Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در سوی دیگر شکربن را داریم که پس از ارائه کارنامه درخشان در سال ٩۶ ، قصد دارد رکوردهای جدیدی را در سال ٩٧ از خود برجای بگذارد. شکربن در سال ٩۶ رقمی بالغ بر ١.۴٩٠ میلیارد ریال فروش را محقق نمود. از مبلغ یاد شده ، ۴۴ میلیون ریال مربوط به فروش فروردین ماه و ١۵۴ میلیارد ریال مربوط به فروش اسفند ماه است. گفتنی است ، شرکت در اولین ماه از سال جاری موفق شده فروش ٩٨ میلیارد ریالی را محقق کند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ، رشد ١٢٣ درصدی را نشان می دهد. نرخ فروش دوده صنعتی در اسفند ماه پارسال ۴٧ میلیون ریال ، میانگین کل سال گذشته ٣٩ میلیون ریال و نرخ فروش فروردین ماه امسال نیز ...

«به اُمید مجلس !!»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات سومین روز کاری هفته چهره بهتری داشت ؛ بطوریکه در اکثر گروه ها شاهد عقب نشینی فروشنده ها از مواضع خود و تقویت هر چند محدود تقاضا بودیم. ارزش معاملات اندک به وضوح نشان می دهد که اگرچه قیمت ها برای خرید جذابیت دارند اما رعب و وحشت از وضعیت سیاسی و نوسانات غیرعادی بازار ارز موجب شده تا دست خریدار چندان قوی نباشد. برخی معتقدند طرح 2 فوریتی ارزی می تواند بانک مرکزی را وادار به اصلاح سیاست هایی کند که نه تنها بازار ارز را سر و سامان نداد بلکه سبب افزایش التهاب در این بازارها شد ! رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نشست فوق‌العاده اعضای این کمیسیون با رئیس مجلس طی امروز در راستای ساماندهی بازار ارز خبر داد و گفت : پس از جمع‌بندی نهایی در این جلسه طرح 2 فوریتی ارزی ظرف 48 ساعت راهی صحن علنی می ‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی گفت : در این نشست ابعاد ، وضعیت و راهکار‌های ساماندهی بازار ارز و همچنین نقاط ضعف و قوت اقدامات ارزی دولت و اقدامات مورد نیاز در آینده بررسی شد. وی گفت : بنا به تصمیم اعضا بنده عصر دیروزطی نشستی با رئیس مجلس ، گزارشات واصله از بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی را به آقای لاریجانی ارائه دادم. وی در پایان اضافه کرد : محور‌های طرح دوفوریتی ارزی به ‌زودی در ضمن متن نهایی اعلام می ‌شود. این وضعیت نشان از ایجاد زاویه بین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و دولت به ویژه بانک مرکزی دارد. باید منتظر ماند و دید آیا مجلس می تواند تغییری در این وضعیت ایجاد کند یا خیر.

اما با توجه به اینکه بازار این روزها وضعیت چندان مساعدی ندارد ، درخصوص کلیت وضع موجود صحبت خواهیم کرد. در حالی از ابتدای سال شاخص کل بازدهی منفی بیش از 3 درصدی (اسمی) را به فعالان این حوزه تحمیل نموده که بازارهایی نظیر ارز ، طلا ، مسکن و حتی بازار پول نیز طی مدت 40 روز اخیر افزایش ثروت را برای فعالان و سرمایه گذارانشان به ارمغان آورده اند. شاید بگوئید بازدهی این بازارها حتی اثرات تضعیف پول ملی را ساپورت نمی کند اما از کنار این واقعیت به سادگی نمی توان گذشت که دولت با سیاست های اشتباه خود زیان سنگینی را به فعالان بازار سرمایه وارد نموده است. در حالی بورس می توانست ضربه‌گیر تورم و مهارکننده نقدینگی سرگردان باشد که این روزها به غیر آه و ناله ، سود دیگری نصیب سهامداران و فعالان این حوزه نشده است ...

بازار طلا و ارز در حالی این روزها سکه شده که عدم تمایل عرضه در بخش مسکن ، سبب افزایش ارزش دارایی ذینفعان این بازار شده است. بنابراین باید گفت جماعت بورسی بیشترین آسیب را از تحولات اقتصادی و سیاسی اخیر دیده اند. جالب اینجاست که سیاست های ارزی دولت فقط به ضرر فعالان بورسی تمام شده است. سود را سفته بازان و دلالان می برند ، پُز دلار جهانگیری را دولت می دهد و در نهایت زیانش از جیب سهامدار پرداخت می شود ! نمی دانیم واقعا چه باید گفت. در حالی با دلار بیش از 6 هزار و 500 تومانی دست و پنجه نرم می کنیم که دارایی‌مان با دلار 4.200 تومانی محاسبه می شود ! البته ابهام در حوزه سیاسی هم بالاست. سیاست های یک شبه دولت و نسخه ای که برای اقتصاد پیچیده شده ، به مانند غده سرطانی گلوی بازار را گرفته است. برخی معتقدند تا پایان هفته تکلیف برجام مشخص می شود اما مشکل اینجاست که با این وضعیت نمی توان چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد و بازار سرمایه ترسیم نمود ؛ مگر اینکه دولت در سیاست های خود تجدیدنظر کند ... ( یا مجلس جلوی سیاست های غیر منطقی دولت را بگیرد )

