Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته بواسطه خروج آمریکا از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) ، زیر فشار سنگین عرضه قرار گرفت و البته حقوقی ها به ویژه «صندوق توسعه» نیز به خوبی از بازار حمایت نمودند بطوریکه در یک ساعت ابتدایی معاملات هر اردری که به سمت پائین عرضه شد را جمع آوری نمودند و در نتیجه «ضربه شصت اول» فروشنده ها گرفته شد. البته ...

«ضربه شصت اول !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته بواسطه خروج آمریکا از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) ، زیر فشار سنگین عرضه قرار گرفت و البته حقوقی ها به ویژه «صندوق توسعه» نیز به خوبی از بازار حمایت نمودند بطوریکه در یک ساعت ابتدایی معاملات هر اردری که به سمت پائین عرضه شد را جمع آوری نمودند و در نتیجه «ضربه شصت اول» فروشنده ها گرفته شد. البته با گذر از ساعت 10 و عقب نشینی حقوقی ها ، فشار عرضه اندکی بیشتر شد و قیمت آخرین معامله اکثر نمادها در سطوحی پائین تر از قیمت های پایانی قرار گرفت.

در بازار روز چهارشنبه با وجود رشد 85 واحدی شاخص کل اما شاخص هم‌وزن به همین میزان یعنی حدود 85 واحد کاهش یافت. همچنین در بازار فرابورس افت نزدیک به 10 واحدی شاخص این بازار را شاهد بودیم. نگاهی به روند معاملات نشان می دهد که حقوقی ها در اکثر نمادها با خریدهای بیش از 70 درصدی قصد مهار فشار عرضه و مدیریت بازار را داشتند. بنابراین حقیقی ها در سمت خرید مشارکت پررنگی به ویژه در دقایق ابتدایی معاملات نداشتند. این وضعیت نشان می دهد که رعب و وحشت ناشی از تحولات تحریمی و بی اثر شدن برجام بر معامله گران غلبه نموده و در نتیجه شاهد رفتار هیجانی هستیم.

درخصوص تحولات سیاسی و بین‌المللی باید گفت که انصافا انتظار چنین سخنرانی و بیانیه تندی از سوی رئیس جمهور آمریکا را نداشتیم. قالب پیش بینی ها بر این بود که ترامپ با خروج از برجام ، فرصتی برای برگشت و دور جدیدی از مذاکرات ایجاد می کند. البته که ترامپ در پایان بیانیه خود اعلام نمود که برای مذاکرات بعدی درخصوص مواردی که برایشان قابل اهمیت است ، آمادگی دارند اما امضاء سند بازگرداندن تحریم‌ های هسته‌ ای علیه ایران و اعلام اعمال تحریم ‌های اقتصادی جدید نشان می دهد که آنها صرفا قصد تنگ کردن عرصه ایران را دارند. این وضعیت موجب شد تا واکنش بازار نیز هیجانی تر از سطح انتظار باشد ؛ هر چند که در نهایت مشارکت تمام قد حقوقی ها بازار را به تعادل کشید.

به هر جهت برجام ، نافرجام ماند ؛ هر چند که طی این سالها و بعد از اجرایی شدن برجام ، جامعه و فعالان اقتصادی اثر خاصی از این معاهده ندیدند. اما سوالی که این روزها بطور جدی مطرح می شود و ذهن فعالان بازار را درگیر کرده این است که آیا اتحادیه اروپا و کشورهای روسیه و چین به تجارت خود با ایران ادامه می دهند یا اینکه آن ها نیز به مرور به سمت آمریکایی‌ها «غَش» می کنند ؟! اروپا در بیانیه ای گفت : برجام در قطعنامه 2231 به تائید شورای امنیت رسیده و عاملی اساسی برای منع گسترش تسلیحات هسته ‌ای در جهان و تامین امنیت منطقه است. تا زمانی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد همانطور که تاکنون عمل کرده و آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی هم در قالب 10 گزارش آن را تائید کرده ، اروپا هم به این توافق پایبند خواهد ماند.

