Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اکنون که این گزارش را قلم می زنیم ، ارزش کل بازار بورس به ٣٧٠ هزار میلیارد تومان ( با دلار آزاد ۵.٧٠٠ تومانی ۶۵ میلیارد دلار و با دلار ۴.٢٠٠ تومانی جهانگیری ٨٨ میلیارد دلار ) رسیده است و این در شرایطی است که ارزش روز سهام شرکت های بزرگی همچون مایکروسافت و اَپل در بورس نیویورک به ٧٠٠ – ٨٠٠ میلیارد دلار رسیده است ... !! این مقایسه نشان می دهد که حتی کل بورس ایران به اندازه یکی از شرکت های نامبرده ارزش ندارد ! جالب است بدانید ، بسیاری از سهم ها با قیمت های زمان ...

«بورس ٣ تا ٢٠٠ تومن !!»

«حراج واقعی»

1) آنچه گذشت + پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران در معاملات روز سه شنبه مورخ 11 اردیبهشت ماه سال 1397 ، چهره ای بهتر از 3 جلسه معاملاتی قبل داشت و اگرچه رنگ سبز شاخص کل چندان چشم‌نواز نبود اما همین که از فشار عرضه روزهای قبل اندکی فاصله گرفتیم ، اتفاق مثبتی بود. واقعیت امر این است که اردر فروش در سیستم معاملات بواسطه افت شدید قیمت ها ، به سطوح حداقلی رسیده اما ترس و نگرانی از بابت تحولات سیاسی و اقتصادی در کنار از بین رفتن اعتماد میان سرمایه گذاران موجب شده تا معامله گران برای خریدهای رو به جلو میل و رغبت چندانی نداشته باشند. نبود اردر خرید دندان گیر در سمت تقاضا ، نه تنها بازار را به خرید در قیمت های بالاتر تحریک نمی کند بلکه سبب می شود تا فروشندگان برای عرضه سهام خود در بازار و کسب نقدینگی ، ناچار به فروش در هر قیمتی باشند ! اما با توجه به اینکه بازار حرفی برای گرفتن ندارد و از طرف دیگر صحبت درخصوص نمادهای با اهمیت تکراری شده ، در این شماره از چشم انداز درخصوص یک مساله جدید صحبت خواهیم کرد.

اکنون که این گزارش را قلم می زنیم ، ارزش کل بازار بورس به 370 هزار میلیارد تومان ( با دلار آزاد 6.000 تومانی 62 میلیارد دلار و با دلار 4.200 تومانی جهانگیری 88 میلیارد دلار ) رسیده است و این در شرایطی است که ارزش روز سهام شرکت های بزرگی همچون مایکروسافت و اَپل در بورس نیویورک به 700 – 800 میلیارد دلار رسیده است ... !! این مقایسه نشان می دهد که حتی کل بورس ایران به اندازه یکی از شرکت های نامبرده ارزش ندارد ! جالب است بدانید ، بسیاری از سهم ها با قیمت های زمان شاخص کمتر از 50 هزار واحدی یعنی زمانی که مارکت کل بورس ایران زیر 200 هزار میلیارد تومان بود ؛ معامله می شوند !! فارغ از اینکه سیاست های اقتصادی دولت دلیل اصلی وقوع چنین وضعیتی می باشد ، باید به این نکته اشاره داشت که معامله گران هم در شکل گیری این وضعیت بدون تقصیر نیستند.

ببینید ، واقعیت این است که بازار سرمایه در هیچ یک از اولویت های دولت نیست. درست از همان روزهای کذایی که وزیر اقتصاد دولت قبل اهالی جامعه را به بورس دعوت نمود و حقوقی ها سهام خود را عرضه نمودند ، عطای بازار به لقایش پیوند خورد ... ! عدم حضور افرادی همچون معاون اول رئیس جمهور ، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در نمایشگاه بین‌المللی بورس ( مهمترین رخداد اقتصادر کشور ) نشان می دهد که متاسفانه دولت به هیچ عنوان به ویترین اقتصادی کشور توجه ندارد. به نظر می رسد «رقم شاخص کل» تنها موردی از بازار سرمایه است که توسط مسعود کرباسیان رصد می شود ! مصاحبه این عزیزان درخصوص بازار سرمایه نشان می دهد که چندان با الفبای بورس آشناییت ندارند. بنابراین در این آشفته بازاری که هیچ یک از اعضای دولت ، نمایندگان مجلس و حتی روسای محترم سازمان بورس به فکر بازار و این ویترین اقتصادی شکسته نیست ، باید به دنبال محرک های داخلی باشیم.

افت قیمت در اکثر نمادها و صنایع در شرایطی شکل گرفته که بسیاری از معامله گران با رفتار احساسی سبب سقوط قیمت ها شده اند. البته به دنبال پیدا کردن مقصر نیستیم. چراکه درخصوص مقصران اصلی در پارگراف بالاتر صحبت شد. بحث اصلی بر سر این است که بازار در بسیاری از صنایع به حدی دچار افت و حباب منفی شده که اگر ارزش جایگزینی بعضی از این واحد ها را محاسبه کنیم ، می بینیم که مارکت این واحد ها در برخی از موارد حتی به کمتر از یک سوم ارزش جایگزینی رسیده و این در شرایطی است که معامله گران همچنان در سمت فروش حضور پُررنگ و بانشاطی دارند !! یکی از فانتزی‌هایمان این است که در صفحه TSE فضایی تعبیه شود تا با معامله گران ارتباط برقرار کنیم و دلیل فروش آنها در برخی از نمادها را جویا شویم ... !!