اما اسم برجام را آوردیم ! برجامی که هیچ فرجامی طی این سالها به ویژه از کوارتر پایانی سال 92 برای بازار نداشته است ! امروز که این گزارش را قلم می زنیم در حالی شاخص تنها 3 درصد از سقف حدود 90 هزار واحدی دی ماه 92 بالاتر است که اولا دلار بیش از 100 درصد رشد داشته است و ثانیا در بسیاری از صنایع نه تنها رشدی رخ نداده ، بلکه قیمت ها نیز به شاخص زمان 40 – 50 هزار واحدی ( زمان ناصرالدین شاه ) تنزل یافته است !! فارغ از رشدی که در نمادهای شاخص ساز از محل افزایش نرخ کالاها در بازارهای جهانی حاصل شد باید گفت که در سایر صنایع تحول خاصی رخ نداده و بعضا شاهد برگشت قیمت ها به اواخر سال 91 و اوایل سال 92 هستیم. اما تکلیف چیست ؟ آیا اروپا می تواند ترامپ را به حفظ برجام متعاقد کند یا خیر ؟ بدیهی است که پاسخ این سوال را کسی نمی داند. تنها نکته ای که در این بین وجود دارد این است که قبلا 3 سناریو برای برجام مطرح بود : 1- رفت و آمد اروپایی ها سبب تعلیق مجدد تحریم ها شود. 2- ترامپ برجام را پاره کند و احتمالا ایران نیز مسیر خروج را در پیش بگیرد. 3- آغاز دور جدیدی از مذاکرات برای توافق بر سر سایر موضوعات سیاسی.

تنها 4 روز یا شاید بهتر باشد بگوئیم 2 روز کاری تا زمان تعیین تکلیف برجام باقی مانده و بازار احتمالا برای شنبه هفته آتی تکلیف خود را می داند. به نظر سناریوی اول را باید از دست رفته دید ؛ چراکه با تحولات اخیر ، این سناریو به حاشیه رفته و تقریبا منتفی است. بنابراین تمرکز بازار به روی سناریوی دوم و سوم خواهد بود. یعنی خروج آمریکا و سپس ایران از برجام و یا در بهترین حالت تعیین یک دوره زمانی کوتاه برای مذاکره و تعیین تکلیف مواردی که طرفین بر سر آن بحث و گفتگو دارند. اما طی 2 – 3 روز گذشته یک سناریو جدید هم از سوی بلومبرگ مطرح شده که شبیه به سناریوی سوم می باشد و اتفاقا این سناریو به واقعیت نزدیک تر است. این رسانه در گزارشی با اشاره به نزدیک شدن به موعد ضرب‌الاجل 22 اردیبهشت ، نوشت : یکی از سناریوهای محتمل پیش‌رو این است که ترامپ خروج از توافق و اعمال دوباره تحریم ‌ها را اعلام کند اما پیش از آنکه این تحریم‌ ها اجرا شوند ، فرجه ‌ای را در نظر بگیرد و طی این مدت فشارهای جدیدی را روی متحدان اروپایی خود وارد کند تا بر سر اصلاح آنچه از نظر آمریکا بزرگترین نواقص این توافق هستند ، مصالحه کنند.

فرق این سناریو با سناریوی تمدید برجام برای یک دوره زمانی کوتاه ( مشروط به مذاکرات بر سر سایر مسائل ) این است که در این سناریو ابتدا آمریکا از برجام خارج می شود اما راه برگشت خود را به شرط توافق بر سر سایر موضوعات باز می گذارد و از طرف دیگر فشار را بر روی متحدان خود برای مصالحه با ایران افزایش می دهد. مایکل سینگ ، مدیر پیشین امور خاورمیانه در دولت جورج‌بوش پسر نیز می ‌گوید که هدف نهایی ترامپ دستیابی به یک توافق بهتر و نه یک نزاع است. به گفته سینگ ، «حتی اگر برای اعمال دوباره تحریم‌ ها و افزایش فشارها تلاش کنیم ، نهایتا هدف از این کار وادار کردن ایرانی‌ ها به آمدن به پای میز مذاکره برای توافق بر سر گام‌هایی دور دست‌تر است.» رک و پوست کنده باید گفت که هیچ یک از این سناریوها گزینه خوشایندی برای سرمایه گذاران نیست به ویژه اینکه بازار از مذاکرات بین المللی نیز خاطره خوشی ندارد. اما به هر جهت وضعیت به گونه‌ای است که شاید حفظ برجام ( خروج و در نظر گرفتن فرجه برای مذاکره ) بتواند تا حدودی فشار را از روی سر بازار مهار کند. البته درخصوص پاره شدن برجام ، سیاست های اروپا و واکنش ایران نیز حائز اهمیت خواهد بود.

واقعا شرایط عجیبی است و البته فعلا تمرکزها به روی مسائل بین المللی است. بنابراین بیراه نیست اگر بگوئیم مشکلات اقتصادی بیشترین نقش را در شکل گیری وضعیت فعلی داشته اند و حتی با حفظ برجام هم نمی توان گفت که شرایط اقتصادی بهبود پیدا می کند !! فاصله گرفتن تولید از اقتصاد ، تمرکز به روی سفته بازی و دلالی ( در راستای کسب سود و حفظ ارزش پول ملی ) ، اعمال سیاست های یک شبه دولت برای بازار ارز و اثرات آن به روی صنایع ، نرخ سود بالا و تولید پول هایی که در اقتصاد تولید نشده اند ، موجب شده تا بازار در مسیر رکودی قرار بگیرد. نرخ سود بالا وضعیت را بسیار پیچیده کرده و این در حالیست که اخیرا دولت برای کنترل بازار ارز ، دست به افزایش نرخ سود زد. سیاستی که شکست خورد و هزینه سنگینی به شبکه بانکی و جیب سهامداران وارد آورد ... ! جالب است که بازار سرمایه شبیه به یک موش آزمایشگاهی شده که دولت تمام سیاست های خود را به روی این بازار و سهامدارانش تست می کند ... !!