برداشتن تحریم ‌های هسته ‌ای ، بخش مهمی در ارتباط با توافق محسوب می ‌شود. اتحادیه اروپا بر تعهد خود تاکید دارد تا نشان دهد که این موضوع می‌ تواند ادامه داشته باشد. روسیه و چین به همراه اروپا ایران را به عدم خروج از توافق هسته ای و حفظ برجام بدون آمریکا تشویق می کنند. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مردم و رهبران ایران این پیام را داد که اجازه ندهید هیچ کس توافق هسته ‌ای را از بین ببرد ، چراکه این توافق از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیپلماسی بوده و ما آن را با هم ساختیم. موگرینی تاکید کرد :‌ ما متعهد و مصمم به حفظ این توافق هستیم و این کار را برای امنیت جمعی خود انجام می ‌دهیم.

همانطور که در بالا هم اشاره شد ، مهمترین سوال این است که آیا اروپا به این وعده ها عمل می کند یا با گذر زمان به مرور شاهد بازگشت تحریم ها و سرد شدن وعده های داده شده ، خواهیم بود ؟ برخی معتقدند که اتحادیه اروپا و سایر کشورهایی که در برجام بوده اند به دلیل تحریم های ثانویه به مرور همکاری خود را کم‌رنگ و سپس متوقف خواهند کرد. تحریم های ثانویه به این شکل خواهد بود که آمریکا کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی (مطابق با تریم ها) را دارند ، تحریم خواهد نمود. آنها معتقدند که این کشورها بواسطه بازار کوچک ایران ، تجارت میلیاردی خود با آمریکا را از دست نمی دهند. بنابراین این بیانات چندان نمی تواند قابل اتکا باشد.

اما عده دیگری از تحلیلگران بر این باورند که مشکل اروپا صرفا مسائل اقتصادی نیست. اخیرا آنگلا مرکل گفت : «امنیت کل منطقه برای ما مهم» است ، «ایران نزدیک اروپا است» و ما به صحبت های خود در این باره ادامه خواهیم داد. صدر اعظم آلمان افزود : «ما همچنان باید به مبارزه خود برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران ادامه دهیم و معتقدیم که برجام گام نخست در کُند کردن فعالیت های ایران در این زمینه و ایجاد یک روند بهتر نظارت و بازرسی است. وی گفته بود : اروپا و آمریکا بسیار نزدیک با هم همکاری می کنند و می خواهیم به خون ریزی وحشتناک در سوریه پایان دهیم.» مرکل در این مصاحبه مشخصا به تحولات سوریه اشاره دارد. اروپا معتقد است که تحولات سوریه بسیار آزار دهنده بوده و آنها حاضر به پذیرش تنش های جدید در منطقه خاورمیانه نیستند.

ضمن اینکه چهره برافروخته و در هم فدریکا موگرینی ، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در بیانیه سه شنبه نشان می دهد که اروپایی ها از این تصمیم ترامپ و اینکه آمریکا تصور می کند می تواند با اهرم فشار دنیا را بازی دهد ، بسیار ناراحتند. بنابراین باید گفت تحلیل وضعیت فعلی چندان هم ساده نیست. در عین اینکه اروپا می تواند به شکلی مجلسی تر از ترامپ زیر میز برجام بزند اما باید گفت که مسائل سیاسی و غیر اقتصادی ، برگ برنده ایران در حفظ برجام و توافق هسته ای بدون حضور ایالات متحده خواهد بود. به قول حسن روحانی ، همان بهتر که این موجود مزاحم از برجام خارج شد. بنابراین از امروز دیگر 1+5 در کار نخواهد بود. رئیس جمهور ایران معتقد است که ادامه کار صرفا با اروپا و کشورهای روسیه و چین خواهد بود.

البته ، مقام معظم رهبری در دیدار روز چهارشنبه با فرهنگیان فرمودند : گفته می‌ شود برجام را با 3 کشور اروپایی ادامه می ‌دهیم. من به این 3 کشور هم اعتماد ندارم ؛ به این‌ها هم اعتماد نکنید. بنده از روز اول بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید ؛ هم در جلسه‌ عمومی گفتم و هم در جلسه‌ خصوصی. گفتم اگر می‌خواهید قرارداد ببندید ، تضمین لازم را بگیرید و بعد ببندید. یکی از شروطی که گفتم این بود که رئیس‌ جمهور آمریکا باید امضا کند. مسئولین محترم زحمت کشیدند و عرق ریختند و خب ، نتوانستند. آیت الله خامنه ای فرمودند : اگر می‌ خواهید قرارداد بگذارید ، تضمین عملی بگیریم وَالّا این‌ها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر توانستید تضمین بگیرید که خب ، البته من بعید میدانم. اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید ، دیگر نمی ‌شود برجام را ادامه داد.

