Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

زیرا در خصوص شرکت های تولیدی اولا می تواند به تغییرات قیمت بازار منتج گردد و ثانیا سهم شرکت را در بازار متحول کند همچنین در خصوص شرکت های خدماتی و مالی ...

بخش هشتم؛ ریسک در صنایع چگونه عمل می کند؟

آموزش سرمایه گذاری در بورس را با بورس24 و عصر ایران بیاموزید.

یکی از مهم ترین ریسک های غیر مالی در شرایط کنونی بازار سرمایه ریسک صنعت است. ریسک صنعت عبارت است از نوسانات بازدهی سرمایه‌گذاری که براثر اتفاقات یا وقایع خاص و تغییرات دریک صنعت خاص محتمل است. ریسک در صنعت می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد اما سود و دارایی دو عامل مهم ریسک در صنایع به‌حساب می‌آیند. در این میان تغییرات سود، ریسک کمی به صنعت وارد می‌کند درحالی‌که تغییر ارزش دارایی، عامل اصلی واردکردن ریسک به صنعت به‌حساب می‌آید.

ریسک صنعت به راحتی به شرکت های فعال در آن حوزه می تواند منتقل شود لذا ریسک دارایی در صنعت به شکل دیگری در شرکت های فعال بروز خواهد کردو می توان آن را در قالب ریسک عملیاتی توضیح داد. ریسک عملیاتی هنگامی بررسی می‌شود که یک سازمان عملیات خود را به‌خوبی انجام ندهد. در این وضعیت سازمان رو به افول خواهد گذاشت و نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری سازمان دچار کاهش می‌شود. باید توجه داشت که ریسک‌های عملیاتی ممکن است منجر به ریسک‌های اعتباری و بازار شوند که با تعریف اجزاء عملیات یک سازمان می‌توان ریسک هر فرایند را به حداقل رسانید. باید افزود هر یک از دو ریسک فوق مبحث گسترده ای را شامل می شوند اما به اختصار در خصوص ریسک اعتباری می توان به تحمیل هزینه های مالی سنگین اشاره کرد و در خصوص ریسک بازار، به خطر افتادن جایگاه شرکت در بازار باید مورد توجه قرار گیرد.

به‌عنوان‌ مثال یک اشتباه عملیاتی در معامله تجاری مانند عدم انجام جابه‌جایی یک محصول یا عدم انعقاد یک قرارداد ممکن است ریسک بازار یا ریسک اعتباری ایجاد کند، زیرا در خصوص شرکت های تولیدی اولا می تواند به تغییرات قیمت بازار منتج گردد و ثانیا سهم شرکت را در بازار متحول کند همچنین در خصوص شرکت های خدماتی و مالی می تواند فرآیند سودآوری را تحت الشعاع قرار دهد. لذا مدیریت این ریسک نیاز مبرم همه شرکت های تولیدی و مؤسسات مالی اعم از بانک‌ها، مؤسسات اعتباری، بیمه‌ها و غیره می ­باشد.

مطلب قبل : با ریسک های سیاسی چه کنیم؟

مطلب بعد : سایر ریسک های غیر مالی کدامند؟

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24