البته بر کسی پوشیده نیست که با پاره شدن برجام ( تحقق سناریو 2 ) دیگر کسی جلودار دلار و سکه نخواهد بود و آنوقت است که شاید دولت دیگر نتواند در حق بازار سرمایه و بنگاه های بزرگ اقتصادی اجحاف کند ! واقعا چه معنا دارد که دولت پُز دلار 4.200 تومانی را از جیب و منافع سهامداران پرداخت کُند ؟؟! حتی برخی معتقدند که شاید خروج ترامپ از برجام سبب شود تا دولت کمی به خود بیاید و در سیاست های خود تغییر و تحول ایجاد کند !! واقعا اقتصاد کشور در موقعیت عجیبی قرار گرفته است. به یاد نداریم هیچگاه این‌چنین در حق بازار سرمایه ظلم شده باشد. پول ملی در حالی طی کمتر از یکسال نزدیک به نیمی از ارزش خود را از دست داده که دارایی سهامداران نیز طی این مدت ذوب شده است !! بنابراین باید گفت که سرمایه گذاران از زمان ورود دولت نه تنها موفق به حفظ ارزش دارایی‌شان نشده‌اند بلکه با دلار بیش از 6 هزار تومانی نیز نیمی از دارایی خود را از دست رفته می بینند !

مثال : فرض کنید فردی در آذر ماه سال 92 رقمی بالغ بر 100 میلیون تومان برای خرید سهام بانک تجارت ( به قیمت هر سهم 120 تومان ) پرداخت کرده باشد. امروز که این گزارش را قلم می زنیم ، وتجارت در حالی با منت از سوی سرمایه گذاری بازارگردانی تجارت ، بازارگردانی می شود که قیمت سهم به 63 تومان رسیده است. وضعیت فوق نشان می دهد که دارایی این سهامدار طی 4 سال و نیم گذشته در حالی تقریبا به 50 میلیون تومان تقلیل یافته که اگر همین مقدار پول در شبکه بانکداری سپرده شده بود ، اقلا به 200 میلیون تومان افزایش یافته بود. ( این محاسبات بصورت حدودی و بدون فرضیه کسب اعتبار در بازار از سوی سرمایه گذار می باشد. ) بنابراین باید گفت بسیاری سهامداران با شاخص بیش 90 هزار واحدی ، 75 درصد از دارایی خود را از دست داده اند !! حال بماند که در این سالها دریافت اعتبار چه صدمه ای به معامله گران و سیستم کارگزاری وارد آورده است. رشد قیمت کالاها در بازارهای جهانی و شاخص سازی از دلایل عمده اختلاف بین دارایی سهامدار و دماسنجی است که از سوی سازمان بورس ارائه می شود ... !

حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است که با 50 میلیون تومان ( 7.500 دلار ) چه کار می توان کرد ؟ مسکن می توان تهیه کرد ؟ طرح های خوش آب و رنگ از سوی وزارت مسکن و شهرسازی در شرایطی مطرح می شوند که فعالان بازار سرمایه هر آنچه را که داشته اند ، طی این سالها باخته اند ... ! شاید استفاده از واژه باختن صحیح نباشد اما واقعیت این است که طی این سالها همه چیز به زیان بازار سرمایه بوده و در مقاطعی هم که وضعیت بهتر بوده ، حمایتی از سوی دولت شکل گرفته است. بنابراین وقتی چرخه اقتصادی دور باطل بزند و سیاست گذاری دولت از پی‌ریزی تا ستون گذاری و ... اشتباه باشد ، وضعیت این می شود که می بینیم ! این روزها با هر کسی در هر صنفی که صحبت می کنیم ، برای دلار تارگت می دهد و وضعیت اقتصادی را پیچیده توصیف می کند !! در شرایطی به مصاف تعیین تکلیف برجام می رویم که خشاب دولت خالی شده و باید هر چه سریعتر فکری به حال وضعیت موجود بکنند.

اما به سراغ بازار برویم. بازاری که فارغ از گِله و انتقادات فوق ، امروز نیز حال و روز بهتری داشت و در حدود 300 واحد از افت 7 هزار واحدی اخیر جبران شد ! در بازار امروز گروه های صادرات محور ، به ویژه فلزی ها و معدنی ها بیشتر مورد توجه بودند. برخی معتقدند توقف روند صعودی (ولو موقت) سکه و دلار سبب برقراری آرامش در تالار شیشه ای شده است. تالاری که طی روزهای اخیر به دلیل هجوم خرس ها ، شیشه ای برایش باقی نمانده است ! برخی دیگر جذاب شدن قیمت ها را عاملی برای عقب نشینی بازار می دانند و در مجموع باید گفت که دلایل زیادی برای عدم افت قیمت ها وجود دارد اما فعلا گاوها مشغول بازی در زمین سکه و دلار می باشند ! امیدواریم التهابات ایجاد شده چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی طی 3 – 4 روز آتی به حداقل برسد.

مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 26 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات سومین روز کاری هفته ، مثبت 2 گروه زغالسنگ و فلزات اساسی و منفی گروه تامین آب ، برق ، گاز قوی تر از سایر صنایع بود. اما برای فردا هم به نظر معاملاتی مشابه با بازار امروز داشته باشیم. یعنی تعداد نمادهای مثبت بالا باشد اما حجم معاملات بعید است رشد خاصی داشته باشد. قیمت ها به قدری افت کرده که هر سهمی با کوچکترین اشاره می تواند رشد 4 – 5 درصدی را تجربه کند. البته برای بازار فردا به نظر فشار عرضه در مثبت ها اندکی بیشتر باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* امانوئل ماکرون به دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نسبت به خروج از برجام هشدار داد و تاکید کرد که این اقدام موجب بی ثباتی خاورمیانه و تقویت تروریسم می ‌شود. ماکروناضافه کرد که اگر ما به خاطر ایران منطقه را بی‌ ثبات سازیم ، گروه‌ های تروریستی دیگری از دل تنش های مذهبی در غرب آسیا متولد خواهند شد. ماکرون در این مصاحبه اظهار داشت که به ترامپ گفته که سیاست خارجی او همواره تحت تاثیر ملاحظات داخلی بوده و رئیس جمهور آمریکا دربارهامور خاورمیانه و تمایل در خروج از توافق و رویکرد ضد ایرانی دچار دوگانگی شده است. رئیس جمهور فرانسه مدعی ترغیب ترامپ به انجام حملات هوایی ماه گذشته در سوریه شد.