درخصوص تحریم ها باید گفت که آمریکا دیگر به مانند گذشته اجماع سایر کشورها و سازمان ملل را برای تاثیرگذاری تحریم ها ندارد. بنابراین قطعا وضعیت تحریم ها به شکل سالهای 91 و 92 تکرار نخواهد شد. از طرف دیگر ، به نظر می رسد اروپا قصد دارد به فعالیت خود با ایران ادامه دهد. ایران روزانه صادرات 800 هزار بشکه نفت به اروپا دارد و تقریبا می توان گفت که یک سوم از تولیدات خود را به اروپا صادر می کند. به نظر می رسد اروپا در ازای تداوم فعالیت تجاری خود با کشور ما ، ایران را برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات ( در درجه اول بدون حضور آمریکا ) متقاعد می کند و از طرف دیگر آمریکا باید این تضمین را بدهد که شرکت هایی را که با ایران فعالیت می کنند ، ذیل تحریم های خود قرار ندهد.

البته قضیه به این سادگی ها هم که عنوان می کنیم نخواهد بود اما وضعیت و سناریوی بعدی می تواند یک چنین شکل و شمایل و کلیاتی داشته باشد. ضمن اینکه همکاری کشورهایی نظیر هند و چین در این وضعیت بی تاثیر نخواهد بود. ایران مدت هاست که بر سر دریافت دلارهای فروش صادراتی خود مشکل دارد و بدیهی است که در ادامه همکاری با اروپا ، نیاز به رفع این مشکلات دارد. در حوزه مسائل بانکی هم باید گفت که گویا مذاکراتی در راستای تشکیل یک موسسه یا بانک دولتی در اتحادیه اروپا مطرح است. این موسسه باید به گونه ای عمل کند که ذیل بند تحریم های آمریکا قرار نگیرد و بتواند نیازهای ایران شامل دریافت پول حاصل از فروش نفت و خط اعتباری را تامین نماید.

در همین زمینه بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در پاسخ به سئوالی درباره یافتن راه های غیر دلاری برای مبادلات بانکی با ایران گفت : «قدم هایی برای بررسی این موضوع برداشته می شود.» باید منتظر خبرها و اتفاقات جدید بود چراکه به نظر ایران وارد فضای جدید سیاسی شده است. ایران و اروپا 180 روز فرصت دارند تا فعالیت های جدیدی را آغاز نمایند ؛ مشروط بر اینکه اروپا ضمانت های لازم به ایران را بدهد ، در غیر این صورت برجام به شکل واقعی تبدیل به یک کاغذ پاره خواهد شد. رئیس جمهور ایران اعلام کرد مهلتی چند هفته ای را در نظر گرفته تا تضمین های لازم برای حفظ منافع ایران در برجام را از سوی امضاکنندگان این توافق دریافت کند.

اما بحث سیاسی را جمع و جور کنیم و مختصر نگاهی به بازار و خبرها داشته باشیم. طی معاملات روز چهارشنبه ، اکثر گروه ها زیر فشار عرضه قرار گرفتند. در این بین فشار فروش در گروه خودروسازی بیش از سایر گروه ها بود. فروشندگان این صنعت معتقدند که با از بین رفتن برجام و برگشت تحریم ها ، صنعت خودروسازی با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال مشاور انجمن خودروسازان ایران می گوید : در زمان مذاکره و انعقاد قراردادهای خودرویی پسابرجام ، موضوع بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکایی ‌ها مدنظر قرار گرفته و در قراردادها لحاظ شده بود بنابراین خروج آمریکا از برجام تاثیری بر این قراردادها نگذاشته و همکاری با خودروسازان خارجی همچنان ادامه خواهد یافت !!

در دور جدید همکاری ‌ها ، خودروسازان خارجی ملزم به سرمایه ‌گذاری در ایران شده‌ اند و در یکی دو سال اخیر بخشی از سرمایه خود را به ایران منتقل کرده‌ اند بنابراین از نظر منطقی نیز این شرکت‌ ها سرمایه‌ گذاری‌ های انجام شده در ایران را رها نخواهند کرد. اروپایی ‌ها نیز بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام ، متفق‌القول تاکید کرده‌ اند که در برجام باقی مانده و از منافع شرکت‌ های خود در ایران در برابر تحریم‌ های آمریکا دفاع خواهند کرد. به هر جهت به این دست مصاحبه ها چندان نمی توان اعتماد کرد ؛ مگر اینکه در موارد یاد شده در سطور بالاتر ، گشایش هایی صورت بگیرد. در سایر گروه ها نیز تایرسازان را داشتیم که کمترین سطح حمایت از سوی حقوقی ها را تجربه نمودند و در نتیجه شاهد پنچر شدن کلیه اعضاء گروه بودیم ! واقعا عجیب بود به خصوص که برخی از نمادها اخیرا اصلاح خوبی را تجربه نموده بودند.