* به عنوان مثال ارزش بازاری «سیمان تهران» در حالی به 210 میلیارد تومان رسیده که این شرکت مالک 50 درصد سیمان ایلام و 74 درصد سیمان هگمتان است. پیک قیمت این سهم در سال 92 در نمودار تعدیل شده 530 تومان بوده است. ستران در دی ماه 92 رقمی بالغ بر 1.200 میلیارد تومان مارکت کپ داشت و امروز می بینیم که معامله گران و سرمایه گذاران ، حتی حقوقی های عزیز ، مارکت 200 میلیارد تومانی ستران را فروشنده هستند ... ! در سایر سیمانی ها وضعیت به همین شکل است و واقعا قیمت ها به نقاط خنده داری رسیده است.

* در «ایران خودرو» وضعیت چندان با سیمانی ها تفاوت ندارد. مارکت کپ این شرکت در حالی اسفند ماه 94 به 7.000 میلیارد تومان رسیده بود که مارکت فعلی شرکت با فروش خیره کننده 25 هزار میلیارد تومانی سال 96 به 3.700 میلیارد تومان سقوط کرده است. یعنی نسبت مارکت کپ به فروش به 0.15 رسیده است !! در زامیاد نیز روزی روزگاری مارکت شرکت به بیش از 1.000 میلیارد تومان رسیده بود اما امروز بازار مارکت کمتر از 400 میلیاردی زامیاد را با ناز و مِنت خریداری می کند ... !

* «حفاری شمال» دیگر نمادی است که سقوط سهمگینی را تجربه کرده است. مارکت کپ این شرکت دی ماه سال 92 رقمی بالغ بر 2.300 میلیارد تومان بوده و این در حالیست که بازار از خرید حفاری با مارکت 480 میلیارد تومانی ترس و واهمه دارد ... !! نکته مهم درخصوص حفاری این است که دکل «سحر 1» به اندازه کل مارکت حفاری شمال ، ارزش دارد. جالب است بدانید که دی ماه سال 92 قیمت دلار 3.000 تومان بوده و امروز که این گزارش را قلم می زنیم نرخ دلار جهانگیری به 4.200 تومان رسیده است. بنابراین مارکت امروز حفاری نباید کمتر از 3.000 میلیارد تومان باشد اما بازار فعلا به بایدها و نبایدها توجه نمی کند ... ! حفاری 900 تومانی کجا و حفاری 170 تومانی کجا ... !

* در گروه ساختمانی و انبوه سازی از این دست نمادها کم نداریم ! تقریبا نیمی از سهام این گروه به قیمت های کمتر از سکه نایاب 100 تومانی رسیده اند ! حتی آدامس شیک هم این روزها کمتر از 100 تومان نیست اما در بازار سرمایه سهام کمتر از 100 تومانی به وفور پیدا می شود ! به عنوان مثال ، سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب با ارزش روز پروژه هایی بالغ بر 800 میلیارد تومان ، مارکت کپ کمتر از 70 میلیارد تومانی دارد و جالب اینجاست که گاهی برخی از سهامداران برای فروش با یکدیگر مسابقه می دهند. این درست که وضعیت کلی صنعت تعریف ندارد اما هر کالایی ، قیمتی دارد ... ! در سهام شرکت های ساختمانی ، تنها افرادی در سود هستند که خریدار کف قیمت های سال 92 بوده اند !! بنابراین باید گفت کمتر سهامداری را می بینیم که نماد ساختمانی در پرتفوی داشته باشد و در این قیمت ها فروشنده باشد. لذا بدانید و آگاه باشید که فروشندگان این روزها ، همگی در حال شناسایی زیان سنگین می باشند ... !!

* در گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی ، «سرمایه گذاری غدیر» با ارزش بازاری کمتر از 8.000 میلیارد تومانی را در شرایطی داریم که NAV هر سهم این شرکت 200 تومان ارزش دارد. یعنی ارزش بازاری شرکت باید بیش از 14.000 میلیارد تومان باشد. عرضه برخی از شرکت های زیر مجموعه ، نظیر پتروشیمی پارس سبب شفاف تر شدن این غول هلدینگی خواهد شد. واقعا قیمت های کمتر از 120 تومانی غدیر شبیه به طنز است. اما غدیر فعلا چوب پتروشیمی ها و دلار تک نرخی را می خورد اما بازار توجه ندارد که پارسان و غدیر از محل تک نرخی شدن ارز و رشد سود پالایشی ها منتفع می شوند ... !! فعلا بازار زاویه منفی قضایا را می بیند و گوش کسی به اهرم های مثبت بدهکار نیست ...

* در همین گروه ، «سرمایه گذاری امید» ( مالک بخشی از سهام شرکت های گل گهر و چادر ملو و گهر زمین ) را داریم که به قیمت کمتر از 50 درصدی NAV خود دادوستد می شود. نکته جالب اینجاست که وامید همیشه P/e پائینی داشته است و انصافا لیاقت این سهم بیش از این قیمت هاست. در 2 نماد «وصندوق» و «وبانک» مشابه همین وضعیت و حتی بهتر از این وضعیت را داریم. P/e این سهم ها پس از برگزاری مجامع به رقم نازل کمتر از 3 واحدی خواهد رسید. «وتوسم» دیگر نمادی است که با توجه به تحولات اخیر و سیاست سهامدار عمده در تقسیم سود ، لایق قیمت های بالاتری است.

