Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در اواسط فعالیت بازار آتی سکه در روز یکشنبه شاهد کاهش بهای سکه بودیم که موجب شد حتی در پاره ای از ساعات بازار آتی به شدت کاهش نرخ پیدا کند. دلیل این رخداد را در تحویل زودتر از موعد سکه جستجو می‌کنیم زیرا حجم عرضه سکه فیزیکی را افزایش داده و التهاب بازار را محدود می سازد. بازار آتی سکه همواره تحت تاثیر بازار نقدی است و امروز با وجود ریزش سکه نقدی به محدوده ٢ میلیون تومان ، بازار آتی هم نوسان رو به پائینی را تجربه کرد...

سکه ریخت!

بورس24 : رشد قیمت فولاد وارد دومین روز پرشتاب خود شد تا یکی از روزهای نفس‌گیر بازار توأم با رشد قیمت‌ها به ثبت برسد. این در حالی است که داده‌های متناقض بسیاری در این بازار ایفای نقش کرده که هر یک می‌تواند رفتار این بازار را تحت الشعاع قرار دهد. می‌توان گفت که تاکنون تقاضا از این روند افزایشی تبعیت نکرده و بازار به رشد قیمت‌ها بدبین است. در بازار پلیمرها نیز شاهد رشد نرخ بودیم تا جایی که اولین افزایش قیمت گسترده در دو هفته اخیر به ثبت رسید. افزایش بهای پلیمرها و فولاد هر دو از سیگنال دلار تأثیر پذیرفته‌اند ولی مشخص نیست که آینده این نوسان قیمت‌ها چه خواهد شد؟

در اواسط فعالیت بازار آتی سکه در روز یکشنبه شاهد کاهش بهای سکه بودیم که موجب شد حتی در پاره ای از ساعات بازار آتی به شدت کاهش نرخ پیدا کند. دلیل این رخداد را در تحویل زودتر از موعد سکه جستجو می‌کنیم زیرا حجم عرضه سکه فیزیکی را افزایش داده و التهاب بازار را محدود می سازد. بازار آتی سکه همواره تحت تاثیر بازار نقدی است و امروز با وجود ریزش سکه نقدی به محدوده 2 میلیون تومان ، بازار آتی هم نوسان رو به پائینی را تجربه کرد.

یکشنبه کم رمق بورس انرژی

معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی ضعیف‌تر از حد انتظار بود تا جایی که بیش از 8 میلیارد تومان از انواع فرآورده‌ها مورد داد و ستد قرار گرفت اگرچه تنها 5 معامله در این بازار به ثبت رسید. کم رمق بودن معاملات در روزهای اخیر سیگنال جذابی برای این بازار به شمار نمی‌آید اگرچه گستره معاملاتی روزهای گذشته این ضعف معاملات را جبران می‌کند.

به گزارش بورس انرژی؛ امروز شاهد معامله 18 هزار و 500 قرارداد معادل 2 میلیون و 892 هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از 1میلیارد و 238 میلیون ریال بود که با توجه به عرضه برق توسط نیروگاه طوس، سهم تابلوی فیزیکی از این مقدار بالغ بر 2 میلیون و 856 هزار کیلووات ساعت برق بود. شایان ذکر است در روز جاری، نماد بارپایه 23 اردیبهشت 97 با متوسط قیمت 300 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفت.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

48

تن

606.29

606.29

دلار (بانک مرکزی)

نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

3000

تن

25656

23324

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

100

تن

24191

24191

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی

100

تن

24191

24191

ریال

برق شرکت افق تامین انرژی طوس-نیروگاه طوس

17000

کیلو وات در هر ساعت

430

500

ریال

التهاب بازار فولاد یا آتش‌فشان قیمتی

بازار فولاد امروز التهاب را به چشم خود دید تا جایی که رشدهای بزرگی در این بازار ثبت شد که در هفته‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. این روند افزایشی اگرچه از هفته گذشته آغاز شده ولی هم‌اکنون به اوج رسیده و مشخص نیست که چه سرنوشتی را تعقیب می‌کند. التهاب قیمت‌ها بیشتر شبیه به سرگیجه معامله‌گران است اگرچه این رشد قیمتی که بعضاً نزدیک به 100 تومان در یک روز هم تجربه شد چیزی از آتش‌فشان قیمت مصنوعات فولادی کم ندارد. این مطلب اگرچه ردپای بازارسازی حرفه‌ای را نشان می‌دهد ولی اغلب آن جو روانی رشد قیمت دلار است که در گمانه‌زنی‌ها نرخ‌هایی عجیب هم مخابره می‌شود. رخدادی که برای تحریک هر بازاری کافیست ولی هنوز دلار 4200 تومان در بورس کالا معتبر است و می‌تواند به نقش‌آفرینی بیشتری منجر شود. خبر چندانی هم از تقاضای مؤثر نیست و البته ماه رمضان هم نزدیک است و فضا برای بازارسازی و کج‌مداری‌های قیمتی هم بسیار محدود است.

