کماسه و چکاپا را داریم. درخصوص چدن باید گفت که این سهم خبرهای خوبی در دل خود دارد. از قرارداد با کانادا تا طرح توسعه ای که سبب جهش سود شرکت می شود. چدن اصلاح خوبی داشته و انتظار می رود به مرور شاهد حرکت سهم به سمت قیمت های 250 و سپس 280 تومانی باشیم. درخصوص کماسه باید گفت که این سهم طی روزهای اخیر حجم معاملات خوبی را تجربه نموده و حالا با شکست ترند نزولی و تائید واگرایی مثبت می توان به رشد میان مدتی سهم تا قیمت های 400 – 420 تومانی امیدوار بود. و در نهایت اشاره ای به چکاپا خواهیم داشت. سهمی که مدت اخیر بواسطه وضعیت پیچیده بازار اصلاح خوبی داشته و با توجه به عملکرد ماه های اخیر و انتظار تعدیل مثبت می توان به رشد قیمت سهم و برگشت به سطوح 350 تومانی رای مثبت داد.

ج) در گروه رایانه و انفورماتیک نیز برخی از سهم ها کم‌کم می توانند تغییر مسیر را تجربه کنند. به عنوان مثال مداران سعی در بازگشت به کانال 300 تومانی دارد. رکیش پس از افت از قیمت های 450 تومانی به محدوده کمتر از 300 تومان ، می تواند یک نوسان مثبت تا قیمت های 350 تومانی داشته باشد. از مهمترین تحولات این گروه می توان به انتشار برنامه افزایش سرمایه رانفور اشاره داشت. بر این اساس ، رانفور اعلام کرد که قصد دارد سرمایه خود را از سطوح 280 میلیارد تومانی تا 840 میلیارد تومان ( معادل 200 درصد ) از محل سود انباشته به منظور اجرای طرح توسعه مراکز داده شرکت افزای دهد.

د) در گروه فولادی ، ذوب آهن به سمت قیمت های 80 تومانی گام بر می دارد. این سهم معمولا در حرکت خودرویی ها رشد قوی تری را نسبت به حرکت با فولادی ها تجربه می کند ! معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان درخصوص وضعیت صادرات محصولات این شرکت و تاثیر خروج آمریکا از برجام بر روند صادرات گفت : ذوب آهن قبل از برجام نیز صادرات داشته و با امضای توافق برجام ، گشایشی از سمت آمریکا نداشته ایم که اینک با خروج آمریکا از برجام ، خللی در روند صادرات ایجاد شود. ارتباطاتی با بازارهای اروپا ایجاد شده که البته فعلا هیچ مشکلی با اروپا نداریم. وی ادامه داد : روند صادرات شرکت در 3 ماهه پایانی سال 96 بهبود یافت و این بهبود ، در دو ماه گذشته نیز تداوم داشته است. این بهبود ، مرهون وضعیت قیمت های جهانی بوده و ارتباطی با برجام ندارد ، فعلا بازارهای جهانی شرایط قیمتی با ثباتی دارند و مادامی که این ثبات ادامه داشته باشد ، وضعیت مطلوب صادرات ذوب هم تداوم خواهد داشت. احسان دشتیانه درخصوص عواملی که می تواند تاثیر منفی در صادرات داشته باشد گفت : آنچه می تواند اثر منفی در روند صادرات بر جای گذارد ، غیر واقعی بودن نرخ ارز است.

8) نرخ ارز و سکه ( فروش ) :

الف) دلار : 6.450 تومان

ب) یورو : 7.800 تومان

ج) درهم امارات : 1.670 تومان

د) سکه طرح جدید : 1.925.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  •  امیر حسین احمدی
    امیر حسین احمدی

    سلام ،بسیار عالی بود

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24