* اما به یک نکته جالب اشاره کنیم. این روزها اکثر فعالان و کارشناسان بازار بصورت متفق‌ القول معتقدند که پالایشی ها از محل دلار تک نرخی نفی خوبی می برند. سود این شرکت ها به فرض ثبات کرک اسپرد فرآورده ها ، نسبت به سال 96 رشد خوبی خواهد داشت. جالب اینجاست که اکثر تحلیلگران معتقدند شپنا در قیمت های جذابی قرار دارد اما نمی دانیم فروشنده این روزهای بازار در پالایشی ها به ویژه شپنا کیست ؟! مگر همه اعتقاد به رشد سود شرکت ها نداشتند ، پس این فروشنده ها از کجا نازل می شوند ... ؟ سال 92 در شرایطی پالایشی ها را بر اساس ارزش جایگزینی بررسی می کردند که این روزها حتی به P/e آنها هم بها داده نمی شود ... !! اکنون هر سهم شپنا 10 سنت قیمت دارد ... !

* در گروه لاستیک و تایرسازی ، «ایران تایر» در حالی با سرعتی بی نظیر و بدون ترمز در حال نزدیک شدن به قیمت های 200 تومانی می باشد که پیک قیمت سهم طی یکسال اخیر بیش از 500 تومان بوده و به لحاظ ساختاری باید گفت که اتفاقات مثبتی در شرکت رخ داده است. جالب است بدانید که پتایر با فروش 230 میلیارد تومانی در سال ، تنها 68 میلیارد تومان مارکت کپ دارد و ظاهرا این رقم هم به زعم بازار و معامله گران عدد بالایی است ... !! چراکه این روزها برخی از حقیقی ها با قدرت تمام در حال فروش و پنچر کردن سهم می باشند ... !!

* مشابه این دست مثالها در گروه هایی نظیر سیمانی ، انبوه سازی ، تجهیزاتی ، بانکی ، خودرویی و ... کم نداریم. «مپنا» را به یاد دارید در روزهای پایانی رشد بازار در سال 92 با صف خرید سنگین ، قیمت های بیش از 1.300 تومانی را در می نوردید ؟ همین سهم امروز در قیمت های کمتر از 700 تومانی به مانند تکه گوشتی در گوشه ای رها شده است. جالب است بدانید که مپنای بین الملل ( یکی از زیر مجموعه های مپنا ) به اندازه کل مارکت مپنا ، ارزش دارد ... !! درخصوص مپنا باید به نرخ ارز هم اشاره داشت. دلار 3.000 تومانی سال 92 کجا و دلار بیش از 6.000 تومانی قاچاق کجا ... !!

* خیلی راه دور نرویم ... ! «مخابرات ایران» سهمی کم حاشیه و تاثیرگذار بر روی شاخص کل می باشد. این شرکت در سال 96 موفق شده به کمک فروش مناسب 4.604 میلیارد ریالی اسفند ماه ، رقمی بالغ بر 43.401 میلیارد ریال درآمد کسب کند. مکالمات با 63 درصد ، بیشترین وزن درآمد مخابرات را تشکیل می دهد. درآمد دیتا ناشی از فروش adsl و G و ... در حوزه تلفن ثابت و خدمات دیتا می باشد. درآمد مکالمه ناشی از درآمد های شهری ، بین شهری ، بین اللمل ، اتصال متقابل ، خدمات ارائه شده به مشتریان می باشد. گفتنی است ، مخابرات در فروردین ماه سال 97 موفق شده 4.924 میلیارد ریال فروش محقق کند که در مقایسه با فروش اسفند ماه ، رشد 7 درصدی را نشان می دهد. احتمالا رشد فروش اشاره شده ، مربوط پیامک های نوروزی باشد. ارزش بازاری اخابر در حالی 130 هزار میلیارد ریال است که این شرکت مالک 90 درصدی سهام شرکت همراه اول با مارکت کپ 166 هزار میلیارد ریال می باشد ... !! شک نکنید اخابر در این قیمت ها باقی نخواهد ماند و رشد خوبی در انتظار سهم ( به خصوص با توجه با اتمام اقساط خرید سهامدار عمده ) خواهد بود.

* این روزها نمادهای بانکی به عنوان سهامی که یک شبه سرمایه گذاران را با خاک یکسان نمودند ، معروف شده اند. انتشار گزارش های ضعیف و تداوم رشد مطالبات شرکتها از دولت موجب شده تا بازار کماکان به این صنعت بی اعتماد باشد. با این حال در این بین برخی از نمادها نظیر بانک خاورمیانه و بانک سینا وضعیت متفاوت و بهتری دارند. به ویژه خاورمیانه که صورت های مالی تمیزتری دارد. البته بانک سینا هم دارایی های خوبی دارد. تقسیم سود مناسب در شرکت مخابرات ، سودآور بودن این بانک را تضمین می کند. با این حال بازار وسینا را هم به چشم نمادهایی نظیر وپارس و سمایه می بیند و قادر به پیدا کردن تفاوت بین خوب و بد نیست ... ! هر سهم بانک سینا اکنون کمتر 2 سنت قیمت دارد ... !!