در صنایع صادرات محور ، حمایت حقوقی ها به ویژه آرمان‌شهر قوی تر بود. تعیین تکلیف وضعیت بازار ارز می تواند نمادهای بزرگ این گروه را در معرض توجه علاقه‌مندان به سهام دلاری قرار دهد. بخش خصوصی فرمول برگشت ارز صادراتی را به دولت پیشنهاد داد. در این پیشنهاد ضمن تاکید بر فعالیت مجدد صرافی‌ ها ، این موضوع مطرح شده که دولت اجازه دهد ارزهای صادراتی به قیمت توافقی میان خریدار و فروشنده از طریق صرافی‌ ها به ‌طور شفاف مبادله شود تا هم زمینه رشد صادرات فراهم شود و هم نیازهای پیش ‌بینی نشده در بخشنامه‌ ها و دستورالعمل‌ های ارزی بانک ‌مرکزی ، از طریق صرافی‌ ها تامین شود. به اعتقاد آنها ، این فرمول می ‌تواند فاصله بین نرخ رسمی ارز و نرخ در بازار ثانویه را کاهش دهد.

و در نهایت اشاره ای به گروه ساختمانی خواهیم داشت. روز چهارشنبه نمادهایی نظیر مسکن شمال غرب و شرق و تهران در یک حرکت خیره کننده و در خلاف جهت موج عرضه به قیمت های درصد مثبت رسیدند ! نمی دانیم سر خریداران به سنگ خورده بود یا اینکه اتفاق خاصی در این شرکت ها رخ داده است. به هر جهت برخی معتقدند اثرات تحریم و رشد نرخ دلار ، سبب توجه نقدینگی سرگردان به بازار مسکن و املاک خواهد شد. به نظر نمادهای این گروه را بیشتر باید زیر نظر داشت ؛ به ویژه اینکه قیمت ها دیگر جایی برای سقوط بیشتر ندارند.

اما به پیش بینی بازار می رسیم. در پارگراف اول این گزارش نوشتیم : حقوقی ها و صندوق توسعه بازار به کمک یکدیگر «ضربه شصت اول» فروشنده ها را گرفتند. اما نمی توان گفت که بازار بطور کلی از فروشنده خالی شده و هستند معامله گرانی که همچنان اعتقاد به تغییر مسیر بازار دارند. بنابراین اگر طی روزهای آتی نقدینگی و تقاضای دندان گیری نرسد ، ممکن است «ضرب شصت دوم» فروشنده ها کار دست بازار بدهد و شاهد قرار گرفتن بورس در یک روند فرسایشی باشیم. البته از هفته آتی به مرور گزارش های 12 ماهه خواهند رسید و کم کم فضای بازار از حالت تک‌بعدی به حالت سیاسی – اقتصادی تغییر فاز خواهد داد.

اجرا یا توقف برجام ، یکی از مهم‌ترین دلایل افت و تردید سرمایه‌ گذاران برای ورود به این بازار بوده اما حال با خروج آمریکا از این توافقنامه واکنش معامله‌ گران به این اتفاق زودگذر خواهد بود ، چراکه بورس نسبت به این موضوع واکنش‌ های خود را طی چند وقت اخیر نشان داده است. اغلب صنایع کشور طی سالهای اخیر و در مدت امضاء برجام ، چندان تاثیری از این توافقنامه نگرفته بودند که حال نگران از دست رفتن تاثیرات آن باشند. بورس کشور بازاری پر ریسک و نوسانی بوده که تاثیرات سیاسی بر آن زیاد است. برنامه‌ ریزی استراتژیک برای دور ساختن هیجان از سهامداران و اقتصاد کشور در شرایط فعلی امری ضروری است.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* «دونالد ترامپ» ، رئیس ‌جمهور آمریکا اعلام کرد به مشارکت کشورش در برجام یا توافق هسته ‌ای ایران و گروه 1+5 پایان خواهد داد. در پی این بیانیه ، وزارت خزانه‌ داری آمریکا اعلام کرد بازگشت تحریم ‌ها بعد از دوره‌ های 90 و 180 روزه ‌ای صورت گرفت که در جریان آنها شرکت‌ ها و بانک ‌ها فعالیت ‌های مرتبط با ایران را به تدریج کاهش خواهند داد. دوره 90 روزه در تاریخ 6 آگوست 2018 به پایان می ‌رسد. بعد از این تاریخ ، دولت آمریکا تحریم‌ های ذیل که به موجب برجام رفع شده بودند را احیا خواهد کرد :