* رئیس‌ جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا اگر بخواهد از برجام خارج شود به ‌زودی خواهد دید که پشیمانی تاریخی برای او خواهد بود ، گفت : در سال 97 طبق پیش ‌بینی ‌ها 100 میلیارد دلار درآمد نفتی و غیرنفتی داشته و مشکل ارز برای امسال و اداره کشور به‌ هیچ عنوان نداریم. / خطاب به آمریکایی‌ ها و اروپایی ‌ها و دنیا می ‌گویم ؛ ملت ایران به عهد خود وفادار است اما به صراحت به همه دنیا می‌ گوید ما راجع به سلاح و دفاع کشورمان با کسی مذاکره نخواهیم کرد. ما هر مقدار سلاح و امکانات و هر مقدار موشک مورد نیاز کشور باشد می ‌سازیم و انبار می ‌کنیم. به کسی ربطی ندارد که ملت ایران برای دفاع خود چه تصمیمی را اتخاذ کرده و راجع قدرت دفاعی و بنیه دفاعی با کسی مذاکره نخواهیم کرد.

* رئیس دفتر رئیس جمهور گفت : یکی از گزینه های پیش روی ما در صورت خروج آمریکا از برجام و در صورت تامین منافع ایران ادامه این پیمان با چین و اتحادیه اروپا خواهد بود. ایران به دنبال خنثی کردن تصمیم آمریکا در راه خروج از برجام می باشد.

* جانسون ، وزیر خارجه انگلیس گفت : خروج از برجام اشتباه است. هر گزینه‌ای غیر ازاین توافق بدتر خواهد بود. وی گفت : این توافق نقایصی دارد اما یقین دارم که می ‌تواند اصلاح شود.

* بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ادعا کرد : ما مصمم هستیم تا مانع از تثبیت حضور ایران در سوریه شویم ، حتی به‌ قیمت تقابل و درگیری. ما خواستار درگیری نیستیم ولی برای هر سناریویی آماده هستیم. ما خواهان تقابل و رویارویی نیستیم ولی اگر لازم به درگیری باشد ، این درگیری بهتر است الآن باشد تا بعداً. وی افزود : در ماه‌های اخیر ، ایران تسلیحات پیشرفته ‌ای را به سوریه منتقل کرده تا به ما حمله کند ، این تسلیحات شامل پهپادهای مسلح و نظامی ، موشک ‌های زمین به زمین و سامانه‌ های ضد هوایی است که جنگنده‌ های نیروی هوایی اسرائیل را تهدید می ‌کند.

ب) در حوزه اقتصاد :

* رئیس سازمان برنامه بودجه از تراز مثبت ارزی ایران و مازاد 40 میلیارد دلاری این ذخیره در کشور خبر داد وبا اشاره به اینکه طبق اعلام صندوق بین المللی پول رقم ذخیره ارزی ایران 108 میلیارد دلار است افزود : این در حالیست که سال گذشته این رقم 95 میلیارد دلار بوده است. نوبخت با اشاره به تلاش دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز کشور گفت: مشکلات فعلی در بازار ارز برای ساماندهی این بازار است ! نوبخت با اشاره به فعالیت سامانه نیما بانک مرکزی و تعریف همه گروه های نیازمند به ارز در این سامانه ادامه داد : نیاز برخی از متقاضیان ارز هنوز به سامانه وارد نشده است که ما باید نیاز آنها را تامین کنیم و جلسات فعلی برای تعیین شدن وضعیت این گروه ها است. وی افزود : برخی از گروه های نیازمند به ارز ، با رقم فعلی تعیین شده با ارز 4.200 تومان قادر به رفع نیازهای خود نیستند و ازآنجا که ما هیچ بازار قانونی و رسمی غیر از بازار فعلی را به رسمیت نمی شناسیم ، بنابراین ما موظف به تامین نیاز این گروهها نیز هستیم و در تلاشیم تا این مشکلات راهم به زودی حل کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به گذر موفقیت آمیز دولت از نوسان فعلی ایجاد شده در بازار ارز گفت : ما این اطمینان را می دهیم که بانک مرکزی نیاز واقعی مردم و فعالان اقتصادی به ارز را تامین خواهد کرد ! نوبخت با اشاره به جلسات مستمر دولت در جهت سیاست های جدید ارزی افزود : در سیاست های جدید ارزی ما مصمم به انتقال ارز حاصل از صادرات کالا به وارد کنندگان از طریق شبکه هستیم.