* البته در گروه های بزرگ هم وضعیت بد نیست و عدم اشاره به این گروه ها دلیل بر عدم ارزنده بودن آنها نیست. نماد گروه های «فلزات اساسی» ، «کانی های فلزی» ، «پتروشیمی» ، «فرآورده های نفتی» به زودی با انتشار گزارش 12 ماهه ، مجامع خود را با تقسیم سودهای مناسب برگزار خواهند نمود. تقسیم سود مناسب در مدت زمان کوتاه ، یکی از مهمترین مزایای این صنایع در فصل مجامع می باشد. بارها به این نکته اشاره شده که با دلار 4.200 تومانی ، کف سود اکثر شرکت ها در سال 97 بالاتر از سقف سود سال 96 خواهد بود. البته پالایشی ها بواسطه دلار تک نرخی می توانند وضعیت بهتر و با ثبات تری داشته باشند ؛ منوط بر اینکه دولت و وزارت نفت دست به اتخاذ سیاست جدید اقتصادی نزنند ... !

* نسبت قیمت به درآمد تحلیلی 4 صنعت یاد شده پس از برگزاری مجامع ، به رقم نازل 3 تا 3.5 واحد خواهد رسید. برخی معتقدند شرایط سیاسی و برجام دلیل اصلی این وضعیت است اما اعتقاد ما بر این است که دولت بیشترین ضربه را به بازار سرمایه زده است. عدم ثبات در سیاست های اقتصادی به ویژه در بازار طلا و ارز و سیاست انقباضی طولانی مدت ، اتخاذ تصمیمات بدون کار کارشناسی ، عدم حمایت از بازار سرمایه به عنوان مهمترین ویترین اقتصادی کشور و سیاست های جدید سازمان بورس درخصوص حذف پیش بینی سود و زیان شرکت ها ، سبب بی اعتمادی بازار و شکل گیری وضعیت فعلی شده است.

* نکته مهم : در بورس ایران ، برخی از فعالان بازار ، همه چیز را با P/e می سنجند اما این تمام ماجرا نیست و به این نکته باید توجه داشت که سرمایه گذاری در بورس صرفا بر اساس وضعیت سودآوری شرکتها نیست ! به هر جهت هر سهمی ، ارزشی دارد و دلیل بررسی مارکت شرکت ها همین مساله بود. فراموش نکنیم که برای بازیافت زباله هم هزینه ای پرداخت می شود ! زباله در حالی رایگان نیست که این روزها 3 سهم «ذوب» ، «وبصادر» و «ثغرب» را فقط 200 تومان می فروشند ... !! شک نکنید حراج فعلی هم تایمی دارد و قیمت ها همیشه در این سطوح باقی نخواهند ماند ...

* بیایید نگرش خودمان به بازار سرمایه را اصلاح کنیم. هیچ سهمی همیشه ارزنده نیست و هیچ سهمی همیشه گران نمی ماند. به عنوان مثال ، سهام شرکت «کمباین سازی» در حالی سالهای 93 – 94 در قیمت های 130 – 140 تومانی ( با دلار کمتر از 3.500 تومان و فروش سالانه 100 میلیارد تومانی ) ارزنده نبود که قیمت امروز سهم با فروش 120 میلیارد تومانی و دلار «اسمش را نَبَر» به کمتر از 70 تومان رسیده است ! لذا باید گفت که تکمبا در حالی سالهای گذشته حباب مثبت داشت که این روزها حباب منفی گرفته است. رفتار هیجانی و عدم درک صحیح نسبت به مارکت شرکت ها ، یکی از معضلات بزرگ بازار و معامله گران است.

* بنابراین بدترین سهم ها هم قیمتی دارند و فاصله گرفتن از ارزش ذاتی ، باعث جلب توجه بازار می شود. همانطور که در ابتدای گزارش هم اشاره شد ، ارزش کل بورس ایران با این همه دبدبه و کبکبه به 100 میلیارد دلار نمی رسد و این وضعیت واقعا جای تاسف دارد ... ! آقای بانک مرکزی ، رئیس محترم کل ساختمان شیشه ای بلوار میرداماد ، شما یکی از افرادی هستید که با سیاست های اشتباه و تَلنبار نقدینگی کشور در بانکها ، چراغ خطر را برای کل اقتصاد کشور روشن کرده اید.

* مگر غیر از این است که با افزایش سود بانکی ، سبب افزایش هزینه پول برای بانکها شده اید ؟! این هزینه را سهامداران بنگاه های بورسی و تتمه افراد باقی مانده در اقتصاد کشور پرداخت می کنند. می دانید اگر بخشی از اسکناس های «بی‌خاصیت» و «تَن‌پرور» از بانک ها خارج شوند و در مسیر واقعی تولید و بازار سرمایه قرار بگیرند ، چه تحول و شکوفایی‌ای در اقتصاد کشور ایجاد می شود ؟ کاهش هزینه مالی و توسعه شرکت ها سبب بهبود اقتصاد و افزایش سطح اشتغال خواهد شد و البته معکوس این وضعیت می تواند غول 1.500 تریلیونی نقدینگی را در مسیری قرار دهد که تبعات سنگینی برای دولت و جامعه خواهد داشت !

امسال قرار است سال حمایت از تولید ملی باشد. کاری نکنید که در پایان سال به جای واژه «است» ، فعل «بود» را صرف کنیم !