  • تحریم‌های مربوط به خرید یا اکتساب اسکناس‌های دلار آمریکا توسط حکومت ایران
  • تحریم‌های مربوط به تجارت ایران با طلا یا فلزات گرانبها
  • تحریم‌های مربوط به فروش ، عرضه ، تأمین یا نقل و انتقالگرافیت ، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم‌افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی به ایران
  • تحریم‌های مربوط به معاملات خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری حساب ‌ها و وجوه عمده ‌ای که در خارج از خاک ایران بر پایه ریال ایران نگهداری می‌ شوند.
  • تحریم‌های مربوط به خرید ، پذیره‌نویسی یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران
  • تحریم‌های بخش خودروسازی ایران.

علاوه بر این ، بعد از گذشت این دوره 90 روزه ، دولت آمریکا مجوزهای برجامی صادر شده برای رفع تحریم‌ های اولیه زیر را لغو خواهد کرد :

  • مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا و برخی مبادلات مالی مرتبط با آنها ذیل مجوزهای مربوط به "قانون تحریم‌ ها و مبادلات ایران"
  • فعالیت‌های انجام ‌شده وفق مجوزهای صادر شده برای صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران

اشخاصی که بعد از رفع تحریم‌ های آمریکا علیه ایران وفق برجام وارد فعالیت ‌های بالا شده ‌اند بایستی برای اجتناب از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ های آمریکا تا 6 آگوست 2018 این فعالیت‌ ها را به تدریج کاهش دهند.

بعد از دوره 180 روزه که در تاریخ 4 نوامبر 2018 به پایان می‌ رسد دولت آمریکا تحریم ‌های مربوط به فعالیت‌های زیر و خدمات مرتبط با آنها که پس از اجرایی شدن برجام برداشته شده بودند را احیا خواهد کرد.

  • تحریم معامله با بخش‌های کشتی‌رانی و کشتی‌سازی ایران و عاملان بنادر شامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، خطوط کشتیرانی جنوب و وابستگان به آنها؛
  • تحریم مربوط به معامله با شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت‌کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و از جمله هریداری نفت، محصولات نفتی یا محصولات پتروشیمی از ایران؛
  • تحریم‌های مربوط به مبادلات موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی که به موجب بند 1245 قانون اختیارات دفاع ملی برای سال مالی 2012 در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند؛
  • تحریم‌های مرتبط با ارائه خدمات پیام‌رسانی مخصوص مالی به بانک مرکزی ایران و دیگری موسسات مالی ایران که در بند 104 قانون CISADA درباره آنها توضیحات لازم آمده است؛
  • تحریم‌های مربوط به ارائه خدمات پذیره‌نویسی، بیمه یا بیمه اتکایی و
  • تحریم‌های مربوط به بخش انرژی ایران.

علاوه بر این ، حداکثر تا تاریخ 5 نوامبر 2018 ، دولت آمریکا تحریم ‌ها علیه افراد خارج ‌شده از«فهرست افراد ویژه مشخص شده و بلوک شده» (SDN) و سایر فهرست ‌ها را بار دیگر اعمال خواهد کرد.

* دونالد ترامپ در نشست کابینه خود در واشنگتن گفت : جان کری در برابر مردی که داشت با او مذاکره می‌کرد- ظریف ، هیچ شانسی نداشت. اولین باری که آن مرد را دیدم ، او را در یک برنامه دیدم... من او را نگاه کردم و بعد از سه دقیقه تماشا گفتم امکان ندارد کری بتواند از پس مذاکره با این مرد، برآید. بعدها دیدیم که همین‌طور هم شد...یا با ایران به یک توافق خوب می‌رسیم یا اصلا توافقی وجود نخواهد داشت. ایران باید دوباره با آمریکا مذاکره کند. شاهد اتفاقات هیجان‌انگیز زیادی خواهیم بود. فکر می‌کنم بسیار هیجان‌انگیز باشد. شاید آن‌ها هرگز این را نگویند، چون آن‌ها مذاکره‌ کننده‌ های فوق‌العاده‌ای هستند.

