Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

حد ضرر ۴٠٠ تومان برای سهامداران و خریداران سهم از اهمیت بالایی برخوردار است ضمن آنکه اهداف قیمتی بالاتر در صورت شکست مقاومت فوق قابل دسترس خواهد بود...

بازار بورس، خروج ترامپ را پیش خور کرد؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت لوازم خانگی
  • بررسی تکنیکال
    • کفرا
  • هفته نامه کدال
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت لوازم خانگی (بخش اول)

صنعت لوازم خانگی اگرچه طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای کاهش وابستگی به واردات داشته است اما حقیقت آن است که نمی توان این صنعت را هنوز خودکفا نامید و ولبستگی به واردات همچنان در شرکت های فعال به وضوح دیده می شود. تغییرات نرخ ارز بر همین اساس می تواند روی این صنعت و سهام شرکت های فعال تاثیر مستقیم داشته باشد و تامین ارز مورد نیاز با نرخ های پایین از جمله مواردی ست که این صنعت را پر پتانسیل خواهد کرد و برعکس در صورت تامین قطعات با نرخی بالاتر نسبت به سال گذشته، ریسک های صنعت افزایش خواهد یافت. به طور خلاصه به بررسی شرکت های این گروه و نقاط قوت و ضعف آنها خواهیم پرداخت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کفرا

طی یک سال اخیر نسوز ایران در یک کانال صعودی در حال نوسان است و همانگونه که مشاهده می شود سهم در محدوده 405 تا 410 تومان با حمایت مناسبی برخورد کرده است. به نظر می رسد که کفرا در حال آماده سازی برای صعود در قالب موج 5 پس از آخرین ریز موج اصلاحی باشد که در این صورت مقاومت 480 تومان به عنوان سقف قبلی مهم ترین مقاومت پیش روی سهم خواهد بود.

حد ضرر 400 تومان برای سهامداران و خریداران سهم از اهمیت بالایی برخوردار است ضمن آنکه اهداف قیمتی بالاتر در صورت شکست مقاومت فوق قابل دسترس خواهد بود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی؛ تنها چند روز (22اردیبهشت ماه)به تصمیم مهم ترامپ به ماندن در برجام یا خروج از آن باقی مانده است و این در حالی است که بسیاری از سران کشورهای اروپایی و سازمان ملل در حال رایزنی با ترامپ در مورد ماندن در برجام می باشند. در همین ارتباط مقامات کشورمان هم اعلام کرده اند که مقدمات خروج آمریکا از برجام و احتمالات را برای از میان بردن مشکلات پیش رو فراهم کرده اند. در همین ارتباط در هفته اخیر اخبار گوناگونی از تصمیم ترامپ منتشر شده است که هیچکدام نه تایید و نه رد شده اند.خبرگزاری رویترز در تحلیل تصمیم ترامپ نوشت: که با برهم خوردن برجام خطر برای نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه افزایش می یابد و همچنین ممکن است ایران از ان پی تی خارج شود. همچنین ایران و نیروهای تحت امر این کشور می توانند مشکلاتی اساسی را برای 2 هزار نیروی آمریکایی مستقر در شمال و شرق5 سوریه برای حمایت از مبارزان کرد ایجاد کنند. حامیان توافق هسته ای معتقدند که وجود برجام از ایجاد یک درگیری مستقیم میان ایران و عربستان در یمن جلوگیری کرده است.در این شرایط نیز لغو توافق ایران می تواند حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی های یمن را افزایش دهد که این امر می تواند پاسخ عربستان و امارات را نیز در پی داشته باشد. در صورت خروج آمریکا از برجام ایران همچنین در مورد خود توافق نیز گزینه هایی را برای پاسخ به این اقدام واشنگتن پیش رو دارد.مقامات ایران اعلام کرده اند یکی از این گزینه ها خروج از معاهده ان پی تی است.این اقدام می تواند زنگ خطری برای جامعه ی بین الملل باشد.حتی اگر ایران از این توافق خارج نشود به دنبال افزایش غنی سازی اورانیوم خواهد بود.ایران اکنون مجاز به غنی سازی اورانیوم با غنای بالاتر از 3.6 نیست .در حالی که پیش از امضای برجام اورانیوم 20 در صد غنی سازی می کرد.

