Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ورود یک بانک دولتی به بازار تامین مالی مسکن باعث متنوع تر شدن سبد تسهیلات خرید خانه شد. بازار خرید و فروش اوراق وام مسکن از دو روز پیش به نوع جدیدی از اوراق متعلق به بانک ملی مجهز شده که مطابق پیش بینی ها تعداد وام­های خرید قابل دریافت در فرابورس از این طریق دست کم ١۵ تا ٢٠ درصد در میان مدت افزایش پیدا می کند...

سبد وام های خرید مسکن متنوع تر شد

بورس24 : ورود یک بانک دولتی به بازار تامین مالی مسکن باعث متنوع تر شدن سبد تسهیلات خرید خانه شد.

بازار خرید و فروش اوراق وام مسکن از دو روز پیش به نوع جدیدی از اوراق متعلق به بانک ملی مجهز شده که مطابق پیش بینی ها تعداد وام­های خرید قابل دریافت در فرابورس از این طریق دست کم 15 تا 20 درصد در میان مدت افزایش پیدا می کند.

سبد وام­ های خرید مسکن تا پیش از عرضه اوراق بانک ملی، به وام اوراق بانک مسکن و همچنین وام صندوق یکم محدود می شد.

در حال حاضر بیش از 15 هزار فقره اوراق 500 هزار تومانی به سپرده گذاران حساب مخصوص این اوراق در بانک ملی تعلق گرفته و قابل خرید و فروش در فرابورس است.

این حساب دی ماه سال گذشته بر اساس مدل حساب ممتاز بانک مسکن راه اندازی شد.

در این حساب مشروط به سپرده گذاری 16 میلیون و 200 هزار تومانی افراد، ماهانه یک فقره اوراق 500 هزار تومانی به سپرده گذاران تعلق می گیرد. نرخ سود سپرده گذاری در حساب اوراق مسکن 10 درصد است که از این منظر، در ظاهر، حساب جذابی برای کسب بازدهی محسوب نمی شود اما با توجه به قیمت اوراق مسکن در بازار فرابورس هنگام افزایش تقاضای خرید مسکن، نرخ سود واقعی سپرده گذاران حساب اوراق تا نزدیک 20 درصد افزایش پیدا می کند.

اوراق وام مسکن بانک ملی با نماد تملی در فرابورس عرضه شده است.در روز اول عرضه این اوراق در روز یک شنبه، هر فقره از آنها با قیمت حدود 63 هزار تومان معامله شد.

قیمت اوراق وام مسکن بانک مسکن تا آن روز، حول و حوش همین قیمت قرار داشت بنابراین طبیعی است عرضه اوراق جدید از همین جنس با قیمت اوراق قبلی معامله شود. اما طی روزهای اخیر سطح قیمت اوراق تسه –اوراق بانک مسکن- اندکی بیشتر از اوراق تملی بوده است.

یک دلیل این موضوع سابقه 8 ساله عرضه اوراق بانک مسکن است که مشتریان خاص خود را دارد.از آن مهم تر، سقف بیشتر تسهیلاتی که با اوراق بانک مسکن قابل دریافت و استفاده برای خرید مسکن است 20 تا 30 میلیون تومان بیشتر از وام اوراق بانک ملی است.

در تهران با اوراق وام مسکن بانک ملی، متقاضیان انفرادی می توانند 70 میلیون تومان تسهیلات برای خرید خانه دریافت کنند در حالیکه با اوراق بانک مسکن، مبلغ وام رقمی معادل 90 میلیون تومان است.

از طرفی چنانچه زوجین هر دو متقاضی دریافت تسهیلات باشند با اوراق بانک ملی در تهران به آنها 110 میلیون تومان تسهیلات تعلق می گیرد اما با اوراق بانک مسکن می توانند به وام 140 میلیون تومانی دسترسی پیدا کنند.

این تفاوت، خود باعث یک رقابت در عرضه و شکل گیری حق انتخاب برای خریداران و متقاضیان اوراق می شود که پیامد آن به بهتر شدن مسیر پرداخت وام خرید مسکن در میان مدت منجر خواهد شد.در حال حاضر هر دو نوع تسهیلات خرید مسکن (از محل اوراق تملی و اوراق تسه) با نرخ سود 17.5 درصد و دوره بازپرداخت 12 سال پرداخت می شود.

اما در مقابل، سقف سنی برای آپارتمان هایی که خریدار قصد استفاده از اوراق تملی را دارد، اعمال نمی شود. به بیان ساده تر، در حال حاضر وام اوراق بانک مسکن به آپارتمان های با حداکثر عمر بنای 20 سال ساخت تعلق می گیرد این در حالی است که بخشی از متقاضیان خرید مسکن به دلیل افزایش قیمت، تمایل به خرید واحدهای سالخورده و حتی کلنگی دارند. برای این گروه از متقاضیان، اوراق تملی جذابیت دارد چون، برای پرداخت این اوراق،‌ شرط مربوط به سقف عمر بنای آپارتمان اعمال نمی شود. بنابراین خریداران واحدهای قدیمی ساز با هر سن بنایی مشروط به اینکه ارزش آن خانه حداقل 20 درصد بیشتر از مبلغ وام باشد، می توانند از اوراق بانک ملکی برای اخذ تسهیلات استفاده کنند.

سطح کنونی قیمت اوراق وام مسکن با توجه به سطح دو سال گذشته آن، مناسب متقاضیان ارزیابی می شود.حدود دو سال پیش قیمت اوراق وام مسکن به نزدیک 100 هزار تومان افزایش یافت اما اکنون به کمتر از 65 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

بر اساس مجوزی که سال 95 توسط بانک مرکزی صادر شد، همه بانک ها می توانند نسبت به راه اندازی حساب مخصوص انتشار اوراق وام مسکن اقدام کنند. پرداخت وام خرید مسکن از محل اوراق، باعث می شود نرخ سود جذاب مد نظر سپرده گذار از محل ارزش روز خرید و فروش اوراق تامین شود.

این روش، هزینه تجهیز منابع مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات مسکن را کاهش می دهد.سالانه حدود 100 هزار نفر با استفاده از وام اوراق در شهرها صاحب مسکن می شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24