* یک منبع در دفتر ریاست‌ جمهوری فرانسه مطرح کرد : فرانسه و هم‌پیمانان اروپایی‌اش تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا منافع اقتصادی آنها در ایران همچنان حفظ شود. صادرات فرانسه به ایران در سال 2017 دو برابر شد و به 1.78 میلیارد دلار رسید.

* وزیر خارجه در تماس های تلفنی جداگانه همتایان بریتانیایی و فرانسوی بر ضرورت ارائه تضمین توسط دیگر طرف های برجام برای دستیابی ایران به منافعش از این توافق تاکید کرد و توافق شد دیدارهای فشرده کارشناسی و در سطح وزرا برگزار شود.

* آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد : تمام چیزهای لازم برای ماندن ایران دربرجام را انجام خواهیم داد.

* آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ ای ایران ، تایید کرد که تهران به تمام تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده است. در بیانیه منتشر شده از سوی آژانس اتمی آمده است : «آژانس به دقت تحولات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رصد می‌ کند.

* رویترز طی گزارشی نوشت: احتمالا در طی ماه های آینده آمریکایی ها پی خواهند برد که همراه ساختن سایر کشورها با تحریم نفتی ایران تا چه حد دشوار است، به خصوص به این علت که منتفعان عمده این تحریم ها تنها تولید کنندگان آمریکایی و عربستان سعودی هستند.

* سخنگوی دولت فرانسه گفته است اگر تحریم های آمریکا منافع کشورش را تهدید کند فرانسه ممکن است از اقدام احتمالی یکجانبه آمریکا علیه شرکت های فرانسوی به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.

* روزنامه گاردین در گزارشی نوشت : اتحادیه اروپا عزم خود را جزم کرده تا از توافق هسته‌ ای ایران از طریق حمایت از شرکت‌ های اروپایی که مایل به تجارت با تهران هستند در برابر تحریم‌ های وزارت خزانه‌ داری آمریکا محافظت کند. همچنین فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرده است که هر اقدام لازمی را برای محافظت از شرکت‌ های اروپایی انجام خواهد داد.

* امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفت : اگر اجازه دهیم ، متحدان و دوستان ما در سخت‌ ترین برهه‌ های تاریخ ، به خود اجازه دهند که برای ما ، دیپلماسی و امنیت ما تصمیم گیری کنند و ما را به ورطه بدترین خطرها بکشانند ، در این صورت ما دیگر حاکم بر سرنوشت خود نیستیم.

* معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت : لازم بود که از توافق معیوب با ایران خارج شویم. به دنبال توافقی هستیم که مبادله زندانیان و کنترل نفوذ مخرب ایران در منطقه را هم شامل شود. منتظر پاسخ ایران به حمله هوایی چند هفته پیش به پایگاه ایران در سوریه بودیم. از حق دفاع اسرائیل کاملا دفاع می‌ کنیم.

ب) در خبرهای مربوط به درگیری در اسرائیل :

* حمله سوریه به 10 مرکز نظامی رژیم اسرائیل با بیش از 50 موشک / پاسخ دمشق به تجاوز تل آویو / شنیده شدن صدای انفجارهای مهیب در شمال فلسطین اشغالی و وقوع آتش سوزی در پی تجاوز اسرائیل به سوریه ، دمشق پاسخ تل آویو را داده و بیش از 50 موشک به 10 مرکز نظامی اسرائیلی در شمال فلسطین اشغالی شلیک کرد. برخی منابع میدانی گفتند که ده ها موشک 4 مجتمع نظامی اصلی اسرائیل را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داده است که هر کدام از این مجتمع ها چندین مرکز نظامی را شامل می شود. این منابع گفتند که گنبد آهنین در انهدام موشک ها شکست خورده است. مراکز اصلی اسرائیلی که مورد حمله قرار گرفتند عبارتند از :
* مرکز نظامی اصلی شناسایی فنی و الکترونیک.
* مقر یگان مرزی وابسته به «یگان جمع آوری تصاویر 9900».
* مرکز نظامی اصلی عملیات اختلال الکترونیک.
* مرکز اصلی شنود شبکه های بی سیمی و غیر بی سیمی در سلسله غربی.
* ایستگاه های ارتباطی سیستم های دریافت و ارسال پیام.
* مرکز یگان سلاح های دقیق و هدایت شونده طی عملیات زمینی.
* باند فرود بالگردهای نظامی.
* مقر فرماندهی نظامی منطقه ای لشکر 810.
* مقر فرماندهی بخش گردان های نظامی در حرمون.
* مقر زمستانه یگان ویژه برف «البنستیم».

