Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار فولاد از التهاب انتظاری در بازارهای مختلف همچون ارز تأثیر پذیرفته و امروز قیمت‌ها در این بازار هم افزایشی شد. این در حالی است که پتانسیل رشد نرخ در بازار فولاد در هفته گذشته خودنمایی کرده بود و امروز می‌توان تأثیرات این سیگنال‌ها همچون افزایش قیمت شمش را در بازار داخلی مشاهده کرد...

همه بازارها منتظرند...!

بورس24 : بازار فولاد از التهاب انتظاری در بازارهای مختلف همچون ارز تأثیر پذیرفته و امروز قیمت‌ها در این بازار هم افزایشی شد. این در حالی است که پتانسیل رشد نرخ در بازار فولاد در هفته گذشته خودنمایی کرده بود و امروز می‌توان تأثیرات این سیگنال‌ها همچون افزایش قیمت شمش را در بازار داخلی مشاهده کرد.

این شرایط با توجه به عدم تعادل در بازار فولاد باز هم مستعد تغییر است. در بازار پلیمرها شاهد بودیم که داده‌های جانبی تأثیر چندانی بر این بازار بر جای نگذاشته تا جایی که بازار نسبتاً متعادل تجربه شد اگرچه جرقه‌هایی از رشد نرخ نیز دیده می‌شود ولی هنوز روند کاهشی پیشین در این بازار جسته و گریخته ادامه یافته است. در هفته گذشته یکی از بیشترین حجم معاملات در تاریخ فعالیت بورس کالا برای پلیمرها به ثبت رسید که همین سیگنال اجازه رشد قیمت‌های چندانی را به بازار نخواهد داد. بورس انرژی اما یک روز متعادل را تجربه کرد و ارزش معاملات در بازار فیزیکی به 33.5 میلیارد تومان رسید که رقمی منطقی برای این بازار است.

بازار آتی سکه هم امروز به تاسی از بازار نقدی هیجانی بود و شاید بهترین توصیه به فعالان این بازار پرهیز از معامله در چنین فضای نوسانی و ریسکی است.

رقابت برای عرضه‌های بین‌الملل بورس انرژی

دلار 4200 تومانی بعد از صنایع تکمیلی پتروشیمی ، برای بورس انرژی هم خوش‌یمن بوده تا جایی که شاهد هستیم که عرضه‌های بین‌الملل روز شنبه با رشد قیمت معامله شده آن هم در شرایطی که قیمت دلار آن‌ها 4200 تومانی محاسبه می شود. این در حالی است که عرضه 715 دلاری و قیمت پایه 784 دلاری نفت سفید و یا عرضه 800 دلاری و معامله 862.85 دلاری خود نشان می‌دهد که جذابیت‌های خرید را باید جدی گرفت.

به گزارش بورس انرژی؛ نیروگاه طوس عرضه‌کننده 20 هزار کیلووات در هر ساعت برق بار پایه با دوره مصرف 97.2.22 و دوره تحویل هفتگی در تابلوی فیزیکی بورس انرژی ایران خواهد بود. لازم به ذکر است قیمت پایه هر کیلووات در هر ساعت از دوره مصرف و در دوره تحویل 500 ریال خواهد بود.

مهمترین معاملات امروز در بازار فیزیکی بورس انرژی

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت کرمان

2000

تن

784.255

715

دلار (بانک مرکزی - 4200)

سوخت هوایی (اِی تی کی) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در رینگ بین الملل از انبار نفت اراک

1000

تن

862.85

800

دلار (بانک مرکزی - 4200)

گاز پروپان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

18354

ریال

گاز بوتان صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

0

تن

-

18155

ریال

گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی

1000

تن

18194.2

18194

ریال

آیزوفید پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

600

تن

21643.5

20313

ریال

حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

4200000

لیتر

24436

22215

ریال

حلال 404 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

0

مترمکعب

 