«امسال قرار است سال حمایت از تولید ملی باشد.»

«امسال قرار بود سال حمایت از تولید ملی باشد !»

بین این دو جمله تفاوت بسیاری وجود دارد ...

* اما بحث را جمع و جور کنیم و به سراغ بازار برویم. امیدواریم مطالب ارائه شده مفید بوده باشد و توانسته باشیم تغییر اندکی در نگرش فعالان بازار و خوانندگان این بخش ایجاد نمائیم. در بازار روز سه شنبه گروه هایی نظیر قند و شکر ، خودروسازی و پالایشی بیشتر مورد توجه بودند و در سایر صنایع کماکان به دلیل عدم حضور خریدار قوی ، شاهد کاهش قیمت ها و اصلاح فرسایشی هستیم.

* مطالعه نوسانات قیمت سهام در صنایع مختلف بازار نشان می ‌دهد که از میان 42 صنعت ریز و درشت بازار ، شاخص 20 گروه با روند نزولی و سایر صنایع نیز با روند صعودی و یا عدم تغییر با اهمیت روبرو شدند. در معاملات آخرین روز کاری هفته ، منفی 2 گروه زغالسنگ و محصولات فلزی و مثبت 2 گروه تامین آب ، برق ، گاز و خودروسازی قوی تر از سایر صنایع بود.

اما برای فردا و هفته آتی نیز بعید است روزهای چندان خوبی داشته باشیم. پیش بینی می شود طی روزهای آتی شاهد افزایش گمانه‌زنی ها درخصوص اظهارنظر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام یا تعلیق این معاهده باشیم. بنابراین معامله گران کماکان به رفتار احتیاطی و محافظه کارانه خود ادامه خواهند داد. با این حال به دلیل جذاب شدن قیمت ها ، احتمالا فشار عرضه کمتر از هفته ای که گذشت باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص ها و منحنی معاملات بازار :

3) حواشی بازار :

الف) در سر تیتر خبرهای سیاسی :

* رئیس‌ جمهور آمریکا درخصوص تصمیمش درباره برجام گفت : هیچ‌کس از تصمیمش خبر ندارد ولی این تصمیم را پیش از 12 می اعلام می‌ کند. ترامپ البته بخشی از نقشه خود برای توافق هسته‌ ای را فاش کرد و گفت که قصد راه انداختن مذاکراتی جدید با ایران را در سر دارد. وی گفت : «150 میلیارد دلار به ایران دادیم و چیزی به دست نیاوردیم. بنابراین ، منظور ما این نیست که قصد مذاکره بر سر یک توافق جدید را نداریم. باید ببینیم چه اتفاقی می ‌افتد. اما اتفاقی که افتاد نشان می ‌دهد که حق 100 در صد با من بود.» منظور ترامپ از «اتفاقات» ، شوی تبلیغاتی «نتانیاهو» درخصوص برنامه هسته ‌ای ایران بود.

* وزیر خارجه آمریکا در آئین ادای سوگند در این مسئولیت ، به موضوع برجام اشاره کرد و گفت در حال تصمیم گیری برای برداشتن گام های بعدی در رفع نواقص برجام هستیم. ما کارهای بزرگ دیپلماتیکی در مقابله همه اقدامات ستیزه جویانه ایران انجام داده ایم.

* مرکل در سخنانی در برلین گفت که برنامه موشکی ایران و حضور سیاسی این کشور در سوریه و همچنین مسائل هسته ای بعد از منقضی شدن برخی از محدودیت ها در برجام نیز لازم است که مورد بحث قرار گیرد و این موضعی فراگیر در اتحادیه اروپا است. وی افزود : ما به استدلال خود مبنی بر لزوم حفظ برجام بعلاوه گسترش چهارچوب مذاکراتی با ایران ادامه خواهیم داد.

* رویترز نوشت : دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تصمیم گیری برای خروج از برجام نزدیک شده است ، اما هنوز دقیقا معلوم نیست که چگونه از آن خارج می شود. با این حال ، احتمال ماندن ایالات متحده در این توافق هسته ای نیز وجود دارد. / کاخ سفید : برجام بر اساس ادعا‌های غلط بنا شد ؛ ما با آن مشکل بزرگی داریم. اگر برجام با همین شرایط در 7 سال آینده ادامه یابد ، ایران در ساخت تسلیحات هسته‌ ای بسیار جلو خواهد افتاد.

* جانسون در بیانیه ای در واکنش به اتهامات نتانیاهو علیه ایران ، تلویحاً اتهامات وی را مربوط به گذشته و زمان قبل از حصول برجام دانسته و این اتهامات را دلیلی برای ضرورت حفظ توافق هسته‌ ای دانسته است. این واقعیت که ایران تا سال 2003 اقدام به انجام تحقیقات حساس کرده نشان می‌ دهد چرا ما امروز به بازرسی‌ های شدید مجاز در توافق هسته‌ای نیاز داریم.