* در حوزه نفت و گاز ، وزیر نفت با تاکید بر این که براى پیشرفت صنعت نفت به 200 میلیارد تومان سرمایه احتیاج است گفت : بازسازى و نوسازى صنعت نفت براى اشتغال و تحرک صنعتى و ارائه خدمات صنعتى الزامى است. بیژن نامدار زنگنه با تاکید بر ایجاد تقاضا در کشور بیان کرد : براى فعال کردن صنایع و پیمانکاران ایرانى در صنعت نفت باید تقاضا ایجاد کرد که پیش نیاز تقاضا ایجاد منابع مالى قابل اتکاء است. وی با بیان این که تمام تجهیزات و کالاهاى خریدارى شده از کالاهاى داخلى بوده است گفت : در نیمه دوم سال 96 طرحى براى نگه داشت و افزایش تولید از میدان نفتى تعریف کردیم که 6 میلیارد دلار هزینه به همراه داشت تمام این طرح ‌ها به صورت 34 بسته پیشنهادى تهیه شده که قرار است به شرکت ‌هاى ایرانى ارجاع شود و باور این است که این کار بیش از 50 هزار شغل مستقیم ایجاد کند. او اضافه کرد : از دیگر اقدامات ما براى ارجاع تقاضا به شرکت‌هاى ایرانى طرح 10 قلم کالاى ایرانى است که به آن پرداخته ایم همچنین در نیمه دوم سال 96 پروژه اى به ارزش 556 میلیون یورو براى ساخت و انتقال لوله‌هاى cra امضا کردیم.

زنگنه با بیان اینکه در سال 96 میزان تولید اتان افزایش یافت گفت : امسال تاکید مى کنم براى فعال سازى بخش صنعت نقش صندوق توسعه ملى الزامى است. او با بیان این که سال 97 براى شرکت پالایش و پارس جنوبى سال خوبى است اظهار کرد : در بخش پالایش متوسط تولید بنزین در 3 ماهه اول سال گذشته 62 میلیون لیتر در روز بود و در 3 ماه نخست امسال به 77 میلیون لیتر در روز و در 3 ماه پایانى سال جارى به 96 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. زنگنه با تاکید بر این که فقط با ایجاد پالایشگاه نمى‌ توان به خودکفایى در تولید بنزین رسید ، گفت : شرکت‌هاى خودروسازی نیز باید اقدامات موثرى انجام دهند. وزیر نفت درباره اقدامات انجام شده در بخش پارس جنوبى توضیح داد : تا پایان سال بخش دریایى 3 فاز و بخش خشکى 4 فاز پارس جنوبى به بهره بردارى خواهد رسید.

ج) در حوزه ارز ، رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه 12 روز دیگر تعهد تحویل سکه های پیش فروش است ، اظهار داشت : بر اساس برنامه ریزی ها یک هفته زودتر سکه های پیش فروش تحویل می شود. وی درباره وضعیت بازار ارز گفت : تدابیر اندیشیده شده برای بازار ارز روند پیشرفت خوبی داشته و هماهنگی های لازم نیز انجام شده است !! رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ، تدابیر جدید ارزی عملکرد مثبتی داشته است ، اظهار داشت: از 22 فروردین ماه سال جاری 4 میلیارد و 650 میلیون دلار به ارز های مختلف گشایش اعتبار شده ، ضمن اینکه دو میلیارد و 700 میلیون دلار نیز تامین ارز شده است. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ، مسیر واردات به روند طبیعی خود را طی می کند ، گفت : معادل 100 میلیون دلار ارز به مسافران تخصیص داده شده است.

* مدیر نشر و ریالی بانک مرکزی گفت : پیش فروش سکه در سررسیدهای مختلف تا اطلاع ثانوی متوقف شد. رحیمی افزود : از زمان آغاز پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی در شعب بانک ملی ، تاکنون 7 میلیون سکه پیش فروش شده و برآورد ما این است که با تزریق آنها به بازار ، قیمت ها متعادل شود. وی اظهار داشت : نخستین موعد سررسید سکه های پیش فروش شده یک ماهه 26 اردیبهشت ماه است که با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به این موعد هستیم ، همه سکه های پیش فروش شده تحویل بانک ملی شده است. وی افزود: در 3 روز نخست توزیع ، یک میلیون سکه توزیع خواهیم کرد. این توزیع زودتر از 26 اردیبهشت ماه انجام می شود و مردم می توانند سر موعد و حتی زودتر سکه خود را تحویل بگیرند. وی افزود : ما از نظر موجودی طلای خام در خزانه بانک مرکزی محدودیتی نداریم و به میزان کافی طلا وجود دارد اما به هر حال بانک مرکزی به رصد بازار ادامه می دهد و در صورتی که نیاز به مداخله ببیند ، چه از طریق حراجی و چه پیش فروش سکه بار دیگر اقدام خواهد کرد.

د) در خبرهای بورسی ، شاپور محمدی درباره چشم انداز بازار سرمایه بعد از تصمیم ایالات متحده امریکا درباره «برجام» و واکنش نهاد ناظر درباره کنترل تبعات منفی آن اظهار داشت : در صورتی که سرمایه گذاران پس از خروج احتمالی آمریکا از «برجام» به کمک نیاز داشته باشند ، صندوق تثبیت بازار سرمایه مطابق ماده 28 قانون رفع موانع تولید از بازار حمایت می کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود : افرادی که به صورت استراتژیک در بازار حضور دارند ، افق سرمایه گذاری بلند مدت دارند و بنابراین جای هیچ نگرانی نیست. محمدی تصریح کرد: وظیفه همه ، بیان واقعیت های اقتصادی است و واقعیت این است که اقتصاد ایران قوی تر از گذشته و سودآوری شرکت ها نیز در بازار سرمایه نسبت به سال های پیش بیشتر شده است.

