Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هفته گذشته عملکرد بازار فلزات پایه و طلا بسیاری از سرمایه گذاران را ناامید کرد و اکنون این پرسش مطرح است که شرایط در هفته پیش رو در بازارهای مالی و مواد خام چگونه خواهد بود. با توجه یه اینکه ..

هفته ای مملو از خبر؛ پیش بینی افزایش نوسان ها

بورس24 : هفته گذشته وضعیت بازار برخی مواد خام مناسب نبود و قیمت طلا و فلزات پایه کاهش یافت. همچنین شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ افت کرد. این در حالیستکه از تنش های ژئوپلیتیک در شبه جزیره کره کاسته شده و نیز برخی منابع اعلام کردند دولت آمریکا معافیت تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور را تمدید خواهد کرد.

هفته پیش رشد شاخص دلار یک عامل مهم فشار بر قیمت مواد خام بود و در نظرسنجی از کارشناسان بازارهای ارز پیش بینی شده در هفته پیش‌رو نیز شاخص دلار رشد خواهد کرد.

اما در هفته جاری چه تحولاتی بر بازارهای مختلف تاثیر خواهند گذاشت؟ با نگاه به تقویم اقتصادی هفته متوجه می شویم که رویدادهای گوناگون بر رفتار سرمایه‌گذاران موثر خواهند بود.

نخستین عامل، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. این هفته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نشست این کمیته برگزار می شود. در ماه گذشته میلادی این کمیته نرخ های بهره را بالا برد و اعلام کرد حداقل دو بار دیگر تا پایان سال جاری این اقدام را انجام خواهد داد این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند تا پایان سال، سه بار دیگر نرخ های بهره بالا برده خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال آنکه بانک مرکزی آمریکا در نشست این هفته خود نرخ های بهره را بالا ببرد بسیار کم است. اقتصاددان‌ها پیش بینی کرده اند در ماه های ژوئن، سپتامبر و دسامبر، نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. اما نگرانی ها درباره رشد شدید نرخ تورم و افزایش استقراض، به رشد بازده اوراق ۱۰ ساله به بالای 3 درصد و افزایش نرخ بازده اوراق دو ساله منجر شده است. افزایش نرخ های بهره به رشد بیش از پیش بازده اوراق دو ساله تا پایان سال کمک خواهد کرد، بویژه اگر موارد افزایش نرخ های بهره بیش از دو بار باشد.

در این حالت سرمایه ها از بازار سرمایه به سمت بازار اوراق یاد شده که سود تضمین شده دارند حرکت خواهد کرد و این وضعیت برای سرمایه گذاران در بورس ها نگران کننده است. در حال حاضر شاخص استاندارد اند پورز ۷ درصد پایین تر از اوج خود در سال جاری است که در ماه ژانویه مشاهده شد.

از سوی دیگر افزایش نرخ های بهره به رشد شاخص دلار کمک خواهد کرد البته سال گذشته با انکه بانک مرکزی آمریکا 3 بار نرخ های بهره را بالا برد شاخص دلار نه تنها رشد نکرد بلکه ۱۰ درصد کاهش یافت. علت این امر رشد ارزش یورو و پوند بود. افول شاخص دلار یک دلیل افزایش قیمت طلا بود. سال پیش قیمت فلز زرد 150 دلار در هر اونس افزایش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دومین عامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف، داده‌های اقتصادی است. روز دوشنبه، وضعیت بخش خدمات چین در ماه جاری میلادی، چند گزارش از اقتصاد اروپا، وضعیت هزینه شخصی، درآمد شخصی و بازار مسکن در آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد.

روز سه شنبه، اول ماه مه، وضعیت بخش تولید کارخانه آمریکا در ماه جاری میلادی اعلام می شود و در روز چهارشنبه نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال در مقیاس سالانه و فصلی، نرخ بیکاری این منطقه و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل اعلام می شود هفته گذشته قیمت نفت اندکی رشد کرد و اکنون در بالاترین میزان در سه سال و نیم اخیر قرار دارد. درباره افق بازا راین ماده خام دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. برخی تحلیلگران معتقدند در حال حاضر مهمترین عامل رشد قیمت ها احتمال اختلال در عرضه نفت ایران در صورت خروج آمریکا از پیمان هسته ای سال 2015 است. دو هفته دیگر ترامپ دیدگاه خود را در باره این پیمان اعلام خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پنجشنبه نرخ تورم در منطقه یورو در ماه جاری میلادی، وضعیت بازار کار آمریکا در هفته گذشته و وضعیت بخش خدمات این کشور در ماه جاری میلادی اعلام می شود. روز جمعه شاخص فعالیت های خدماتی در چین، شاخص فعالیت های خدماتی در اقتصادهای بزرگ اروپایی و منطقه یورو و وضعیت بازار کار آمریکا در ماه گذشته میلادی مشخص می شود و دو تن از مقامات بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهد کرد.

مشاهده می‌شود که تقویم اقتصادی این هفته و مملو از داده های مختلف است و بر همین مبنا انتظار می رود در روزهای آینده نوسان در قیمت مواد خام، شاخص های مالی و ارزش دلار بزرگ باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

این هفته عوامل موثر بر بازارهای مختلف عبارت هستند از: پیش بینی افزایش ارزش دلار، دو گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته و ماه جاری میلادی، نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و بیانیه پایانی آن و چند گزارش از اقتصاد منطقه یورو و چین.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24