در مورد برجام وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه در صورت خروج واشنگتن از برجام ایران پاسخ لازم را می دهد، گفت: در این صورت آمریکا باید مسئولیت پیامدهای خروج از برجام را بپذیرد. ظریف اظهار داشت: زورگویی یا تهدید، برای آمریکا توافق جدیدی حاصل نمی کند به ویژه اینکه آمریکا به توافقی که قبلا قبول کرده است پایبند نیست و احترام نمی گذارد. تکیه به ادعاهای مضحکی که تکرار ادعاهای بیش از یک دهه پیش است و آژانس بین المللی انرژی اتمی به آنها پرداخته است، با هدف باطل کردن توافقنامه، کسی را نفریفته است. از این رو به آمریکا توصیه می شود بالاخره عمل به تعهدات خود را شروع کند، در غیر این صورت خودش مسئول پیامدهای عمل نکردن به تعهداتش خواهد بود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان؛ با افزایش قیمت دلار از اواخر سال گذشته و رشد بیش از 40 درصدی نرخ آن در بودجه کشور و افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالای 70 دلار، طبق محاسبات دولت حدود یک چهارم کل درآمدهای پیش بینی شده برای درآمدهای نفتی خود مازاد درآمد خواهد داشت. دولت برای هزینه کرد این میزان منابع در صورت محقق شدن برنامه مدونی به خصوص در جهت رفع اشتغال ندارد و در صورت تسهیلات دهی این موضوع بیشتر باعث رانت و ایجاد فساد می شود و لذا بر همین اساس نیاز است تا متمم بودجه به مجلس ارائه بدهد. این موضوع نشان می دهد که بودجه دولت وابستگی زیادی به نفت دارد و افزایش و کاهش آن همواره تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور دارد.

تورم در طی چهار سال اخیر کاهش یافته و تک‌رقمی مانده است و این در حالی است که سرعت رشد نقدینگی در کشور طی سال‌های اخیر باید اثرخود را در نرخ تورم اعمال می کرد اما اینکه چرا با وجود بالا بودن و صعودی بودن نرخ رشد نقدینگی، در دوران اخیر نه تنها نرخ تورم بالا نرفته است بلکه به تورم تک‌رقمی نیز ختم شده جای تامل دارد. کارشناسان بر این باورند تورم تک‌رقمی برای هر کشور با کاهش در سطح نااطمینانی و ثبات‌بخشی به اقتصاد، می‌تواند نوید بخش رشد و پیشرفت در آن وادی باشد اما اگر از دیدگاه اقتصادپولی موضوع بررسی شود، در اقتصاد ایران به واسطه بالا بودن نرخ سود سپرده‌گذاری بانکی که در کشور محقق شده بود و در نتیجه مثبت بودن نرخ بهره حقیقی، شرایطی ایجاد شد تا ضریب فزاینده شبه پول بالا رود. تورم تک‌رقمی کاهنده و پایدار در زمینه ایجاد اطمینان و برقراری محیط آرام کسب وکار می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد؛ اما در این میان نقش رکودی را که بر بخش‌های مختلف کشور حاکم است نباید دست‌کم گرفت چرا که تاریخ اقتصاد کشور تجربه رکود تورمی را نیز دارد. اما در این میان آنچه که می تواند این شیب کاهشی تورم را بر هم زند وابستگی دولت به بانک مرکزی به سبب استقراض‌هایی که در طی دوران از این نهاد پولی داشته است می باشد که این مهم سبب شده تا دولت در تصمیم‌گیری‌های خود به نوعی منفعل وارد عمل شود و این مشکل در کنار وابستگی مستقیم بودجه کشور به درآمدهای ارزی می‌تواند از جمله مشکلات ساختاری اصلی در کشور باشد و بیش از این، نادیده گرفتن آنها نمی‌تواند در سیاستگذاری‌های آتی کشور بی‌تاثیر باشد.

همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا اوایل هفته جاری با حضور بسیاری از مسئولان اقتصادی و بانکی کشورهای مختلف در تهران برگزار شد. مقام های تجاری و بانکی اروپایی با تاکید بر اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قابل مذاکره مجدد و قابل تغییر نیست گفتند: گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری در ایران را دنبال می کنند. اولریش فون زانتیر مدیر بخش خدمات مالی شرکت «کی.پی.ام.جی.ال» آلمان از شرکت های برتر جهان درباره روابط بانکی ایران و اتحادیه اروپا اظهارکرد: ایران باید اطمینان یابد که اعتماد بانک های اروپایی جلب شده است و آنها به تعامل اقتصادی با ایران وارد شوند. وی افزود: امروز بسیاری از بانک های اروپایی کانال هایی برای همکاری با ایران یافته اند.

صنایع بورسی؛

در خودروسازی؛ کاهش یک درصدی شاخص گروه همراه با افزایش 17 درصدی حجم معاملات ماحصل نوسانات خودروسازان در انتهای این هفته بود که رصد معاملات حاکی از این موضوع می باشد که همچنان سایه سیاست تنها عامل نوسانات رو به مثبت یا منفی گروه می باشد. این اتفاقات در حالی بود که تولید و فروش شرکتهای خودروساز در فروردین با رشد نسبت به سال قبل مواجه شده است و لیکن هیچ تفاوتی در افزایش سود شرکتهای این گروه تاکنون حاصل نشده است که علت اصلی آن هزینه های حاصل از تسهیلات با سود بالا از یک سو و وابستگی به ارز با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و یورو در این گروه می باشد.

در این گروه خاهن پس از بازگشایی با افزایش 16 درصدی کشف قیمت شد. رنا تعدیل مثبت 14 درصدی داد که فروش سهام شرکتهای سازه گستر سایپا، مگا موتور و بنیان توسعه صنعت پارس از عوامل افزایش سود این شرکت بوده است.