تمامی این موارد به معنی آن است که بازار در نهایت در یک تنگنای زمانی برای نوسان قیمت‌ها به دام می‌افتد و تمامی پتانسیل‌های قیمتی را ناخواسته تخلیه خواهد کرد. این بدان معناست که احتمال تداوم رشد هیجانی قیمت‌ها وجود دارد ولی با همان سرعت کاهش نرخ اتفاق افتاده و تنها خاطره آن در اذهان باقی می‌ماند. تا زمانی که عرضه‌ها در بورس کالا با دلار 4200 تومانی برقرار است فضای چندانی برای رشد نرخ وجود ندارد اگرچه حجم عرضه‌ها نیز خود یکی از سیگنال‌های تعیین و کشف قیمت به شمار می‌رود. شرایط فعلی و رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف و حتی سکه به وضوح نشان می‌دهد که این بازارها با فازهای روانی در حال نوسان و حرکت هستند وگرنهدلار با قیمت 6500 تومان نه خریدار چندانی داشته و نه به سودآوری واردات و نه به جذابیت مسافرت‌های خارجی منتهی می‌شود. شاید این التهاب قیمتی باز هم ادامه یابد ولی در هر حال فروکش خواهد کرد و پس از آرامش بازار تغییرات بسیاری برای بسیاری از افراد ایجاد شده است. معاملات فردا در بازارهای مختلف اطلاعات بیشتری از واقعیت‌های بازار را ارائه می‌کند اگرچه هنوز استعداد رشد قیمت‌ها وجود دارد.

رشد قیمت محصولات پتروشیمی در دو بازار

افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا در کنار رشد نرخ در بازار داخلی پلیمرها موجب شد تا بهای این کالا در این دو بازار افزایشی شود اگرچه فراز و فرودهای خاص خود را داشت.

قیمت‌های پایه جدید محصولات پتروشیمی در بورس کالا در روز گذشته اعلام شد که همچون هفته‌های اخیر قیمت‌ ارز در محاسبات دلار 4200 تومان بوده است. این شرایط در کنار نوسان قیمت‌های جهانی در بورس کالا موجب شد تا اغلب گریدهای پلیمری رشد نرخ داشته باشند ولی در کنار آن تغییر قیمت‌ها در بازار محصولات شیمیایی در بورس کالا محدود بود. این شرایط خود می‌تواند یک سیگنال افزایشی برای قیمت‌ها در هفته پیش‌رو در بورس کالا محسوب شود. اغلب گریدهای پلیمری در بورس کالا رشد نرخ داشتند ولی برخی از گریدها همچون سنگین بادی ، سنگین اکستروژن ، سبک خطی و سبک فیلم افت نرخ را تجربه کردند.

امروز قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شد اگرچه این اعلام نرخ و شیوه مخابره آن با اما و اگرهایی خاصی روبه‌رو بوده و با تأخیر هم مخابره شد. اهمیت اعلام نرخ در زمان مطلوب از آن جهت برجسته‌تر خواهد بود که عرضه‌های روز دوشنبه غالباً گریدهای مهم و جذابی را در بر می‌گیرد که بازار نسبت به آن‌ها حساسیت بیشتری دارد. تأخیر در زمان اعلام قیمت‌های پایه و همچنین فراگیری انتشار و مخابره آن از یک سو می‌تواند عرضه‌های روز بعد را با ابهام روبه‌رو ساخته و از سوی دیگر سیگنال مهمی به بازار ارائه خواهد کرد تا بتوان ذهنیت دقیق‌تری از دورنمای قیمت‌های در هفته پیش رو داشت.

در بازار آزاد شاهد بودیم که قیمت پلیمرها بعد از چند روز پیاپی که با کاهش نرخ و سپس ثبات قیمت‌ها روبه رو شده بود ، چند جرقه رشد نرخ جدی را تجربه کند تا جایی که بعد از مدتی نزدیک به 2 هفته ، اولین رشد قیمت‌های مهم در بازار پلیمرها به ثبت رسید. این شرایط دقیقاً نشان‌دهنده تأثیر افزایش قیمت دلار غیررسمی بر بازار پتروشیمی هاست و می‌تواند وضعیت موجود را تداوم بخشد. به صورت دقیق‌تر اگر بازار دلار با آرامش همراه نشود احتمالاً سیگنال‌های روانی تأثیرگذار بر این بازار باز هم خودنمایی می‌کند ولی چندان قدرت‌مند نخواهد بود. این در حالی است که حجم معاملات بالای پلیمرها در بورس کالا در هفته‌های اخیر به معنی بالابودن تزریق کالا به بازار داخلی است و پتانسیل این قبیل رفتارهای هیجانی را محدود خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24