21073

ریال

آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی

950

تن

24191

24191

ریال

گاز مایع بوتان پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی

0

تن

-

19415

ریال

رافینت پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی.عمده

3000000

لیتر

25599

23272

ریال

شنبه افزایشی بازار فولاد

رشد نرخ در روز ابتدایی هفته جاری آن هم پس از چند جرقه رشد نرخ در هفته گذشته در کنار افزایش بهای شمش این ذهنیت را ایجاد کرده که رشد قیمت فولاد نیز با نوسان قیمت دلار غیررسمی در خارج از مرزهای ایران بی‌ارتباط نبوده است ولی باید گفت که این بازار خود مستعد این رشد نرخ بوده و شاید به یک جرقه قیمتی نیاز داشته باشد. این در حالی است که اگر این رخدادهای جانبی هم در بازار فولاد خودنمایی نمی‌کرد باز هم بازار فولاد مستعد رشد نرخ بود ولی احتمالاً شتاب رشد کمتری داشته است. از سوی دیگر رشد قیمت شمش و قراضه محرک‌هایی جدی برای بازار فولاد هستند که شاید هنوز هم پتانسیل نقش‌آفرینی بیشتری داشته و تداوم رشد قیمت‌ها از این مسیر مشخص را می‌توان در نظر گرفت. البته هنوز بسیاری از واحدهای تولیدی معتبر واکنشی نسبت به رخدادهای جدید نشان نداده‌اند و در صورتی که جرقه‌های رشد نرخ بیش از این فراگیر شود ، شاهد رشد بیشتر نرخ در بازار فولاد خواهیم بود ولی باز هم باید پذیرفت که ماه رمضان نزدیک است و ممکن است فرآیند خرید شمش در واحدهای نوردی و تولید و رسیدن به دست مشتری به ماه رمضان ختم شود اگرچه هنوز فاصله بسیاری تا آن زمان باقی مانده است. از سوی دیگر شرایط سخت تولید در روزهای گذشته به معنی تلاش برای حمایت از بازار از سوی تولیدکنندگان است که آن هم در روند افزایشی قیمت های فعلی بی‌تأثیر نبوده و نیست. البته رشد جدی بهای شمش در روز شنبه همه چیز را برای رشد جدی قیمت‌ها در بازار فولاد پدید آورده است.

ابهامات بازار فولاد در تعیین قیمت‌ها ادامه دارد

بازار محصولات فولادی این روزها ابهامات زیادی را از سر می‌گذراند، از فراز و فرودهای نرخ ارز تا تعیین دستوری آن و تاثیرات دامنه‌دار این اقدام بر قیمت‌ها و صادرات فولاد گرفته تا بازار داخلی توام با رکود؛ شرایطی است که این روزها فعالان و دست‌اندرکاران بازار با آن دست به گریبان و مواجهند.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته‌ معاملاتی منتهی به 14 اردیبهشت‌ماه 97 در حالی که در روزهای ابتدایی هفته قیمت شمش و مقاطع ساختمانی با محوریت تیرآهن و میلگرد ذوبی افزایش یافت، اما در اواسط هفته شاهد ثبات قیمتی و در نهایت ریزش قیمت شمش و برخی مقاطع در بازار آزاد بودیم.

رصد معاملات فولاد و مواد معدنی در بورس کالای ایران نیز نشان می‌دهد دادوستدها در این بازار کماکان تحت تاثیر نرخ دلار 4 هزار و 200 تومانی قرار دارد.

بعد از اعلام نرخ ثابت 4200 تومانی برای دلار و فشار به تولیدکنندگان مواد اولیه، شمش و … که مبنای فروش خود را با این نرخ محاسبه کنند، رصد معاملات بورس کالا نشان می‌دهد ظاهرا برخی کارخانه‌ها توافق کرده‌اند که برای جلوگیری از افزایش بهای محصولات در بازار، خود نیز از افزایش شوک‌آور قیمت‌ها اجتناب کنند و حتی چندین عرضه فولادی مانند شمس فولاد خوزستان و فولاد کاوه جنوب کیش، میلگرد، ورق و … در بورس کالا با همین مبنای قیمتی انجام شد که بارزترین مورد آن تعیین قیمت 2200 تومانی شمش فولاد خوزستان بر اساس فرمول (قیمت فوب CIS+ کرایه حمل + 5 درصد حقوق گمرکی) ضربدر نرخ ارز 4200 تومان، بود.

در همین راستا در حالی که انتظار می‌رفت در عرضه آهن اسفنجی فولاد سیرجان نیز رویه‌ای یکسان در تعیین قیمت پایه بکار رود، یعنی آنطور که کارشناسان می‌گویند قیمت این محصول به ازای هر کیلو 50 درصد از قیمت شمش فولاد خوزستان باشد اما شنبه هفته گذشته به تاریخ 8 اردیبهشت‌ماه 5 هزار تن آهن اسفنجی با قیمت پایه‌ای بیشتر از 1100 تومان در هر کیلو (یعنی با نرخ 1175 تومان) به تابلو معاملات آمد که البته به دلیل رعایت نشدن حد نصاب تناژ اعلامی از سوی بورس کالا برای کشف نرخ، این معامله لغو و از روی تابلو حدف شد.