* سخنگوی دولت گفت : با خروج آمریکا از برجام احتمالا «اوضاع کشور متفاوت» خواهد شد. محمدباقر نوبخت ، می‌ گوید: «به احتمال قوی» آمریکا روز 22 اردیبهشت از برجام خارج می‌ شود و «باید منتظر متفاوت شدن اوضاع کشور» بود. آقای نوبخت افزود : «آماده متفاوت شدن فضا هستیم و تدابیر و بودجه‌های لازم را برای روزهای متفاوت با امروز، آماده کرده‌ایم». به گفته سخنگوی دولت ، ‌اقدامات اقتصادیِ انجام گرفته در قالب برجامدر پنج سال گذشته ، یک تصمیم جمعی در دولت بوده و کسی نمی تواند اکنون بگوید که سهمی در آن نداشته یا آن را قبول ندارد.

ب) در حوزه اقتصاد :

* رهبر انقلاب فرمودند : یک راه مقابله‌ دشمنان با نظام ایران ، مقابله‌ اقتصادی است ؛ راه دیگر ، تحریک بعضی دولت‌ های کم‌فهم و بی‌توجه منطقه‌ خودمان است. آمریکایی ‌ها می ‌روند سعودی‌ ها را تحریک می‌ کنند تا اختلاف و درگیری در منطقه ایجاد شود. خب چرا صهیونیست‌ ها را تحریک نمی‌کنید ؟ چون می‌ خواهند جنگ مسلمان با مسلمان راه بیفتد. برنامه‌ آن‌ها مواجهه و تجهیز این کشورها برای مقابله با ایران است. اگر این کشورها عقل داشته باشند با ایران درگیر نمی‌شوند اما اگر با ایران سینه‌به‌سینه شوند ، قطعاً ضربه می ‌خورند و شکست خواهند خورد. [آمریکایی‌ها] می‌ خواهند هزینه‌ مقابله با نظام ایران را خودشان متحمل نشوند. کار آمریکا ایجاد ناامنی است. در هر نقطه ‌ای که پا گذاشتند ، ایجاد ناامنی کردند و برای مردم بدبختی آوردند ؛ برای همین هم هست که باید پای آمریکا از غرب آسیا برچیده شود و از این منطقه بیرون برود. آن که باید پایش قطع شود ، آمریکاست ، نه ایران. ما اهل اینجاییم ، خلیج فارس خانه‌ ماست، غرب آسیا خانه‌ ماست. مقام معظم رهبری هشدار دادند : بهترین راه مقابله با دشمن ، همین حمایت از کالای ایرانی است. دشمنان فهمیده اند که در جنگ سختِ نظامی طَرفی نخواهند بست. بنده قبل از این هم در دوره‌ رئیس جمهور دیگر آمریکا گفتم که دوران بزن و دررو گذشته است. بزنید ، میخورید. امروز اتاق جنگِ علیه ما ، وزارت خزانه داری آمریکاست. خب ، راه مقابله چیست؟ به اقتصاد خودمان بپردازیم.

* هیات وزیران به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد مواد (1) و (3) قانون هدفمند کردن یارانه ها – مصوب 1388 – به وزارت نیرو اجازه داد تا متوسط تعرفه های برق را از ابتدای اردیبهشت 97 بدون تغییر ساختار تعرفه ها به میزان 7 درصد افزایش دهد. بر اساس این مصوبه ، مبلغ ثابت ماهانه یا آبونمان برق که برای جبران بخشی از هزینه های توزیع برق اخذ می شود ، برای همه مشترکان با قدرت 30 کیلووات و بیشتر 99 هزار ریال در ماه و تمامی مشترکان با قدرت کمتر از 30 کیلووات 11 هزار ریال در ماه است. هیات وزیران همچنین تصویب کرد که نرخ تعرفه آب از ابتدای اردیبهشت 97 بدون تغییر ساختار تعرفه ها به میزان 7 درصد افزایش یابد. همچنین به منظور جبران بخشی از هزینه های تامین و توزیع آب و جمع آوری و دفع فاضلاب ، مبلغ ثابت ماهانه یا آبونمان آب و فاضلاب برای کاربری های مختلف ، 10 هزار ریال در ماه به ازای هر واحد تعیین شد.

ج) در سایر خبرها ، وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت : درباره تهاتر بخش خصوصی با بانک‌ها 100 هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده البته بخش‌ هایی که در کنار بخش خصوصی هستند هم می ‌توانند از این منبع استفاده کنند. وی اضافه کرد : موضوع تهاتر بانک ‌ها و بخش خصوصی تا 10 روز آینده در دولت نهایی می ‌شود. مسعود کرباسیان درباره تصمیم دولت برای بافت فرسوده و بازسازی مناطق فرسوده شهری گفت :دولت در این باره برنامه خوبی دارد و به گفته رئیس جمهور اراضی مازاد دولت در اختیار توسعه گر قرار داده خواهد شد که کار در این باره در حال انجام است. وی درباره حمل و نقل عمومی هم گفت : منابع برای بازسازی و از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده از محل ماده 12 پیش بینی شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : بیش از 36 میلیارد دلار منابع منابع خط اعتباری خارجی در اختیار داریم که تاکید دولت اولویت بخش خصوصی در استفاده از این منابع است.