ه) در بازارهای جهانی ، در حالی که تشدید بحران اقتصادی در ونزوئلا نگرانی ها از کاهش بیشتر تولید نفت این کشور را افزایش داده ، قیمت نفت خام آمریکا امروز برای اولین بار از نوامبر 2014 تاکنون به بالای 70 دلار رسید. علاوه بر این نگرانی ها ، احتمال خروج آمریکا از توافق برجام و بازگشت تحریم های ایران موجب شده تا قیمت نفت پایین نیاید. بر اساس این گزارش ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 70 دلار و 30 سنت و قیمت نفت برنت دریای شمال به 75 دلار و 45 سنت رسید. تحلیلگران هشدار دادند عمیق تر شدن بحران اقتصادی در ونزوئلا ممکن است موجب کاهش بیشتر تولید و صادرات نفت این کشور شود. شرکت آمریکایی کونوکوفیلیپس برای مصادره دارایی های شرکت دولتی پی دی وی اس ای ونزوئلا اقدام کرده تا این شرکت را وادار به تن دادن به یک رای داوری 2 میلیارد دلاری نماید. این اقدامات ممکن است تولید و صادرات نفت شرکت پی دی وی اس ای را بیش از پیش تحت تاثیر قرار دهد. تولید نفت ونزوئلا نسبت به اوایل دهه 2000 میلادی نصف شده و به 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده ، زیرا این کشور نتوانسته برای سرپا نگه داشتن صنعت نفت خود سرمایه گذاری های کافی را انجام دهد.

4) اما در بازار چه گذشت ؟؟

الف) در گروه فلزی و معدنی وضعیت خوبی حاکم بود و اکثر نمادها با رشد قیمت به کار خود خاتمه دادند. البته تقاضا در نمادهایی نظیر فایرا ، فسرب ، فباهنر ، فنوال ، فاسمین و کروی قوی تر بود. امیدواری بازار به ثبات قیمت های جهانی و حمایت برخی حقوقی ها از کروی در بهبود وضعیت فلزی ها نقش بسزایی داشته است. روز گذشته صندوق سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر 4 میلیون سهم کروی به پرتفوی خود افزوده است. اکثر شرکت های معدنی گزارش فروردین ماه خود را منتشر کرده اند. نرخ فروش در این گزارش ها بواسطه تسعیر دلار بیش از 5.500 تومانی در روزهای ابتدای سال ، قوی تر از نرخ های فروش اسفند ماه بوده است اما با توجه با افت قیمت ها به ویژه در فلز «روی» و همچنین اجبار شرکت ها به پرداخت دلار 4.200 تومانی به دولت ، احتمالا گزارش اردیبهشت ماه شرکت ها چندان جذاب نباشد. بنابراین معامله گران در خرید و فروش سهام خود باید همه جوانب را مد نظر قرار دهند.

ب) در گروه فولادی و سنگ آهنی فولاد باری دیگر به محدوده حمایتی 275 تومانی واکنش داده و با افزایش تقاضا به قیمت های 285 – 286 تومانی بازگشته است. این سهم برای برگشت به روند صعودی ، نیاز به شکست پر قدرت مقاومت مهم 300 تومانی دارد. از دلایل توجه امروز بازار به فولاد می توان به رشد 10 درصدی قیمت پایه ورق گرم C و گالوانیزه این شرکت در بورس کالا اشاره داشت. این اتفاق نشان می دهد هیچ بازاری دلار 4.200 تومانی جهانگیری را قبول ندارد ! در این گروه ذوب آهن هم تقاضای نسبتا خوبی داشت. این شرکت برای سال 97 حرف های بیشتری برای گفتن خواهد داشت. به نظر قیمت های 70 تومانی ذوب ریسک خاصی نداشته باشد. ثبات قیمت ورق و شمش در بازارهای جهانی ، مهمترین اتفاقی است که افزایش سود شرکت ها برای سال 97 را ضمانت می کند. البته نکته منفی در فولادی ها و سنگ آهنی ها این است که حجم معاملات بسیار پائین است. این گروه برای رشد جدی و شکست سقف های قبلی ، نیاز به معاملات پر حجم دارند. از اتفاقات مهم در بازار امروز ، افزایش تقاضا در نماد فخاس و قرار گرفتن سهم در قیمت های درصد مثبت بود. طرح گندله سازی سنگ آهن مجتمع فولاد خراسان ، عصر روز گذشته با حضور رئیس جمهور در نیشابور به بهره برداری رسید.

ج) در گروه خودرویی پس از زد و خورد سنگین روزهای اخیر ، امروز نیز از میزان عرضه ها کاسته شد و نتیجتا معاملات بهتری را شاهد بودیم. ترس از خروج ترامپ از برجام و اثرات منفی احتمالی در کنار افزایش نرخ دلار قاچاق به سطوح بیش از 6 هزار تومانی موجب شده تا بازار بیش از گذشته از نمادهای گروه خودرویی فاصله بگیرد. ارزش معاملات این گروه به سطوح حداقلی رسیده و تنها خبر مثبت از حوزه سیاسی و یا افزایش نرخ فروش خودروهای کمتر از 40 میلیون تومانی می تواند در احیاء روند معاملات این گروه موثر باشد. در بازار امروز 4 نماد خکاوه ، زامیاد ، خشرق و ختوقا بیش از سایرین مورد توجه بودند.

د) در گروه پتروشیمی معاملات مثبت اما کم حجم دنبال می شود. شرکت های این گروه به شدت به سیاست های دولت انتقاد دارند. دولت در حالی دلار 4.200 تومانی از این شرکت ها ( جیب سهامداران ) اخذ می کند که آن را در بازار و توسط گونی به قیمت های بیش از 6.500 تومانی عرضه می کند. از طرف دیگر با تک نرخی شدن دلار در سطوح 4.200 تومانی ، بهای تمام شده این شرکت ها افزایش یافته است. بنابراین پتروشیمی ها برای بازگشت به مدار رشد ، نیاز به تغییر در قانون عرضه دلار به بانک مرکزی دارند. نکته مهم درخصوص پتروشیمی ها اینکه شرکت ها به زودی به مجمع می روند و P/e آنها بسیار جذاب خواهد شد. در بازار امروز نمادهایی نظیر شپترو ، زاگرس ، خراسان ، وپترو ، شدوص و شکربن بیش از سایر همگروهی ها مورد توجه بود.