واقعیت آن است در روند معاملات نباید مانع از کشف قیمت‌ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا شد. تعیین دستوری قیمت‌ها همچون اتفاقی که در خصوص شمش فولاد خوزستان رقم خورد تنها منجر به قفل شدن مبادلات و تاثیر آن بر عرضه‌های بعدی شد در حالی که این موضوع نمی‌تواند در میان‌مدت تا بلندمدت ادامه یابد و شاید تنها در کوتاه‌مدت برای سرکوب قیمت‌ها بتوان از این شیوه بهره برد.

به هر ترتیب هفته پیش در تالار صنعتی بورس کالا 50 هزار و 292 تن فولاد عرضه شد و معامله به میزان 49 هزار و 292 تن رقم خورد. دو تناژ مختلف از سبد میلگرد مخلوط ذوبی هفته گذشته در پی استقبال خریداران با رشد قیمت پایانی روبه رو شدند. یکی از عرضه‌های این محصول در حجم 330 تن و دیگری در حجم 935 تن بود که هر دو با قیمت 27 هزار ریال به تابلو آمد اما قیمت پایانی این عرضه‌ها در پی اضافه تقاضا به ترتیب به 27 هزار و 162 ریال و 27 هزار و 479 ریال افزایش یافت. دیگر عرضه‌های هفته پیش نیز تختال فولاد خوزستان، سبد میلگرد فولاد آذربایجان و سبد میلگرد فولاد یزد بود که به غیر از عرضه فولاد آذربایجان باقی آن‌ها فروش رفت.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

آخرین شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن وارداتی خلوص 62 درصد استرالیا در چین با رشد روبه‌رو شده است. فعالان بازار معتقدند در کوتاه‌مدت جو بازار بیشتر رو به پایین خواهد بود و رشد اخیر سنگ‌آهن مربوط به بهبود قیمت بیلت در بازار داخلی چین است. بر این اساس از آنجا که میزان عرضه سنگ‌ آهن از تقاضای آن بالاتر است فعالان بازار خیلی مطمئن نیستند روند صعودی قیمت این ماده اولیه تداوم داشته باشد.

یک رکورد دیگر در بازار پلیمرها

افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا موجب شد تا یک رکورد مهم معاملاتی به ثبت برسد اگرچه تزریق بیشتر کالا از بورس به بازار را موجب شده است. تاکنون شاهد آرامش نسبی در بازار پلیمرها هستیم که می‌تواند در روزهای آینده نیز تداوم یابد.

به گزارش کارگزاری آبان؛ تداوم رشد حجم معامله پلیمرها در بورس کالا باز هم ادامه یافت تا روند افزایشی این حجم باز هم در سال جاری تکرار شود. امسال شاهد هستیم که حجم معاملات هر هفته افزایش یافته تا جایی که در هفته گذشته به بیشترین حد از اواخر سال 94 رسیده است. این وضعیت نشان می‌دهد که تاکنون دلار 4200 تومانی برای بازار خوش‌یمن بوده و می‌تواند به موفقیت‌های جدید در این بازار بدل شود. در صورتی که حجم معاملات هفتگی در بازار پلیمرها از 77 هزار تن عبور کند به معنی شکسته‌شدن یکی از مهمترین رکوردهای معاملاتی در تاریخ فعالیت بورس کالاست. این مطلب به معنی بهترین شرایط تولید در صنایع پایین‌دستی محصولات پتروشیمی در سال‌های اخیر است که قطعاً برای اشتغال‌زایی و تقویت زنجیره ارزش در این صنعت بسیار مهم خواهد بود. این شرایط احتمالاً باز هم ادامه می‌یابد و با توجه به رشد حجم عرضه‌ها در روزهای اخیر ، شرایط بهتری پیش‌روی این بازار قرار خواهد گرفت. از هم‌اکنون باید تمامی نگاه‌ها را به بخش عرضه دوخت زیرا چهره نهایی بازار را برای روزهای آینده ترسیم خواهد کرد. همچنین تداوم سخت‌گیری‌های ارزی دولت در روزهای اخیر حکایت از آن دارد که این ساز و کار قیمتی تغییر چندانی نخواهد کرد و می‌توان به رونق عرضه در این بخش بیش از پیش امیدوار بود. با توجه به این شرایط ، پیش‌بینی شکسته‌شدن رکورد تاریخی حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا چندان هم غیرمنطقی نیست.