اما در مهمترین خبر این گروه نماینده پژو در ایران اعلام کرد که سرمایه گذاری پژو در ایران ادامه خواهد داشت و در صورتیکه تحریم جدیدی وضع شود برای آن راهکارهای اتخاذ شده است تا شراکت ما با ایران خودرو صدمه نبیند. وی ادامه داد:پژو به دنبال افزایش درصد داخلی سازی محصولات خود در ایران است چرا که این امر باعث می شود خودروهای مشترک مانند 2008 با توقف تولید روبرو نشود.

در محصولات شیمیایی؛ بالا رفتن قیمت ارز و محصولات پتروشیمی به خصوص متانول در بازارهای جهانی باعث رشد سود و رشد قیمتی حدود 70 درصدی برخی نمادهای این گروه از جمله زاگرس در شش ماهه دوم سال شد. این اتفاق مثبت اما در روزهای ابتدایی سال با صدور بخشنامه ارز تک نرخی و موظف شدن شرکتهای پتروشیمی به عرضه ارز صادراتی خود به قیمت 4200 تومانی افت قیمت 15 درصدی را با وجود رشد قیمت متانول و رسیدن آن به 400 دلار به همراه داشت. این مهم در حالی است که در بورس کالا تقاضا برای محصولات پتروشیمی بالا می باشد و همین موضوع قیمت محصولات اولیه را با رشد و در حد دلار 4800 تومانی روبرو کرده است. در این باره رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران امروز به رسانه ها گفت: "مواد اولیه ایرانی با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه بوده‌اند و می‌توان گفت موادی که از طرف پتروشیمی‌ها مانند پلیمرها تحویل می‌گرفته‌ایم، افزایش قیمت داشته که هزینه‌های تولید را بالا برده است." علم‌بیگی ادامه داد: "یکی از مسائلی که ایجاد مشکل کرده است، عدم عرضه مواد اولیه به قیمت دلار مصوب یعنی ۴۲۰۰ تومان است و به نظر می‌رسد پتروشیمی‌ها نحوه فروش خود را بر پایه ارز آزاد قرار داده‌اند و با همان قیمت غیررسمی که بیش از ۵۰۰۰ تومان است، معامله می‌کنند.

اما در معاملات متعادل این گروه شرکت پتروشیمی مبین در 12 ماهه منتهی به اسفند 96 برای هر سهم 955 ریال سود محقق کرد که معادل 105 درصد رقم سود پیش بینی شده می باشد. مارون اعلام کرد نرخ تسعیر ارز به ازای هر دلار بمبلغ ۴۲۰۰۰ ریال (نرخ بانک مرکزی) محاسبه گردیده است. خراسان هم اعلام کرده است با عنایت به اجرایی شدن مصوبه ستاد اقتصادی دولت از تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ در خصوص تک نرخی شدن ارز(۴۲,۰۰۰ ریال ) نرخ ارز جهت فروش های صادراتی بعد از تاریخ مزبور با نرخ ۴۲,۰۰۰ ریال اعمال گردیده است ولی قبل از تاریخ مذکور نرخ ارز ۴۷,۸۰۰ریال ملاک عمل بوده است. زاگرس اعلام کرد تفاوت مقدار فروش و تولید متانول در فروردین ماه مربوط به فروش از محل موجودی مخازن میباشد . -از تاریخ 1397/01/21 نرخ تسعیر طبق بخشنامه ستاد اقتصادی دولت بر اساس هر دلار 42,000 ریال اعمال گردیده است و با عنایت به اینکه قبل از تاریخ مذکور شرکت فروش صادراتی داشته است میانگین نرخ تسعیر برای فروردین ماه 45.272ریال می باشد.

در فلزات اساسی؛ کامودیتی ها در بازارهای جهانی طی هفته اخیر تحت تاثیر رشد شاخص دلار با توجه به خوش بینی به آینده اقتصادی آمریکا و جهش موجودی انبارها روندی کاهشی را طی کردند. براساس این اتفاقات قیمت روی به زیر 3000 دلار و قیمت مس به محدوده6850 دلار در هر تن رسید. این موضوع باعث شد تا در بازار سرمایه کشورمان هم که با شوک بخش نامه ارز تک نرخی مواجه هستیم روندی نزولی را برای آنها شاهد باشیم.

در فرآورده های نفتی؛ معاملات متعادل و خنثی را شاهد بودیم. در اتفاقات این گروه شبندر در مورد شایعات فضای مجازی مبنی بر کاهش تولید شفاف سازی کرد و اعلام کرد: وضعیت تولید در شرکت پالایش نفت بندرعباس عادی بوده و هیچگونه توقف و یا کاهش تولید در این شرکت رخ نداده است. بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان افشا می شود. همچنین در این گروه کرک اسپرد گازوئیل(اختلاف قیمتی بین یک بشکه گازوئیل و نفت خام) با روند صعودی مواجه است که می تواند برای فروشندگان این محصول ارزش افزوده مناسبی ایجاد بکند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24