ه) در گروه پالایشی هم تقریبا وضعیت به مانند سایر گروه ها بود و این در شرایطی است که شرکت های پالایشی بیشترین منفعت را از تک نرخی شدن ارز می برند. شاید رسیدن گزارش 12 ماهه بتواند اعتماد بازار به شرکت های پالایشی را بازیابی کند. دیگر عاملی که سبب افزایش سود شرکت ها می شود ، ثبات یا افزایش کرک اسپرد ( به اختلاف قیمت یک بشکه فرآورده و یک بشکه نفت ، حاشیه سود یا کرک اسپرد گفته می شود ) است که خوشبختانه طی مدت اخیر از ثبات کافی برخودار بوده است. در این گروه نمادهایی نظیر شپنا و شتران در میان مدت وضعیت بهتری دارند اما شاید بازدهی شبندر ، شبریز و شاوان در بلند مدت بیشتر باشد. با بهره برداری از نفت ستاره خلیج فارس ، شرکت هایی نظیر پالایش نفت بندرعباس و لاوان ، بخشی از بنزین خود را صادر خواهند کرد.

5) تحلیل عملکرد ماهانه شرکت ها (ماهنامنتال) :

الف) در گروه فلزی و معدنی به سراغ یکی از نمادهای تاثیرگذار به روی شاخص خواهیم رفت. ملی صنایع مس دیگر شرکتی است که اسیر سیاست های غیر منطقی دولت شده است. این شرکت پرونده سال 96 را با فروش خیره کننده 92.315 میلیارد ریالی بست و این در حالی است که فروش پیش بینی شده در آخرین گزارش منتشر شده ، 82.337 میلیارد ریال بوده است. بنابراین شرکت در گزارش 12 ماهه ، سود 385 ریالی پیش بینی شده را تعدیل خواهد کرد. گفتنی است ، از مبلغ فروش محقق شده در پایان اسفند ماه سال گذشته ، 5.070 میلیارد ریال مربوط به فروش فروردین ماه و 21.125 میلیارد ریال متعلق به فروش اسفند ماه می باشد. فروش تحقق یافته این شرکت در فروردین سال جاری 391 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه سال گذشته ، تعریف چندانی ندارد. البته فملی در این دوره 14.212 تن کاتد تولید نموده و تنها 943 تن آن را به فروش رسانده است. نرخ فروش کاتد مس در اسفند ماه به ازای هر تن 333.496.676 ریال و در فروردین ماه نیز 348.628.844 ریال بوده است. این مقایسه نشان از رشد 4 درصدی نرخ فروش دارد اما مشکل اینجاست که نرخ فروش شرکت در اریبهشت ماه به کمتر از 300 میلیون ریال رسیده است. به نظر باید منتظر گزارش های دیگر از فملی بود با این حال به این نکته باید توجه داشت که تحقق سود 500 ریالی شرکت برای سال 96 در دسترس می باشد. لازم به ذکر است که افزایش سرمایه 20 درصدی فملی نیز روز گذشته در مرجع شرکتها به ثبت رسیده است.

فملی در گزارش تفسیر مدیریتی ، فروش خود برای دوره 3 ماه ابتدایی سال آتی را بدین شرح پیش بینی نموده است : فروش داخلی ( 26.250 تن مس کاتد + 11.750 تن مفتول + 301.750 تن سنگ سولفور + 1.500 تن کنسانتره مولییدن ) و فروش صادراتی ( 17.500 تن مس کاتد + 90.000 تن کنسانتره مس + 15.000 تن مس ته پاتیل ) در سال 97 شرکت برنامه تولید 1.079 هزار تن کنسانتره مس ، تولید 239 هزار تن آند مسی ( افزایش تقریباً 22 درصدی نسبت به سال قبل به دلیل راه اندازی کوره فلش ) و تولید 200 هزار تن کاتد ( افزایش 18 درصدی نسبت به سال قبل ) را پیش بینی نموده است. شرکت در سال 97 فروش 360 هزار تن کنسانتره مس ، فروش 175 هزار تن کاتد و 47 هزار تن مفتول را پیش بینی نموده است.

با توجه به راه اندازی کوره فلش و از آنجا که تولید کارخانه ذوب به سمت پایداری در حال حرکت است ، افزایش تولید از لحاظ آند و کاتد در برنامه های شرکت می باشد. از آنجا که در نیمه اول سال 97 کیفیت آب و هوا جهت معدن کاری و اکتشاف مناسب می باشد و امکان دست یابی به مناطق مختلف بیش از فصول دیگر سال بر قرار است لذا در این مدت عملیات اکتشافی در پهنه کشور مد نظر است. نرخ فروش محصولات در سال 97 همچون گذشته براساس پیش بینی موسسات بزرگ بین المللی در نظرگرفته شده است.

ب) در سوی دیگر شکربن را داریم که پس از ارائه کارنامه درخشان در سال 96 ، قصد دارد رکوردهای جدیدی را در سال 97 از خود برجای بگذارد. شکربن در سال 96 رقمی بالغ بر 1.490 میلیارد ریال فروش را محقق نمود. از مبلغ یاد شده ، 44 میلیون ریال مربوط به فروش فروردین ماه و 154 میلیارد ریال مربوط به فروش اسفند ماه است. گفتنی است ، شرکت در اولین ماه از سال جاری موفق شده فروش 98 میلیارد ریالی را محقق کند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ، رشد 123 درصدی را نشان می دهد. نرخ فروش دوده صنعتی در اسفند ماه پارسال 47 میلیون ریال ، میانگین کل سال گذشته 39 میلیون ریال و نرخ فروش فروردین ماه امسال نیز 51 میلیون ریال بوده است. این رقم ، بالاترین نرخ فروش در 2 سال اخیر بوده است. شکربن در فروردین ماه نیز 3.015 تن دوده صنعتی تولید نموده و 1.916 تن آن را به فروش رسانده است. به نظر کف سود شکربن برای سال 97 کمتر از 100 تومان نباشد.

6) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) مازیار روغنی مدیر کل بازاریابی و صادرات شرکت گروه صنعتی بارز درخصوص تاثیر دلار 4.200 تومانی بر صنعت تایر گفت : از سنوات گذشته ، مقداری ارز مبادله ای به تولیدکنندگان تایر تخصیص داده می شد. با هیجان در بازار ارز و افزایش نرخ دلار، واردکنندگان متحمل فشار بیشتری شده و شرایط رقابت برای تولیدکنندگان داخلی بهتر شد. تک نرخی شدن دلار با نرخ 4.200 تومانی در صورتی به نفع تولیدکنندگان تایر داخلی خواهد بود که بهای تمام شده ارز برای واردکنندگان بیش از تولیدکنندگان باشد. وی ضمن تایید خبر تولید نخستین تایر سری W در ایران توسط گروه صنعتی بارز تصریح کرد : گروه صنعتی بارز در حال طراحی و توسعه تایرهای سری W که توانایی حرکت با سرعت بالا تا 270 کیلومتر بر ساعت و قابلیت حرکت در برف و گل را دارند ، می باشد که در رینگ های 16 به بالا و فاق 40 و بالاتر تولید شده و در آینده ای نزدیک روانه بازار خواهد شد.

ب) دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه صنعت مذکور این روزها از تأثیرات نوسانات نرخ دلار بی نصیب نمانده است ، اظهار داشت : واحدهای تولیدی در خرید قطعات با مشکل روبرو هستند. درکنار این موضوع در بخش پیمانکاری نیز شاهد افزایش قیمت ها بوده ایم. وی با اشاره به بخش صادرات سیمان گفت: افزایش نرخ دلار برای صادرات سیمان مثبت است اما فروش برخی از واحدها به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان به صورت ریالی است ولی تسویه ارزی کالاهای صادراتی در سیستم بانکی برای صادرکنندگان با ابهاماتی همراه است که بانک مرکزی باید در این رابطه شفافیت لازم را اعمال نماید. عبدالرضا شیخاندرخصوص قیمت سیمان در سال 97 گفت : فعلا در مرحله ارزیابی قیمت تمام شده سیمان در کارخانجات و وصورت های مالی واحدهای تولیدی هستیم اما طبیعتا سیمان نیز متأثر از تغییرات هزینه های تولید در سال جدید خواهد بود. شیخان اضافه کرد : در خرداد ماه امسال پیشنهاد خود برای قیمت سیمان را اعلام خواهیم نمود.

ج) رئیس بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از تکمیل 3 طرح مهم و نیمه تمام این شرکت در سال جاری خبر داد. مهمترین طرح نیمه تمام شرکت چادرملو طرح احداث واحد احیای مستقیم با ظرفیت یک میلیون و 550 هزار تن در سال است. دو طرح دیگر نیمه تمام چادرملو شامل احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان و افزایش ظرفیت گندله‌ سازی اردکان است.

د) در حتاید شنیده ها حاکى از تغییرات عمده در ترکیب سهامدارى فعلى تایدواتر و بحث خرید عمده یک شخص حقیقى دارد که می تواند مشکلات تحریم را حل کند.

ه) با وجود تاکید چندباره رئیس‌ جمهوری بر واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت در جدیدترین موضع خود اعلام کرد که «سهام ایران‌ خودرو و سایپا قابل‌ واگذاری نیست.» آن طور که محمد شریعتمداری در جلسه شنبه شب خود با فعالان صنعت قطعه خراسان رضوی ، عنوان کرده ، تا تعداد رقبا در خودروسازی ایران افزایش نیابد ، امکان واگذاری سهام خودروسازان داخلی به بخش خصوصی وجود ندارد.

و) مدیرعامل «های‌وب» با اعلام برگزاری جلسه ای در سطوح بسیار بالا و تشکیل کارگروهی برای حل موارد به سهامداران "های‌وب" اطمینان داد جای هیچ نگرانی وجود ندارد و تا پایان ماه چالش ها با تدبیر و آرامش برطرف می شود. ایمان میری درباره آخرین وضعیت های‌وب که در گیر و دار مواضع سازمان بورس و جامعه حسابداران درباره صورت های مالی 3 ساله و نحوه شناسایی درآمد و هزینه ، با توقف 5 ماهه نماد روبرو شده ، اظهار داشت : بعد از پاسخ جامعه حسابداران رسمی ایران و شفاف سازی سازمان بورس ، پیگیری ها انجام و شنبه جلسه ای در سطح بسیار بالا برگزار و مقرر شد کارگروهی برای این موضوع تشکیل شود. وی ادامه داد : این کارگروه دیروز جلسه ای به ریاست رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران تشکیل داد تا ابهامات روشن و به سئوالات پاسخ داده شود. نتیجه این جلسه هم این بود که روش حل ابهامات از سوی شرکت ، مورد توافق کارگروه قرار گرفت و انشاءالله تا پایان این ماه ابهامات برطرف می شود. میری افزود : چالش ها با ‎همکاری سازمان بورس و جامعه حسابداران رسمی و با تدبیر و آرامش در حال برطرف شدن است و باید منتظر اعلام نتایج بود.

7) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

الف) دلار : 6.300 تومان

ب) یورو : 7.600 تومان

ج) درهم امارات : 1.700 تومان

د) سکه طرح جدید : 2.040.000 تومان

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24