در بازار آزاد شاهد آرامش قیمتی هستیم یعنی روند نزولی نرخ که در اوایل هفته گذشته خودنمایی کرده بود به آرامی به یک فاز با ثبات وارد شده اگرچه برخی از گریدها به صورت پراکنده با رشد نرخ و برخی دیگر با کاهش قیمت‌ها همراه شده‌اند. این وضعیت عمومی به صراحت نشان می‌دهد که بازار وارد یک فاز با ثبات شده و نوسان قیمت‌ها نیز شرایط رایج و طبیعی خود را سپری می‌کند اگرچه این روند عمومی صحت گزارش هفته قبل را تأیید می‌کند. با توجه به این موارد از هم‌اکنون می‌توان به افزایش بیشتر تقاضا در بازار داخلی با محوریت صنایع تکمیلی و مصرف‌کننده خوش‌بین بود زیرا اوضاع کلی در این بازار پس از مدت‌ها به ثبات و آرامشی مطلوب دست‌ یافته است. از هم‌اکنون دیگر نوسان قیمت‌ها در بازارهای جهانی است که برای بازار تعیین تکلیف خواهد کرد که البته آن هم تغییرات بزرگی نخواهد داشت. به صورت دقیق‌تر در محاسبه قیمت‌های پایه در بورس کالا نرخ ارز با ثبات در نظر گرفته شده و تنها نوسان قیمت‌های جهانی است که نرخ‌های ابتدایی ( قیمت پایه ) در بورس را تغییر می‌دهد اگرچه پس از آن حجم عرضه و تقاضا قیمت‌های نهایی را کشف خواهد کرد. با توجه به رشد نسبی و آرام حجم عرضه‌ها در کنار کاهش تقاضا شاید بتوان از هم‌اکنون انتظار کاهش رقابت برای خرید را جدی‌تر ارزیابی کرد اگرچه سهمیه‌های بهین‌یابی نیز به صورت ماهیانه تعیین می‌شود.

در بازار ترکیبات شیمیایی شاهد رونق فراگیر حجم معاملات نیستیم تا جایی که حجم داد و ستد در هفته گذشته 13.68 درصد کاهش داشت. این شرایط در کنار معامله 62.45 درصد از عرضه‌های موجود به معنی آن است که بازار محصولات شیمیایی هنوز به موفقیت‌های بازار پلیمرها نزدیک نشده و حتی بخشی از رشد حجم معاملات در هفته‌های قبل را هم از دست داده است. این شرایط به معنای آن است که بازار محصولات شیمیایی شاید به عنوان یک سرعت‌گیر در مسیر رونق بازار محصولات پتروشیمی ایفای نقش کند اگرچه ویژگی‌های فنی این بازار با بازار و صنعت پلیمرها اختلافاتی جدی دارد. با توجه به این شرایط شاید بتوان به بهبود بیشتر این بازار نیز خوش‌بین بود.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

  • افزایش حجم عرضه و رشد حجم معاملات در بازار پلیمرهای بورس کالا در کنار کاهش جدی تقاضا
  • رشد 14.08 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم 86 هزار و 647 تن که بیشترین حد از اواسط اسفندماه سال گذشته تاکنون است.
  • افت 50.93 درصدی حجم تقاضای پلیمرها و ثبت رقم 232 هزار و 43 تن که نشان‌دهنده کاهش جدی جذابیت خرید در بازار بوده اگرچه اعمال سقف یک‌ماهه بهین‌‌یابی در این رخداد تأثیر بسیاری داشته است.
  • افزایش 2.48 درصدی حجم معامله پلیمرها در هفته گذشته به نسبت هفته قبل از آن و ثبت داد و ستد 74 هزار و 674 تن که یکی از رکوردهای مهم معاملاتی در سال‌های اخیر بوده است.
  • ثبت 2.67 برابری تقاضا در برابر عرضه‌ پلیمرها در بورس کالا که یک روند متعادل و منطقی به شمار می‌رود.
  • معامله 86.18 درصدی حجم عرضه پلیمرها که باز هم شرایط مطلوبی را به صورت نسبی نشان می‌دهد.
  • شایعاتی مبنی بر برداشته شدن سقف مجاز رشد قیمت‌ها که احتمالاً در صورت عرضه حداکثری در بورس کالا انجام خواهد پذیرفت.
  • آرامش نسبی در بازار آزاد محصولات پتروشیمی اگرچه برخی از جرقه‌ها از رشد نرخ نیز در معاملات دیده می‌شود ولی تمایل بازار گویی به سمت کاهش قیمت‌هاست.
  • کاهش 1.22 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقم 41 هزار و 740 تن که مقدار مطلوبی به نظر می‌رسد.
  • کاهش 27.01 درصدی تقاضای ترکیبات شیمیایی و ثبت رقم 38 هزار و 798.8 تن که از کاهش التهاب در این بازار خبر می‌دهد.
  • افت 13.68 درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و داد و ستد 26 هزار و 65.8 تن که نشان‌دهنده ورود این بازار به یک فاز کاهشی جدید است.
  • داد و ستد 62.45 درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا که به نسبت وضعیت بازار اوضاع مطلوبی را نشان نمی‌دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24