د) در بازارهای جهانی ، عقب نشینی قیمت نفت پس از رشد شامگاه دوشنبه و فشار عرضه به روی فلزات اساسی را داشتیم. پس از آنکه نتانیاهو فشار بر آمریکا برای خروج از برجام را تشدید کرد و به زعم خود شواهدی از آنچه برنامه تسلیحات هسته ای ایران می خواند ارائه داد ، قیمت نفت جهش یافت. تهران بارها ادعاهای کشورهای غربی در خصوص غیرصلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را رد کرده است اما رشد قیمت ها چندان پایدار نبود و از صبح روز سه شنبه شاهد عقب نشینی قیمت ها بودیم. به نقل از رویترز ، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به 68 دلار و 45 سنت و قیمت نفت برنت دریای شمال به 73 دلار و 65 سنت رسید. تومومیچی آکوتا ، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی میتسوبیشی یو اف جی گفت : «بازار جهانی نفت در حال حاضر تقریبا متوازن است اما اگر توافق هسته ای پابرجا نماند ، صادرات نفت ایران ممکن است کاهش پیدا کند و این منجر به کمبود عرضه نفت در بازار خواهد شد. اگر این اتفاق رخ دهد ممکن است قیمت نفت برنت به 90 دلار برسد.»

تحقیق رویترز از 38 اقتصاددان و تحلیلگر نفتی نشان می دهد که قیمت متوسط هر بشکه نفت در سال جاری میلادی 67 دلار و 40 سنت خواهد بود. این رقم 5 درصد بیشتر از 63 دلار و 97 سنت پیش بینی شده در ماه قبل است. این رقم همچنین بالاترین رقم پیش بینی قیمت متوسط نفت برای سال 2018 ، دست کم از دسامبر 2015 تاکنون است. راحول پریتیانی ، مدیر موسسه تحقیقاتی کریسیل گفت: «با توجه به اینکه شکاف عرضه و تقاضا در بازار در حال کاهش است ، موضع اوپک درخصوص کاهش تولید یک عامل اصلی تعیین قیمت نفت در طی ماه های پیش روست. به علاوه ، انتظار می رود تقاضا برای نفت در سال 2018 و 2019 بالا باقی بماند و بیش از رشد تولید ناخالص داخلی مورد انتظار باشد.» در فلزات اساسی فشار عرضه در 2 فلز سرب و روی بالا بود و قیمت ها سر به نزول گذاشتند ؛ بطوریکه فلزاتی نظیر مس ، سرب ، روی و آلومینیوم به ترتیب در قیمت های 6.870 – 2.270 – 3.010 و 2.290 دلاری قرار گرفتند. آمریکا گفته که قصد دارد فروش تجهیزات مخابرات شرکتهای چینی در آمریکا را از طریق صدور یک فرمان اجرایی محدود کند. این موضوع ارزش شاخص سهام داجونز نیویورک را پایین آورد.

4) اخبار شرکتها و صنایع / اطلاعات با اهمیت / شایعات و شنیده ها : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) شاخص PMI صنعت فولاد در ماه اپریل 56.23 اعلام شد که بالاترین سطح از سال گذشته است. این شاخص نسبت به اپریل سال 2017 معادل 6.14 واحد افزایش یافته است. سطح تولیدات صنایع پایین دستی در فصلی که بطور سنتی با افزایش تقاضا همراه است ، بهبود یافته است ، همچنین سطح فعالیت بخش ساخت و ساز و انبوه سازی نیز احیا شده است. بیشتر پروژه های ساختمانی در ماه اپریل تداوم یافته و تعداد پروژه های جدید در جنوب و شرق چین 2.8 درصد افزایش یافته است. شاخص ساخت و ساز در ماه اپریل 55.51 واحد اعلام شده که 4.2 درصد نسبت به ماه مارچ و 9.15 درصد نسبت به ماه اپریل سال قبل افزایش یافته است. شاخص بخش خودروسازی و ماشین آلات نیز در ماه اپریل وضعیت امیدوار کننده ای داشته و میزان تقاضا برای خودرو های تجاری افزایش یافته است. شاخص این بخش در ماه اپریل در سطح 56.19 واحد قرار دارد که 3.85 واحد نسبت به ماه مارچ و 4.18 واحد نسبت به اپریل سال قبل افزایش یافته است. گزارشات امیدوارکننده از احیای وضعیت تولید و تقاضا در بخش های اصلی ، موجب افزایش امیدواری ها در صنعت فولاد شده است. اما باید در نظر داشت ''در صورتی که نرخ رشد اقتصادی چین مجدد به شتاب رشد قبلی باز نگردد '' این احتمال وجود دارد تا در نیمه دوم سال 2018 شاهد افزایش سطح عرضه فولادسازان باشیم. زیرا : 1- افزایش عرضه فولاد با ورود ظرفیت های تولید جدید از سوی کشورهای حوزه (ASEAN‌)‌ که تولیداتی مازاد بر تقاضای داخلی دارند. 2- کاهش یا ساکن ماندن نرخ رشد اقتصادی که کاهش تقاضای فولاد و محصولات فولادی را به همراه دارد. 3- کاهش سطح اعتبارات که موجب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بخش املاک و پروژه های زیر ساختی می شود. 4- حتی کاهش هرینه کرد دولت چین در شهرک های صنعتی و پروژه های صنعتی نسبت به سال گذشته تاثیرات بسزایی در وضعیت بازارهای فولاد خواهد داشت.