* منابع خبری روس اعلام کردند نتانیاهو در جریان سفر اخیر خود به روسیه ، پوتین را در جریان عدم تمایل برای ورود به درگیری با ایران قرار داده است. نتانیاهو گفته که صرفا بدنبال محدود کردن نفوذ ایران در سوریه هستیم. این رسانه‌ ها می‌ گویند سرگی ریابکوف ، معاون وزیر خارجه روسیه این پیام را به ایران منتقل کرده است که اسرائیل به دنبال درگیری با دیگران در سوریه نیست.

* لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل گفت : تمام زیرساخت‌ های ایران در سوریه را هدف قرار دادیم.‏ ایران تلاش کرد به سرزمین اسرائیل حمله کند اما شکست خورد. اسرائیل خواستار جنگ یا تصرف سوریه نیست بلکه از خودش دفاع می‌ کند.

ج) در حوزه اقتصاد بین‌المللی :

* مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت : راه ما برای توسعه پارس جنوبی مشخص است ؛ با یا بدون حضور شرکت‌ های خارجی راهمان را ادامه می ‌دهیم. مشکین فام گفت : پیش بینی هایمان را انجام داده‌ایم ؛ پلن بی و سی برای جایگزین وضعیت فعلی داریم هر موقع صلاح باشد آنها را اجرایی می‌ کنیم. هیچ سیگنالی مبنی بر خروج توتال از ایران دریافت نکرده ‌ایم ؛ توتال برای کار جدی است و همیشه بر سر جزییات نحوه انجام کار با هم در تماس هستیم. شرکتی که بخواهد از ایران برود درباره جزییات مذاکره نمی ‌کند.

* مدیر شرکت ال.ام.اف (LMF) اتریش که مشغول انتقال فناوری به ایران با هدف ساخت تجهیزات استراتژیک نفتی پرکاربرد در صنایع پالایشی و پتروشیمی است ، گفت : در دوران اوج تحریم ها (پیش از برجام) در ایران بودیم و تعهدات خود را اجرا کردیم و اکنون نیز با خروج آمریکا از برجام ، تهران را ترک نخواهیم کرد.

* کمتر از 24 ساعت از اعلام خروج آمریکا از برجام وزارت نفت ایران در مراسمی به میزبانی دپارتمان تجارت بین‌الملل سفارت بریتانیا ، تفاهم ‌نامه‌ ای با یک شرکت نفتی انگلیسی به امضا رساند.

* مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت : ما در گذشته تجربه 5 سال فعالیت در دوران تحریم ‌های ظالمانه داریم و هم اکنون نیز با اتکا به این تجربه‌های موثر ، برنامه ‌ریزی ‌های لازم برای تحریم های احتمالی را انجام داده ‌ایم.

د) در حوزه اقتصاد داخلی :

* بنابر اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ، ارائه طرح ارزی 2 فوریتی مجلس فعلا منتفی است ... !!!

* وزیر اقتصاد گفت : تجار نگران نباشند. تصمیم ترامپ اقتصاد ایران را لرزان نمی کند. مسعود کرباسیان گفت : خوشبختانه سطح تعاملات ایران با کشورهای اروپایی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. در حال‌ حاضر هم ثبت سفارش و تخصیص ارز با منطق دقیقی در حال انجام است و هیچ فعال اقتصادی در صف دریافت ارز نیست. حذف بیش از 700 نوع مجوز زاید از فضای کسب و کار ، تسهیل رفتارهای بروکراتیک در نهادهایی مانند گمرک و سازمان امور مالیاتی ، ایجاد منطق در رفتارهای نظام بانکی برای فروش اموال مازاد و استفاده از منابع برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی.