ب) مدیرعامل سایپا از ارائه درخواست افزایش نرخ خودروهای زیر 45 میلیون تومان به شورای رقابت خبر داد و گفت : به فرمول تعیین نرخ ارز در قیمت گذاری خودرو معترضیم. منتظر اعلام نظر شورای رقابت درخصوص میزان و چگونگی افزایش قیمت خودور هستیم و البته کار کارشناسی دقیقی بر روی نرخ های پیشنهادی انجام داده ایم. جهرودی افزود : افزایش نرخ حامل های تولید از جمله مواد پلیمری و پلاستیک را شاهد هستیم و با توجه به اینکه نرخ ارز مبادله ای 500 تومان افزایش داشته ، به هر حال هنوز نتوانسته ایم موافقت شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای خود دریافت نماییم. ما بسیاری از قطعات منفصله خود را از خارج از کشور وارد می کنیم که متاثر از نرخ است ضمن اینکه فولادسازی ها نیز با توجه به عرضه محصولات خود در بورس ، چند بار افزایش قیمت را تا سقف 40 درصد اعمال کردند. بنابراین افزایش نرخ فولاد در قیمت گذاری های ما به صورت واقعی دیده نمی شود و افزایش قیمتی که اکنون اعمال کرده ایم بخشی از این بالارفتن نرخ فولادی پلیمری ها و سایر قطعات را پوشش می دهد. این شرکت صورت های مالی تلفیقی 6 ماهه حسابرسی شده را منتشر کرد. سایپا در دوره مذکور (114) ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرده است و این در حالیست که زیان تلفیقی دوره مشابه سال گذشته ، (216) ریال بوده است.

ج) مدیر طرح های شرکت ملی پتروشیمی گفت : پیش راه اندازی و تولید آزمایشی در متانول کاوه انجام شده است ؛ این مجتمع 2.000 تن محصول خام اولیه تولید کرده ، واحد اکسیژن آن راه اندازی اولیه شده و در همین هفته واحد اکسیژن خالص به تولید می رسد. انتظار می رود این مجتمع در اردیبهشت ماه به تولید متانول برسد و ظرفیت تولید را کم کم بالا ببرد. ( خطر افت نرخ جهانی متانول )

د) مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت : تقاضای آلومینیوم چین تا سال 2020 نسبت به عرضه افزایش می یابد. بازار به رشد تقاضای داخلی آلومینیم چین بسیار خوشبین بوده و انتظار می رود کاهش صادرات آلومینیم چین ، توسط تقاضای داخلی جذب شود و موضوع نیز ثابت ماندن پرمیوم آلومینیوم شانگهای در سطح 90 الی 100 دلار طی هفته های اخیر است.

ه) معاون فروش زامیاد گفت : این شرکت در راستای مشارکت در نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل کشور طرح ویژه فروش ون ایویکو را برای متقاضیان در نظر گرفته است. تقوی با اشاره به تخفیف‌ های ویژه و استثنایی تا سقف 10 میلیون تومان خاطرنشان کرد : زامیاد برای متقاضیانی که از تسهیلات لیزینگ استفاده می ‌کنند ، دوره پرداخت برای متقاضیان 60 ماهه و با سود مناسب در نظر گرفته است.

و) رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : اخذ مالیات بر واحدهای مسکونی به دلیل شرایط رکودی عملا منتفی شده است. پورابراهیمی ادامه داد : وقتی اقتصاد کشور دچار یک رکود است و اکنون نرخ بازده بخش مسکن جزو بازدهی‌ های منفی محسوب می‌ شود موضوع مالیات بر واحدهای مسکونی خالی عملاً منتفی می ‌شود.

ز) در سرمایه گذاری رنا ، سود پایه هر سهم در پیش بینی سالیانه سود و زیان تلفیقی 97.6.31 از مبلغ 145 ریال به مبلغ 166 ریال معادل 14 افزایش یافته است و دلیل این افزایش ناشی از فروش سهام شرکت های سازه گستر سایپا ، مگا موتور و بنیان توسعه صنعت پارس بوده که در طی دوره 6 ماهه منتهی به 96.12.29 بوده است. در این راستا سهم از زیان ارزش ویژه شرکت های وابسته به عنوان سهم از سود شرکت های وابسته برگشت داده شده است.

ح) مدیر امور سهام ذوب آهن درخصوص شایعه برگزاری جلسه بین حقوقی ها برای حمایت از سهم گفت : یکشنبه هفته آینده برای جلوگیری از کاهش قیمت سهم با حضور نماینده تامین اجتماعی ؛ هلدینگ صدر تامین و شرکت پویش بازرگان جلسه ای برگزار خواهد شد. وی گفت : در این جلسه حقوقی های سهم برای وضعیت قیمت سهام تصمیم گیری می کنند. فاضل پور در مورد بودجه سال جاری هم گفت : پیش بینی 97 شرکت در راه است که چند مورد مهم دارد و روی ذوب آهن تاثیر مثبت بسزایی خواهد داشت !

ط) علی رجبی ، رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران: طبق روال همه ساله قیمت محصولات لبنی به سبب افزایش حقوق و دستمزد و حامل های انرژی حدود 10 درصد افزایش می‌یابد و این چیزی نیست که ستاد تنظیم بازار بخواهد آن را ابلاغ کند.

ی) وحید روشن قلب رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان در خصوص بازگشایی نماد «های وب» گفت : همانگونه که در اطلاعیه شفاف سازی منتشر شده در کدال اعلام شده است ٬ شرکت باید قبل از بازگشایی نماد معاملاتی پاسخ ابهامات اعلام شده و صورت های مالی 12 ماهه حسابرسی شده خود را ارائه دهد.

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24