ه) در بازارهای جهانی ، قیمت نفت ناشی از خروج آمریکا از برجام و سپس درگیری بین سوریه و اسرائیل ، افزایش یافت. اما در فلزات اساسی روند معاملات بصورت کند و کم نوسان دنبال می شود. ایران روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کند که در صورت پایبندی مشتریان نفت ایران به تحریم های آمریکا این رقم به نصف کاهش خواهد یافت اما تحلیلگران پیش بینی می کنند فقط 200 تا 500 هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران کاهش یابد. بر اساس این گزارش امروز قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا به 71 دلار و 35 سنت و نفت برنت دریای شمال به 77 دلار و 40 سنت در هر بشکه رسیده است. بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا تحریمنفتی ایران بعد از گذشت 180 روز از سر گرفته خواهد شد مگر آن که توافق جدیدی حاصل شود. حال باید دید آیا خریداران نفت ایران به تحریم های ثانویه آمریکا عمل خواهند کرد یا نه و واکنش ایران در این زمینه چه خواهد بود. در فلزات اساسی شاهد کُند شدن بازار هستیم ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم با نوسانی محدود به ترتیب در سطوح 6.915 - 2.320 – 3.085 و 2.315 دلاری قرار گرفتند.

4) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) رییس اتحادیه آهن فروشان از افزایش صادرات آهن آلات در سال جاری خبر داد و گفت : سال گذشته مجموعا حدود 9 میلیون تن آهن آلات از کشور صادر شد که پیش بینی می‌شود امسال تا سطح 12 میلیون تن افزایش یابد. او به ثبات قیمت‌های جهانی آهن آلات در سال جاری اشاره کرد و گفت : از فروردین امسال به دلیل افزایش نرخ ارز و پایین آمدن ارزش پول ملی ، قیمت آهن آلات در هر کیلو 600 تومان گران شده است. رییس اتحادیه آهن فروشان ادامه داد : حتی بعد از اعلام دلار 4.200 تومانی توسط دولت ، آن مبلغی که به آهن آلات اضافه شده بود تعدیل نشد. آزاد به نگرانی آهن فروشان از نوسانات بازار ارز اشاره کرد و گفت : خرید و فروش داخلی تا حدی متوقف شده و مردم فقط به اندازه نیاز ضروری آهن الات می ‌خرند اما آهن فروشان به دلیل پر بودن موجودی انبارها و همچنین نگرانی از نوسانات ارز آهن نمی‌ خرند.

ب) رئیس انجمن قطعه سازی از عملیاتی شدن اختصاص ارز 4.200 تومانی به قطعه سازان خبر داد. محمدرضا نجفی منش با بیان این مطلب گفت : هر قطعه سازی در صورت ارایه درخواست خود مبنی بر استفاده از این ارزها ، پس از طی شدن مراحل اداری به زودی موفق به دریافت دلار 4.200 تومانی می شود و روند چندان دشواری برای این روند وجود ندارد.

ج) رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی از ممنوع شدن واردات شناورهای دسته دوم خارجی به آبهای سرزمینی خبر داد و تاکید کرد : از امسال واردات شناورهای دسته دوم به کشور و تردد در آبهای سرزمینی ممنوع شده است. رفعت از پرداخت تسهیلات اعتباری به شرکت ‌های صنعتی دریایی خبر داد و افزود : بر این اساس از محل صندوق توسعه ملی با سود در مجموع 5 درصد تسهیلات مورد نیاز شرکت‌ های صنایع دریایی پرداخت می‌ شود.

د) رئیس هیات عامل ایمیدرو از نهایی شدن طرح جامع زغالسنگ پس از بازنگری و بررسی های متعدد خبر داد. کرباسیان در جلسه بررسی طرح جامع زغالسنگ که با حضور فعالان زغالسنگ ، تشکل ها و مدیران وزارت صنعت ، معدن و تجارت و ایمیدرو برگزار شد ، اظهار داشت : ایمیدرو از 3 سال پیش ، تدوین طرح جامع زغالسنگ را با همکاری شرکت کاوشگران شروع کرد که پس از چند بار بررسی ، اکنون نهایی شده است.

ه) شرکت توسعه مسیر برق گیلان سهامی عام ( پس از احراز کلیه شرایط ) پذیرش از تاریخ 97.2.11 بعنوان یکصد و هفتاد و ششمین نماد معاملاتی ( پنجاه و هفتمین شرکت در بازار اول ) ، با عنوان «بگیلان» در فهرست نرخ های فرابورس ایران درج گردید. غدیر و وهور به عنوان سهامداران عمده ، از عرضه این نماد منتفع می شوند.

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24